Hermeneutic Inspirations in Polish Art History
Mariusz Bryl
brylm@amu.edu.plAdam Mickiewicz University Poznań (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-4877-4446
Abstract
The text concerns the process of reception of German hermeneutics of art history in Polish art history over the last three decades. As the author was himself an active participant in this process, he adopted the narrative strategy of a reporter, who does not judge and does not enter into polemics, but organizes and problematizes issues, striving to make the outlined picture of their reception as coherent and legible as possible. This is the first attempt of its kind in specialist literature to date. The reception described herein has resulted in a large number of exegetical publications, which, together with an intense translation activity, have created a basic corpus of texts; this, in connection with the continuity of the inspiration/reception process, has had the effect of consolidating the awareness of the existence and importance of the hermeneutic current among Polish art historians. The most impressive event of the reception process was a polemic that lasted several years and concerned fundamental methodological issues of our discipline.
Keywords:
art history, hermeneutics, methodology, receptionReferences
Bałus, Wojciech. Figury losu. Polscy artyści i polska sztuka w poszukiwaniu tożsamości indywidualnej i zbiorowej. Kraków: Universitas, 2002.
Google Scholar
Bałus, Wojciech. „Jak się polemizuje młotem (hermeneutycznym)”. Artium Quaestiones 17 (2006): 387–406. https://doi.org/10.11588/diglit.28196.25.
Google Scholar
Bałus, Wojciech. „Józefa Mehoffera Portret Konstantego Laszczki w pracowni albo o ograniczeniach «faktologii»”. Artium Quaestiones 20 (2009): 231–247. https://doi.org/10.11588/diglit.29068.18.
Google Scholar
Bałus, Wojciech. „Nieoczywista literackość malarstwa i jej granice. Uwagi o metodzie”. W: Literatura a malarstwo, redakcja Joanna Godlewicz-Adamiec, Piotr Kociumbas, Tomasz Szybisty, 21–41. Kraków–Warszawa: Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Uniwersytet Warszawski, 2017.
Google Scholar
Bätschmann, Oskar. „Historia sztuki na przejściu od ikonologii do hermeneutyki”. Tłumaczenie Adam Labuda. Artium Quaestiones 3 (1986): 157–175.
Google Scholar
Bätschmann, Oskar. „Geometria lub ruch. Ustanowienie podstaw malarstwa przez Paula Klee i Wassily’ego Kandinsky’ego”. Tłumaczenie Mariusz Bryl. Ikonotheka 16 (2003): 131–156.
Google Scholar
Boehm, Gottfried. „Obraz i czas”. Tłumaczenie Antoni Buchner. Res Facta 9 (1982): 181–190.
Google Scholar
Boehm, Gottfried. O obrazach i widzeniu. Antologia tekstów. Redakcja Daria Kołacka. Tłumaczenie Małgorzata Łukasiewicz, Anna Pieczyńska-Sulik. Kraków: Universitas, 2014.
Google Scholar
Brötje, Michael. „Obraz jako parabola. O pejzażach Gustawa Courbeta”. Tłumaczenie Wojciech Suchocki. Artium Quaestiones 6 (1993): 85–100. https://doi.org/10.11588/diglit.28183.12.
Google Scholar
Brötje, Michael. „Między miejscami tworzenia – sztalugą i rajem: wizja dziejów ludzkości. O ujęciu obrazowym Melancholii”. Tłumaczenie Wojciech Suchocki. W: „Melancholia” Jacka Malczewskiego. Materiały seminarium Instytutu Historii Sztuki UAM i Muzeum Narodowego w Poznaniu, Rogalin, 17–18 grudnia 1998, redakcja Piotr Juszkiewicz, 119–130. Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 2002.
Google Scholar
Brötje, Michael. „Obraz jako stworzenie”. Tłumaczenie Michał Haake. W: Obraz zapośredniczony. Materiały Seminarium Metodologicznego Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Nieborów, 25–27 listopada 2004, redakcja Maria Poprzęcka, 113–117. Warszawa: Stowarzyszenie Historyków Sztuki, 2005.
