Formy nieprzygotowania w teatrze

Tomasz Wiśniewski

tomasz.wisniewski@ug.edu.pl
Uniwersytet Gdański (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-7839-4212

Abstrakt

Artykuł omawia rozmaite formy nieprzygotowania, jakie można zaobserwować w teatrze. Namysł nad przykładami konkretnych tych form, stanowi punkt wyjścia dla omówienia potencjału semantycznego, jaki kryje się w nich kryje. Materiał badawczy obejmuje w dużej mierze londyński teatr Complicité, będącego jego liderem Simona McBurneya, jak również związanej z tą grupą aktorki Kathryn Hunter. Punktem wyjścia dla argumentacji jest odwołany pokaz prasowy podczas londyńskich pokazów adaptacji powieści Prowadź swój pług przez kości umarłych Olgi Tokarczuk i związanych z tym reperkusji.


Słowa kluczowe:

Olga Tokarczuk, Complicité, Kathryn Hunter

Abbott, H. Porter. Real Mysteries: Narrative and the Unknowable, Ohio State University Press, 2013.
  Google Scholar

Attridge, Derek. Jednostkowość literatury. Przeł. Paweł Mościcki, Kraków, Universitas, 2007 oraz
  Google Scholar

Attridge, Derek. „Wykonywanie metafory. Jednostkowość literackiego obrazowania”, przeł. Bartosz Lutostański i Marta Nowicka, „Tekstualia” (4/2012, str. 183-197)
DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.7460   Google Scholar

Evens, Mark and Eric Kemp. Routledge Companion to Jacques Lecoq, London: Routledge, 2016.
DOI: https://doi.org/10.4324/9781315745251   Google Scholar

Houben, Jos. „Theatre Is Something Very Simple, Very Simple – Jos Houben Interviewed by Tomasz Wiśniewski” [w:] A Between Almanach for the Year 2013, Gdańsk, Maski, str. 99-109.
  Google Scholar

Lecoq, Jacques.Ciało poetyckie, przeł. Magdalena Hasiuk-Świerzbińska, Wrocław, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, 2011.
  Google Scholar

McBurney, Simon. „Fragmentary thoughts on remounting of A Minute Too Late”, w Simon McBurney, Who You Hear It from, London, Complicite, 2013.
  Google Scholar

„Na żywo. Współobecność”, Tekstualia (1/2023).
  Google Scholar

The Two Journeys of Jacques Lecoq [Les deux Voyages de Jaques Lecoq], reż. Jean Noel Roy, Jean-Gabriel Carasso i L’Oizo Rare (01.01.1999).
  Google Scholar

Wiśniewski, Tomasz. Complicite, Theatre and Aesthetics. London: Palgrave Macmillan, 2016.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-33443-1   Google Scholar

Wiśniewski Tomasz, „Maska Jacquesa Lecoqa w teatrze Complicité” w: Ogród sztuk maska, red. Małgorzata Jarmułowicz i Katarzyna Kręglewska, 2017, str. 227-236.
  Google Scholar

Wiśniewski, Tomasz. „Brawa, owacje, kwiaty, czyli steinerowska restytucja w teatrze”, Konteksty 1/ 2, 2023, str. 70-79.
DOI: https://doi.org/10.36744/k.1601   Google Scholar

https://www.complicite.org/work/drive-your-plow-over-the-bones-of-the-dead/ (dostęp: 18 kwietania 2024).
  Google Scholar

https://www.theguardian.com/stage/2023/mar/29/drive-your-plow-over-the-bones-of-the-dead-review-barbican-complicite, (dostęp: 18 kwietnia 2024).
  Google Scholar

https://www.nytimes.com/2023/03/29/theater/drive-your-plow-review-complicite.html, Drive Your Plow Over the Bones of the Dead, Barbican review — mischievous, magnificent thriller (dostęp: 18 kwietnia 2024).
  Google Scholar

https://e-teatr.pl/gdansk-o-tworczosci-becketta-w-oknie-a170241 (dostęp: 18.04.2024).
  Google Scholar

https://www.complicite.org/work/drive-your-plow-over-the-bones-of-the-dead/ (dostęp: 18.04.2024).
  Google Scholar

https://www.theguardian.com/stage/2022/sep/27/marcello-magni-obituary (dostęp: 18.04.2024).
  Google Scholar

https://www.nasz.gdansk.pl/marcello-magni-w-trojmiescie/ (dostęp: 18.04.2024).
  Google Scholar

https://www.youtube.com/watch?v=tCZ1WaofG2s (dostęp: 18.04.2024), „Po co komu antropologia”, spotkanie z Dariuszem Czają, prowadzone przez Janusza Bohodziewicza, 5.10.2023.
  Google Scholar

https://www.complicite.org/about-us/our-history/ (dostęp: 18.04.2024).
  Google Scholar

https://www.metamodernism.com/author/vermeulen-akker/ (dostęp: 18.04.2024).
  Google Scholar

https://www.complicite.org/work/a-minute-too-late/ (dostęp: 18.04.2024).
  Google Scholar

https://festiwalszekspirowski.pl/program-27fs/projekt-burza-theatre-des-bouffes-du-nord-francja-27fs/ (dostęp: 18.04.2024).
  Google Scholar

https://e-teatr.pl/gdansk-peter-brook-w-poszukiwaniu-tajemnicy-szekspirowskiej-burzy-39680
  Google Scholar

(dostęp: 18.04.2024).
DOI: https://doi.org/10.1055/a-2351-0683   Google Scholar

https://tekstualia.pl/files/7fa786e5/d_attridge_wykonywanie_metafory.pdf (dostęp: 18.04.2024).
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2024-12-23

Cited By / Share

Wiśniewski, T. (2024) „Formy nieprzygotowania w teatrze”, Konteksty. Polska Sztuka Ludowa, 346(3), s. 221–224. doi: 10.36744/k.3156.

Autorzy

Tomasz Wiśniewski 
tomasz.wisniewski@ug.edu.pl
Uniwersytet Gdański Polska
https://orcid.org/0000-0001-7839-4212

Tomasz Wiśniewski – prof. Uniwersytetu Gdańskiego, kierownik Zakładu Badań nad Sztukami Scenicznymi. W latach 2016–2019 był zastępcą Dyrektora ds. Nauki w Instytucie Anglistyki i Amerykanistyki UG. Pomysłodawca festiwalu Between.Pomiędzy oraz założyciel Beckett Research Group in Gdańsk. W 2016 roku opublikował monografię Complicite, Theatre and Aesthetics, a w 2006 roku książkę Kształt literacki dramatu Samuela Becketta. Redaktor kilkunastu wydawnictw naukowych. Autor artykułów o współczesnej literaturze i teatrze wydanych w Polsce, Wielkiej Brytanii, Francji, Austrii, Brazylii i w Stanach Zjednoczonych. Jest redaktorem merytorycznym (język angielski) kwartalnika „Tekstualia”. Współpracuje z portalem „The Theatre Times”. Od 2018 roku członek zarządu Polish Association for the Study of English (PASE) oraz Rady Programowej Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. Jego obecne badania dotyczą dramatu i teatru irlandzkiego.



Statystyki

Abstract views: 16
PDF downloads: 17