Idealizacja w karykaturze. Karykatura jako idealizacja - szkic zagadnienia

Maciej Jarzewicz


Warszawa, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-2047-3625

Abstrakt

Termin „idealizacja” ma dwa znaczenia. Stosowane zazwyczaj w refleksji o sztuce to upodobnienie przedmiotu do przyjętego wzorca piękna, czyli w sprzeczności z karykaturą. Idealizacja w filozofii nauki polega na uwzględnieniu jedynie istotnego aspektu badanego przedmiotu. Artykuł jest poświęcony konsekwencjom uznania idealizacji za istotną cechę karykatury, porównywalną z rolą idealizacji w nauce.

Instytucje finansujące

Instytut Sztuki PAN

Słowa kluczowe:

karykatura, idealizacja, filozofia nauki, Leszek Nowak, Gianlorenzo Bernini

Brennan, Susan E. "Caricature Generator: The Dynamic Exaggeration of Faces by Computer." Leonardo 18, no. 3 (1985): 170-78. JSTOR doi:10.2307/1578048.
DOI: https://doi.org/10.2307/1578048   Google Scholar

Brzechczyn, Krzysztof. "Między idealizacją, filozofią historii a metafizyką. Próba prezentacji i recepcji wątków badawczych w twórczości Leszka Nowaka", w Nauki humanistyczne i społeczne wokół problemów współczesnego świata, red. Zbigniew Drozdowicz, (Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2015): 303-318. AMUR http://hdl.handle.net/10593/13039.
  Google Scholar

Hofmann, Werner. Die Karikatur von Leonardo bis Picasso. Wien: Philo Fine Arts, 1956.
DOI: https://doi.org/10.2307/773676   Google Scholar

Jarzewicz, Maciej. Sztuka a wizualizacja naukowa. Ilustracje do "Fragmentów fizjonomicznych" Johanna Caspara Lavatera. Warszawa: Neriton 2013.
  Google Scholar

Klawiter, Andrzej, Łastowski Krzysztof. "Leszek Nowak i jego koncepcje z filozofii nauki, filozofii społecznej i metafizyki", Studia Metodologiczne 31 (2013): 25-42. http://studiametodologiczne.amu.edu.pl.
  Google Scholar

Kozakiewicz, Stefan, red. Słownik terminologiczny sztuk pięknych. Warszawa: PWN, 1969.
  Google Scholar

Luxenberg, Alisa. "Further Light on the Critical Reception of Goya's "Family of Charles IV" as Caricature." Artibus Et Historiae 23, no. 46 (2002): 179-82. JSTOR doi:10.2307/1483705.
DOI: https://doi.org/10.2307/1483705   Google Scholar

McTighe, Sheila. "Perfect Deformity, Ideal Beauty, and the "Imaginaire" of Work: The Reception of Annibale Carracci's "Arti Di Bologna" in 1646." Oxford Art Journal 16, no. 1 (1993): 75-91. http://www.jstor.org/stable/1360538.
  Google Scholar

Nowak, Leszek. Wstęp do idealizacyjnej teorii nauki. Warszawa: PWN, 1977.
  Google Scholar

Olszewski, Edward J. "Exorcising Goya's "The Family of Charles IV"." Artibus Et Historiae 20, no. 40 (1999): 169-85. JSTOR doi:10.2307/1483673.
DOI: https://doi.org/10.2307/1483673   Google Scholar

Porębski, Mieczysław. "Sztuka a informacja", w: id., Sztuka a informacja, 7-80. Kraków-Wrocław: Wydawnictwo Literackie, 1986.
  Google Scholar

Sharry, Robert. "Delacroix's Definition of Art." Art Journal 24, no. 2 (1964): 119-23. JSTOR doi:10.2307/774779.
DOI: https://doi.org/10.2307/774779   Google Scholar

Sławiński, Janusz, red. Słownik terminów literackich, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1998.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2020-03-30

Cited By / Share

Jarzewicz, M. (2020). Idealizacja w karykaturze. Karykatura jako idealizacja - szkic zagadnienia. Biuletyn Historii Sztuki, 82(1), 81–95. https://doi.org/10.36744/bhs.636

Autorzy

Maciej Jarzewicz 

Warszawa, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0003-2047-3625

Statystyki

Abstract views: 158
PDF downloads: 294