Ekspozycje polskiej grafiki książkowej w Wielkiej Brytanii (1950–1951). Przyczynek do działalności wystawienniczej Biura Współpracy Kulturalnej z Zagranicą i Komitetu Współpracy Kulturalnej z Zagranicą

Anna Marcinowska


Warszawa, Instytut Sztuki PAN (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-2053-5067

Abstrakt

Przedmiotem artykułu jest zaprezentowanie dwóch nieznanych bliżej wystaw polskiej ilustracji książkowej i okładek, z których pierwszą, zorganizowaną przez działające przy Ministerstwie Kultury i Sztuki Biuro Współpracy Kulturalnej z Zagranicą (BWKzZ), eksponowano na angielskiej prowincji w 1950 r., a drugą, będącą jej „zaktualizowaną” wersją, zaprezentowano w lutym 1951 r. w Londynie. Do otwarcia tej wystawy doszło dzięki staraniom Ministerstwa Spraw Zagranicznych, wbrew stanowisku Komitetu Współpracy Kulturalnej z Zagranicą (KWKZ) – instytucji, która zastąpiła Biuro zlikwidowane w połowie 1950 r. W artykule przedstawiono przebieg konfliktu, do jakiego doszło na tym tle między MSZ a KWKZ, a więc między dwoma instytucjami odpowiedzialnymi w tym czasie za organizację wystaw sztuki polskiej za granicą, oraz okoliczności i powody, dla których MSZ zostało zmuszone przez KWKZ do wycofania z krajów kapitalistycznych wszystkich wystaw zorganizowanych wcześniej przez BKKzZ. Decyzje KWKZ, instytucji powołanej w istocie przez PZPR w celu lepszego kontrolowania wymiany kulturalnej z zagranicą, doprowadziły do „zapaści” w zakresie eksponowania sztuki polskiej na Zachodzie. Do początku 1953 r. KWKZ nie zorganizował ani nie wysłał za „żelazną kurtynę” żadnej większej wystawy, realizując w latach 1951–1952 politykę kulturalnego „izolacjonizmu” Polski w stosunkach z krajami kapitalistycznymi.

 

Instytucje finansujące

Instytut Sztuki PAN

Słowa kluczowe:

polityka kulturalna PRL, Biuro Współpracy Kulturalnej z Zagranicą, Komitet Współpracy Kulturalnej z Zagranicą, wystawy sztuki polskiej za granicą po 1945, polska grafika książkowa po 1945, polska ilustracja po 1945

Boguszewska, Anna. Ilustracja i ilustratorzy lektur szkolnych dla uczniów w młodym wieku szkolnym w Polsce w latach 1944–1989. Lublin: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, 2013.
  Google Scholar

Ceranka, Paweł. “Podstawowa Organizacja Partyjna PZPR w Ministerstwie Spraw Zagranicznych 1949–1989.” Pamięć i Sprawiedliwość, nr 1 (2016): 247–304.
  Google Scholar

Fijałkowska, Barbara. Polityka i twórcy (1948–1959). Warszawa: PWN, 1985.
  Google Scholar

Gavrash, Irina. “Wystawa 100 lat realizmu w sztuce polskiej w Akademii Sztuk Pięknych ZSRR w Moskwie (1952) w kontekście polsko-radzieckich stosunków kulturalnych w latach 1949–1955.” Porta Aurea 17 (2018): 162–178.
  Google Scholar

Hołowaty-Winogradzki, Andrzej. “Początki władzy ludowej w zapiskach Jana Karola Wendego.” Teki Archiwalne. Seria Nowa 8 (2004): 245–278.
  Google Scholar

Howorus-Czajka, Magdalena. “Adam Marczyński – artysta poszerzający pole.” Quart, nr 4 (2016): 11–25.
  Google Scholar

Lisiecka, Anna. “Działalność Komitetu Współpracy Kulturalnej z Zagranicą w latach 1950–1956.” W Przebudować człowieka. Komunistyczne wysiłki zmiany mentalności. Studia, redakcja Marcin Kula, 205–258. Warszawa: Trio, 2001.
  Google Scholar

Polskie życie artystyczne w latach 1944–1960, t. 1: Lata 1944–1947, opracowanie Barbara Wojciechowska et al. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2012.
  Google Scholar

Polskie życie artystyczne w latach 1944–1960, t. 4: Rok 1950, opracowanie Przemysław Strożek. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2012.
  Google Scholar

Prymlewicz, Karolina. Ignacy Witz (1919–1971). Oczy są radarem mózgu. Warszawa: Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego, 2020.
  Google Scholar

Sirecka-Wołodko, Magdalena. Zagraniczna polityka kulturalna Polski w latach 1956–1970. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2011.
  Google Scholar

Szumiło, Mirosław. “Kobiety jako ‘szare eminencje’ w komunistycznej elicie władzy w Polsce.” Res Historica, nr 45 (2018): 287–309.
  Google Scholar

Szumiło, Mirosław. “Protegowani Jakuba Bermana jako przykład klientelizmu i nepotyzmu w elicie władzy PRL.” Pamięć i Sprawiedliwość, nr 2 (2019): 456–477.
  Google Scholar

Wincencjusz-Patyna, Anita. Stacja ilustracja. Polska ilustracja książkowa 1950–1980. Artystyczne kreacje i realizacje. Wrocław: Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu, 2008.
  Google Scholar

Zychowicz, Karolina. “The Exhibition-Organising Activity of the Committe for Cultural Cooperation with Foreign Countries (1950–1956) Based on the Example of Selected Exhibitions at the Zachęta Central Bureau of Art Exhibitions.” Ikonotheka 26 (2016): 63–94.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2021-12-30

Cited By / Share

Marcinowska, A. (2021). Ekspozycje polskiej grafiki książkowej w Wielkiej Brytanii (1950–1951). Przyczynek do działalności wystawienniczej Biura Współpracy Kulturalnej z Zagranicą i Komitetu Współpracy Kulturalnej z Zagranicą. Biuletyn Historii Sztuki, 83(4), 735–782. https://doi.org/10.36744/bhs.1068

Autorzy

Anna Marcinowska 

Warszawa, Instytut Sztuki PAN Polska
https://orcid.org/0000-0002-2053-5067

Statystyki

Abstract views: 274
PDF downloads: 175


Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

Od numeru 1/2019 do 4/2022 stosowaliśmy licencję  CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.