Jerzy Szymonowicz and Jan Reisner in Rome. Toppling the myths
Mirosława Sobczyńska-Szczepańska
mirka@romanica.gliwice.plUniversity of Silesia in Katowice (Poland)
Konrad Pyzel
Polish History Museum (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-5070-727X
Abstract
The article discusses the first stage in the artistic and social careers of Jerzy Szymonowicz and Jan Reisner, connected with their education in the milieu of the Accademia di San Luca in Rome. On the basis of archival materials, held in the Accademia di San Luca Archive and until now unknown or not used to the full extent, the authors describe the circumstances of the Academy’s competitions in which both artists received first prizes. Owing to the delineation of a broad background linked with the operation of this institution and the principles effective therein, it proved possible to objectively assess the importance of Szymonowicz and Reisner’s achievements, which were erroneously interpreted and overvalued in earlier specialist literature.
Keywords:
Jerzy Szymonowicz Eleuter Siemiginowski, Jan Reisner, Accademia di San LucaReferences
Bernatowicz, Tadeusz. „Jan Reisner w Akademii św. Łukasza. Artysta a polityka króla Jana III i papieża Innocentego XI”. Roczniki Humanistyczne 68, nr 4 (2020): 159–191.
DOI: https://doi.org/10.18290/rh20684-10s
Google Scholar
Cubrzyńska-Leonarczyk, Maria. „«A la Reine». Szkic z dziejów lektur książkowych królowej Ludwiki Marii Gonzagi w warszawskim klasztorze Sióstr Wizytek”. Rocznik Biblioteki Narodowej 37-38 (2006): 281–302.
Google Scholar
Gębarowicz, Mieczysław. Młodość i pierwsze prace Jerzego Eleutera Szymonowicza-Siemiginowskiego. Lwów: Drukarnia Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, 1925.
Google Scholar
Górczyk, Wojciech Jerzy. „Kościół i prepozytura bartolomitów w Węgrowie fundacji Jana Dobrogosta Krasińskiego, wojewody płockiego, w świetle materiałów z Archiwum Diecezjalnego w Drohiczynie”. Rocznik Towarzystwa Naukowego Płockiego 11 (2019): 69–90.
Google Scholar
I disegni di figura nell’Archivio Storico dell’Accademia di San Luca, redakcja Angela Cipriani, Enrico Valeriani, t. 1: Concorsi e Accademie del secolo XVII. Roma: Quasar, 1988.
Google Scholar
Jank, Tomasz. Życie i twórczość malarska brata Adama Swacha (1668–1747). Kraków: Instytut Studiów Franciszkańskich, 2017.
Google Scholar
Karpowicz, Mariusz. „Autoportret Siemiginowskiego”. Biuletyn Historii Sztuki 18, nr 1 (1956): 139–144.
Google Scholar
Karpowicz, Mariusz. Barok w Polsce. Warszawa: Arkady, 1988.
Google Scholar
Karpowicz, Mariusz. Jerzy Eleuter Siemiginowski malarz polskiego baroku. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk: Ossolineum, 1974.
Google Scholar
Karpowicz, Mariusz. „Jan Reisner – zapomniany malarz i architekt”. Biuletyn Historii Sztuki 21, nr 1(1959): 70–83.
Google Scholar
Karpowicz, Mariusz. „Stypendyści królewscy z Rzymie”. W: Primus inter pares. Pierwszy wśród równych, czyli opowieść o królu Janie III, redakcja Dominika Walawender-Musz, 108–114.Warszawa: Muzeum Pałac w Wilanowie, 2013.
Google Scholar
Karpowicz, Mariusz. Sztuka polska XVII wieku. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1975.
Google Scholar
Ługowski, Piotr. „Carlo i Francesco Ceroniowie w świetle nowych źródeł archiwalnych”. Biuletyn Historii Sztuki 81, nr 3 (2020): 481– 497.
DOI: https://doi.org/10.36744/bhs.483
Google Scholar
Marconi, Paolo, Angela Cipriani, i Enrico Valeriani. „Archival notes concerning the architectural drawings of the seventeenth century, preseved in the St. Luke Academy in Rome”. W: Fantasy and Reality. Drawings from the Accademia Nazionale Di San Luca in Rome Concorsi Clementini 1700–1750. Museum of Art, the Pennsylvania State University, University Park, Pennsylvania, December 6–23, 1981 – January 5–31, 1982 [and] Cooper-Hewitt Museum, the Smithsonian Institution's National Museum of Design, February 16 – May 9, 198, redakcja Hellmut Hager, Susan S. Munshower, 166–169. University Park: Pennsylvania State University, 1982.
