Hermeneutic Inspirations in Polish Art History

peer-reviewed article

Mariusz Bryl

brylm@amu.edu.pl
Adam Mickiewicz University Poznań (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-4877-4446

Abstract

The text concerns the process of reception of German hermeneutics of art history in Polish art history over the last three decades. As the author was himself an active participant in this process, he adopted the narrative strategy of a reporter, who does not judge and does not enter into polemics, but organizes and problematizes issues, striving to make the outlined picture of their reception as coherent and legible as possible. This is the first attempt of its kind in specialist literature to date. The reception described herein has resulted in a large number of exegetical publications, which, together with an intense translation activity, have created a basic corpus of texts; this, in connection with the continuity of the inspiration/reception process, has had the effect of consolidating the awareness of the existence and importance of the hermeneutic current among Polish art historians. The most impressive event of the reception process was a polemic that lasted several years and concerned fundamental methodological issues of our discipline.


Keywords:

art history, hermeneutics, methodology, reception

Bałus, Wojciech. Figury losu. Polscy artyści i polska sztuka w poszukiwaniu tożsamości indywidualnej i zbiorowej. Kraków: Universitas, 2002.
  Google Scholar

Bałus, Wojciech. „Jak się polemizuje młotem (hermeneutycznym)”. Artium Quaestiones 17 (2006): 387–406. https://doi.org/10.11588/diglit.28196.25.
  Google Scholar

Bałus, Wojciech. „Józefa Mehoffera Portret Konstantego Laszczki w pracowni albo o ograniczeniach «faktologii»”. Artium Quaestiones 20 (2009): 231–247. https://doi.org/10.11588/diglit.29068.18.
  Google Scholar

Bałus, Wojciech. „Nieoczywista literackość malarstwa i jej granice. Uwagi o metodzie”. W: Literatura a malarstwo, redakcja Joanna Godlewicz-Adamiec, Piotr Kociumbas, Tomasz Szybisty, 21–41. Kraków–Warszawa: Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Uniwersytet Warszawski, 2017.
  Google Scholar

Bätschmann, Oskar. „Historia sztuki na przejściu od ikonologii do hermeneutyki”. Tłumaczenie Adam Labuda. Artium Quaestiones 3 (1986): 157–175.
  Google Scholar

Bätschmann, Oskar. „Geometria lub ruch. Ustanowienie podstaw malarstwa przez Paula Klee i Wassily’ego Kandinsky’ego”. Tłumaczenie Mariusz Bryl. Ikonotheka 16 (2003): 131–156.
  Google Scholar

Boehm, Gottfried. „Obraz i czas”. Tłumaczenie Antoni Buchner. Res Facta 9 (1982): 181–190.
  Google Scholar

Boehm, Gottfried. O obrazach i widzeniu. Antologia tekstów. Redakcja Daria Kołacka. Tłumaczenie Małgorzata Łukasiewicz, Anna Pieczyńska-Sulik. Kraków: Universitas, 2014.
  Google Scholar

Brötje, Michael. „Obraz jako parabola. O pejzażach Gustawa Courbeta”. Tłumaczenie Wojciech Suchocki. Artium Quaestiones 6 (1993): 85–100. https://doi.org/10.11588/diglit.28183.12.
  Google Scholar

Brötje, Michael. „Między miejscami tworzenia – sztalugą i rajem: wizja dziejów ludzkości. O ujęciu obrazowym Melancholii”. Tłumaczenie Wojciech Suchocki. W: „Melancholia” Jacka Malczewskiego. Materiały seminarium Instytutu Historii Sztuki UAM i Muzeum Narodowego w Poznaniu, Rogalin, 17–18 grudnia 1998, redakcja Piotr Juszkiewicz, 119–130. Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 2002.
  Google Scholar

Brötje, Michael. „Obraz jako stworzenie”. Tłumaczenie Michał Haake. W: Obraz zapośredniczony. Materiały Seminarium Metodologicznego Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Nieborów, 25–27 listopada 2004, redakcja Maria Poprzęcka, 113–117. Warszawa: Stowarzyszenie Historyków Sztuki, 2005.
  Google Scholar

