W laboratorium Fausta
Marzenna Wiśniewska
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-7126-2102
Abstrakt
Dostęp do obszernego Archiwum Jana Dormana pozwolił zobaczyć wieloletnią obecność faustowskiego tematu w poszukiwaniach teatralnych tego artysty i podjąć analizę jego ostatniej, nieopisanej dotychczas premiery: Nocy Walpurgi według Fausta Johanna Wolfganga Goethego (Teatr Animacji w Jeleniej Górze, 1986). Artykuł jest próbą rekonstrukcji tego spektaklu na podstawie rękopisów i maszynopisów zebranych w sklejki przez reżysera w jego archiwum oraz świadectw pamięci ludzi teatru. Zbiory archiwalne tworzą intrygujący powidok Nocy Walprugi jako spektaklu o autobiograficznym wymiarze, naznaczonego legendą Dormana i fascynacją jego metodami pracy, aurą mistyczności oraz nagłą śmiercią reżysera niespełna miesiąc po premierze. Wydobycie Nocy Walpurgi Dormana z archiwalnego magazynu pozwala dopisać kolejną kartę do dziejów recepcji Fausta w polskim teatrze drugiej połowy XX wieku.
Instytucje finansujące
Słowa kluczowe:
Jan Dorman, Johann Wolfgang Goethe, Faust, Teatr Animacji w Jeleniej Górze, autobiografiaBibliografia
Ćwiklak, K. (1999). Polskie przekłady „Fausta” Johanna Wolfganga Goethego. Studium porównawcze. Pamiętnik Literacki, 90/2, 153–176.
Google Scholar
Dowsilas, I. (red.). (2006). Być mistrzem. Materiały z tamtych lat, Tom 1. Będzin.
Google Scholar
Dowsilas, I. (red.). (2012). Napisz, jak pamiętasz. Listy artysty. Będzin.
Google Scholar
Dowsilas, I. (red.). (2015). Jan Dorman. Od zabawy w teatr do teatru klasycznego. Będzin.
Google Scholar
Goethe, J. W. (1978). Faust. Przekł. B. Antochewicz. Wrocław.
Google Scholar
Han, E. (1986). W poszukiwaniu minionego czasu. Karkonosze, 4, 29–30.
Google Scholar
Kuczyński, J. (2014). Pod parasolem Jana Dormana, czyli krótka historia Klubu Studenckiego Ethiopus. Będzin.
Google Scholar
Morawiec, E. (1997). Komiks z ambicjami. Teatr, 12, 14–16.
Google Scholar
Paprocka-Podlasiak, B. (2012). „Faust” J. W. Goethego na scenach polskich. Grotowski – Szajna – Jarocki. Toruń.
Google Scholar
Rochowiak, J. (1986). Ostatni spektakl Jana Dormana. Słowo Powszechne, 110 (7-9.06.).
Google Scholar
Szpak, A. (1986). Z najlepszej strony. Nowiny Jeleniogórskie, 25.06.
Google Scholar
Tomaszewska, E. (2010). Jan Dorman – poeta teatru. Katowice.
Google Scholar
Tomaszewska, E. (2012). Jan Dorman – własną drogą. Katowice.
Google Scholar
Źródła archiwalne:
Google Scholar
Archiwum Jana Dormana: Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego w Warszawie.
Google Scholar
Autorzy
Marzenna WiśniewskaUniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Polska
https://orcid.org/0000-0001-7126-2102
Statystyki
Abstract views: 405PDF downloads: 311
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Marzenna Wiśniewska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marzenna Wiśniewska, Otwarte archiwum Dormana , Pamiętnik Teatralny: Tom 68 Nr 3/4 (2019): Teatr Jana Dormana
- Ewa Tomaszewska, Marzenna Wiśniewska, Kronika życia i twórczości Jana Dormana (1912–1986) , Pamiętnik Teatralny: Tom 68 Nr 3/4 (2019): Teatr Jana Dormana
- Tang Shu-wing, Marzenna Wiśniewska, Performing—Feeling, Auto-Transformation, and Expression: Tang Shu-wing and His Theatre Studio in Hong Kong , Pamiętnik Teatralny: Tom 72 Nr 3 (2023): Transnarodowe ścieżki eurazjatyckich sztuk performatywnych (z blokiem tematycznym według koncepcji Artura Dudy)
- Marzenna Wiśniewska, Doświadczanie Węgajt: Wielogłos , Pamiętnik Teatralny: Tom 73 Nr 2 (2024)