Władysława Skoczylasa podróż do ZSRR

Dariusz Konstantynów

d.konstantynow@ug.edu.pl
Instytut Historii Sztuki UG, Gdańsk (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-2064-5677

Abstrakt

Artykuł jest próbą rekonstrukcji przebiegu wizyty w Moskwie i Leningradzie (23 listopada – 7 grudnia 1933) sześcioosobowej grupy polskich artystów (Władysław Jarocki, Władysław Skoczylas, Tadeusz Pruszkowski, Xawery Dunikowski, Władysław Daszewski i Mieczysław Treter), a także analizy i kontekstualizacji czteroczęściowego artykułu Władysława Skoczylasa Sztuka w ZSRR, opublikowanego po powrocie z podróży na łamach „Gazety Polskiej”, będącego jednym z najważniejszych świadectw dotyczących polsko-radzieckich kontaktów w sferze sztuki.

Instytucje finansujące

Instytut Sztuki PAN

Słowa kluczowe:

Skoczylas Władysław (1883-1934), Polska-ZSRR – kontakty kulturalne 1918-1939, Polska – mecenat artystyczny państwa 1918-1939

Balcerak, Wiesław, red. Polsko-radzieckie stosunki kulturalne 1918-1939. Dokumenty i materiały, Warszawa: Książka i Wiedza, 1977.
  Google Scholar

Budurowycz, Bohdan B., Polish-Soviet Relations 1932-1939, New York-London: Columbia University Press, 1963.
DOI: https://doi.org/10.7312/budu92350   Google Scholar

Chlenova, Masha, „Innovative, Polemical, Dogmatic. The Case of Soviet Experimental Museum Displays in 1930-1933.” W Curatorial Challenges. Interdisciplinary Perspectives on Contemporary Curating, red. Malene Vest Hansen, Anne Folke Henningsen, Anne Gregersen, 223-36, London: Roultledge, 2019.
DOI: https://doi.org/10.4324/9781351174503-20   Google Scholar

Chlenova, Masha, „Soviet Museology During the Cultural Revolution: An Educational Turn, 1928-1933”, Histoire@Politique. Politique, culture, société. Revue électronique du Centre d'histoire de Sciences Po, 2017, nr 33: Image, Education and Communism in Germany and USSR in the 1920s and 1930s, red. Jérôme Bazin, Cécile Pichon-Bonin, Anastasia Simoniello, https://histoire-politique.fr/index.php?numero=33&rub=dossier&item=311 (dostęp 14 XI 2019)
DOI: https://doi.org/10.4000/histoirepolitique.13074   Google Scholar

Chlenova, Masha, „Staging Soviet Art: 15 Years of Artists of the Russian Soviet Republic, 1932-33.” October 147 (2014): 38-55.
DOI: https://doi.org/10.1162/OCTO_a_00165   Google Scholar

Chmielewska, Agnieszka, W służbie państwa, narodu i społeczeństwa. „Państwowotwórczy” artyści plastycy w II Rzeczypospolitej, Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii PAN, 2006.
  Google Scholar

David-Fox, Michael, „From Illusory «Society» to Intellectual «Public»: VOKS, International Travel and Party-Intelligentsia Relations in the Interwar Period.” Contemporary European History, 11 (2002): 7-32.
DOI: https://doi.org/10.1017/S0960777302001029   Google Scholar

David-Fox, Michael, Showcasing the great experiment. Cultural diplomacy and western visitors to the Soviet Union, 1921-1941, Oxford: Oxford University Press, 2011.
DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199794577.001.0001   Google Scholar

Konstantynów, Dariusz, „On the Reception of Soviet Art in Poland in the 1930s.” Centropa, 1 (2010): 31-45.
  Google Scholar

Malak, Kazimierz, Polsko-radzieckie stosunki kulturalne w okresie międzywojennym, Warszawa: Akademia Obrony Narodowej, 1991.
  Google Scholar

Materski, Wojciech, Na widecie. II Rzeczpospolita wobec Sowietów 1918-1943, Warszawa: Instytut Studiów Politycznych PAN, 2005.
  Google Scholar

Pogonowska, Ewa, Czytanie Nowej Rosji. Polskie spotkania ze Związkiem Sowieckim lat trzydziestych, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2012.
  Google Scholar

Skoczylas, Władysław, „Sztuka w Z.S.R.R. I. Muzea i zbiory.” Gazeta Polska, 1933, nr 351, s. 3.
  Google Scholar

Skoczylas, Władysław. „Sztuka w ZSRR. II. Malarstwo, rzeźba, grafika i architektura.” Gazeta Polska, 1933, nr 356, s. 3.
  Google Scholar

Skoczylas, Władysław. „Sztuka w Z.S.R.R. III. Uczelnie, kooperatywy i stowarzyszenia.” Gazeta Polska, 1933, nr 358, s. 3.
  Google Scholar

Skoczylas, Władysław, „Sztuka w ZSRR. IV. Wystawa Armii Czerwonej i propaganda.” Gazeta Polska, 1934, nr 6, s. 3.
  Google Scholar

Skrzypek, Andrzej, Kronika koegzystencji. Zarys stosunków polsko-radzieckich w latach 1921-1939, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1985.
  Google Scholar

Wasilewska, Diana, „Spory krytyczne międzywojnia. Wystawa plastyki radzieckiej w Warszawie (1933 r.) – wokół dyskusji o socjalizacji sztuki.” W „Spojrzenie z ukosa”. Literatura i kultura rosyjska w Polsce międzywojennej, red. Grażyna Pawlak, Anna Sobieska, 127-140, Warszawa: Instytut Badań Literackich, 2019.
  Google Scholar

Wasilewska, Diana, Mieczysław Treter, Estetyk, krytyk sztuki oraz „szara eminencja” międzywojennego życia artystycznego w Polsce, Kraków: Universitas, 2019.
  Google Scholar

Wisner, Henryk. Z historii stosunków kulturalnych polsko-radzieckich 1919-1939, Warszawa: Instytut Studiów Politycznych PAN, 1987.
  Google Scholar

Yankovskaya, Galina, „The Economic Dimension of Art in the Stalinist Era: Artists’ Cooperatives in the Grip of Ideology and the Plan.” The Slavic Review, 4 (2006): s. 769-791.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2019-06-30

Cited By / Share

Konstantynów, D. (2019). Władysława Skoczylasa podróż do ZSRR. Biuletyn Historii Sztuki, 81(2), 275–328. https://doi.org/10.36744/bhs.319

Autorzy

Dariusz Konstantynów 
d.konstantynow@ug.edu.pl
Instytut Historii Sztuki UG, Gdańsk Polska
https://orcid.org/0000-0003-2064-5677

Statystyki

Abstract views: 368
PDF downloads: 309


Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

Od numeru 1/2019 do 4/2022 stosowaliśmy licencję  CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.