Google Scholar
Brötje, Michael. „«Błędne koło» Jacka Malczewskiego. Widzenie jako ratunek”. Tłumaczenie Michał Haake. Arteon 7 (2008): 32–35.
Google Scholar
Brötje, Michael. „Obraz – spotkanie”. Tłumaczenie Michał Haake. Quart 3 (2008): 65–81.
Google Scholar
Brötje, Michael. „Otto Piene, Brąz i złoto III, 1959”. Tłumaczenie Mariusz Bryl. Sacrum et Decorum 2 (2009): 89–94.
Google Scholar
Brötje, Michael. „Wieczerza w Emaus Rembrandta. Realizacja objawiania się historii świętej w obrazie”. Tłumaczenie Michał Haake. W: Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów „Artium Quaestiones”, redakcja Mariusz Bryl et al., 1063–1088. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2009.
Google Scholar
Brötje, Michael. „Vir Heroicus Sublimis Barnetta Newmana. Stworzenie – cierpienie i pojednanie”. Tłumaczenie Michał Haake. Quart 4 (2013): 55–62. https://doi.org/10.11588/quart.2013.4.65316.
Google Scholar
Brötje, Michael. „Jan Vermeer, Sztuka malarska. O niespełnieniu malarza i pełni dzieła sztuki”. Tłumaczenie Michał Haake. Artium Quaestiones 25 (2014): 209–254. https://doi.org/10.11588/diglit.42379.13.
Google Scholar
Bryl, Mariusz. „Płaszczyzna, ogląd, absolut. Inspiracje hermeneutyczne we współczesnej historii sztuki”. Artium Quaestiones 6 (1993): 55–84. https://doi.org/10.11588/diglit.28183.10.
Google Scholar
Bryl, Mariusz. Cykle Artura Grottgera. Poetyka i recepcja. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 1994.
Google Scholar
Bryl, Mariusz. „Historia sztuki wobec hermeneutyki H.-G. Gadamera”. W: Dziedzictwo Gadamera, redakcja Andrzej Przyłębski, 151–167. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora, 2004.
Google Scholar
Bryl, Mariusz. „Translate/Transcend”. W: Is Art History Global?, redakcja James Elkins, 365–371. New York–London: Routledge, 2007.
Google Scholar
Bryl, Mariusz. Suwerenność dyscypliny. Polemiczna historia historii sztuki od 1970 roku. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2008.
Google Scholar
Bryl, Mariusz. „Sztuka – przeżycie – analiza. O pewnym aspekcie teorii Michaela Brötjego”. Sacrum et Decorum 2 (2009): 82–88.
Google Scholar
Bryl, Mariusz. „Michael Brötje o Jacku Malczewskim, czyli jak wyjść z «błędnego koła» interpretacji”. Polonistyka 64, nr 1 (2010): 24–29.
Google Scholar
Bryl, Mariusz. „Historia sztuki jako miejsce oporu”. Artium Quaestiones 20 (2009): 29–42. https://doi.org/10.11588/diglit.29068.7.
Google Scholar
Bryl, Mariusz. „Stworzenie – analogia. O alternatywnej historii sztuki Michaela Brötjego”. Artium Quaestiones 25 (2014): 177–207. https://doi.org/10.11588/diglit.42379.11.
Google Scholar
Bryl, Mariusz. „Obraz Artura Grottgera Modlitwa konfederatów barskich przed bitwą (pod Lanckoroną?): historia, literatura, ogląd”. Artium Quaestiones 31 (2020): 370–400. https://doi.org/10.14746/aq.2020.31.12.
DOI: https://doi.org/10.14746/aq.2020.31.12
Google Scholar
Czekalski, Stanisław. „Grottger, czarownice i metoda. O Losowaniu rekrutów, intencji artystycznej i dialogu międzyobrazowym. Uwagi na marginesie książki Mariusza Bryla”. Artium Quaestiones 9 (1998): 203–228. https://doi.org/10.11588/diglit.28184.13.
