Formy nieprzygotowania w teatrze
Tomasz Wiśniewski
tomasz.wisniewski@ug.edu.plUniwersytet Gdański (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-7839-4212
Abstrakt
Artykuł omawia rozmaite formy nieprzygotowania, jakie można zaobserwować w teatrze. Namysł nad przykładami konkretnych tych form, stanowi punkt wyjścia dla omówienia potencjału semantycznego, jaki kryje się w nich kryje. Materiał badawczy obejmuje w dużej mierze londyński teatr Complicité, będącego jego liderem Simona McBurneya, jak również związanej z tą grupą aktorki Kathryn Hunter. Punktem wyjścia dla argumentacji jest odwołany pokaz prasowy podczas londyńskich pokazów adaptacji powieści Prowadź swój pług przez kości umarłych Olgi Tokarczuk i związanych z tym reperkusji.
Słowa kluczowe:
Olga Tokarczuk, Complicité, Kathryn HunterBibliografia
Abbott, H. Porter. Real Mysteries: Narrative and the Unknowable, Ohio State University Press, 2013.
Google Scholar
Attridge, Derek. Jednostkowość literatury. Przeł. Paweł Mościcki, Kraków, Universitas, 2007 oraz
Google Scholar
Attridge, Derek. „Wykonywanie metafory. Jednostkowość literackiego obrazowania”, przeł. Bartosz Lutostański i Marta Nowicka, „Tekstualia” (4/2012, str. 183-197)
DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.7460
Google Scholar
Evens, Mark and Eric Kemp. Routledge Companion to Jacques Lecoq, London: Routledge, 2016.
DOI: https://doi.org/10.4324/9781315745251
Google Scholar
Houben, Jos. „Theatre Is Something Very Simple, Very Simple – Jos Houben Interviewed by Tomasz Wiśniewski” [w:] A Between Almanach for the Year 2013, Gdańsk, Maski, str. 99-109.
Google Scholar
Lecoq, Jacques.Ciało poetyckie, przeł. Magdalena Hasiuk-Świerzbińska, Wrocław, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, 2011.
Google Scholar
McBurney, Simon. „Fragmentary thoughts on remounting of A Minute Too Late”, w Simon McBurney, Who You Hear It from, London, Complicite, 2013.
Google Scholar
„Na żywo. Współobecność”, Tekstualia (1/2023).
Google Scholar
The Two Journeys of Jacques Lecoq [Les deux Voyages de Jaques Lecoq], reż. Jean Noel Roy, Jean-Gabriel Carasso i L’Oizo Rare (01.01.1999).
Google Scholar
Wiśniewski, Tomasz. Complicite, Theatre and Aesthetics. London: Palgrave Macmillan, 2016.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-33443-1
Google Scholar
Wiśniewski Tomasz, „Maska Jacquesa Lecoqa w teatrze Complicité” w: Ogród sztuk maska, red. Małgorzata Jarmułowicz i Katarzyna Kręglewska, 2017, str. 227-236.
Google Scholar
Wiśniewski, Tomasz. „Brawa, owacje, kwiaty, czyli steinerowska restytucja w teatrze”, Konteksty 1/ 2, 2023, str. 70-79.
DOI: https://doi.org/10.36744/k.1601
Google Scholar
https://www.complicite.org/work/drive-your-plow-over-the-bones-of-the-dead/ (dostęp: 18 kwietania 2024).
Google Scholar
https://www.theguardian.com/stage/2023/mar/29/drive-your-plow-over-the-bones-of-the-dead-review-barbican-complicite, (dostęp: 18 kwietnia 2024).
Google Scholar
https://www.nytimes.com/2023/03/29/theater/drive-your-plow-review-complicite.html, Drive Your Plow Over the Bones of the Dead, Barbican review — mischievous, magnificent thriller (dostęp: 18 kwietnia 2024).
Google Scholar
https://e-teatr.pl/gdansk-o-tworczosci-becketta-w-oknie-a170241 (dostęp: 18.04.2024).
Google Scholar
https://www.complicite.org/work/drive-your-plow-over-the-bones-of-the-dead/ (dostęp: 18.04.2024).
Google Scholar
https://www.theguardian.com/stage/2022/sep/27/marcello-magni-obituary (dostęp: 18.04.2024).
Google Scholar
https://www.nasz.gdansk.pl/marcello-magni-w-trojmiescie/ (dostęp: 18.04.2024).
Google Scholar
https://www.youtube.com/watch?v=tCZ1WaofG2s (dostęp: 18.04.2024), „Po co komu antropologia”, spotkanie z Dariuszem Czają, prowadzone przez Janusza Bohodziewicza, 5.10.2023.
Google Scholar
https://www.complicite.org/about-us/our-history/ (dostęp: 18.04.2024).
Google Scholar
https://www.metamodernism.com/author/vermeulen-akker/ (dostęp: 18.04.2024).
Google Scholar
https://www.complicite.org/work/a-minute-too-late/ (dostęp: 18.04.2024).
Google Scholar
https://festiwalszekspirowski.pl/program-27fs/projekt-burza-theatre-des-bouffes-du-nord-francja-27fs/ (dostęp: 18.04.2024).
Google Scholar
https://e-teatr.pl/gdansk-peter-brook-w-poszukiwaniu-tajemnicy-szekspirowskiej-burzy-39680
Google Scholar
(dostęp: 18.04.2024).
DOI: https://doi.org/10.1055/a-2351-0683
Google Scholar
https://tekstualia.pl/files/7fa786e5/d_attridge_wykonywanie_metafory.pdf (dostęp: 18.04.2024).
Google Scholar
Autorzy
Tomasz Wiśniewskitomasz.wisniewski@ug.edu.pl
Uniwersytet Gdański Polska
https://orcid.org/0000-0001-7839-4212
Tomasz Wiśniewski – prof. Uniwersytetu Gdańskiego, kierownik Zakładu Badań nad Sztukami Scenicznymi. W latach 2016–2019 był zastępcą Dyrektora ds. Nauki w Instytucie Anglistyki i Amerykanistyki UG. Pomysłodawca festiwalu Between.Pomiędzy oraz założyciel Beckett Research Group in Gdańsk. W 2016 roku opublikował monografię Complicite, Theatre and Aesthetics, a w 2006 roku książkę Kształt literacki dramatu Samuela Becketta. Redaktor kilkunastu wydawnictw naukowych. Autor artykułów o współczesnej literaturze i teatrze wydanych w Polsce, Wielkiej Brytanii, Francji, Austrii, Brazylii i w Stanach Zjednoczonych. Jest redaktorem merytorycznym (język angielski) kwartalnika „Tekstualia”. Współpracuje z portalem „The Theatre Times”. Od 2018 roku członek zarządu Polish Association for the Study of English (PASE) oraz Rady Programowej Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. Jego obecne badania dotyczą dramatu i teatru irlandzkiego.
Statystyki
Abstract views: 16PDF downloads: 17
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Tomasz Wiśniewski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Inne teksty tego samego autora
- Tomasz Wiśniewski, Brawa, owacje, kwiaty, czyli steinerowska restytucja w teatrze , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 340 Nr 1-2 (2023): Wdzięczność / SchulzFest / Chodząc w Tatry
- Tomasz Wiśniewski, Groza i wyobraźnia w teatrze , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 340 Nr 1-2 (2023): Wdzięczność / SchulzFest / Chodząc w Tatry