The Up-teka of Victtoria Plaza
Towards the Pharmakon of the Painting
Szymon Wróbel
wrobelsz@gmail.comWydział Artes Liberales UW i IFiS PAN (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-2764-5648
Abstract
The article is an attempt to reflect on the original exhibition, which took place in July and August 2023, by the Kalisz artist Joanna Dudek, entitled You can Love. In the text, I try to reflect on the phenomenon of love itself, and what the title of the exhibition, i.e. our ability or inability to love, may mean. I put forward the thesis, inspired by the analyses of Jacques Derrida, that love is a pharmacon, i.e. both medicine and poison. I also reflect on the idea of the pharmacy and the avalanche of prescriptions, the excess of pharmacology necessary for the life of every body today. Following the thought of Giorgio Agamben, I claim that You can Love is a reaction to a new sphere of worship, which is covered with “pharmaceutical technology”. Medicine today, in the West, has become a new religion, and medical mythology is the last great mythology. Victoria Plaza’s You can Love is an exhibition of the times of the “extended body”, the era of transhumanism, the pharma-pornography industry and the belief in the possibility of a scientifically conditioned super-humanity. Victoria Plaza’s only hope is that she does not free herself from affects by referring to the pharmacy and medicine, but rather “releases affects” for their better circulation in the body and the world. Up-teka is a kind of counter-pharmacy. For Joanna Dudek, love is the movement and expansion of energy, the activation of a forgotten ability. Victoria Plaza thinks about the existence of love as a field of impact, the impact of mannerist matter, the multitude of unexpected mixtures and compounds. Love is confusion.
Keywords:
affects, pharmacy, pharmaconReferences
Agamben Giorgio, Where Are We Now? The Epidemic as Politics, przeł. Valeria Dani, London Eris 2020.
Google Scholar
Barthes Roland, Imperium znaków, przeł. Adam Dziadek, Warszawa: Wydawnictwo KR 1999.
Google Scholar
Benjamin Walter, Pasaże, przeł. Ireneusz Kania, Kraków: Wydawnictwo Literackie 2005.
Google Scholar
Bergson Henri, Materia i pamięć. O stosunku ciała do ducha, przeł. Wł. Filewicz, Kraków 2012.
Google Scholar
Boyer Anne, Obumarła. Ból, słabość, śmiertelność, medycyna, sztuka, czas, sny, dane, wyczerpanie, rak i opieka, przeł. Karolina Iwaszkiewicz, Wołowiec: Wydawnictwo: Czarne 2021.
Google Scholar
Canguilhem Georges, Normalne i patologiczne, przeł. Paweł Pieniążek, Gdańsk: słowo/obraz terytoria 2000.
Google Scholar
Derrida Jacques, Farmakon, przeł. Krzysztof Matuszewski, [w:] tenże, Pismo filozofii, Kraków: Inter Esse, 1992, s. 39-62.
Google Scholar
Freud Sigmund , Leonarda da Vinci wspomnienia z dzieciństwa, przeł. Jerzy Prokopiuk, [w:] tenże, Poza zasadą przyjemności, Warszawa: PWN 1994,
Google Scholar
Freud Zygmunt, Wprowadzenie do narcyzmu (1914), [w:] K. Pospiszyl, Zygmunt Freud: człowiek i dzieło, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1991, s. 273-294.
Google Scholar
Graeber David, Praca bez sensu. Teoria, przeł. Mikołaj Denderski Wydawnictwo: Krytyka Polityczna 2019.
Google Scholar
Hardt Michael, Antonio Negri, Rzecz-pospolita, przeł. Praktyka Teoretyczna, Kraków 2012, Wyd. Ha!art.
Google Scholar
Klein Melanie, Pisma Melanie Klein tom I, Miłość, poczucie winy i reparacja oraz inne prace z lat 1921-1945, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2021.
Google Scholar
Lacan Jacques, Triumf religii: poprzedzony Mową do katolików, przeł. Jacek Waga, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2017.
Google Scholar
Meillassoux Quentin, Odejmowanie i skurcz. W związku z uwagą Deleuze’a o Materii i pamięci, przeł. P. Herbich, „Kronos” 2015 nr 2, s. 152–75.
Google Scholar
Meillassoux Quentin, Po skończoności. Esej o koniecznej przygodności, przeł. Piotr Herbich, Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego Warszawa 2015.
Google Scholar
Michaux Henri, Idéogrammes en Chine, Montpelier, France: Fata Morgana 1975.
Google Scholar
Pettman Dominic, Love and Other Technologies. Retrofitting Eros for the Information Age, New York Fordham University Press 2006.
DOI: https://doi.org/10.5422/fso/9780823226689.003.0002
Google Scholar
Preciado Paul B., Mieszkanie na Uranie. Kroniki przeprawy, przeł. Agata Araszkiewicz, Karakter, Kraków 2022.
Google Scholar
Santner Eric L., On the Psychotheology of Everyday Life. Reflections on Freud and Rosenzweig, Chicago-London: The University of Chicago Press 2001.
DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226734897.001.0001
Google Scholar
Sontag Susan, Choroba jako metafora. AIDS i jego metafory, przeł. J. Anders, Kraków: Wydawnictwo Karakter, 2016.
Google Scholar
Wróbel Szymon, Po miłości. Kilka opowieści na temat rozpadu konstelacji miłosnej w epoce cyfrowej, [w:] Mity kultury współczesnej, red. Monika Obrębska, Andrzej Pankalla, Poznań: Wydawnictwo UAM 2021, s. 83-207.
Google Scholar
Authors
Szymon Wróbelwrobelsz@gmail.com
Wydział Artes Liberales UW i IFiS PAN Poland
https://orcid.org/0000-0002-2764-5648
Szymon Wróbel – profesor filozofii na Wydziale Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego oraz w IFiS PAN. Jest autorem licznych książek i artykułów publikowanych w czasopismach naukowych, ostatnia to Filozof i terytorium poświęcona Warszawskiej Szkole Historyków Idei (2016). Pod jego redakcją, przy współpracy Krzysztofa Skoniecznego, ukazały się po angielsku dwie książki: Atheism Revisited: Rethinking Modernity and Inventing New Modes of Life (2020) oraz Living and Thinking in the Post-Digital World (2021). Obecnie jest kierownikiem Laboratorium Techno-Humanistyki na Wydziale Artes Liberales, gdzie od kilku lat realizuje projekt Technology and Socialization – Techno-Humanities Lab Research Project.
Statistics
Abstract views: 58PDF downloads: 44
License
Copyright (c) 2025 Szymon Wróbel

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Most read articles by the same author(s)
- Szymon Wróbel, Paweł Althamer and Artur Żmijewski's (in)final paintings , Konteksty: Vol. 343 No. 4 (2023): Ukrainian Lanscapes: Reconstruction. War, Art, Decolonization