Idealization in Caricature. Caricature as Idealization. A Sketch

Maciej Jarzewicz


Warszawa, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-2047-3625

Abstract

The term ‘idealization’ has two meanings. Applied most commonly in reflection on art, it means making an object resemble the assumed model of beauty, just contrariwise to caricature. Idealization in science philosophy consists in taking into account merely one key aspect of the investigated object. The paper deals with the consequences of assuming idealization to be an essential feature of caricature, comparable to idealization in science

Supporting Agencies

Instytut Sztuki PAN

Keywords:

caricature, idealization, philosophy of science, Leszek Nowak, Gianlorenzo Bernini

Brennan, Susan E. "Caricature Generator: The Dynamic Exaggeration of Faces by Computer." Leonardo 18, no. 3 (1985): 170-78. JSTOR doi:10.2307/1578048.
DOI: https://doi.org/10.2307/1578048   Google Scholar

Brzechczyn, Krzysztof. "Między idealizacją, filozofią historii a metafizyką. Próba prezentacji i recepcji wątków badawczych w twórczości Leszka Nowaka", w Nauki humanistyczne i społeczne wokół problemów współczesnego świata, red. Zbigniew Drozdowicz, (Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2015): 303-318. AMUR http://hdl.handle.net/10593/13039.
  Google Scholar

Hofmann, Werner. Die Karikatur von Leonardo bis Picasso. Wien: Philo Fine Arts, 1956.
DOI: https://doi.org/10.2307/773676   Google Scholar

Jarzewicz, Maciej. Sztuka a wizualizacja naukowa. Ilustracje do "Fragmentów fizjonomicznych" Johanna Caspara Lavatera. Warszawa: Neriton 2013.
  Google Scholar

Klawiter, Andrzej, Łastowski Krzysztof. "Leszek Nowak i jego koncepcje z filozofii nauki, filozofii społecznej i metafizyki", Studia Metodologiczne 31 (2013): 25-42. http://studiametodologiczne.amu.edu.pl.
  Google Scholar

Kozakiewicz, Stefan, red. Słownik terminologiczny sztuk pięknych. Warszawa: PWN, 1969.
  Google Scholar

Luxenberg, Alisa. "Further Light on the Critical Reception of Goya's "Family of Charles IV" as Caricature." Artibus Et Historiae 23, no. 46 (2002): 179-82. JSTOR doi:10.2307/1483705.
DOI: https://doi.org/10.2307/1483705   Google Scholar

McTighe, Sheila. "Perfect Deformity, Ideal Beauty, and the "Imaginaire" of Work: The Reception of Annibale Carracci's "Arti Di Bologna" in 1646." Oxford Art Journal 16, no. 1 (1993): 75-91. http://www.jstor.org/stable/1360538.
  Google Scholar

Nowak, Leszek. Wstęp do idealizacyjnej teorii nauki. Warszawa: PWN, 1977.
  Google Scholar

Olszewski, Edward J. "Exorcising Goya's "The Family of Charles IV"." Artibus Et Historiae 20, no. 40 (1999): 169-85. JSTOR doi:10.2307/1483673.
DOI: https://doi.org/10.2307/1483673   Google Scholar

Porębski, Mieczysław. "Sztuka a informacja", w: id., Sztuka a informacja, 7-80. Kraków-Wrocław: Wydawnictwo Literackie, 1986.
  Google Scholar

Sharry, Robert. "Delacroix's Definition of Art." Art Journal 24, no. 2 (1964): 119-23. JSTOR doi:10.2307/774779.
DOI: https://doi.org/10.2307/774779   Google Scholar

Sławiński, Janusz, red. Słownik terminów literackich, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1998.
  Google Scholar


Published
2020-03-30

Cited by

Jarzewicz, M. (2020). Idealization in Caricature. Caricature as Idealization. A Sketch. Biuletyn Historii Sztuki, 82(1), 81–95. https://doi.org/10.36744/bhs.636

Authors

Maciej Jarzewicz 

Warszawa, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk Poland
https://orcid.org/0000-0003-2047-3625

Statistics

Abstract views: 158
PDF downloads: 294