Fissures of Time

Marcin Trzęsiok

konteksty@ispan.pl
Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-3843-0877

Abstract

The article is a review of Dariusz Czaja’s book Szczeliny czasu (2023). In particular, the object of reflection is Czaja’s “method”, i.e. the principle of complementary juxtaposition: first, of works of art, and second, of the past and the present. Thanks to this approach, Czaja’s essays are situated on the border of science and poetry, evoking by their very form those layers of time described by Czaja, unexpected returns of the past (undermining today’s idolatry of present time). The author of the review also suggests some ideas on how Czaja’s “compulsively anthropological” (read: concrete) attitude could be set in a solid theoretical framework. To this end, he invokes Rupert Sheldrake’s theory of morphic resonance and Bernardo Kastrup’s concept of analytical idealism.


Keywords:

Dariusz Czaja, memory, time

Czaja, Dariusz. Szczeliny czasu. Reminiscencje, repetycje, Pasaże: Kraków 2023.
  Google Scholar

Czaja, Dariusz. Muzyka i łzy, w: M. Trzęsiok [red.], W ogrodzie muzyki. Eseje interdyscyplinarne, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego: Katowice 2016, s. 153-170.
  Google Scholar

Miłosz, Czesław. Ziemia Ulro, PIW: Warszawa 1982
  Google Scholar

Sheldrake, Rupert. Obecność przeszłości, przeł. Ewa Suskiewicz, Wena: Poznań 2016.
  Google Scholar

Tranströmer, Tomas. Wiersze i proza 1954-2004, tłum. Magdalena Wasilewska-Chmura i Leon Neuger, Wydawnictwo a5: Kraków 2017.
  Google Scholar


Published
2024-11-05

Cited by

Trzęsiok, M. . (2024) “Fissures of Time”, Konteksty, 344(1-2), pp. 306–309. doi: 10.36744/k.3763.

Authors

Marcin Trzęsiok 
konteksty@ispan.pl
Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach Poland
https://orcid.org/0000-0003-3843-0877

Marcin Trzęsiok – teoretyk muzyki, profesor Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Zajmuje się estetyką i hermeneutyką muzyki pooświeceniowej, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki związanej z przemianami wyobraźni religijnej. Autor książek: Krzywe zwierciadło proroka. Rzecz o „Księżycowym Pierrocie” Arnolda Schönberga (2002); Pieśni drzemią w każdej rzeczy. Muzyka i estetyka wczesnego romantyzmu niemieckiego (2009); Dyptyk tragiczny. Muzyka i mit w „Królu Edypie” i „Apollu” Igora Strawińskiego (2015); Muzyka doświadczenia (2023).



Statistics

Abstract views: 19
PDF downloads: 19