Google Scholar
Czekalski, Stanisław. „Hermeneutyka Melancholii, czyli przypowieść o powstaniu malowanych przeciw obrazowi”. W: „Melancholia” Jacka Malczewskiego. Materiały seminarium Instytutu Historii Sztuki UAM i Muzeum Narodowego w Poznaniu, Rogalin, 17–18 grudnia 1998, redakcja Piotr Juszkiewicz, 81–103. Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 2002.
Google Scholar
Czekalski, Stanisław. Intertekstualność i malarstwo. Problemy badań nad związkami międzyobrazowymi. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2006.
Google Scholar
Czekalski, Stanisław. „Hermeneutyka i granice wysłowienia sensu dzieła. «Rzeczywiste obecności» George’a Steinera wobec Gadamerowskiej filozofii rozmowy”. W: Brak słów. Topos „niewysłowienia” w nauce i literaturze o sztuce. Materiały Seminarium Metodologicznego Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Nieborów, 26–28 października 2006, redakcja Maria Poprzęcka, 81–97. Warszawa: Stowarzyszenie Historyków Sztuki, 2007.
Google Scholar
Czekalski, Stanisław. „Moc i niemoc fotografii. Przypadek Końcowego przystanku Alfreda Stieglitza”. W: Obrazy mocne – obrazy słabe. Studia z teorii i historii badań nad sztuką, redakcja Łukasz Kiepuszewski, Stanisław Czekalski, Mariusz Bryl, 139–154. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2018.
Google Scholar
Czekalski, Stanisław. „Obraz teoretyzujący, obraz teoretyzowany i historia sztuki”. W: Obraz jako obiekt teoretyczny. Studia z teorii i historii badań nad sztuką, redakcja Łukasz Kiepuszewski, Michał Haake, Piotr Juszkiewicz, 11–24. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2020.
Google Scholar
Czekalski, Stanisław. Jak wyjaśnić obraz? Metodologiczne tropy historii sztuki w epoce Ernsta H. Gombricha. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2022.
DOI: https://doi.org/10.14746/amup.9788323240372
Google Scholar
Haake, Michał. „Malarstwo natury a natura malarstwa. O tradycji artystycznej malarstwa Leona Tarasewicza”. Artium Quaestiones 10 (2000): 175–208. https://doi.org/10.11588/diglit.28185.9.
Google Scholar
Haake, Michał. „Nawrócenie św. Pawła Caravaggia. Między «realizmem» przedstawienia a «realnością» obrazu”. W: Rzeczywistość – realizm – reprezentacja, redakcja Maria Poprzęcka, 57–71. Warszawa: Neriton, 2001.
Google Scholar
Haake, Michał. „Jednostka wobec historii. Portret generała Henryka Dembińskiego Henryka Rodakowskiego”. Artium Quaestiones 12 (2001): 25–84. https://doi.org/10.11588/diglit.28180.6.
Google Scholar
Haake, Michał. „Twarzą w twarz z portretem. W stronę radykalnej hermeneutyki malarstwa portretowego”. W: Twarzą w twarz z obrazem. Materiały Seminarium Metodologicznego Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Nieborów, 24–26 października 2002, redakcja Maria Poprzęcka, 39–53. Warszawa: Stowarzyszenie Historyków Sztuki, 2003.
Google Scholar
Haake, Michał. „Zapośredniczenie i granica obrazu. Przyczynek do badań nad egzystencjalno-hermeneutyczną nauką o sztuce Michaela Brötje”. W: Obraz zapośredniczony. Materiały Seminarium Metodologicznego Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Nieborów, 25–27 listopada 2004, redakcja Maria Poprzęcka, 97–112. Warszawa: Stowarzyszenie Historyków Sztuki, 2005.
Google Scholar
Haake, Michał. „W(y)prowadzenie do hermeneutyki. O nowej książce Wojciecha Bałusa”. Ikonotheka 18 (2005): 139–151.
Google Scholar
Haake, Michał. „Pisarstwo Michaela Brötjego na przejściu od hermeneutyki do dekonstrukcji”. W: Historia sztuki po Derridzie. Materiały seminarium z zakresu teorii historii sztuki, Rogalin, kwiecień 2004 r., redakcja Łukasz Kiepuszewski, 159–177. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2006.
