Kronika życia i twórczości Jana Dormana (1912–1986)
Ewa Tomaszewska
Uniwersytet Śląski w Katowicach (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-4442-2833
Marzenna Wiśniewska
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-7126-2102
Abstrakt
Jan Dorman (ur. 1912, Dębowa Góra, obecnie Sosnowiec – zm. 1986, Będzin) był pedagogiem, reżyserem, scenografem, autorem tekstów teatralnych, twórcą Eksperymentalnego Teatru Dziecka w Sosnowcu (1945-1949) i Teatru Dzieci Zagłębia w Będzinie, obecnie noszącego jego imię (1950-1977), wykładowcą Wydziału Lalkarskiego we Wrocławiu Filii PWST w Krakowie, obecnie Akademii Sztuk Teatralnych im. S. Wyspiańskiego (1978-1986), animatorem życia kulturalnego Będzina. Jego działalność teatralna sytuowała się pomiędzy teatrem dla dzieci, teatrem młodego widza, teatrem lalkowym, awangardowym teatrem plastycznym oraz eksperymentami bliskimi happeningowi. Przedstawienia Dormana prezentowane były na wielu przeglądach i festiwalach zagranicznych, twórczość TDZ pod jego dyrekcją reprezentowała Polskę na Międzynarodowej Wystawie Scenografii w Amiens we Francji (1969). Dorman pisał adaptacje i autorskie teksty teatralne, komponował i wybierał muzykę, projektował scenografię (wraz z synem, Jackiem), był inicjatorem przeglądu widowisk folklorystycznych „Herody”, utrzymywał szerokie kontakty z polskim i zagranicznym środowiskiem teatralnym, publikował regularnie na łamach pism teatralnych (m in. „Scena”, „Teatr Lalek”, „Teatr”), wydał książkę Zabawa dzieci w teatr. Przez całe życie Dorman utrwalała swoją działalność w skrupulatnie wytwarzanej dokumentacji archiwalnej.
Instytucje finansujące
Słowa kluczowe:
Jan Dorman, Eksperymentalny Teatr Dziecka, Teatr Dzieci Zagłębia, Janina Dorman, archiwum teatralne, teatr lalek, historia teatru polskiego, eksperyment artystyczno-teatralnyBibliografia
Źródła archiwalne:
Google Scholar
Archiwum Jana Dormana: Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego w Warszawie.
Google Scholar
Autorzy
Ewa TomaszewskaUniwersytet Śląski w Katowicach Polska
https://orcid.org/0000-0002-4442-2833
Autorzy
Marzenna WiśniewskaUniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Polska
https://orcid.org/0000-0001-7126-2102
Statystyki
Abstract views: 430PDF downloads: 277
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Ewa Tomaszewska, Marzenna Wiśniewska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marzenna Wiśniewska, Otwarte archiwum Dormana , Pamiętnik Teatralny: Tom 68 Nr 3/4 (2019): Teatr Jana Dormana
- Marzenna Wiśniewska, W laboratorium Fausta , Pamiętnik Teatralny: Tom 68 Nr 3/4 (2019): Teatr Jana Dormana
- Tang Shu-wing, Marzenna Wiśniewska, Performing—Feeling, Auto-Transformation, and Expression: Tang Shu-wing and His Theatre Studio in Hong Kong , Pamiętnik Teatralny: Tom 72 Nr 3 (2023): Transnarodowe ścieżki eurazjatyckich sztuk performatywnych (z blokiem tematycznym według koncepcji Artura Dudy)
- Marzenna Wiśniewska, Doświadczanie Węgajt: Wielogłos , Pamiętnik Teatralny: Tom 73 Nr 2 (2024)