Sytuacja się zmieniła. O sztuce współczesnej w Europie Środkowo-Wschodniej inaczej
Marek Maksymczak
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-0577-0456
Abstrakt
Recenzja ksiązki Andrzeja Szczerskiego, Transformacja. Sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej po 1989 roku. Kraków: Wydawnictwo UJ, 2018.
Instytucje finansujące
Słowa kluczowe:
Andrzej Szczerski, Piotr Piotrowski, Sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej po 1989 rokuBibliografia
After Piotr Piotrowski. Art, democracy and friendship, redakcja Agata Jakubowska, Magdalena Radomska, tłumaczenie Wojciech Szatkowski, Ewa Kanigowska-Gedroyć, Marcin Wawrzyńczak. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2020.
Google Scholar
Considine, Liam. “Screen Politics: Pop Art and the Atelier Populaire.” Tate Papers, nr 24 (2015), https://www.tate.org.uk/research/publications/tate-papers/24/screen-politics-pop-art-and-the-atelier-populaire
Google Scholar
Images en lutte. La culture visuelle de l’extrême-gauche en France (1968–1974), Palais des Beaux-Arts, 21 II – 20 V 2018, redakcja Philippe Artières, Éric de Chassey. Paris: Palais des Beaux-Arts, 2018.
Google Scholar
Laclau, Ernesto. Mouffe, Chantal. Hegemonia i socjalistyczna strategia. Przyczynek do projektu radykalnej polityki demokratycznej, tłumaczenie Sławomir Królak. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji, 2007.
Google Scholar
Markowska, Anna. Dwa przełomy. Sztuka po 1955 i 1989 roku. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2012.
Google Scholar
Paweł Marek Mrowiński, Daniel Przastek. “Scenografia liturgii. Estetyka pielgrzymek Jana Pawła II do Polski (1979–2002) i jej wymiar społeczno-polityczny.” W W labiryncie przestrzeni i obrazów, redakcja Dorota Buchwald, Dariusz Kosiński, 552–581. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2020.
Google Scholar
Osęka, Andrzej. “Za czym jestem?” W Poddanie Arsenału. O plastyce polskiej 1955–1970, 326–334. Warszawa: Wydawnictwo Arkady, 1971.
Google Scholar
“Pisanie równoległe. Z Andą Rottenberg rozmawiają Kasia Redzisz i Karol Sienkiewicz.” W Anda Rottenberg, Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80., 366–392. Warszawa: Open Art Projects, 2009.
Google Scholar
Piotrowski, Piotr. Agorafilia. Sztuka i demokracja w postkomunistycznej Europie. Poznań: Rebis, 2010.
Google Scholar
Piotrowski, Piotr. Awangarda w cieniu Jałty. Sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej w latach 1945–1989. Poznań: Rebis, 2005.
Google Scholar
Piotrowski, Piotr. Globalne ujęcie sztuki Europy Wschodniej. Poznań: Rebis, 2018.
Google Scholar
Piotrowski, Piotr. “O horyzontalnej historii sztuki.” Artium Quaestiones, nr 20, (2009): 59–73.
Google Scholar
Piotrowski, Piotr. Sztuka według polityki. Od Melancholii do Pasji. Kraków: Universitas, 2007.
Google Scholar
Piotrowski, Piotr. Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku. Poznań: Rebis, 1999.
Google Scholar
Daniel Przastek, Paweł Mrowiński. “Scenografia liturgii. Kontekst społeczno-polityczny ołtarzy papieskich.” W Papieskie pielgrzymki w PRL, redakcja Wojciech Polak, Jakub Kufla, Przemysław Ruchlewski, 393–418. Gdańsk: Europejskie Centrum Solidarności, 2019.
Google Scholar
Szczerski, Andrzej. Cztery nowoczesności. Teksty o sztuce i architekturze polskiej XX wieku. Kraków: DodoEditor, 2015.
Google Scholar
Szczerski, Andrzej. Transformacja. Sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej po 1989 roku. Kraków: Wydawnictwo UJ, 2018.
Google Scholar
The «Third Text» Reader on Art, Culture and Theory, redakcja Rasheed Araeen, Sean Cubitt, Ziauddin Sardar. London: Continuum, 2002.
Google Scholar
Włodarczyk, Wojciech. “Kiedy zaczęło się «dzisiaj»? O źródłach sztuki polskiej lat dziewięćdziesiątych.” W Sztuka dzisiaj, redakcja Maria Poprzęcka, 27–39. Warszawa: SHS, 2002.
Google Scholar
Zbrzeźniak, Urszula. “Demokracja radykalna.” Filo-Sofija 35, no 4 (2016): 61–70.
Google Scholar
Autorzy
Marek MaksymczakUniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie Polska
https://orcid.org/0000-0002-0577-0456
Statystyki
Abstract views: 407PDF downloads: 0
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
Od numeru 1/2019 do 4/2022 stosowaliśmy licencję CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marek Maksymczak, Walka na słowa i obrazy. „Znaki ostrzegawcze” Leszka Sobockiego , Biuletyn Historii Sztuki: Tom 82 Nr 3 (2020): numer zwykły