Google Scholar
Haake, Michał. „«Powołanie św. Mateusza» Caravaggia. Studium z hermeneutyki obrazu”. Artium Quaestiones 18 (2007): 37–115. https://doi.org/10.11588/diglit.29066.6.
Google Scholar
Haake, Michał. „O dwóch różnych głosach w sprawie egzystencjalno-hermeneutycznej nauki o sztuce Michaela Brötjego”. Folia Historiae Artium. Seria Nowa 11 (2007): 109–120. https://doi.org/10.11588/diglit.20622.12.
Google Scholar
Haake, Michał. „Granica obrazu i granica języka. Przyczynek do badań nad związkami historii sztuki i filozofii egzystencjalnej”. W: Brak słów. Topos „niewysłowienia” w nauce i literaturze o sztuce. Materiały Seminarium Metodologicznego Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Nieborów, 26–28 października 2006, redakcja Maria Poprzęcka, 29–52. Warszawa: Stowarzyszenie Historyków Sztuki, 2007.
Google Scholar
Haake, Michał. Portret w malarstwie polskim u progu nowoczesności. Kraków: Wydawnictwo Avalon, 2008.
Google Scholar
Haake, Michał. „Obraz w kole rozumienia”. Artium Quaestiones 20 (2009): 141–170. https://doi.org/10.11588/diglit.29068.14.
Google Scholar
Haake, Michał. „Święty Franciszek Jacka Malczewskiego i idea dionizyjskości”. Sacrum et Decorum 3 (2010): 58–79.
Google Scholar
Haake, Michał. „Sztuka w zaścianku. O obrazowej funkcji fauna w malarstwie Jacka Malczewskiego”. Artium Quaestiones 22 (2011): 125–168. https://doi.org/10.11588/diglit.29070.11.
Google Scholar
Haake, Michał. „Symbolika Portretu Adama Asnyka z Muzą Jacka Malczewskiego”. Quart 2 (2011): 45–61.
Google Scholar
Haake, Michał. „O potrzebie hermeneutycznej perspektywy w badaniu intencji artysty. W stronę twórczości Aleksandra Gierymskiego”. W: Podmiot/podmiotowość. Artysta – historyk – krytyk. Materiały Seminarium Metodologicznego Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Nieborów, 21–23 października 2010, redakcja Maria Poprzęcka, 117–132. Warszawa: Stowarzyszenie Historyków Sztuki, 2011.
Google Scholar
Haake, Michał. Figuralizm Aleksandra Gierymskiego. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2015.
Google Scholar
Haake, Michał. „Ścięcie św. Jana Caravaggia – ożywianie obrazów a teoria dzieła sztuki”. W: Obraz żywy, redakcja Maria Poprzęcka, 17–36. Warszawa: Stowarzyszenie Historyków Sztuki, 2015.
Google Scholar
Haake, Michał. „Pogrzeb św. Łucji Caravaggia a idea Das Umgreifende”. W: Karl Jaspers. W kręgu wielkich myślicieli współczesności, redakcja Czesława Piecuch, 75–90. Kraków: Universitas, 2015.
Google Scholar
Haake, Michał. „Metafizyka – symbol – pejzaż. Przyczynek do badań nad obrazami Caspara Davida Friedricha z motywem ruiny”. Sacrum et Decorum 9 (2016): 19–37.
Google Scholar
Haake, Michał. „Mowa Transcendencji. Hermeneutyka światła w religijnym malarstwie Caravaggia”. Ethos 30, nr 3 (119) (2017): 235–255. https://doi.org/10.12887/30-2017-3-119-14.
Google Scholar
Haake, Michał. „Eloe ze zwłokami Ellenai Jacka Malczewskiego. W stronę teorii hermeneutyki związków literacko-artystycznych”. W: Literatura a malarstwo, redakcja Joanna Godlewicz-Adamiec, Piotr Kociumbas, Tomasz Szybisty, 353–373. Kraków–Warszawa: Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Uniwersytet Warszawski, 2017.