Brötje, Michael. „«Błędne koło» Jacka Malczewskiego. Widzenie jako ratunek”. Tłumaczenie Michał Haake. Arteon 7 (2008): 32–35.
  Google Scholar

Brötje, Michael. „Obraz – spotkanie”. Tłumaczenie Michał Haake. Quart 3 (2008): 65–81.
  Google Scholar

Brötje, Michael. „Otto Piene, Brąz i złoto III, 1959”. Tłumaczenie Mariusz Bryl. Sacrum et Decorum 2 (2009): 89–94.
  Google Scholar

Brötje, Michael. „Wieczerza w Emaus Rembrandta. Realizacja objawiania się historii świętej w obrazie”. Tłumaczenie Michał Haake. W: Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów „Artium Quaestiones”, redakcja Mariusz Bryl et al., 1063–1088. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2009.
  Google Scholar

Brötje, Michael. „Vir Heroicus Sublimis Barnetta Newmana. Stworzenie – cierpienie i pojednanie”. Tłumaczenie Michał Haake. Quart 4 (2013): 55–62. https://doi.org/10.11588/quart.2013.4.65316.
  Google Scholar

Brötje, Michael. „Jan Vermeer, Sztuka malarska. O niespełnieniu malarza i pełni dzieła sztuki”. Tłumaczenie Michał Haake. Artium Quaestiones 25 (2014): 209–254. https://doi.org/10.11588/diglit.42379.13.
  Google Scholar

Bryl, Mariusz. „Płaszczyzna, ogląd, absolut. Inspiracje hermeneutyczne we współczesnej historii sztuki”. Artium Quaestiones 6 (1993): 55–84. https://doi.org/10.11588/diglit.28183.10.
  Google Scholar

Bryl, Mariusz. Cykle Artura Grottgera. Poetyka i recepcja. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 1994.
  Google Scholar

Bryl, Mariusz. „Historia sztuki wobec hermeneutyki H.-G. Gadamera”. W: Dziedzictwo Gadamera, redakcja Andrzej Przyłębski, 151–167. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora, 2004.
  Google Scholar

Bryl, Mariusz. „Translate/Transcend”. W: Is Art History Global?, redakcja James Elkins, 365–371. New York–London: Routledge, 2007.
  Google Scholar

Bryl, Mariusz. Suwerenność dyscypliny. Polemiczna historia historii sztuki od 1970 roku. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2008.
  Google Scholar

Bryl, Mariusz. „Sztuka – przeżycie – analiza. O pewnym aspekcie teorii Michaela Brötjego”. Sacrum et Decorum 2 (2009): 82–88.
  Google Scholar

Bryl, Mariusz. „Michael Brötje o Jacku Malczewskim, czyli jak wyjść z «błędnego koła» interpretacji”. Polonistyka 64, nr 1 (2010): 24–29.
  Google Scholar

Bryl, Mariusz. „Historia sztuki jako miejsce oporu”. Artium Quaestiones 20 (2009): 29–42. https://doi.org/10.11588/diglit.29068.7.
  Google Scholar

Bryl, Mariusz. „Stworzenie – analogia. O alternatywnej historii sztuki Michaela Brötjego”. Artium Quaestiones 25 (2014): 177–207. https://doi.org/10.11588/diglit.42379.11.
  Google Scholar

Bryl, Mariusz. „Obraz Artura Grottgera Modlitwa konfederatów barskich przed bitwą (pod Lanckoroną?): historia, literatura, ogląd”. Artium Quaestiones 31 (2020): 370–400. https://doi.org/10.14746/aq.2020.31.12.
DOI: https://doi.org/10.14746/aq.2020.31.12   Google Scholar

Czekalski, Stanisław. „Grottger, czarownice i metoda. O Losowaniu rekrutów, intencji artystycznej i dialogu międzyobrazowym. Uwagi na marginesie książki Mariusza Bryla”. Artium Quaestiones 9 (1998): 203–228. https://doi.org/10.11588/diglit.28184.13.
  Google Scholar

