Czego nie napisał Władysław Strzemiński jesienią 1934 roku?

Dariusz Konstantynów


Gdańsk, Instytut Historii Sztuki UG (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-2064-5677

Abstrakt

W Pismach Władysława Strzemińskiego (wyd. 1975) do artykułu Blokada sztuki (pierwodruk: „Gazeta Artystów” 1934, nr 3) został dołączony fragment innego tekstu znajdującego się na tej samej stronie czasopisma – Odcinka politycznego autorstwa Zenona Drohockiego. Pomyłka ta sprawiła, że badacze korzystający z przedruku Blokady sztuki uznali tę wypowiedź Strzemińskiego za jedyną, ale niezwykle radykalną deklarację polityczną artysty. Celem artykułu jest pokazanie, dlaczego nawet bez konfrontowania przedruku z pierwodrukiem Blokada sztuki w wersji zawartej w Pismach nie mogła być napisana przez Władysława Strzemińskiego.

Instytucje finansujące

Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk

Słowa kluczowe:

Władysław Strzemiński (1893–1952), „Gazeta Artystów” (1934–1935), teoria sztuki, sztuka i polityka w II Rzeczypospolitej

Kłak, Tadeusz. Czasopisma awangardy. Część II: 1931–1939. Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk: Ossolineum, 1979.
  Google Scholar

Luba, Iwona. Duch romantyzmu i modernizacja. Sztuka oficjalna Drugiej Rzeczypospolitej. Warszawa: Wydawnictwo Neriton, 2012.
  Google Scholar

Luba, Iwona, i Ewa Paulina Wawer. Władysław Strzemiński – zawsze w awangardzie. Rekonstrukcja nieznanej biografii 1893–1917. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi, 2017.
  Google Scholar

Lubiak, Jarosław. “Strzemiński przed prawem i po prawie.” W Powidoki życia. Władysław Strzemiński i prawa dla sztuki, redakcja Jarosław Lubiak, 19–61. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi, 2012.
  Google Scholar

Monkiewicz, Dorota. “Stosunek artystów awangardy do państwa w okresie II Rzeczypospolitej i PRL-u.” W Awangarda i państwo, 25–45. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi, 2018.
  Google Scholar

Piotrowski, Piotr. “Od nacjonalizacji do socjalizacji polskiego modernizmu, 1913–1950.” Artium Questiones 15 (2004): 97–138.
  Google Scholar

Sobieraj, Małgorzata. “Udział Grupy Krakowskiej w organizowaniu życia artystycznego, W Leopold Lewicki i Grupa Krakowska (W latach 1932–1937), 75–97. Kraków: Nakładem Stowarzyszenia Artystycznego Grupa Krakowska, 1991.
  Google Scholar

Tomasiewicz, Jarosław. „Faszyzm lewicy” czy „ludowy patriotyzm”? Tendencje antyliberalne i nacjonalistyczne w polskiej lewicowej myśli politycznej lat trzydziestych. Warszawa: PIW, 2020.
  Google Scholar

Turowski, Andrzej. Budowniczowie świata. Z dziejów radykalnego modernizmu w sztuce polskiej. Kraków: Universitas, 2000.
  Google Scholar

Zagrodzki, Janusz. “Postawa społeczna i poglądy estetyczne Katarzyny Kobro i Władysława Strzemińskiego.” W Wybory i ryzyka awangardy. Studia z teorii awangardy, redakcja Urszula Czartoryska, Ryszard W. Kluszczyński, 127–135. Warszawa-Łódź: PWN, 1985.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2021-03-30

Cited By / Share

Konstantynów, D. (2021). Czego nie napisał Władysław Strzemiński jesienią 1934 roku?. Biuletyn Historii Sztuki, 83(1), 153–171. https://doi.org/10.36744/bhs.898

Autorzy

Dariusz Konstantynów 

Gdańsk, Instytut Historii Sztuki UG Polska
https://orcid.org/0000-0003-2064-5677

Statystyki

Abstract views: 362
PDF downloads: 286


Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W numerach od 1/2019 do 4/2022 wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.