Google Scholar
Haake, Michał. „Hermeneutyka wobec twórczości Caravaggia. Na przykładzie obrazów Nawrócenie św. Pawła i Śmierć Marii”. W: Obrazy mocne – obrazy słabe. Studia z teorii i historii badań nad sztuką, redakcja Łukasz Kiepuszewski, Stanisław Czekalski, Mariusz Bryl, 123–138. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2018.
Google Scholar
Haake, Michał. „Znak, symbol czy szyfr? O motywie czerwonej draperii na obrazie Madonna Różańcowa Caravaggia”. W: Karl Jaspers. Logos i alogon, redakcja Czesława Piecuch, 153–174. Kraków: Universitas, 2019.
Google Scholar
Haake, Michał. „Piękno symbolu. O Zwiastowaniu z Ołtarza św. Kolumby Rogiera van der Weydena”. Ethos 32, nr 3 (127) (2019): 125–154. https://doi.org/10.12887/32-2019-3-127-09.
Google Scholar
Haake, Michał. „Figura – tło – granica obrazu. Studium porównawcze obrazów przedstawiających martwego Chrystusa autorstwa Andrei Mantegni, Annibalego Carracciego, Paola Veronesego i Orazia Borgianiego”. W: Tło i powierzchnia obrazu. Studia z teorii i historii badań nad sztuką. Materiały Seminarium Metodologicznego Historii Sztuki im. Edwarda Aleksandra Raczyńskiego, Pałac w Rogalinie, 21–23 października 2021 roku, redakcja Mariusz Bryl, Stanisław Czekalski, Łukasz Kiepuszewski, 27–40. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2022.
Google Scholar
Imdahl, Max. „Giotto. Z zagadnień ikonicznej struktury sensu”. Tłumaczenie Tadeusz Żuchowski. Artium Quaestiones 4 (1990): 104–122. https://doi.org/10.11588/diglit.28097.12.
Google Scholar
Imdahl, Max. „Składnia i semantyka obrazu. O «Karcie Setnika» z Kodeksu Egberta”. Tłumaczenie Michał Haake. Quart 2 (2010): 77–89.
Google Scholar
Juszkiewicz, Piotr. „Malarstwo w poszukiwaniu języka, język w poszukiwaniu malarstwa”. Artium Quaestiones 11 (2000): 221–236. https://doi.org/10.11588/diglit.28179.10.
Google Scholar
Juszkiewicz, Piotr. „Przestrzeń i pamięć. Projekt oświęcimskiego pomnika Oskara Hansena”. W: Wobec Formy Otwartej Oskara Hansema. Idea – utopia – reinterpretacja, redakcja Marcin Lachowski, Magdalena Linkowska, Zbigniew Sobczuk, 173–188. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 2009.
Google Scholar
Juszkiewicz, Piotr. „Hermeneutyka biografii”. Artium Quaestiones 22 (2011): 331–349. https://doi.org/10.11588/diglit.29070.16.
Google Scholar
Juszkiewicz, Piotr. Cień modernizmu. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013.
Google Scholar
Kasperowicz, Ryszard. „Interferencje i konstrukcje świata. Hermeneutyka obrazu Gottfrieda Boehma i język symboli Nelsona Goodmana”. W: Obrazy mocne – obrazy słabe. Studia z teorii i historii badań nad sztuką, redakcja Łukasz Kiepuszewski, Stanisław Czekalski, Mariusz Bryl, 31–41. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2018.
Google Scholar
Kędziora, Łukasz. Sztuka i mózg. W stronę percepcyjnie zorientowanej historii sztuki. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2022.
Google Scholar
Kiepuszewski, Łukasz. Obrazy Cézanne’a. Między spojrzeniem a komentarzem. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2004.
Google Scholar
Kiepuszewski, Łukasz. Niewczesne obrazy. Nietzsche i sztuki wizualne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013.