Czekalski, Stanisław. „Hermeneutyka Melancholii, czyli przypowieść o powstaniu malowanych przeciw obrazowi”. W: „Melancholia” Jacka Malczewskiego. Materiały seminarium Instytutu Historii Sztuki UAM i Muzeum Narodowego w Poznaniu, Rogalin, 17–18 grudnia 1998, redakcja Piotr Juszkiewicz, 81–103. Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 2002.
  Google Scholar

Czekalski, Stanisław. Intertekstualność i malarstwo. Problemy badań nad związkami międzyobrazowymi. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2006.
  Google Scholar

Czekalski, Stanisław. „Hermeneutyka i granice wysłowienia sensu dzieła. «Rzeczywiste obecności» George’a Steinera wobec Gadamerowskiej filozofii rozmowy”. W: Brak słów. Topos „niewysłowienia” w nauce i literaturze o sztuce. Materiały Seminarium Metodologicznego Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Nieborów, 26–28 października 2006, redakcja Maria Poprzęcka, 81–97. Warszawa: Stowarzyszenie Historyków Sztuki, 2007.
  Google Scholar

Czekalski, Stanisław. „Moc i niemoc fotografii. Przypadek Końcowego przystanku Alfreda Stieglitza”. W: Obrazy mocne – obrazy słabe. Studia z teorii i historii badań nad sztuką, redakcja Łukasz Kiepuszewski, Stanisław Czekalski, Mariusz Bryl, 139–154. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2018.
  Google Scholar

Czekalski, Stanisław. „Obraz teoretyzujący, obraz teoretyzowany i historia sztuki”. W: Obraz jako obiekt teoretyczny. Studia z teorii i historii badań nad sztuką, redakcja Łukasz Kiepuszewski, Michał Haake, Piotr Juszkiewicz, 11–24. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2020.
  Google Scholar

Czekalski, Stanisław. Jak wyjaśnić obraz? Metodologiczne tropy historii sztuki w epoce Ernsta H. Gombricha. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2022.
DOI: https://doi.org/10.14746/amup.9788323240372   Google Scholar

Haake, Michał. „Malarstwo natury a natura malarstwa. O tradycji artystycznej malarstwa Leona Tarasewicza”. Artium Quaestiones 10 (2000): 175–208. https://doi.org/10.11588/diglit.28185.9.
  Google Scholar

Haake, Michał. „Nawrócenie św. Pawła Caravaggia. Między «realizmem» przedstawienia a «realnością» obrazu”. W: Rzeczywistość – realizm – reprezentacja, redakcja Maria Poprzęcka, 57–71. Warszawa: Neriton, 2001.
  Google Scholar

Haake, Michał. „Jednostka wobec historii. Portret generała Henryka Dembińskiego Henryka Rodakowskiego”. Artium Quaestiones 12 (2001): 25–84. https://doi.org/10.11588/diglit.28180.6.
  Google Scholar

Haake, Michał. „Twarzą w twarz z portretem. W stronę radykalnej hermeneutyki malarstwa portretowego”. W: Twarzą w twarz z obrazem. Materiały Seminarium Metodologicznego Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Nieborów, 24–26 października 2002, redakcja Maria Poprzęcka, 39–53. Warszawa: Stowarzyszenie Historyków Sztuki, 2003.
  Google Scholar

Haake, Michał. „Zapośredniczenie i granica obrazu. Przyczynek do badań nad egzystencjalno-hermeneutyczną nauką o sztuce Michaela Brötje”. W: Obraz zapośredniczony. Materiały Seminarium Metodologicznego Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Nieborów, 25–27 listopada 2004, redakcja Maria Poprzęcka, 97–112. Warszawa: Stowarzyszenie Historyków Sztuki, 2005.
  Google Scholar

Haake, Michał. „W(y)prowadzenie do hermeneutyki. O nowej książce Wojciecha Bałusa”. Ikonotheka 18 (2005): 139–151.
  Google Scholar

Haake, Michał. „Pisarstwo Michaela Brötjego na przejściu od hermeneutyki do dekonstrukcji”. W: Historia sztuki po Derridzie. Materiały seminarium z zakresu teorii historii sztuki, Rogalin, kwiecień 2004 r., redakcja Łukasz Kiepuszewski, 159–177. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2006.
  Google Scholar

