Jerzy Szymonowicz and Jan Reisner in Rome. Toppling the myths

peer-reviewed article

Mirosława Sobczyńska-Szczepańska

mirka@romanica.gliwice.pl
University of Silesia in Katowice (Poland)

Konrad Pyzel


Polish History Museum (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-5070-727X

Abstract

The article discusses the first stage in the artistic and social careers of Jerzy Szymonowicz and Jan Reisner, connected with their education in the milieu of the Accademia di San Luca in Rome. On the basis of archival materials, held in the Accademia di San Luca Archive and until now unknown or not used to the full extent, the authors describe the circumstances of the Academy’s  competitions in which both artists received first prizes. Owing to the delineation of a broad background linked with the operation of this institution and the principles effective therein, it proved possible to objectively assess the importance of Szymonowicz and Reisner’s achievements, which were erroneously interpreted and overvalued in earlier specialist literature.


Keywords:

Jerzy Szymonowicz Eleuter Siemiginowski, Jan Reisner, Accademia di San Luca

Bernatowicz, Tadeusz. „Jan Reisner w Akademii św. Łukasza. Artysta a polityka króla Jana III i papieża Innocentego XI”. Roczniki Humanistyczne 68, nr 4 (2020): 159–191.
DOI: https://doi.org/10.18290/rh20684-10s   Google Scholar

Cubrzyńska-Leonarczyk, Maria. „«A la Reine». Szkic z dziejów lektur książkowych królowej Ludwiki Marii Gonzagi w warszawskim klasztorze Sióstr Wizytek”. Rocznik Biblioteki Narodowej 37-38 (2006): 281–302.
  Google Scholar

Gębarowicz, Mieczysław. Młodość i pierwsze prace Jerzego Eleutera Szymonowicza-Siemiginowskiego. Lwów: Drukarnia Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, 1925.
  Google Scholar

Górczyk, Wojciech Jerzy. „Kościół i prepozytura bartolomitów w Węgrowie fundacji Jana Dobrogosta Krasińskiego, wojewody płockiego, w świetle materiałów z Archiwum Diecezjalnego w Drohiczynie”. Rocznik Towarzystwa Naukowego Płockiego 11 (2019): 69–90.
  Google Scholar

I disegni di figura nell’Archivio Storico dell’Accademia di San Luca, redakcja Angela Cipriani, Enrico Valeriani, t. 1: Concorsi e Accademie del secolo XVII. Roma: Quasar, 1988.
  Google Scholar

Jank, Tomasz. Życie i twórczość malarska brata Adama Swacha (1668–1747). Kraków: Instytut Studiów Franciszkańskich, 2017.
  Google Scholar

Karpowicz, Mariusz. „Autoportret Siemiginowskiego”. Biuletyn Historii Sztuki 18, nr 1 (1956): 139–144.
  Google Scholar

Karpowicz, Mariusz. Barok w Polsce. Warszawa: Arkady, 1988.
  Google Scholar

Karpowicz, Mariusz. Jerzy Eleuter Siemiginowski malarz polskiego baroku. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk: Ossolineum, 1974.
  Google Scholar

Karpowicz, Mariusz. „Jan Reisner – zapomniany malarz i architekt”. Biuletyn Historii Sztuki 21, nr 1(1959): 70–83.
  Google Scholar

Karpowicz, Mariusz. „Stypendyści królewscy z Rzymie”. W: Primus inter pares. Pierwszy wśród równych, czyli opowieść o królu Janie III, redakcja Dominika Walawender-Musz, 108–114.Warszawa: Muzeum Pałac w Wilanowie, 2013.
  Google Scholar

Karpowicz, Mariusz. Sztuka polska XVII wieku. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1975.
  Google Scholar

Ługowski, Piotr. „Carlo i Francesco Ceroniowie w świetle nowych źródeł archiwalnych”. Biuletyn Historii Sztuki 81, nr 3 (2020): 481– 497.
DOI: https://doi.org/10.36744/bhs.483   Google Scholar

Marconi, Paolo, Angela Cipriani, i Enrico Valeriani. „Archival notes concerning the architectural drawings of the seventeenth century, preseved in the St. Luke Academy in Rome”. W: Fantasy and Reality. Drawings from the Accademia Nazionale Di San Luca in Rome Concorsi Clementini 1700–1750. Museum of Art, the Pennsylvania State University, University Park, Pennsylvania, December 6–23, 1981 – January 5–31, 1982 [and] Cooper-Hewitt Museum, the Smithsonian Institution's National Museum of Design, February 16 – May 9, 198, redakcja Hellmut Hager, Susan S. Munshower, 166–169. University Park: Pennsylvania State University, 1982.
  Google Scholar