Google Scholar
Kiepuszewski, Łukasz. „Próba przejęcia mocy. Frank Stella a Caravaggio”. W: Obrazy mocne – obrazy słabe. Studia z teorii i historii badań nad sztuką, redakcja Łukasz Kiepuszewski, Stanisław Czekalski, Mariusz Bryl, 173–187. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2018.
Google Scholar
Kiepuszewski, Łukasz. „Czas powierzchni. Giorgio Morandi”. W: Tło i powierzchnia obrazu. Studia z teorii i historii badań nad sztuką. Materiały Seminarium Metodologicznego Historii Sztuki im. Edwarda Aleksandra Raczyńskiego, Pałac w Rogalinie, 21–23 października 2021 roku, redakcja Mariusz Bryl, Stanisław Czekalski, Łukasz Kiepuszewski, 137–146. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2022.
DOI: https://doi.org/10.14746/amup.9788323241263
Google Scholar
Kołacka, Daria. „Czy portret musi mieć głowę? O Alberta Giacomettiego zmaganiu z materią w kilku częściach”. Artium Quaestiones 13 (2002): 5–73. https://doi.org/10.11588/diglit.28198.5.
Google Scholar
Kowalczyk, Izabela. „Płótno niczym czysta, niewinna dziewica”. W: Twarzą w twarz z obrazem. Materiały Seminarium Metodologicznego Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Nieborów, 24–26 października 2012, redakcja Maria Poprzęcka, 109–121. Warszawa: Stowarzyszenie Historyków Sztuki, 2003.
Google Scholar
Kudelska, Dorota. Dukt pisma i pędzla. Biografia intelektualna Jacka Malczewskiego. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2008.
Google Scholar
Lipiński, Filip. „Twórczość Edwarda Hoppera. Próba analizy hermeneutycznej”. Rozprawa magisterska, Instytut Historii Sztuki UAM, 2005.
Google Scholar
Lipiński, Filip. „Widzące obraz. Motyw postaci w twórczości Edwarda Hoppera”. Artium Quaestiones 18 (2007): 151–194. https://doi.org/10.11588/diglit.29066.8.
Google Scholar
Lipiński, Filip. „«Obraz o krążeniu obrazów»: Jastrzębie nocy Edwarda Hoppera pomiędzy rozproszeniem a pragnieniem”. Artium Quaestiones 21 (2010): 187–143. https://doi.org/10.11588/diglit.29069.8.
Google Scholar
Pastwa, Marcin. „Monument – dokument – moment. Strategie interpretacji dzieł Poussina”. Rocznik Historii Sztuki 26 (2001): 89–132. https://doi.org/10.11588/diglit.14244.
Google Scholar
Skalska, Agnieszka. „Dziewczynka z chryzantemami Olgi Boznańskiej – osaczona. Uwagi o spojrzeniu”. Artium Quaestiones 7 (1995): 141–152. https://doi.org/10.11588/diglit.28098.9.
Google Scholar
Skierski, Marcel. „Przestrzenność rzeźby jako wyraz prawdy. Twórczość Aliny Szapocznikow w ujęciu egzystencjalno-hermeneutycznej nauki o sztuce”. Rozprawa magisterska, Instytut Historii Sztuki UAM, 2015.
Google Scholar
Skierski, Marcel. „Twórczość Aliny Szapocznikow w świetle hermeneutyki egzystencjalnej (na wybranych przykładach)”. Artium Quaestiones 27 (2016): 93–128. https://doi.org/10.11588/diglit.42381.9.
DOI: https://doi.org/10.14746/aq.2016.27.5
Google Scholar
Skierski, Marcel. „Rzeźba w perspektywie egzystencjalno-hermeneutycznej nauki o sztuce. Studium teoretyczno-analityczne”. Rozprawa doktorska, Instytut Historii Sztuki UAM, 2022.
Google Scholar
Smolińska-Byczuk, Marta. Młody Mehoffer. Kraków: Universitas, 2004.
Google Scholar
Suchocki, Wojciech. „Somosierra Michałowskiego”. Artium Quaestiones 5 (1991): 61–84. https://doi.org/10.11588/diglit.28178.7.