Haake, Michał. „«Powołanie św. Mateusza» Caravaggia. Studium z hermeneutyki obrazu”. Artium Quaestiones 18 (2007): 37–115. https://doi.org/10.11588/diglit.29066.6.
  Google Scholar

Haake, Michał. „O dwóch różnych głosach w sprawie egzystencjalno-hermeneutycznej nauki o sztuce Michaela Brötjego”. Folia Historiae Artium. Seria Nowa 11 (2007): 109–120. https://doi.org/10.11588/diglit.20622.12.
  Google Scholar

Haake, Michał. „Granica obrazu i granica języka. Przyczynek do badań nad związkami historii sztuki i filozofii egzystencjalnej”. W: Brak słów. Topos „niewysłowienia” w nauce i literaturze o sztuce. Materiały Seminarium Metodologicznego Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Nieborów, 26–28 października 2006, redakcja Maria Poprzęcka, 29–52. Warszawa: Stowarzyszenie Historyków Sztuki, 2007.
  Google Scholar

Haake, Michał. Portret w malarstwie polskim u progu nowoczesności. Kraków: Wydawnictwo Avalon, 2008.
  Google Scholar

Haake, Michał. „Obraz w kole rozumienia”. Artium Quaestiones 20 (2009): 141–170. https://doi.org/10.11588/diglit.29068.14.
  Google Scholar

Haake, Michał. „Święty Franciszek Jacka Malczewskiego i idea dionizyjskości”. Sacrum et Decorum 3 (2010): 58–79.
  Google Scholar

Haake, Michał. „Sztuka w zaścianku. O obrazowej funkcji fauna w malarstwie Jacka Malczewskiego”. Artium Quaestiones 22 (2011): 125–168. https://doi.org/10.11588/diglit.29070.11.
  Google Scholar

Haake, Michał. „Symbolika Portretu Adama Asnyka z Muzą Jacka Malczewskiego”. Quart 2 (2011): 45–61.
  Google Scholar

Haake, Michał. „O potrzebie hermeneutycznej perspektywy w badaniu intencji artysty. W stronę twórczości Aleksandra Gierymskiego”. W: Podmiot/podmiotowość. Artysta – historyk – krytyk. Materiały Seminarium Metodologicznego Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Nieborów, 21–23 października 2010, redakcja Maria Poprzęcka, 117–132. Warszawa: Stowarzyszenie Historyków Sztuki, 2011.
  Google Scholar

Haake, Michał. Figuralizm Aleksandra Gierymskiego. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2015.
  Google Scholar

Haake, Michał. „Ścięcie św. Jana Caravaggia – ożywianie obrazów a teoria dzieła sztuki”. W: Obraz żywy, redakcja Maria Poprzęcka, 17–36. Warszawa: Stowarzyszenie Historyków Sztuki, 2015.
  Google Scholar

Haake, Michał. „Pogrzeb św. Łucji Caravaggia a idea Das Umgreifende”. W: Karl Jaspers. W kręgu wielkich myślicieli współczesności, redakcja Czesława Piecuch, 75–90. Kraków: Universitas, 2015.
  Google Scholar

Haake, Michał. „Metafizyka – symbol – pejzaż. Przyczynek do badań nad obrazami Caspara Davida Friedricha z motywem ruiny”. Sacrum et Decorum 9 (2016): 19–37.
  Google Scholar

Haake, Michał. „Mowa Transcendencji. Hermeneutyka światła w religijnym malarstwie Caravaggia”. Ethos 30, nr 3 (119) (2017): 235–255. https://doi.org/10.12887/30-2017-3-119-14.
  Google Scholar

Haake, Michał. „Eloe ze zwłokami Ellenai Jacka Malczewskiego. W stronę teorii hermeneutyki związków literacko-artystycznych”. W: Literatura a malarstwo, redakcja Joanna Godlewicz-Adamiec, Piotr Kociumbas, Tomasz Szybisty, 353–373. Kraków–Warszawa: Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Uniwersytet Warszawski, 2017.
  Google Scholar

