Projektant Julian Pietrzyk i jego współpraca z Fabryką Mebli Artystycznych Szczepana Łojka
Agata Wójcik
agata.wojcik@up.krakow.plInstytut Sztuki i Designu, Katedra Nauk o Sztuce, Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-2464-660X
Abstrakt
Artykuł jest próbą scharakteryzowania twórczości Juliana Pietrzyka w dziedzinie projektowania mebli. Podstawą analizy są sprzęty atrybuowane projektantowi, a także materiały dotyczące jego edukacji pozyskane w Archiwum Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Celem artykułu jest wpisanie twórczości Pietrzyka w nurty w meblarstwie polskim w dwudziestoleciu międzywojennym, jak również pokazanie jej w szerszym kontekście edukacji projektanta w krakowskiej Szkole Sztuk Zdobniczych i Przemysłu Artystycznego w Krakowie. Kariera Pietrzyka w dziedzinie projektowania mebli była związana z firmą Szczepana Łojka. Kwerendy archiwalne w Archiwum Akt Nowych w Warszawie, Archiwum Narodowym w Krakowie oraz Archiwum Państwowym w Katowicach (oddział w Bielsku-Białej) pozwoliły odtworzyć historię Fabryki Mebli Artystycznych Szczepana Łojka.
Słowa kluczowe:
meble, art déco, Julian Pietrzyk, Szkoła Sztuk Zdobniczych i Przemysłu Artystycznego w Krakowie, Fabryka Mebli Artystycznych Szczepana Łojka w Kalwarii Zebrzydowskiej, Muzeum Mazowieckie w PłockuBibliografia
Grodnicki, Adam. Stolarze z Kalwarii Zebrzydowskiej. Bielsko-Biała: Beskidzka Oficyna Wydawnicza, 1985.
Google Scholar
Kostrzyńska-Miłosz, Anna. „Geometria w polskich meblach art déco”. W: Polskie art déco. Materiały sesji naukowej pod przewodnictwem prof. Ireny Huml i prof. Anny Sieradzkiej w Muzeum Mazowieckim w Płocku 22 maja 2006 roku, redakcja Zbigniew Cholewiński, 47–54. Płock: Muzeum Mazowieckie, 2006.
Google Scholar
Kostrzyńska-Miłosz, Anna. „Kilka uwag o kubizmie w meblarstwie”. Biuletyn Historii Sztuki 64, nr 1–4 (2002): 231–236.
Google Scholar
Kostrzyńska-Miłosz, Anna. „Meble projektu Mieczysława Kotarbińskiego na Wystawę Paryską 1925 r. – źródła inspiracji”. Biuletyn Historii Sztuki 58, nr 1–2 (1996): 151–153.
Google Scholar
Kostrzyńska-Miłosz, Anna. Polskie meble 1918–1939. Forma, funkcja, technika. Warszawa: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, 2005.
Google Scholar
Materiały do dziejów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie 1895–1939. Opracowanie Józef E. Dutkiewicz, Jadwiga Jeleniewska-Ślesińska, Władysław Ślesiński. Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, 1969.
Google Scholar
Salwiński, Jacek. „Fabryczna produkcja mebli w Krakowie od końca XIX do połowy XX wieku”. Krzysztofory. Zeszyty Naukowe Muzeum Historycznego Miasta Krakowa 18 (1991): 111–124.
Google Scholar
Siedlarek, Marcin Jacek. „Luksusowe meble sypialniane projektu Juliana Pietrzyka we wnętrzu mieszkalnym polskiej inteligencji”. W: Piękne przedmioty. Ozdoby ciała i dekoracja wnętrz sakralnych i świeckich, redakcja Agnieszka Bender, Małgorzata Wrześniak, 151–159. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2019.
Google Scholar
Wójcik, Agata. „Parafrazy biedermeieru w meblarstwie polskim początku XX wieku i dwudziestoleciu międzywojennym”. RIHA Journal, nr 234 (2019). Dostęp 20 grudnia 2023. https://journals.ub.uniheidelberg. de/index.php/rihajournal/article/ view/76298/70825.
Google Scholar
Autorzy
Agata Wójcikagata.wojcik@up.krakow.pl
Instytut Sztuki i Designu, Katedra Nauk o Sztuce, Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie Polska
https://orcid.org/0000-0003-2464-660X
Agata Wójcik – historyk sztuki, doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Instytucie Sztuki i Designu Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Jest autorką książek Stanisław Chlebowski „Nadworny Farbiarz Jego Sułtańskiej Mości”. Życie i twórczość (2016), Towarzystwo Polska Sztuka Stosowana (2022) oraz artykułów opublikowanych m.in. w „Biuletynie Historii Sztuki”, „Roczniku Historii Sztuki”, „RIHA Journal”, „Ikonothece”, „Modusie”, „Quarcie”. Zajmuje się historią polskiego designu, zwłaszcza projektowaniem początku XX w. i dwudziestolecia międzywojennego.
Statystyki
Abstract views: 252PDF downloads: 124
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W numerach od 1/2019 do 4/2022 wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Agata Wójcik, "Czegoś podobnego dotychczas w Warszawie nie było". Wystawa Towarzystwa Polska Sztuka Stosowana w Zachęcie w 1908 r. , Biuletyn Historii Sztuki: Tom 81 Nr 2 (2019)