Google Scholar
Suchocki, Wojciech. W miejscu sumienia. Śladem myśli o sztuce Martina Heideggera. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 1996.
Google Scholar
Suchocki, Wojciech. „Trop zbiegłych bogów. Przyczynek do Ślubów Ingresa i Wolności Delacroix”. Artium Quaestiones 8 (1997): 61–87. https://doi.org/10.11588/diglit.28099.7.
Google Scholar
Suchocki, Wojciech. „Zuzanna. Co my widziem na tym obrazku?”. Artium Quaestiones 10 (2000): 26. https://doi.org/10.11588/diglit.28185.6.
Google Scholar
Suchocki, Wojciech. „Melancholia. Protokół oględzin”. W: „Melancholia” Jacka Malczewskiego. Materiały seminarium Instytutu Historii Sztuki UAM i Muzeum Narodowego w Poznaniu, Rogalin, 17–18 grudnia 1998, redakcja Piotr Juszkiewicz, 105–117. Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 2002.
Google Scholar
Suchocki, Wojciech. „Głos z «pewnych kręgów»”. Artium Quaestiones 17 (2006): 411–412. https://doi.org/10.11588/diglit.28196.26.
Google Scholar
Tabor, Dariusz. „Czy istnieje hermeneutyka historii sztuki?”. W: Historia sztuki dzisiaj. Materiały LVIII Ogólnopolskiej Sesji Naukowej Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Poznań, 19–21 listopada 2009, 63–74. Warszawa: Stowarzyszenie Historyków Sztuki, 2010.
Google Scholar
Tabor, Dariusz. „Hermeneutyka historii sztuki średniowiecznej: własna lub zapożyczona? Próba zastosowania procedur hermeneutyki filozoficznej do badań nad sztuką”. Roczniki Humanistyczne 69, nr 4 (2021): 7–33.
DOI: https://doi.org/10.18290/rh21694-1
Google Scholar
Zgórniak, Marek. „«Dziełocentryzm» wobec faktów. O kilku interpretacjach obrazów Rodakowskiego i Mehoffera”. Folia Historiae Artium. Seria Nowa 10 (2005): 161–171.
Google Scholar
Zgórniak, Marek. „Odpowiedź”. Folia Historiae Artium. Seria Nowa 11 (2007): 121–124.
Google Scholar
Żuchowski, Tadeusz. Giotto. Zur Frage der ikonischen Sinnstruktur, Max Imdahl; Giotto. Arenafresken. Ikonographie – Ikonologie – Ikonik, Max Imdahl. Artium Quaestiones 4 (1990): 130–133. https://doi.org/10.11588/diglit.28097.15.
Google Scholar
Żuchowski, Tadeusz. Między naturą a historią. Malarstwo Caspara Davida Friedricha. Szczecin: Polskie Pismo i Książka, 1993.
Google Scholar
Żuchowski, Tadeusz. „Caspar David Friedrichs Bilder mit den so genannten Chasseurs”. Artibus et Historiae 83 (2021): 361–385.
Google Scholar
Authors
Mariusz Brylbrylm@amu.edu.pl
Adam Mickiewicz University Poznań Poland
https://orcid.org/0000-0003-4877-4446
Mariusz Bryl is a professor at the Institute of Art History, Adam Mickiewicz University in Poznań (Poland). His fields of interests are: history of art history; history of modern art; contemporary visual culture; art history methodology. His publications include, among others, books: Cykle Artura Grottgera. Poetyka i recepcja (Artur Grottger’s Cycles. Poetics and Reception), 1994; Suwerenność dyscypliny. Polemiczna historia historii sztuki od 1970 roku (Sovereignty of the Discipline. Polemical History of Art History since 1970), 2008. He has also translated into Polish art historical books and studies, among others, by such authors as: H.Belting, H.Bredekamp, M.Brötje, N.Bryson, M. Fried, W.Kemp, R.Krauss, G. Pollock.
Statistics
Abstract views: 388PDF downloads: 304
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Biuletyn Historii Sztuki, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Biuletyn Historii Sztuki should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 1(2019) to 4(2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in Biuletyn Historii Sztuki, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.