Horror and Imagination
The God and Bruno Schulz
Michał Klinger
konteksty@ispan.plChrześcijańska Akademia Teologiczna (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-0573-0187
Abstract
In our topic – "horror" is brought by God himself, imagination – by Bruno Schulz. The purpose of the study is to sketch the hermeneutic process that arises between the presence of Scripture and the forms of imagination in Schulz's work. I will present a literary interface of the Sinai epiphany and some visions from Schulz's topos of the town Dorohobych, along with a theological (biblist) commentary. I consider the presence of hierophany in Schulz's work to be obvious and essential, contrary to the critics of the relevant hermeneutics presented by Władislaw Panas. The chapters of the Hourglass Sanatorium in the suggestive imagery of the "Book", especially thanks to the metaphors of its "degradation", build a hermeneutic prophetically consistent with the self-determinations active within the framework of Scripture. We point to an analogy with the theme of Scripture in Mikhail Bulgakov’s Master and Margaret.
Keywords:
Scripture, hermeneutical process, Exodus, GospelReferences
Augsburger, Janis. Masochismen. Mythologisierung als Krisen-Ästhetik bei Bruno Schulz. Hannover: Wehrhahn Verlag, 2008.
Google Scholar
Bauckham, Richard. Jesus and the Eyewitnesses: The Gospels as Eyewitness Testimony. Grand Rapids MI: Eerdmans, 2006.
Google Scholar
Benoit, Pierre, et M.-E. Boismard. Synopse des Quatre Evangiles, t. II Commentaire par M.-E. Boismard. Paris : CERF, 1972.
Google Scholar
Brown, Raymond E. An Introduction to The New Testament. New York, London: Doubleday, 1997.
Google Scholar
Bułgakow, Michaił. Mistrz i Małgorzata. Przekł. Barbara Dohnalik. Kraków: Vis-a vis etiuda, 2018.
Google Scholar
Drevniegreczesko-russkij słovar‘. zestawił I. Ch. Dvoreckij, red. S. I. Sobolevskij. Moskwa, 1958.
Google Scholar
Dunn, James D. G. The Oral Gospel Tradition. Eerdmans Publ., 2013 https://www.eerdmans.com/Products/6782/the-oral-gospel-tradition.aspx
Google Scholar
Goodacre, Mark. http://www.markgoodacre.org/Q/index.htm
Google Scholar
Kierkegaard, Soeren. Bojaźń i drżenie. Choroba na śmierć. przeł. J. Iwaszkiewicz, Warszawa, 1972.
Google Scholar
Kołakowski, Leszek. Horror metaphysicus. tłum. Maciej Panufnik. Warszawa: „Res Publica”, 1990.
Google Scholar
Lukas, Katarzyna. „Masochizm i estetyka. O nowych kulturowo-psychoanalitycznych interpretacjach twórczości Brunona Schulza.” Przestrzenie Teorii (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu) 15 (2011): 309 – 323.
DOI: https://doi.org/10.14746/pt.2011.15.17
Google Scholar
Panas, Władysław. Księga blasku. Traktat o kabale w prozie Brunona Schulza. Lublin: TN KUL, 1997; ISBN 83-86668-85-7.
Google Scholar
------- „Sztuka jako ikonostas.” [w:] Paweł Florenski Ikonostas i inne szkice, Warszawa: IW PAX, 1984.
Google Scholar
Pięcioksiąg Mojżesza. Tłumaczył i objaśnił Dr. I.[zaak] Cylkow. Kraków: Wyd. Józefa Fischera, 1895.
Google Scholar
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu podług Tekstu Łacińskiego Wulgaty, przekład X. Jakóba Wujka, Warszawa: Nakład Redakcyi „Wędrowca”, 1895.
Google Scholar
Schulz, Bruno. Sanatorium pod Klepsydrą. Warszawa: Towarzystwo Wyd. „Rój”, 1937.
Google Scholar
Theologisches Handwörterbuch zum Alten Testament (THAT). red. Ernst Jenni, Claus Westermann. Kaiser Verlag München, Theologische Verlag Zürich, t. II 1979.
Google Scholar
Vocabulaire de Theologie Biblique. publ./ dir. Xavier Leon-Dufour. Paris : Ed. du CERF, 1970.
Google Scholar
Authors
Michał Klingerkonteksty@ispan.pl
Chrześcijańska Akademia Teologiczna Poland
https://orcid.org/0000-0003-0573-0187
Michał Klinger – teolog prawosławny i były dyplomata. Biblista, długoletni wykładowca Starego Testamentu w Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie i profesor w Wyższym Prawosławnym Seminarium Duchownym. Pracował na Fakultecie Teologicznym w Tybindze. Wykładał gościnnie na UW, UJ i Akademii Teatralnej w Warszawie oraz w USA. Opublikował prace z dziedzin biblistyki, interpretacji teologicznej sztuki i antropologii, między innymi książki: monografię Tajemnica Kaina (1981); Sztuka – hymn de profundis (2010) i zbiór Strażnik wrót (2019).
Statistics
Abstract views: 123PDF downloads: 16
License
Copyright (c) 2023 Konteksty
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Most read articles by the same author(s)
- Michał Klinger, The ungrateful gratitude , Konteksty: Vol. 340 No. 1-2 (2023): Gratitude / SchulzFest / Chodząc w Tatry
- Michał Klinger, Cogito and the Problem of Poetry , Konteksty: Vol. 344 No. 1-2 (2024): Zbigniew Herbert / Words are free