Muzyczna wizja Wiecznego Miasta
Tryptyk rzymski Ottorina Respighiego
Marcin Trzęsiok
M.Trzesiok@am.katowice.plAkademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-3843-0877
Abstrakt
Tryptyk rzymski Ottorina Respighiego (1879-1936) jest muzyczną wizją Wiecznego Miasta: każdy z wchodzących w jego skład poematów symfonicznych – Fontanny rzymskie (1916), Pinie rzymskie (1924) i Uroczystości rzymskie (1928) – zawiera cztery części-obrazy, sugestywnie opisane w komentarzu autorskim zamieszczonym w partyturze. Przedmiotem muzycznej medytacji są nie tylko zabytki i widoki Rzymu, ale także jego historia (w tym epizody starożytne i średniowieczne) oraz folklor miejski. Ta olśniewająca wizja muzyczna, cechująca się mistrzostwem instrumentacji, splata się z dylematami epoki Respighiego. Kompozytor ten należy to tzw. generazione d’ottanta, czyli formacji kompozytorów, którzy dążyli do odrodzenia włoskiej muzyki instrumentalnej, a tym samym przeciwstawiali się degeneracji, która ich zdaniem dotknęła muzykę europejską pod wpływem ekspresywnego subiektywizmu muzyki niemieckiej. Rola, jaką przypisywali Włochom, była w kilku aspektach zbieżna z ideami faszystowskimi. Ocena rzeczywistego zaangażowania ideowego Respighiego pozostaje jednak problemem otwartym – jego postawa estetyczna wykrystalizowała się przed rokiem 1922, a kompozytor nie zajmował stanowiska w kwestiach politycznych.
Słowa kluczowe:
Respighi, Rzym, muzykaBibliografia
Chylińska, Teresa; Haraschin, Stanisław; Schäffer, Bogusław. Przewodnik koncertowy. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1980
Google Scholar
Mann, Tomasz. Wybraniec, tłum. Anna M. Linke. Warszawa: Czytelnik, 1988
Google Scholar
Schäffer, Bogusław. Kompozytorzy XX wieku, t. 1. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1990
Google Scholar
Sęp-Szarzyński, Mikołaj. Rytmy albo wiersze polskie oraz cykl erotyków. Wrocław: Ossolineum, 1973.
Google Scholar
Szymanowski, Karol. Pisma muzyczne, red. Kornel Michałowski. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1984
Google Scholar
Taruskin, Richard. The Oxford History of Western Music, vol. 4: Music in the Early Twentieth Century, Oxford/New York: Oxford University Press, 2010
Google Scholar
Tuchowski, Andrzej. Nacjonalizm, szowinizm, rasizm a europejska refleksja o muzyce i twórczość kompozytorska okresu międzywojennego. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2015
Google Scholar
Autorzy
Marcin TrzęsiokM.Trzesiok@am.katowice.pl
Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach Polska
https://orcid.org/0000-0003-3843-0877
Marcin Trzęsiok – teoretyk muzyki, profesor Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Zajmuje się estetyką i hermeneutyką muzyki pooświeceniowej, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki związanej z przemianami wyobraźni religijnej. Autor książek: Krzywe zwierciadło proroka. Rzecz o „Księżycowym Pierrocie” Arnolda Schönberga (Katowice 2002); Pieśni drzemią w każdej rzeczy. Muzyka i estetyka wczesnego romantyzmu niemieckiego (Wrocław 2009, w serii „Monografie” Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej); Dyptyk tragiczny. Muzyka i mit w „Królu Edypie” i „Apollu” Igora Strawińskiego (Katowice 2015); Muzyka doświadczenia (Kraków 2023, w serii „Biblioteka Res Facta Nova”).
Statystyki
Abstract views: 119PDF downloads: 56
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Marcin Trzęsiok
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Inne teksty tego samego autora
- Marcin Trzęsiok, Szczeliny czasu , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 344 Nr 1-2 (2024): Zbigniew Herbert / Słowa są wolne