Szczeliny czasu

Marcin Trzęsiok

konteksty@ispan.pl
Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-3843-0877

Abstrakt

Artykuł jest recenzją książki Dariusza Czai "Szczeliny czasu" (Kraków 2023). Przedmiotem refleksji jest zwłaszcza "metoda" Czai, czyli zasada dopełniającego zestawienia: po pierwsze - dzieł różnych sztuk, po drugie - dawności i współczesności. Dzięki takiemu ujęciu eseje Czai sytuują się na granicy nauki i poezji, ewokując samą swą formą owe opisywan przez Czaję nawarstwienia czasu, nieoczekiwane powroty przeszłości (podważające dzisiejszą idolatrię czasu teraźniejszego). Autor recenzji podsuwa też pomysły, w jaki sposób "nałogowo antropologiczne" (czytaj: konkretne) nastawienie Czai można by osadzić w solidnej ramie teoretycznej. Przywołuje w tym celu teorię rezonansu morifcznego Ruperta Sheldrake'a oraz koncepcję idealizmu analitycznego Bernardo Kastrupa.    


Słowa kluczowe:

Dariusz Czaja, pamięć, czas

Czaja, Dariusz. Szczeliny czasu. Reminiscencje, repetycje, Pasaże: Kraków 2023.
  Google Scholar

Czaja, Dariusz. Muzyka i łzy, w: M. Trzęsiok [red.], W ogrodzie muzyki. Eseje interdyscyplinarne, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego: Katowice 2016, s. 153-170.
  Google Scholar

Miłosz, Czesław. Ziemia Ulro, PIW: Warszawa 1982
  Google Scholar

Sheldrake, Rupert. Obecność przeszłości, przeł. Ewa Suskiewicz, Wena: Poznań 2016.
  Google Scholar

Tranströmer, Tomas. Wiersze i proza 1954-2004, tłum. Magdalena Wasilewska-Chmura i Leon Neuger, Wydawnictwo a5: Kraków 2017.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2024-11-05

Cited By / Share

Trzęsiok, M. . (2024) „Szczeliny czasu”, Konteksty. Polska Sztuka Ludowa, 344(1-2), s. 306–309. doi: 10.36744/k.3763.

Autorzy

Marcin Trzęsiok 
konteksty@ispan.pl
Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach Polska
https://orcid.org/0000-0003-3843-0877

Marcin Trzęsiok – teoretyk muzyki, profesor Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Zajmuje się estetyką i hermeneutyką muzyki pooświeceniowej, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki związanej z przemianami wyobraźni religijnej. Autor książek: Krzywe zwierciadło proroka. Rzecz o „Księżycowym Pierrocie” Arnolda Schönberga (2002); Pieśni drzemią w każdej rzeczy. Muzyka i estetyka wczesnego romantyzmu niemieckiego (2009); Dyptyk tragiczny. Muzyka i mit w „Królu Edypie” i „Apollu” Igora Strawińskiego (2015); Muzyka doświadczenia (2023).



Statystyki

Abstract views: 19
PDF downloads: 19