Haake, Michał. „Hermeneutyka wobec twórczości Caravaggia. Na przykładzie obrazów Nawrócenie św. Pawła i Śmierć Marii”. W: Obrazy mocne – obrazy słabe. Studia z teorii i historii badań nad sztuką, redakcja Łukasz Kiepuszewski, Stanisław Czekalski, Mariusz Bryl, 123–138. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2018.
  Google Scholar

Haake, Michał. „Znak, symbol czy szyfr? O motywie czerwonej draperii na obrazie Madonna Różańcowa Caravaggia”. W: Karl Jaspers. Logos i alogon, redakcja Czesława Piecuch, 153–174. Kraków: Universitas, 2019.
  Google Scholar

Haake, Michał. „Piękno symbolu. O Zwiastowaniu z Ołtarza św. Kolumby Rogiera van der Weydena”. Ethos 32, nr 3 (127) (2019): 125–154. https://doi.org/10.12887/32-2019-3-127-09.
  Google Scholar

Haake, Michał. „Figura – tło – granica obrazu. Studium porównawcze obrazów przedstawiających martwego Chrystusa autorstwa Andrei Mantegni, Annibalego Carracciego, Paola Veronesego i Orazia Borgianiego”. W: Tło i powierzchnia obrazu. Studia z teorii i historii badań nad sztuką. Materiały Seminarium Metodologicznego Historii Sztuki im. Edwarda Aleksandra Raczyńskiego, Pałac w Rogalinie, 21–23 października 2021 roku, redakcja Mariusz Bryl, Stanisław Czekalski, Łukasz Kiepuszewski, 27–40. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2022.
  Google Scholar

Imdahl, Max. „Giotto. Z zagadnień ikonicznej struktury sensu”. Tłumaczenie Tadeusz Żuchowski. Artium Quaestiones 4 (1990): 104–122. https://doi.org/10.11588/diglit.28097.12.
  Google Scholar

Imdahl, Max. „Składnia i semantyka obrazu. O «Karcie Setnika» z Kodeksu Egberta”. Tłumaczenie Michał Haake. Quart 2 (2010): 77–89.
  Google Scholar

Juszkiewicz, Piotr. „Malarstwo w poszukiwaniu języka, język w poszukiwaniu malarstwa”. Artium Quaestiones 11 (2000): 221–236. https://doi.org/10.11588/diglit.28179.10.
  Google Scholar

Juszkiewicz, Piotr. „Przestrzeń i pamięć. Projekt oświęcimskiego pomnika Oskara Hansena”. W: Wobec Formy Otwartej Oskara Hansema. Idea – utopia – reinterpretacja, redakcja Marcin Lachowski, Magdalena Linkowska, Zbigniew Sobczuk, 173–188. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 2009.
  Google Scholar

Juszkiewicz, Piotr. „Hermeneutyka biografii”. Artium Quaestiones 22 (2011): 331–349. https://doi.org/10.11588/diglit.29070.16.
  Google Scholar

Juszkiewicz, Piotr. Cień modernizmu. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013.
  Google Scholar

Kasperowicz, Ryszard. „Interferencje i konstrukcje świata. Hermeneutyka obrazu Gottfrieda Boehma i język symboli Nelsona Goodmana”. W: Obrazy mocne – obrazy słabe. Studia z teorii i historii badań nad sztuką, redakcja Łukasz Kiepuszewski, Stanisław Czekalski, Mariusz Bryl, 31–41. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2018.
  Google Scholar

Kędziora, Łukasz. Sztuka i mózg. W stronę percepcyjnie zorientowanej historii sztuki. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2022.
  Google Scholar

Kiepuszewski, Łukasz. Obrazy Cézanne’a. Między spojrzeniem a komentarzem. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2004.
  Google Scholar

Kiepuszewski, Łukasz. Niewczesne obrazy. Nietzsche i sztuki wizualne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013.
  Google Scholar

Kiepuszewski, Łukasz. „Próba przejęcia mocy. Frank Stella a Caravaggio”. W: Obrazy mocne – obrazy słabe. Studia z teorii i historii badań nad sztuką, redakcja Łukasz Kiepuszewski, Stanisław Czekalski, Mariusz Bryl, 173–187. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2018.
  Google Scholar

