Forms of not being prepared in theatre

Tomasz Wiśniewski

tomasz.wisniewski@ug.edu.pl
Uniwersytet Gdański (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-7839-4212

Abstract

The article discusses various forms of unpreparedness that can be observed in theatre. Analysis based on examples of specific forms of unpreparedness is the starting point for a scrutiny of their semantic potential. The research material includes the London-based theatre company Complicité, its artistic director Simon McBurney, as well as the actress Kathryn Hunter, a long-time associate of the company. The starting point for the argument is the cancelled press performance at the Barbican Centre during the London presentation of the adaptation of Olga Tokarczuk’s Drive Your Plow Over the Bones of the Dead, and consequences of this unexpected event.


Keywords:

Olga Tokarczuk, Complicité, Kathryn Hunter

Abbott, H. Porter. Real Mysteries: Narrative and the Unknowable, Ohio State University Press, 2013.
  Google Scholar

Attridge, Derek. Jednostkowość literatury. Przeł. Paweł Mościcki, Kraków, Universitas, 2007 oraz
  Google Scholar

Attridge, Derek. „Wykonywanie metafory. Jednostkowość literackiego obrazowania”, przeł. Bartosz Lutostański i Marta Nowicka, „Tekstualia” (4/2012, str. 183-197)
DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.7460   Google Scholar

Evens, Mark and Eric Kemp. Routledge Companion to Jacques Lecoq, London: Routledge, 2016.
DOI: https://doi.org/10.4324/9781315745251   Google Scholar

Houben, Jos. „Theatre Is Something Very Simple, Very Simple – Jos Houben Interviewed by Tomasz Wiśniewski” [w:] A Between Almanach for the Year 2013, Gdańsk, Maski, str. 99-109.
  Google Scholar

Lecoq, Jacques.Ciało poetyckie, przeł. Magdalena Hasiuk-Świerzbińska, Wrocław, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, 2011.
  Google Scholar

McBurney, Simon. „Fragmentary thoughts on remounting of A Minute Too Late”, w Simon McBurney, Who You Hear It from, London, Complicite, 2013.
  Google Scholar

„Na żywo. Współobecność”, Tekstualia (1/2023).
  Google Scholar

The Two Journeys of Jacques Lecoq [Les deux Voyages de Jaques Lecoq], reż. Jean Noel Roy, Jean-Gabriel Carasso i L’Oizo Rare (01.01.1999).
  Google Scholar

Wiśniewski, Tomasz. Complicite, Theatre and Aesthetics. London: Palgrave Macmillan, 2016.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-33443-1   Google Scholar

Wiśniewski Tomasz, „Maska Jacquesa Lecoqa w teatrze Complicité” w: Ogród sztuk maska, red. Małgorzata Jarmułowicz i Katarzyna Kręglewska, 2017, str. 227-236.
  Google Scholar

Wiśniewski, Tomasz. „Brawa, owacje, kwiaty, czyli steinerowska restytucja w teatrze”, Konteksty 1/ 2, 2023, str. 70-79.
DOI: https://doi.org/10.36744/k.1601   Google Scholar

https://www.complicite.org/work/drive-your-plow-over-the-bones-of-the-dead/ (dostęp: 18 kwietania 2024).
  Google Scholar

https://www.theguardian.com/stage/2023/mar/29/drive-your-plow-over-the-bones-of-the-dead-review-barbican-complicite, (dostęp: 18 kwietnia 2024).
  Google Scholar

https://www.nytimes.com/2023/03/29/theater/drive-your-plow-review-complicite.html, Drive Your Plow Over the Bones of the Dead, Barbican review — mischievous, magnificent thriller (dostęp: 18 kwietnia 2024).
  Google Scholar

https://e-teatr.pl/gdansk-o-tworczosci-becketta-w-oknie-a170241 (dostęp: 18.04.2024).
  Google Scholar

https://www.complicite.org/work/drive-your-plow-over-the-bones-of-the-dead/ (dostęp: 18.04.2024).
  Google Scholar

https://www.theguardian.com/stage/2022/sep/27/marcello-magni-obituary (dostęp: 18.04.2024).
  Google Scholar

https://www.nasz.gdansk.pl/marcello-magni-w-trojmiescie/ (dostęp: 18.04.2024).
  Google Scholar

https://www.youtube.com/watch?v=tCZ1WaofG2s (dostęp: 18.04.2024), „Po co komu antropologia”, spotkanie z Dariuszem Czają, prowadzone przez Janusza Bohodziewicza, 5.10.2023.
  Google Scholar

https://www.complicite.org/about-us/our-history/ (dostęp: 18.04.2024).
  Google Scholar

https://www.metamodernism.com/author/vermeulen-akker/ (dostęp: 18.04.2024).
  Google Scholar

https://www.complicite.org/work/a-minute-too-late/ (dostęp: 18.04.2024).
  Google Scholar

https://festiwalszekspirowski.pl/program-27fs/projekt-burza-theatre-des-bouffes-du-nord-francja-27fs/ (dostęp: 18.04.2024).
  Google Scholar

https://e-teatr.pl/gdansk-peter-brook-w-poszukiwaniu-tajemnicy-szekspirowskiej-burzy-39680
  Google Scholar

(dostęp: 18.04.2024).
DOI: https://doi.org/10.1055/a-2351-0683   Google Scholar

https://tekstualia.pl/files/7fa786e5/d_attridge_wykonywanie_metafory.pdf (dostęp: 18.04.2024).
  Google Scholar


Published
2024-12-23

Cited by

Wiśniewski, T. (2024) “Forms of not being prepared in theatre”, Konteksty, 346(3), pp. 221–224. doi: 10.36744/k.3156.

Authors

Tomasz Wiśniewski 
tomasz.wisniewski@ug.edu.pl
Uniwersytet Gdański Poland
https://orcid.org/0000-0001-7839-4212

Tomasz Wiśniewski – prof. Uniwersytetu Gdańskiego, kierownik Zakładu Badań nad Sztukami Scenicznymi. W latach 2016–2019 był zastępcą Dyrektora ds. Nauki w Instytucie Anglistyki i Amerykanistyki UG. Pomysłodawca festiwalu Between.Pomiędzy oraz założyciel Beckett Research Group in Gdańsk. W 2016 roku opublikował monografię Complicite, Theatre and Aesthetics, a w 2006 roku książkę Kształt literacki dramatu Samuela Becketta. Redaktor kilkunastu wydawnictw naukowych. Autor artykułów o współczesnej literaturze i teatrze wydanych w Polsce, Wielkiej Brytanii, Francji, Austrii, Brazylii i w Stanach Zjednoczonych. Jest redaktorem merytorycznym (język angielski) kwartalnika „Tekstualia”. Współpracuje z portalem „The Theatre Times”. Od 2018 roku członek zarządu Polish Association for the Study of English (PASE) oraz Rady Programowej Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. Jego obecne badania dotyczą dramatu i teatru irlandzkiego.



Statistics

Abstract views: 17
PDF downloads: 18