What Did Not Władysław Strzemiński Write in the Autumn of 1934?
Dariusz Konstantynów
Gdańsk, Instytut Historii Sztuki UG (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-2064-5677
Abstract
In Władysław Strzemiński’s Writings (published 1975) the article Blockade of Art (first edition: ‘Gazeta Artystów’ 1934, No. 3) featured an incorporated fragment of another text that could be found on the same page of the periodical: of Political Section (Odcinek polityczny) by Zenon Drohocki. The error resulted in the fact that researchers using the reprint of the Blockade of Art considered that Strzemiński’s statement as the artist’s only, yet extremely radical political declaration. The paper is to demonstrate why even without confronting the reprint with the first edition, the Blockade of Art in the version contained in the Writings cannot have been written by Władysław Strzemiński.
Supporting Agencies
Keywords:
Władysław Strzemiński (1893–1952), „Gazeta Artystów” (1934–1935), theory of art, art and politics of the Second Polish RepublicReferences
Kłak, Tadeusz. Czasopisma awangardy. Część II: 1931–1939. Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk: Ossolineum, 1979.
Google Scholar
Luba, Iwona. Duch romantyzmu i modernizacja. Sztuka oficjalna Drugiej Rzeczypospolitej. Warszawa: Wydawnictwo Neriton, 2012.
Google Scholar
Luba, Iwona, i Ewa Paulina Wawer. Władysław Strzemiński – zawsze w awangardzie. Rekonstrukcja nieznanej biografii 1893–1917. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi, 2017.
Google Scholar
Lubiak, Jarosław. “Strzemiński przed prawem i po prawie.” W Powidoki życia. Władysław Strzemiński i prawa dla sztuki, redakcja Jarosław Lubiak, 19–61. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi, 2012.
Google Scholar
Monkiewicz, Dorota. “Stosunek artystów awangardy do państwa w okresie II Rzeczypospolitej i PRL-u.” W Awangarda i państwo, 25–45. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi, 2018.
Google Scholar
Piotrowski, Piotr. “Od nacjonalizacji do socjalizacji polskiego modernizmu, 1913–1950.” Artium Questiones 15 (2004): 97–138.
Google Scholar
Sobieraj, Małgorzata. “Udział Grupy Krakowskiej w organizowaniu życia artystycznego, W Leopold Lewicki i Grupa Krakowska (W latach 1932–1937), 75–97. Kraków: Nakładem Stowarzyszenia Artystycznego Grupa Krakowska, 1991.
Google Scholar
Tomasiewicz, Jarosław. „Faszyzm lewicy” czy „ludowy patriotyzm”? Tendencje antyliberalne i nacjonalistyczne w polskiej lewicowej myśli politycznej lat trzydziestych. Warszawa: PIW, 2020.
Google Scholar
Turowski, Andrzej. Budowniczowie świata. Z dziejów radykalnego modernizmu w sztuce polskiej. Kraków: Universitas, 2000.
Google Scholar
Zagrodzki, Janusz. “Postawa społeczna i poglądy estetyczne Katarzyny Kobro i Władysława Strzemińskiego.” W Wybory i ryzyka awangardy. Studia z teorii awangardy, redakcja Urszula Czartoryska, Ryszard W. Kluszczyński, 127–135. Warszawa-Łódź: PWN, 1985.
Google Scholar
Authors
Dariusz KonstantynówGdańsk, Instytut Historii Sztuki UG Poland
https://orcid.org/0000-0003-2064-5677
Statistics
Abstract views: 326PDF downloads: 271
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Most read articles by the same author(s)
- Dariusz Konstantynów, Władysław Skoczylas’s Trip to the USSR , Biuletyn Historii Sztuki: Vol. 81 No. 2 (2019)