Using Words and Images in Fight. Leszek Sobocki’s ‘Warning Signs’

Marek Maksymczak


Warszawa, Instytut Historii Sztuki, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego (Poland)
http://orcid.org/0000-0002-0577-0456

Abstract

The cycle of lino prints titled Warning Signs, executed by the Cracow artist Leszek Sobocki in 1868-71 and made up of 21 compositions is discussed. As seen against the output of other Polish artists of the time, the linocuts can be judged as thoroughly analysed comments, not merely registering the grim everyday realities of Communist Poland, but also tackling pivotal moments marking Communism crises. The Warning Signs make reference to the student revolt in March 1968 and the workers’ protests in December 1970. The cycle has been discussed in the context of two other Sobocki’s works: Wrapping (1968) and A Day in the Life of a Shipyard Worker (1971) which permit the Author to outline the genealogy of the Warning Signs and place them precisely within the artist’s output.

Supporting Agencies

Instytut Sztuki PAN

Keywords:

Leszek Sobocki, artistic group ‘Wprost’, Polish Art after 1945, March 1968, intertextuality

Chlebda, Wojciech. “Frazematyka.” W Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, redakcja Jerzy Bartmiński, 328. Wrocław: Wiedza o Kulturze, 1993.
  Google Scholar

Doroszewski, Witold. Elementy leksykologii i semiotyki. Warszawa: PWN, 1970.
  Google Scholar

Dybel, Paweł. “Problem dziejowości rozumienia w hermeneutyce Gadamera (na przykładzie pojęcia tradycji).” W Uniwersalny wymiar hermeneutyki, redakcja Andrzej Przyłębski, 37–45. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora, 1997.
  Google Scholar

Fabianowski, Andrzej. Konwicki, Odojewski i romantycy. Projekt interpretacji intertekstualnych. Kraków: Universitas, 1999.
  Google Scholar

Foucault, Michel. Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, tłumaczenie Tadeusz Komendant. Warszawa: Aletheia, 2009.
  Google Scholar

Gramsci, Antonio. Listy z więzienia, tłumaczenie Mieczysław Brahmer. Warszawa: Czytelnik, 1950.
  Google Scholar

Gramsci, Antonio. Selections from the Prison Notebooks, tłumaczenie Geoffrey N. Smith, Quintin Horae. New York: International Publishers Co., 1971.
  Google Scholar

Jarecka, Dorota. “Janusz Bogucki, polski Szeemann?” W Odrzucone dziedzictwo. O sztuce polskiej lat 80., redakcja Karol Sienkiewicz, 8–28. Warszawa: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, 2011.
  Google Scholar

Juszkiewicz, Piotr. Od rozkoszy historiozofii do “gry w nic”. Polska krytyka artystyczna czasu odwilży. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2005.
  Google Scholar

Kołakowski, Leszek. Główne nurty marksizmu, t. 3: Rozkład. Poznań: Zysk i S-ka, 2001.
  Google Scholar

Kot, Wiesław. PRL czas nonsensu. Polskie dekady. Kronika naszych czasów 1950–1990. Poznań: Publicat, 2007.
  Google Scholar

Lipowski, Krzysztof. “Przekroczyć ut pictura poesis. Wizualizacje frazeologizmów i metafory w malarstwie Bronisława Linkego.” Biuletyn Historii Sztuki 72, nr 4 (2010): 455–478.
  Google Scholar

Lipowski, Krzysztof. Skorpion na policzku. Słowo i obraz w twórczości Bronisława Linkego. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria, 2014.
  Google Scholar

Maksymczak, Marek. Bunt przeciw władzy i formalizmowi. Próba interpretacji twórczości grupy Wprost. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2017.
  Google Scholar

Nyczek, Tadeusz. Świat jeszcze istnieje. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1976.
  Google Scholar

Nyczek, Tadeusz. “Znak ostrzegawczy: rzeczywistość.” Twórczość, nr 11 (1973): 92–101.
  Google Scholar

Osęka, Andrzej. Strategia pająka. Wywiad-rzeka. Rozmawia Adam Mazur. Warszawa: Stowarzyszenie 40 000 malarzy, 2011.
  Google Scholar

Osęka, Andrzej. “Za czym jestem?” W Poddanie Arsenału. O plastyce polskiej 1955–1970, 326–334. Warszawa: Arkady, 1971.
  Google Scholar

Osęka, Piotr. “Marzec 1968.” W Rewolucje 1968, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, 16 IX – 9 XII 2008, redakcja Hanna Wróblewska et al., 135–145. Warszawa: Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, 2008.
  Google Scholar

Polski plakat BHP, redakcja Ignacy Witz. Warszawa: Wydawnictwo Związkowe Centralnej Rady Związków Zawodowych, 1964.
  Google Scholar

Piotrowski, Kazimierz. “Obywatel sentymentalny. Janusz Bogucki w totalnej niemożliwości.” W PRL-owski resentymenty, redakcja Alicja Kisielewska, Monika Kostaszuk-Romanowska, Andrzej Kisielewski, 197–211. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2017.
  Google Scholar

Strzyżewski, Tomasz. Wielka księga cenzury PRL w dokumentach. Warszawa: Prohibita, 2015.
  Google Scholar

Terekhina, Vera. Rosta Windows. Amsterdam: Schilt Publishing, 2020.
  Google Scholar

Le Thorel, Pascale. “L’Atelier Populaire à l’École des Beaux-Arts: mai et juin 1968.” W Images en lutte. La culture visuelle de l’extrême-gauche en France (1968–1974), Palais des Beaux-Arts, 21 II – 20 V 2018, redakcja Philippe Artières, Éric de Chassey, 64–76. Paris: Palais des Beaux-Arts, 2018.
  Google Scholar

Witz, Ignacy. Przechadzki po warszawskich wystawach 1945–1968. Warszawa: PIW, 1972.
  Google Scholar

Wprost 1966–1986: Maciej Bieniasz, Zbylut Grzywacz, Barbara Skąpska, Leszek Sobocki, Jacek Waltoś, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, 9 IX – 31 XII 2016, redakcja Anna Król, Jacek Waltoś. Kraków: Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, 2016.
  Google Scholar

Żmigrodzki, Piotr. Wprowadzenie do leksykografii polskiej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2009.
  Google Scholar


Published
2020-09-30

Cited by

Maksymczak, M. (2020). Using Words and Images in Fight. Leszek Sobocki’s ‘Warning Signs’. Biuletyn Historii Sztuki, 82(3), 429–460. https://doi.org/10.36744/bhs.649

Authors

Marek Maksymczak 

Warszawa, Instytut Historii Sztuki, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego Poland
http://orcid.org/0000-0002-0577-0456

Statistics

Abstract views: 281
PDF downloads: 229