Niewłoskie pejzaże Włoch
O spojrzeniu Luigiego Ghirriego
Abstrakt
Żyjący w latach 1949-1992 włoski fotograf Luigi Ghirri, kierował się wyjątkowym podejściem do przestrzeni i krajobrazu, co znajdywało odbicie w jego dziełach. W niniejszym artykule autorka stara się prześledzić realizację tej idei na przykładzie kilku fotografii włoskiej prowincji. Kluczem interpretacyjnym do odczytania obrazów Ghirriego, a także wyłaniającego się z nich obrazu obszarów prowincjonalnych w północnych Włoszech, staje się zestawienie na zasadzie opozycji popularnego, pocztówkowego wizerunku Włoch z pustką odkrywanych przez fotografa niemiejsc.
Słowa kluczowe:
Włochy, Luigi Ghirri, antropologia, fotografia, niemiejsca, obrazBibliografia
M. Auge, Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, tłum. J. Burszta, Warszawa 2011.
Google Scholar
P. Banaś, Orbis Pictus. Świat dawnej karty pocztowej, Wrocław 2005.
Google Scholar
M. Baranowska, Posłaniec uczuć. Prywatna historia pocztówki, Warszawa 2003.
Google Scholar
R. Barthes, Mitologie, tłum. A. Dziadek, Warszawa 2008, s. 158.
Google Scholar
R. Barthes, Retoryka obrazu, „Pamiętnik Literacki”, 1985, nr 3.
Google Scholar
C. Benigni, Thought Landscape, w: L. Ghirri. Pensiero Paesaggio. Thought Landscape, red. C. Bengini, M. Zanchi, Mediolan 2016.
Google Scholar
D. Czaja, Gdzieś dalej, gdzie indziej, Wołowiec 2010.
Google Scholar
D. Czaja, Szczeliny czasu. Reminiscencje, repetycje, Kraków 2022.
Google Scholar
P. J. Fereński, Widoki, w: Nie tylko o pocztówkach, red. S. Bednarek, J. Jackowski, Warszawa-Wrocław 2011.
Google Scholar
J. Madge, Sabbioneta. Cryptic City, London 2010.
Google Scholar
A. Mahler, Writing Venice. Paradoxical Signification as Connotational Feature, w: Venetian views, Venetian blinds, red. M. Pfister, B. Schaff, Amsterdam 1999.
Google Scholar
R. Satalino, Bari jako obraz włoskiej prowincji w wybranych tekstach literackich – z dala od narracji o miejscach centrycznych, w: Etno-grafie, kulturo-grafie, red. K. Gęsikowska, K. Kozakowski, Katowice 2018.
Google Scholar
M. Spunta, Narrating the Experience of Place: Liugi Ghirri and Literature, w: Luigi Ghirri and the Photography of Place. Interdisciplinary Perspectives, red. P. Lang, Leicester 2017.
DOI: https://doi.org/10.3726/b11433
Google Scholar
M. Zanchi, At the Roots of Suspended Light, w: Luigi Ghirri. Pensiero Paesaggio. Thought Landscape, red. C. Bengini, M. Zanchi, Mediolan 2016.
Google Scholar
Autorzy
Aleksandra Sołtysikkonteksty@ispan.pl
Polska
Aleksandra Sołtysik – absolwentka Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Jagiellońskiego, Katedry Edytorstwa tejże uczelni oraz krakowskiej Akademii Fotografii. Autorka prac magisterskich Post-protest. Fotografia jako medium protestu oraz Listy Witolda Rożena (Józefa Janina) do Oficyny Poetów i Malarzy (1977–1985). Za pierwszą pracę otrzymała wyróżnienie w konkursie im. Zofii Sokolewicz w kategorii najlepsza praca magisterska z zakresu etnologii i antropologii społeczno-kulturowej. Prywatnie praktykująca pasjonatka fotografii.
Statystyki
Abstract views: 96PDF downloads: 50
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Aleksandra Sołtysik
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.