Sytuacja się zmieniła. O sztuce współczesnej w Europie Środkowo-Wschodniej inaczej

Marek Maksymczak


Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-0577-0456

Abstrakt

Recenzja ksiązki Andrzeja Szczerskiego, Transformacja. Sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej po 1989 roku. Kraków: Wydawnictwo UJ, 2018.  

Instytucje finansujące

Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk

Słowa kluczowe:

Andrzej Szczerski, Piotr Piotrowski, Sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej po 1989 roku

After Piotr Piotrowski. Art, democracy and friendship, redakcja Agata Jakubowska, Magdalena Radomska, tłumaczenie Wojciech Szatkowski, Ewa Kanigowska-Gedroyć, Marcin Wawrzyńczak. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2020.
  Google Scholar

Considine, Liam. “Screen Politics: Pop Art and the Atelier Populaire.” Tate Papers, nr 24 (2015), https://www.tate.org.uk/research/publications/tate-papers/24/screen-politics-pop-art-and-the-atelier-populaire
  Google Scholar

Images en lutte. La culture visuelle de l’extrême-gauche en France (1968–1974), Palais des Beaux-Arts, 21 II – 20 V 2018, redakcja Philippe Artières, Éric de Chassey. Paris: Palais des Beaux-Arts, 2018.
  Google Scholar

Laclau, Ernesto. Mouffe, Chantal. Hegemonia i socjalistyczna strategia. Przyczynek do projektu radykalnej polityki demokratycznej, tłumaczenie Sławomir Królak. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji, 2007.
  Google Scholar

Markowska, Anna. Dwa przełomy. Sztuka po 1955 i 1989 roku. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2012.
  Google Scholar

Paweł Marek Mrowiński, Daniel Przastek. “Scenografia liturgii. Estetyka pielgrzymek Jana Pawła II do Polski (1979–2002) i jej wymiar społeczno-polityczny.” W W labiryncie przestrzeni i obrazów, redakcja Dorota Buchwald, Dariusz Kosiński, 552–581. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2020.
  Google Scholar

Osęka, Andrzej. “Za czym jestem?” W Poddanie Arsenału. O plastyce polskiej 1955–1970, 326–334. Warszawa: Wydawnictwo Arkady, 1971.
  Google Scholar

“Pisanie równoległe. Z Andą Rottenberg rozmawiają Kasia Redzisz i Karol Sienkiewicz.” W Anda Rottenberg, Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80., 366–392. Warszawa: Open Art Projects, 2009.
  Google Scholar

Piotrowski, Piotr. Agorafilia. Sztuka i demokracja w postkomunistycznej Europie. Poznań: Rebis, 2010.
  Google Scholar

Piotrowski, Piotr. Awangarda w cieniu Jałty. Sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej w latach 1945–1989. Poznań: Rebis, 2005.
  Google Scholar

Piotrowski, Piotr. Globalne ujęcie sztuki Europy Wschodniej. Poznań: Rebis, 2018.
  Google Scholar

Piotrowski, Piotr. “O horyzontalnej historii sztuki.” Artium Quaestiones, nr 20, (2009): 59–73.
  Google Scholar

Piotrowski, Piotr. Sztuka według polityki. Od Melancholii do Pasji. Kraków: Universitas, 2007.
  Google Scholar

Piotrowski, Piotr. Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku. Poznań: Rebis, 1999.
  Google Scholar

Daniel Przastek, Paweł Mrowiński. “Scenografia liturgii. Kontekst społeczno-polityczny ołtarzy papieskich.” W Papieskie pielgrzymki w PRL, redakcja Wojciech Polak, Jakub Kufla, Przemysław Ruchlewski, 393–418. Gdańsk: Europejskie Centrum Solidarności, 2019.
  Google Scholar

Szczerski, Andrzej. Cztery nowoczesności. Teksty o sztuce i architekturze polskiej XX wieku. Kraków: DodoEditor, 2015.
  Google Scholar

Szczerski, Andrzej. Transformacja. Sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej po 1989 roku. Kraków: Wydawnictwo UJ, 2018.
  Google Scholar

The «Third Text» Reader on Art, Culture and Theory, redakcja Rasheed Araeen, Sean Cubitt, Ziauddin Sardar. London: Continuum, 2002.
  Google Scholar

Włodarczyk, Wojciech. “Kiedy zaczęło się «dzisiaj»? O źródłach sztuki polskiej lat dziewięćdziesiątych.” W Sztuka dzisiaj, redakcja Maria Poprzęcka, 27–39. Warszawa: SHS, 2002.
  Google Scholar

Zbrzeźniak, Urszula. “Demokracja radykalna.” Filo-Sofija 35, no 4 (2016): 61–70.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2021-03-30

Cited By / Share

Maksymczak, M. . (2021). Sytuacja się zmieniła. O sztuce współczesnej w Europie Środkowo-Wschodniej inaczej. Biuletyn Historii Sztuki, 83(1), 189–204. https://doi.org/10.36744/bhs.900

Autorzy

Marek Maksymczak 

Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie Polska
https://orcid.org/0000-0002-0577-0456

Statystyki

Abstract views: 407
PDF downloads: 0


Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

Od numeru 1/2019 do 4/2022 stosowaliśmy licencję  CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.