Non-Italian landscapes of Italy

About Luigi Ghirri's look

Aleksandra Sołtysik

konteksty@ispan.pl
(Poland)

Abstract

Italian photographer Luigi Ghirri (1949-1992), had a unique approach to space and landscape, which was reflected in his works. In this article, the author tries to trace the implementation of this idea on the example of several photographs of the Italian province. The interpretative key to reading Ghirri's photographs, as well as the image of provincial areas in northern Italy emerging from them, is the juxtaposition of the popular postcard image of Italy with the emptiness of the non-places discovered by the photographer.


Keywords:

Italy, Luigi Ghirri, anthropology, photography, non-place, image

M. Auge, Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, tłum. J. Burszta, Warszawa 2011.
  Google Scholar

P. Banaś, Orbis Pictus. Świat dawnej karty pocztowej, Wrocław 2005.
  Google Scholar

M. Baranowska, Posłaniec uczuć. Prywatna historia pocztówki, Warszawa 2003.
  Google Scholar

R. Barthes, Mitologie, tłum. A. Dziadek, Warszawa 2008, s. 158.
  Google Scholar

R. Barthes, Retoryka obrazu, „Pamiętnik Literacki”, 1985, nr 3.
  Google Scholar

C. Benigni, Thought Landscape, w: L. Ghirri. Pensiero Paesaggio. Thought Landscape, red. C. Bengini, M. Zanchi, Mediolan 2016.
  Google Scholar

D. Czaja, Gdzieś dalej, gdzie indziej, Wołowiec 2010.
  Google Scholar

D. Czaja, Szczeliny czasu. Reminiscencje, repetycje, Kraków 2022.
  Google Scholar

P. J. Fereński, Widoki, w: Nie tylko o pocztówkach, red. S. Bednarek, J. Jackowski, Warszawa-Wrocław 2011.
  Google Scholar

J. Madge, Sabbioneta. Cryptic City, London 2010.
  Google Scholar

A. Mahler, Writing Venice. Paradoxical Signification as Connotational Feature, w: Venetian views, Venetian blinds, red. M. Pfister, B. Schaff, Amsterdam 1999.
  Google Scholar

R. Satalino, Bari jako obraz włoskiej prowincji w wybranych tekstach literackich – z dala od narracji o miejscach centrycznych, w: Etno-grafie, kulturo-grafie, red. K. Gęsikowska, K. Kozakowski, Katowice 2018.
  Google Scholar

M. Spunta, Narrating the Experience of Place: Liugi Ghirri and Literature, w: Luigi Ghirri and the Photography of Place. Interdisciplinary Perspectives, red. P. Lang, Leicester 2017.
DOI: https://doi.org/10.3726/b11433   Google Scholar

M. Zanchi, At the Roots of Suspended Light, w: Luigi Ghirri. Pensiero Paesaggio. Thought Landscape, red. C. Bengini, M. Zanchi, Mediolan 2016.
  Google Scholar


Published
2024-02-13

Cited by

Sołtysik, A. (2024) “Non-Italian landscapes of Italy: About Luigi Ghirri’s look”, Konteksty, 342(3), pp. 181–186. doi: 10.36744/k.2192.

Authors

Aleksandra Sołtysik 
konteksty@ispan.pl
Poland

Aleksandra Sołtysik – absolwentka Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Jagiellońskiego, Katedry Edytorstwa tejże uczelni oraz krakowskiej Akademii Fotografii. Autorka prac magisterskich Post-protest. Fotografia jako medium protestu oraz Listy Witolda Rożena (Józefa Janina) do Oficyny Poetów i Malarzy (1977–1985). Za pierwszą pracę otrzymała wyróżnienie w konkursie im. Zofii Sokolewicz w  kategorii najlepsza praca magisterska z  zakresu etnologii i antropologii społeczno-kulturowej. Prywatnie praktykująca pasjonatka fotografii.



Statistics

Abstract views: 96
PDF downloads: 50