Fissures of Time
Marcin Trzęsiok
konteksty@ispan.plAkademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-3843-0877
Abstract
The article is a review of Dariusz Czaja’s book Szczeliny czasu (2023). In particular, the object of reflection is Czaja’s “method”, i.e. the principle of complementary juxtaposition: first, of works of art, and second, of the past and the present. Thanks to this approach, Czaja’s essays are situated on the border of science and poetry, evoking by their very form those layers of time described by Czaja, unexpected returns of the past (undermining today’s idolatry of present time). The author of the review also suggests some ideas on how Czaja’s “compulsively anthropological” (read: concrete) attitude could be set in a solid theoretical framework. To this end, he invokes Rupert Sheldrake’s theory of morphic resonance and Bernardo Kastrup’s concept of analytical idealism.
Keywords:
Dariusz Czaja, memory, timeReferences
Czaja, Dariusz. Szczeliny czasu. Reminiscencje, repetycje, Pasaże: Kraków 2023.
Google Scholar
Czaja, Dariusz. Muzyka i łzy, w: M. Trzęsiok [red.], W ogrodzie muzyki. Eseje interdyscyplinarne, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego: Katowice 2016, s. 153-170.
Google Scholar
Miłosz, Czesław. Ziemia Ulro, PIW: Warszawa 1982
Google Scholar
Sheldrake, Rupert. Obecność przeszłości, przeł. Ewa Suskiewicz, Wena: Poznań 2016.
Google Scholar
Tranströmer, Tomas. Wiersze i proza 1954-2004, tłum. Magdalena Wasilewska-Chmura i Leon Neuger, Wydawnictwo a5: Kraków 2017.
Google Scholar
Authors
Marcin Trzęsiokkonteksty@ispan.pl
Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach Poland
https://orcid.org/0000-0003-3843-0877
Marcin Trzęsiok – teoretyk muzyki, profesor Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Zajmuje się estetyką i hermeneutyką muzyki pooświeceniowej, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki związanej z przemianami wyobraźni religijnej. Autor książek: Krzywe zwierciadło proroka. Rzecz o „Księżycowym Pierrocie” Arnolda Schönberga (2002); Pieśni drzemią w każdej rzeczy. Muzyka i estetyka wczesnego romantyzmu niemieckiego (2009); Dyptyk tragiczny. Muzyka i mit w „Królu Edypie” i „Apollu” Igora Strawińskiego (2015); Muzyka doświadczenia (2023).
Statistics
Abstract views: 19PDF downloads: 19
License
Copyright (c) 2024 Marcin Trzęsiok
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Most read articles by the same author(s)
- Marcin Trzęsiok, Musical Vision of the Eternal City , Konteksty: Vol. 342 No. 3 (2023): Italian Landscapes: Decontructions