Kiepuszewski, Łukasz. „Czas powierzchni. Giorgio Morandi”. W: Tło i powierzchnia obrazu. Studia z teorii i historii badań nad sztuką. Materiały Seminarium Metodologicznego Historii Sztuki im. Edwarda Aleksandra Raczyńskiego, Pałac w Rogalinie, 21–23 października 2021 roku, redakcja Mariusz Bryl, Stanisław Czekalski, Łukasz Kiepuszewski, 137–146. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2022.
DOI: https://doi.org/10.14746/amup.9788323241263   Google Scholar

Kołacka, Daria. „Czy portret musi mieć głowę? O Alberta Giacomettiego zmaganiu z materią w kilku częściach”. Artium Quaestiones 13 (2002): 5–73. https://doi.org/10.11588/diglit.28198.5.
  Google Scholar

Kowalczyk, Izabela. „Płótno niczym czysta, niewinna dziewica”. W: Twarzą w twarz z obrazem. Materiały Seminarium Metodologicznego Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Nieborów, 24–26 października 2012, redakcja Maria Poprzęcka, 109–121. Warszawa: Stowarzyszenie Historyków Sztuki, 2003.
  Google Scholar

Kudelska, Dorota. Dukt pisma i pędzla. Biografia intelektualna Jacka Malczewskiego. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2008.
  Google Scholar

Lipiński, Filip. „Twórczość Edwarda Hoppera. Próba analizy hermeneutycznej”. Rozprawa magisterska, Instytut Historii Sztuki UAM, 2005.
  Google Scholar

Lipiński, Filip. „Widzące obraz. Motyw postaci w twórczości Edwarda Hoppera”. Artium Quaestiones 18 (2007): 151–194. https://doi.org/10.11588/diglit.29066.8.
  Google Scholar

Lipiński, Filip. „«Obraz o krążeniu obrazów»: Jastrzębie nocy Edwarda Hoppera pomiędzy rozproszeniem a pragnieniem”. Artium Quaestiones 21 (2010): 187–143. https://doi.org/10.11588/diglit.29069.8.
  Google Scholar

Pastwa, Marcin. „Monument – dokument – moment. Strategie interpretacji dzieł Poussina”. Rocznik Historii Sztuki 26 (2001): 89–132. https://doi.org/10.11588/diglit.14244.
  Google Scholar

Skalska, Agnieszka. „Dziewczynka z chryzantemami Olgi Boznańskiej – osaczona. Uwagi o spojrzeniu”. Artium Quaestiones 7 (1995): 141–152. https://doi.org/10.11588/diglit.28098.9.
  Google Scholar

Skierski, Marcel. „Przestrzenność rzeźby jako wyraz prawdy. Twórczość Aliny Szapocznikow w ujęciu egzystencjalno-hermeneutycznej nauki o sztuce”. Rozprawa magisterska, Instytut Historii Sztuki UAM, 2015.
  Google Scholar

Skierski, Marcel. „Twórczość Aliny Szapocznikow w świetle hermeneutyki egzystencjalnej (na wybranych przykładach)”. Artium Quaestiones 27 (2016): 93–128. https://doi.org/10.11588/diglit.42381.9.
DOI: https://doi.org/10.14746/aq.2016.27.5   Google Scholar

Skierski, Marcel. „Rzeźba w perspektywie egzystencjalno-hermeneutycznej nauki o sztuce. Studium teoretyczno-analityczne”. Rozprawa doktorska, Instytut Historii Sztuki UAM, 2022.
  Google Scholar

Smolińska-Byczuk, Marta. Młody Mehoffer. Kraków: Universitas, 2004.
  Google Scholar

Suchocki, Wojciech. „Somosierra Michałowskiego”. Artium Quaestiones 5 (1991): 61–84. https://doi.org/10.11588/diglit.28178.7.
  Google Scholar

Suchocki, Wojciech. W miejscu sumienia. Śladem myśli o sztuce Martina Heideggera. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 1996.
  Google Scholar

