What Did Not Władysław Strzemiński Write in the Autumn of 1934?

Dariusz Konstantynów


Gdańsk, Instytut Historii Sztuki UG (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-2064-5677

Abstract

In Władysław Strzemiński’s Writings (published 1975) the article Blockade of Art (first edition: ‘Gazeta Artystów’ 1934, No. 3) featured an incorporated fragment of another text that could be found on the same page of the periodical: of Political Section (Odcinek polityczny) by Zenon Drohocki. The error resulted in the fact that researchers using the reprint of the Blockade of Art considered that Strzemiński’s statement as the artist’s only, yet extremely radical political declaration. The paper is to demonstrate why even without confronting the reprint with the first edition, the Blockade of Art in the version contained in the Writings cannot have been written by Władysław Strzemiński.

Supporting Agencies

Institute of Art History of the Polish Academy of Sciences

Keywords:

Władysław Strzemiński (1893–1952), „Gazeta Artystów” (1934–1935), theory of art, art and politics of the Second Polish Republic

Kłak, Tadeusz. Czasopisma awangardy. Część II: 1931–1939. Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk: Ossolineum, 1979.
  Google Scholar

Luba, Iwona. Duch romantyzmu i modernizacja. Sztuka oficjalna Drugiej Rzeczypospolitej. Warszawa: Wydawnictwo Neriton, 2012.
  Google Scholar

Luba, Iwona, i Ewa Paulina Wawer. Władysław Strzemiński – zawsze w awangardzie. Rekonstrukcja nieznanej biografii 1893–1917. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi, 2017.
  Google Scholar

Lubiak, Jarosław. “Strzemiński przed prawem i po prawie.” W Powidoki życia. Władysław Strzemiński i prawa dla sztuki, redakcja Jarosław Lubiak, 19–61. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi, 2012.
  Google Scholar

Monkiewicz, Dorota. “Stosunek artystów awangardy do państwa w okresie II Rzeczypospolitej i PRL-u.” W Awangarda i państwo, 25–45. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi, 2018.
  Google Scholar

Piotrowski, Piotr. “Od nacjonalizacji do socjalizacji polskiego modernizmu, 1913–1950.” Artium Questiones 15 (2004): 97–138.
  Google Scholar

Sobieraj, Małgorzata. “Udział Grupy Krakowskiej w organizowaniu życia artystycznego, W Leopold Lewicki i Grupa Krakowska (W latach 1932–1937), 75–97. Kraków: Nakładem Stowarzyszenia Artystycznego Grupa Krakowska, 1991.
  Google Scholar

Tomasiewicz, Jarosław. „Faszyzm lewicy” czy „ludowy patriotyzm”? Tendencje antyliberalne i nacjonalistyczne w polskiej lewicowej myśli politycznej lat trzydziestych. Warszawa: PIW, 2020.
  Google Scholar

Turowski, Andrzej. Budowniczowie świata. Z dziejów radykalnego modernizmu w sztuce polskiej. Kraków: Universitas, 2000.
  Google Scholar

Zagrodzki, Janusz. “Postawa społeczna i poglądy estetyczne Katarzyny Kobro i Władysława Strzemińskiego.” W Wybory i ryzyka awangardy. Studia z teorii awangardy, redakcja Urszula Czartoryska, Ryszard W. Kluszczyński, 127–135. Warszawa-Łódź: PWN, 1985.
  Google Scholar


Published
2021-03-30

Cited by

Konstantynów, D. (2021). What Did Not Władysław Strzemiński Write in the Autumn of 1934?. Biuletyn Historii Sztuki, 83(1), 153–171. https://doi.org/10.36744/bhs.898

Authors

Dariusz Konstantynów 

Gdańsk, Instytut Historii Sztuki UG Poland
https://orcid.org/0000-0003-2064-5677

Statistics

Abstract views: 326
PDF downloads: 271


Most read articles by the same author(s)