Google Scholar
Marconi, Paolo, Angela Cipriani, i Enrico Valeriani. I disegni di architettura dell’Archivio Storico dell’Accademia di San Luca, t. 2. Roma: De Luca, 1974.
Google Scholar
Migasiewicz, Paweł. „Mieszczanin szlachcicem. Uwagi na temat kondycji społecznej malarza królewskiego Jerzego Szymonowicza Eleutera Siemiginowskiego”. Studia Wilanowskie 25 (2018): 159–272.
Google Scholar
Modzelewska, Elżbieta, i Konrad Pyzel. „Jan Reisner i jego Kazanie Jana Chrzciciela z kościoła wizytek w Krakowie”. Studia Wilanowskie 25 (2018): 177–201.
Google Scholar
Osiecka-Samsonowicz, Hanna. Polskie uroczystości w barokowym Rzymie 1587–1696. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2012.
Google Scholar
Rafałowiczówna, Jadwiga. A z Warszawy nowiny te… Listy do Elżbiety Sieniawskiej z lat 1710–1720. Opracowanie Bożena Popiołek. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, 2000.
Google Scholar
Roccasecca, Pietro. „Teaching in the Studio of the Accademia del Disegno dei pittori, scultori e architetti di Roma (1594–1636)”. W: The Academia Seminars. The Accademia di San Luca in Rome, c. 1590–1635, redakcja Peter M. Lukehart, 123–160. Washington DC: National Gallery of Art, 2009.
Google Scholar
Smoliński, Mariusz. „Progetti per il monumento di Giovanni III Sobieski a Roma”. Innocenzo XI Odescalchi. Papa, politico, committente, redakcja Richard Bösel et al., 353–362, Roma: Viella Edizioni, 2014.
Google Scholar
Szulc, Tadeusz. „Eques auratus w dawnej Rzeczypospolitej”. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Iuridica 38 (1988): 59–97.
Google Scholar
Treder, Michael. Esaias Reusner der Jüngere (1636–1679). Hamburg: Tabulatura Music publishing – Michael Treder, 2021.
Google Scholar
Tygielski, Andrzej, i Andrzej Pośpiech. „Społeczna rola dworu magnackiego XVII–XVIII wieku”. Przegląd Historyczny 69, nr 2 (1978): 215–237.
Google Scholar
Widacka, Hanna. Lew Lechistanu. Warszawa: Muzeum Pałac w Wilanowie, 2010.
Google Scholar
Ventra, Stefania. L’Accademia di San Luca nella Roma del secondo Seicento. Artisti, opere, strategie culturali. Firenze: Leo S. Olschki, 2019.
Google Scholar
Zaucha, Tomasz. „Jerzy Eleuter Siemiginowski Szymonowicz (ok. 1660–ok. 1711). Matka Boska z Dzieciątkiem” (nr kat. 7). W: Geniusz baroku. Szymon Czechowicz 1689–1775, redakcja Andrzej Betlej, Tomasz Zaucha, 248, Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie, 2020.
Google Scholar
Authors
Mirosława Sobczyńska-Szczepańskamirka@romanica.gliwice.pl
University of Silesia in Katowice Poland
Mirosława Sobczyńska-Szczepańska is an art historian with a focus on the early-modern art of Central and Eastern Europe, especially architecture and monumental painting. She received a MA in Art History and Spanish Philology from the University of Wroclaw. She has also a BA in Italian Philology from the University of Silesia in Katowice. She completed her PhD in Art Studies at the University of Wroclaw. She in an associate professor at the Institute of Art Studies of the University of Silesia in Katowice.
Authors
Konrad PyzelPolish History Museum Poland
https://orcid.org/0000-0002-5070-727X
Konrad Pyzel is an art historian and sociologist, an employee of the Polish History Museum (since 2021) and previously at the Museum of King Jan III’s Palace at Wilanów (in 2008–2021). His main fields of interest include Baroque painting ca. 1700, artists active at the court of King John III Sobieski, and social advancement of 17th/18st c. painters with special focus on Jerzy Szymonowicz Eleuter Siemiginowski and Jan Reisner.
Statistics
Abstract views: 285PDF downloads: 267
License
Copyright (c) 2023 Biuletyn Historii Sztuki
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Most read articles by the same author(s)
- Mirosława Sobczyńska-Szczepańska, Late-Baroque Decor and Furnishing of Lviv’s Trinitarian Churches , Biuletyn Historii Sztuki: Vol. 83 No. 1 (2021): numer zwykły