Suchocki, Wojciech. „Trop zbiegłych bogów. Przyczynek do Ślubów Ingresa i Wolności Delacroix”. Artium Quaestiones 8 (1997): 61–87. https://doi.org/10.11588/diglit.28099.7.
  Google Scholar

Suchocki, Wojciech. „Zuzanna. Co my widziem na tym obrazku?”. Artium Quaestiones 10 (2000): 26. https://doi.org/10.11588/diglit.28185.6.
  Google Scholar

Suchocki, Wojciech. „Melancholia. Protokół oględzin”. W: „Melancholia” Jacka Malczewskiego. Materiały seminarium Instytutu Historii Sztuki UAM i Muzeum Narodowego w Poznaniu, Rogalin, 17–18 grudnia 1998, redakcja Piotr Juszkiewicz, 105–117. Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 2002.
  Google Scholar

Suchocki, Wojciech. „Głos z «pewnych kręgów»”. Artium Quaestiones 17 (2006): 411–412. https://doi.org/10.11588/diglit.28196.26.
  Google Scholar

Tabor, Dariusz. „Czy istnieje hermeneutyka historii sztuki?”. W: Historia sztuki dzisiaj. Materiały LVIII Ogólnopolskiej Sesji Naukowej Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Poznań, 19–21 listopada 2009, 63–74. Warszawa: Stowarzyszenie Historyków Sztuki, 2010.
  Google Scholar

Tabor, Dariusz. „Hermeneutyka historii sztuki średniowiecznej: własna lub zapożyczona? Próba zastosowania procedur hermeneutyki filozoficznej do badań nad sztuką”. Roczniki Humanistyczne 69, nr 4 (2021): 7–33.
DOI: https://doi.org/10.18290/rh21694-1   Google Scholar

Zgórniak, Marek. „«Dziełocentryzm» wobec faktów. O kilku interpretacjach obrazów Rodakowskiego i Mehoffera”. Folia Historiae Artium. Seria Nowa 10 (2005): 161–171.
  Google Scholar

Zgórniak, Marek. „Odpowiedź”. Folia Historiae Artium. Seria Nowa 11 (2007): 121–124.
  Google Scholar

Żuchowski, Tadeusz. Giotto. Zur Frage der ikonischen Sinnstruktur, Max Imdahl; Giotto. Arenafresken. Ikonographie – Ikonologie – Ikonik, Max Imdahl. Artium Quaestiones 4 (1990): 130–133. https://doi.org/10.11588/diglit.28097.15.
  Google Scholar

Żuchowski, Tadeusz. Między naturą a historią. Malarstwo Caspara Davida Friedricha. Szczecin: Polskie Pismo i Książka, 1993.
  Google Scholar

Żuchowski, Tadeusz. „Caspar David Friedrichs Bilder mit den so genannten Chasseurs”. Artibus et Historiae 83 (2021): 361–385.
  Google Scholar


Published
2023-12-22

Cited by

Bryl, M. (2023). Hermeneutic Inspirations in Polish Art History. Biuletyn Historii Sztuki, 85(4), 5–30. https://doi.org/10.36744/bhs.1764

Authors

Mariusz Bryl 
brylm@amu.edu.pl
Adam Mickiewicz University Poznań Poland
https://orcid.org/0000-0003-4877-4446

Mariusz Bryl is a professor at the Institute of Art History, Adam Mickiewicz University in Poznań (Poland). His fields of interests are: history of art history; history of modern art; contemporary visual culture; art history methodology. His publications include, among others, books: Cykle Artura Grottgera. Poetyka i recepcja (Artur Grottger’s Cycles. Poetics and Reception), 1994; Suwerenność dyscypliny. Polemiczna historia historii sztuki od 1970 roku (Sovereignty of the Discipline. Polemical History of Art History since 1970), 2008. He has also translated into Polish art historical books and studies, among others, by such authors as: H.Belting, H.Bredekamp, M.Brötje, N.Bryson, M. Fried, W.Kemp, R.Krauss, G. Pollock.



Statistics

Abstract views: 226
PDF downloads: 212


License

Copyright (c) 2023 Biuletyn Historii Sztuki

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.