Forms of not being prepared in theatre
Tomasz Wiśniewski
tomasz.wisniewski@ug.edu.plUniwersytet Gdański (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-7839-4212
Abstract
The article discusses various forms of unpreparedness that can be observed in theatre. Analysis based on examples of specific forms of unpreparedness is the starting point for a scrutiny of their semantic potential. The research material includes the London-based theatre company Complicité, its artistic director Simon McBurney, as well as the actress Kathryn Hunter, a long-time associate of the company. The starting point for the argument is the cancelled press performance at the Barbican Centre during the London presentation of the adaptation of Olga Tokarczuk’s Drive Your Plow Over the Bones of the Dead, and consequences of this unexpected event.
Keywords:
Olga Tokarczuk, Complicité, Kathryn HunterReferences
Abbott, H. Porter. Real Mysteries: Narrative and the Unknowable, Ohio State University Press, 2013.
Google Scholar
Attridge, Derek. Jednostkowość literatury. Przeł. Paweł Mościcki, Kraków, Universitas, 2007 oraz
Google Scholar
Attridge, Derek. „Wykonywanie metafory. Jednostkowość literackiego obrazowania”, przeł. Bartosz Lutostański i Marta Nowicka, „Tekstualia” (4/2012, str. 183-197)
DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.7460
Google Scholar
Evens, Mark and Eric Kemp. Routledge Companion to Jacques Lecoq, London: Routledge, 2016.
DOI: https://doi.org/10.4324/9781315745251
Google Scholar
Houben, Jos. „Theatre Is Something Very Simple, Very Simple – Jos Houben Interviewed by Tomasz Wiśniewski” [w:] A Between Almanach for the Year 2013, Gdańsk, Maski, str. 99-109.
Google Scholar
Lecoq, Jacques.Ciało poetyckie, przeł. Magdalena Hasiuk-Świerzbińska, Wrocław, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, 2011.
Google Scholar
McBurney, Simon. „Fragmentary thoughts on remounting of A Minute Too Late”, w Simon McBurney, Who You Hear It from, London, Complicite, 2013.
Google Scholar
„Na żywo. Współobecność”, Tekstualia (1/2023).
Google Scholar
The Two Journeys of Jacques Lecoq [Les deux Voyages de Jaques Lecoq], reż. Jean Noel Roy, Jean-Gabriel Carasso i L’Oizo Rare (01.01.1999).
Google Scholar
Wiśniewski, Tomasz. Complicite, Theatre and Aesthetics. London: Palgrave Macmillan, 2016.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-33443-1
Google Scholar
Wiśniewski Tomasz, „Maska Jacquesa Lecoqa w teatrze Complicité” w: Ogród sztuk maska, red. Małgorzata Jarmułowicz i Katarzyna Kręglewska, 2017, str. 227-236.
Google Scholar
Wiśniewski, Tomasz. „Brawa, owacje, kwiaty, czyli steinerowska restytucja w teatrze”, Konteksty 1/ 2, 2023, str. 70-79.
DOI: https://doi.org/10.36744/k.1601
Google Scholar
https://www.complicite.org/work/drive-your-plow-over-the-bones-of-the-dead/ (dostęp: 18 kwietania 2024).
Google Scholar
https://www.theguardian.com/stage/2023/mar/29/drive-your-plow-over-the-bones-of-the-dead-review-barbican-complicite, (dostęp: 18 kwietnia 2024).
Google Scholar
https://www.nytimes.com/2023/03/29/theater/drive-your-plow-review-complicite.html, Drive Your Plow Over the Bones of the Dead, Barbican review — mischievous, magnificent thriller (dostęp: 18 kwietnia 2024).
Google Scholar
https://e-teatr.pl/gdansk-o-tworczosci-becketta-w-oknie-a170241 (dostęp: 18.04.2024).
Google Scholar
https://www.complicite.org/work/drive-your-plow-over-the-bones-of-the-dead/ (dostęp: 18.04.2024).
Google Scholar
https://www.theguardian.com/stage/2022/sep/27/marcello-magni-obituary (dostęp: 18.04.2024).
Google Scholar
https://www.nasz.gdansk.pl/marcello-magni-w-trojmiescie/ (dostęp: 18.04.2024).
Google Scholar
https://www.youtube.com/watch?v=tCZ1WaofG2s (dostęp: 18.04.2024), „Po co komu antropologia”, spotkanie z Dariuszem Czają, prowadzone przez Janusza Bohodziewicza, 5.10.2023.
Google Scholar
https://www.complicite.org/about-us/our-history/ (dostęp: 18.04.2024).
Google Scholar
https://www.metamodernism.com/author/vermeulen-akker/ (dostęp: 18.04.2024).
Google Scholar
https://www.complicite.org/work/a-minute-too-late/ (dostęp: 18.04.2024).
Google Scholar
https://festiwalszekspirowski.pl/program-27fs/projekt-burza-theatre-des-bouffes-du-nord-francja-27fs/ (dostęp: 18.04.2024).
Google Scholar
https://e-teatr.pl/gdansk-peter-brook-w-poszukiwaniu-tajemnicy-szekspirowskiej-burzy-39680
Google Scholar
(dostęp: 18.04.2024).
DOI: https://doi.org/10.1055/a-2351-0683
Google Scholar
https://tekstualia.pl/files/7fa786e5/d_attridge_wykonywanie_metafory.pdf (dostęp: 18.04.2024).
Google Scholar
Authors
Tomasz Wiśniewskitomasz.wisniewski@ug.edu.pl
Uniwersytet Gdański Poland
https://orcid.org/0000-0001-7839-4212
Tomasz Wiśniewski – prof. Uniwersytetu Gdańskiego, kierownik Zakładu Badań nad Sztukami Scenicznymi. W latach 2016–2019 był zastępcą Dyrektora ds. Nauki w Instytucie Anglistyki i Amerykanistyki UG. Pomysłodawca festiwalu Between.Pomiędzy oraz założyciel Beckett Research Group in Gdańsk. W 2016 roku opublikował monografię Complicite, Theatre and Aesthetics, a w 2006 roku książkę Kształt literacki dramatu Samuela Becketta. Redaktor kilkunastu wydawnictw naukowych. Autor artykułów o współczesnej literaturze i teatrze wydanych w Polsce, Wielkiej Brytanii, Francji, Austrii, Brazylii i w Stanach Zjednoczonych. Jest redaktorem merytorycznym (język angielski) kwartalnika „Tekstualia”. Współpracuje z portalem „The Theatre Times”. Od 2018 roku członek zarządu Polish Association for the Study of English (PASE) oraz Rady Programowej Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. Jego obecne badania dotyczą dramatu i teatru irlandzkiego.
Statistics
Abstract views: 17PDF downloads: 18
License
Copyright (c) 2024 Tomasz Wiśniewski
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Most read articles by the same author(s)
- Tomasz Wiśniewski, Applause, ovations, flowers, or Steiner's restitution in the theatre , Konteksty: Vol. 340 No. 1-2 (2023): Gratitude / SchulzFest / Chodząc w Tatry
- Tomasz Wiśniewski, Horror and imagination in theatre , Konteksty: Vol. 340 No. 1-2 (2023): Gratitude / SchulzFest / Chodząc w Tatry