Termitologies
The Previous Future Continuous of Agnieszka Kurant
Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk
konteksty@ispan.plInstytut Kulturoznawstwa, Uniwersytet Wrocławski (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-7264-4943
Abstract
In her artistic projects, such as Koniec podpisu (The End of the Signature), Agnieszka Kurant reaches for the conceit of the automaton in order to draw attention to the increasingly topical question of collective authorship. The profoundly Promethean myth of an anthropomorphic or outright animated machine has been from its very onset associated with relativity. At the same time it is fitting to admit that the myth of the individual author is a dynamic phenomenon and its future is uncertain. Today, it evolves rapidly – also owing to invisible laws ruling the market or the development of Artificial Intelligence. Agnieszka Kurant’s leading artistic strategy is “to render visible that which is invisible”, including those causative forces and phenomena. After all, that which is imaginary and mythic – or, as the artist stresses, “fictitious” – impacts reality no less than that which is “real”. Is the epoch of art thus coming to an end?
Keywords:
automaton, idea autorstwa, autorstwo kolektywne, sztuczna inteligencjaReferences
Agrippa of Nettesheim, Henry Cornelius. Three Books of Occult Philosophy, przeł. James Freake. St. Paul-Llewellyn: Llewellyn Publications, 2000.
Google Scholar
AS, „Koniec podpisu.” Nota na portalu Culture.pl, dostęp 10 maja, 2024, https://culture.pl/pl/dzielo/agnieszka-kurant-koniec-podpisu
Google Scholar
Barthes, Roland. „Śmierć autora”, Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja nr 1/2 (1999), s. 247–251.
Google Scholar
Belting, Hans. Obraz i kult, przeł. T. Zatorski. Gdańsk: słowo / obraz terytoria, 2010.
Google Scholar
Benjamin, Walter, „O pojęciu historii”, przeł. K. Krzemieniowa, w: tegoż, Anioł historii. Eseje, szkice, fragmenty, wybór H. Orłowski. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 1996.
Google Scholar
de Cervantes Saavedra, Miguel. Przemyślny rycerz Don Kichot z Manczy. Część II, przeł. Wojciech Charchalis. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, 2020.
Google Scholar
Drabarczyk vel Grabarczyk, Paweł, „Paranoja kontrolowana?” w: tegoż, Gorączka i popiół. Imaginaria nowej sztuki, Kraków: Pasaże, 2023, s. 99–116.
Google Scholar
Drabarczyk vel Grabarczyk, Paweł i Beata Łazarz, „Sztuka i sztuczna inteligencja. O potrzebie zerkania zezem”, Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja nr 4 (2021), s. 100–120.
DOI: https://doi.org/10.18318/td.2021.4.6
Google Scholar
MSL. „Erroryzm.” Broszura towarzysząca wystawie w Muzeum Sztuki w Łodzi (11 czerwca 2021 – 7 listopada 2021), dostęp 10 maja, 2024, https://msl.org.pl/sites/msl/files/aktualnosci/Errorism-accessible-brochure.pdf.
Google Scholar
Kang, Minsoo. Sublime dream of living machines. The Automaton in the European Imagination. Cambridge-London: Harvard University Press, 2011.
DOI: https://doi.org/10.4159/9780674059412
Google Scholar
Kapela, Jaś. „Działki na Księżycu.” Rozmowa z Agnieszką Kurant, Art & Business nr 10 (2014), s. 70–72.
Google Scholar
de La Mettrie, Julien Offray. „Człowiek maszyna” w: tegoż, Dzieła filozoficzne, przeł. M. Skrzypek. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, 2010.
Google Scholar
Marion, Jean-Luc. La croisée du visible. Paris: la Différence, 1991.
Google Scholar
Newman, William R. Promethean Ambitions. Alchemy and the Quest to Perfect Nature. Chicago-London: The University of Chicago Press, 2004.
DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226577135.001.0001
Google Scholar
Plaßmeyer, Peter. „Androiden des 18. Jahrhunderts. Sich selbst bewegende Automaten und der Versuch der perfekten Imitation” w: Der Schlüssel zum Leben. 500 Jahre mechanische Figurenautomaten (katalog wystawy), red. Peter Plaßmeyer, Igor Jenzen, Hagen Schönrich. Dresden: Staatliche Kunstsammlungen Dresden, 2002.
Google Scholar
Polak, Marcin. „Fikcje są klejem społecznym. Rozmowa z Agnieszką Kurant”, Miej Miejsce, dostęp 10 maja, 2024, http://miejmiejsce.com/sztuka/fikcje-sa-klejem-spolecznym-rozmowa-z-agnieszka-kurant/.
Google Scholar
Pseudo-Longinos, „O górności” w: Trzy poetyki klasyczne. Arystoteles, Horacy, Pseudo-Longinos, przeł. i oprac. T. Sinko. Wrocław: Ossolineum, 1951.
Google Scholar
Rancière, Jacques. Dzielenie postrzegalnego. Estetyka i polityka, przeł. M. Kropiwnicki, J. Sowa. Kraków: Korporacja Ha!art, 2008.
Google Scholar
Sowa, Jan. „Dług, czyli widmo bogactwa”, Notes na 6 tygodni” nr 76 (2012), s. 119–127.
Google Scholar
White, Luke. „Damien Hirst’s Shark: Nature, Capitalism and the Sublime”, Tate Papers nr 14 (2010), dostęp 10 maja, 2024, https://www.tate.org.uk/art/research-publications/the-sublime/luke-white-damien-hirsts-shark-nature-capitalism-and-the-sublime-r1136828.
Google Scholar
Woynarowski, Jakub. Novus Ordo Seclorum. Nowy Porządek Wieków. Stalowa Wola: Muzeum Regionalne w Stalowej Woli, 2018.
Google Scholar
Scholz, Trebor. Playbor, repozytorium Schott’s Vocab na stronach New York Times, 12 marca, 2010, dostęp 10 maja, 2024, http://schott.blogs.nytimes.com/2010/03/12/playbor/.
Google Scholar
Authors
Paweł Drabarczyk vel Grabarczykkonteksty@ispan.pl
Instytut Kulturoznawstwa, Uniwersytet Wrocławski Poland
https://orcid.org/0000-0002-7264-4943
Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk – historyk sztuki, adiunkt w Instytucie Historii Sztuki UKSW, wykłada również na warszawskiej i wrocławskiej ASP. Interesuje się wzajemnym oddziaływaniem sztuki i kategorii takich jak wzniosłość, niewyobrażalne, numinosum, sacrum czy niesamowite. Doktorat obroniony w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk poświęcił kategorii wzniosłości w polskiej sztuce współczesnej. Obecnie przygotowuje książkę o widmowych instytucjach świata sztuki.
Statistics
Abstract views: 6PDF downloads: 8
License
Copyright (c) 2024 Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Most read articles by the same author(s)
- Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk, Shining. Looking at Our Reflections in "Kryjówki. Architektura przetrwania" by Natalia Romik , Konteksty: Vol. 340 No. 1-2 (2023): Gratitude / SchulzFest / Chodząc w Tatry
- Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk, If on an Italian Night a Traveller , Konteksty: Vol. 342 No. 3 (2023): Italian Landscapes: Decontructions