Musical Vision of the Eternal City
Roman Triptych by Ottorino Respighi
Marcin Trzęsiok
M.Trzesiok@am.katowice.plAkademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-3843-0877
Abstract
Roman Triptych by Ottorino Respighi (1879–1936) is a musical impression of the Eternal City: each of the tone poems – Fountains of Rome (1916), Pines of Rome (1924), and Roman Festivals (1928) – contains four part-images evocatively described in a literary commentary contained in the score. The object of musical meditation involves not solely the monuments and views of Rome, but also the town’s history (including episodes of antiquity and the Middle Ages) as well as urban folklore. This dazzling musical vision, characteristic for its masterly instrumentation, is entwined with dilemmas from the Respighi epoch. The composer belongs to the so-called generazione dell’ottanta, i.e. a formation of composers striving towards a renaissance of Italian instrumental music and hence opposing the degeneration which, in their opinion, affected European music under the impact of the expressive subjectivism of German compositions. Certain aspects of the role which they ascribed to Italy were concurrent with Fascist conceptions. An assessment of Respighi’s actual ideological involvement, however, remains an open question – his aesthetic attitude assumed shape prior to 1922 and the composer did not take a stand regarding political issues.
Keywords:
Respighi, Rome, musicReferences
Chylińska, Teresa; Haraschin, Stanisław; Schäffer, Bogusław. Przewodnik koncertowy. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1980
Google Scholar
Mann, Tomasz. Wybraniec, tłum. Anna M. Linke. Warszawa: Czytelnik, 1988
Google Scholar
Schäffer, Bogusław. Kompozytorzy XX wieku, t. 1. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1990
Google Scholar
Sęp-Szarzyński, Mikołaj. Rytmy albo wiersze polskie oraz cykl erotyków. Wrocław: Ossolineum, 1973.
Google Scholar
Szymanowski, Karol. Pisma muzyczne, red. Kornel Michałowski. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1984
Google Scholar
Taruskin, Richard. The Oxford History of Western Music, vol. 4: Music in the Early Twentieth Century, Oxford/New York: Oxford University Press, 2010
Google Scholar
Tuchowski, Andrzej. Nacjonalizm, szowinizm, rasizm a europejska refleksja o muzyce i twórczość kompozytorska okresu międzywojennego. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2015
Google Scholar
Authors
Marcin TrzęsiokM.Trzesiok@am.katowice.pl
Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach Poland
https://orcid.org/0000-0003-3843-0877
Marcin Trzęsiok – teoretyk muzyki, profesor Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Zajmuje się estetyką i hermeneutyką muzyki pooświeceniowej, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki związanej z przemianami wyobraźni religijnej. Autor książek: Krzywe zwierciadło proroka. Rzecz o „Księżycowym Pierrocie” Arnolda Schönberga (Katowice 2002); Pieśni drzemią w każdej rzeczy. Muzyka i estetyka wczesnego romantyzmu niemieckiego (Wrocław 2009, w serii „Monografie” Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej); Dyptyk tragiczny. Muzyka i mit w „Królu Edypie” i „Apollu” Igora Strawińskiego (Katowice 2015); Muzyka doświadczenia (Kraków 2023, w serii „Biblioteka Res Facta Nova”).
Statistics
Abstract views: 109PDF downloads: 49
License
Copyright (c) 2024 Marcin Trzęsiok
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Most read articles by the same author(s)
- Marcin Trzęsiok, Fissures of Time , Konteksty: Vol. 344 No. 1-2 (2024): Zbigniew Herbert / Words are free