Marconi, Paolo, Angela Cipriani, i Enrico Valeriani. I disegni di architettura dell’Archivio Storico dell’Accademia di San Luca, t. 2. Roma: De Luca, 1974.
  Google Scholar

Migasiewicz, Paweł. „Mieszczanin szlachcicem. Uwagi na temat kondycji społecznej malarza królewskiego Jerzego Szymonowicza Eleutera Siemiginowskiego”. Studia Wilanowskie 25 (2018): 159–272.
  Google Scholar

Modzelewska, Elżbieta, i Konrad Pyzel. „Jan Reisner i jego Kazanie Jana Chrzciciela z kościoła wizytek w Krakowie”. Studia Wilanowskie 25 (2018): 177–201.
  Google Scholar

Osiecka-Samsonowicz, Hanna. Polskie uroczystości w barokowym Rzymie 1587–1696. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2012.
  Google Scholar

Rafałowiczówna, Jadwiga. A z Warszawy nowiny te… Listy do Elżbiety Sieniawskiej z lat 1710–1720. Opracowanie Bożena Popiołek. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, 2000.
  Google Scholar

Roccasecca, Pietro. „Teaching in the Studio of the Accademia del Disegno dei pittori, scultori e architetti di Roma (1594–1636)”. W: The Academia Seminars. The Accademia di San Luca in Rome, c. 1590–1635, redakcja Peter M. Lukehart, 123–160. Washington DC: National Gallery of Art, 2009.
  Google Scholar

Smoliński, Mariusz. „Progetti per il monumento di Giovanni III Sobieski a Roma”. Innocenzo XI Odescalchi. Papa, politico, committente, redakcja Richard Bösel et al., 353–362, Roma: Viella Edizioni, 2014.
  Google Scholar

Szulc, Tadeusz. „Eques auratus w dawnej Rzeczypospolitej”. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Iuridica 38 (1988): 59–97.
  Google Scholar

Treder, Michael. Esaias Reusner der Jüngere (1636–1679). Hamburg: Tabulatura Music publishing – Michael Treder, 2021.
  Google Scholar

Tygielski, Andrzej, i Andrzej Pośpiech. „Społeczna rola dworu magnackiego XVII–XVIII wieku”. Przegląd Historyczny 69, nr 2 (1978): 215–237.
  Google Scholar

Widacka, Hanna. Lew Lechistanu. Warszawa: Muzeum Pałac w Wilanowie, 2010.
  Google Scholar

Ventra, Stefania. L’Accademia di San Luca nella Roma del secondo Seicento. Artisti, opere, strategie culturali. Firenze: Leo S. Olschki, 2019.
  Google Scholar

Zaucha, Tomasz. „Jerzy Eleuter Siemiginowski Szymonowicz (ok. 1660–ok. 1711). Matka Boska z Dzieciątkiem” (nr kat. 7). W: Geniusz baroku. Szymon Czechowicz 1689–1775, redakcja Andrzej Betlej, Tomasz Zaucha, 248, Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie, 2020.
  Google Scholar


Published
2023-05-31

Cited by

Sobczyńska-Szczepańska, M., & Pyzel, K. (2023). Jerzy Szymonowicz and Jan Reisner in Rome. Toppling the myths. Biuletyn Historii Sztuki, 85(1), 69–93. https://doi.org/10.36744/bhs.1283

Authors

Mirosława Sobczyńska-Szczepańska 
mirka@romanica.gliwice.pl
University of Silesia in Katowice Poland

Mirosława Sobczyńska-Szczepańska is an art historian with a focus on the early-modern art of Central and Eastern Europe, especially architecture and monumental painting. She received a MA in Art History and Spanish Philology from the University of Wroclaw. She has also a BA in Italian Philology from the University of Silesia in Katowice. She completed her PhD in Art Studies at the University of Wroclaw. She in  an associate professor at the Institute of Art Studies of the University of Silesia in Katowice.


Authors

Konrad Pyzel 

Polish History Museum Poland
https://orcid.org/0000-0002-5070-727X

Konrad Pyzel is an art historian and sociologist, an employee of the Polish History Museum (since 2021) and previously at the Museum of King Jan III’s Palace at Wilanów (in 2008–2021). His main fields of interest include Baroque painting ca. 1700, artists active at the court of King John III Sobieski, and social advancement of 17th/18st c. painters with special focus on Jerzy Szymonowicz Eleuter Siemiginowski and Jan Reisner.



Statistics

Abstract views: 221
PDF downloads: 227


License

Copyright (c) 2023 Biuletyn Historii Sztuki

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.