Machine Production of Icons in the Russian Empire in the Second Half of the 19th and the Early 20th Century. Preliminary Analyses and Observations
Agnieszka Szybalska
beczyczkoagnieszka@gmail.comInstitute of Art, Polish Academy of Sciences, The Anthropos Doctoral School (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-5791-700X
Abstract
In the late 19th and the early 20th century, Russia witnessed an increase in the production of religious prints and icons made by means of printing techniques. This was a result of the growing demand for “sacred images” and the spread of colour lithography in the Russian Empire. From the 1850s onwards, the production of such images was controlled by the Spiritual Censorship Committee. Information about the censorship procedure was usually placed on the product, together with the manufacturer’s signature. A number of works of this kind held in museum, library and church collections in the area close to us territorially were located and categorised in terms of production techniques, makers and places of production. This made it possible to identify the leading producers, techniques and trends shaping the market for “printed icons”. A review of catalogues, price lists and advertisements placed in periodicals of the period resulted in the conclusion that this type of production became a significant tool of political power for both the Orthodox Church and the state, giving them control over art addressed to the masses.
Keywords:
religious censorship, icon, popular religious print, Orthodoxy, mass production of icons, Russia, graphic works market, Russian art of the late 19th and early 20th centuryReferences
Alekseyeva, Mariya A. „Torgovlya gravyurami v Moskve i kontrol’ za ney v kontse XVII–XVIII vv.”. W: Narodnaya gravyura i fol’klor v Rossii XVII–XIX vv., redakcja Irina E. Danilova, 140–158. Moskva: Sovetskiy khudozhnik, 1976.
Google Scholar
Baryshnikova, Valeriya V. „Istoriya razvitiya i problema pechatnoy ikony v Rossii”. W: Dizayn i iskusstvo – strategiya proyektnoy kul’tury XXI veka. Sbornik po materialam Vserossiyskoy nauchno-prakticheskoy konferentsii „DISK-2017” Vserossiyskogo foruma molodykh issledovateley „Dizayn i iskusstvo – strategiya proyektnoy kul’tury XXI veka”, cz. 1, redakcja Oleg V. Kashcheyev, 68–73. Moskva: FGBOU VO „RGU im. A.N. Kosygina”, 2019.
Google Scholar
Bocharnikov, Igor’ V., i Ol’ga A. Ovsyannikova. „Sytin Ivan Dmitriyevich. Knizhnyy mesenat Rossii”. Chelovecheskiy kapital, nr 11 (2019): 30.
Google Scholar
Chomik, Piotr. „Prawosławni święci męczennicy XX wieku – ofiary zbrodniczego systemu”. W: Dziedzictwo komunizmu w Europie Środkowo-Wschodniej, redakcja Joanna Sadowska, 115–125. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 2008.
Google Scholar
Chulos, Chris J. „Icons in Motion. Sacred Aura and Religious Identity in Late Tsarist Russia”. Journal of the Canadian Historical Association 23, nr 2 (2012): 176–211.
DOI: https://doi.org/10.7202/1015793ar
Google Scholar
Cierniak, Urszula. „Rosyjski łubek jako odbicie idei dla mas”. W: Kultura Słowian. Rocznik Komisji Kultury Słowian PAU 12 (2016): 133–153.
DOI: https://doi.org/10.4467/25439561KSR.16.008.6461
Google Scholar
Dąb-Kalinowska, Barbara. Między Bizancjum a Zachodem. Ikony rosyjskie XVII–XIX w. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1990.
Google Scholar
Deluga, Waldemar. Grafika z kręgu Ławry Pieczarskiej i Akademii Mohylańskiej XVII i XVIII wieku. Kraków: Collegium Columbium, 2003.
Google Scholar
Deluga, Waldemar. „Byzantine Art in Kiev in the Chromolithographs of Lemercier”. Print Quarterly 24, nr 2 (2007): 115–126.
Google Scholar
Gukov, Arseniy E. „Svoboda slova v Rossii. Istoricheskaya retrospektiva”. W: Obrazovaniye i nauka v sovremennykh usloviyakh. Materialy X Mezhdunar. nauch.–prakt. konf. (Cheboksary, 12 mart 2017 g.), redakcja Oleg N. Shirokov et al., 348–350. Cheboksary: Tsentr nauchnogo sotrudnichestva „Interaktiv plyus”, 2017.
Google Scholar
Ikony. Przedstawienia maryjne z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie. Katalog zbiorów. Redakcja Aleksandra Sulikowska. Warszawa: Muzeum Narodowe, 2004.
Google Scholar
Jakubowski, Tomasz. Polonika w kolekcji grafiki w Państwowym Muzeum Historii Religii w Petersburgu. Warszawa: Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą „Polonika”, 2022.
Google Scholar
Kachin, Nikolay A. „Arkhiv i kollektsii V. M. Florinskogo. Opyt istochnikovedcheskogo analiza”. Praca doktorska, Państwowy Uniwersytet Badawczy w Tomsku, 2019.
Google Scholar
Katalog Zabytków Sztuki w Polsce. Seria Nowa, t. 12: Województwo białostockie. Redakcja Jerzy Z. Łoziński, Maria Kałamajska-Saeed, z. 1: Siemiatycze, Drohiczyn i okolice. Opracowanie Jerzy Z. Łoziński, Maria Kałamajska-Saeed. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 1996.
Google Scholar
Khod’ko, Yuliya M. Religioznyy lubok vtoroy poloviny XVIII – nachala KhKh veka iz sobraniya Russkogo muzeya. Sankt-Peterburg: Palace Edition, Gosudarstvennyy Russkiy muzey, 2012.
Google Scholar
Kovtun, Ol’ga A. „Khudozhestvennyye promysly zhenskikh monastyrey Ural’skogo regiona v XІX veke”. Vestnik YuUrGU. Seriya „Sotsial’no-gumanitarnyye nauki” 20, nr 1 (2019): 79–86.
DOI: https://doi.org/10.14529/ssh200112
Google Scholar
Labyntsev, Yuriy A., i Larisa L. Shchavinskaya. „E. I. Fesenko – odin iz krupeyshikh izdateley narodnoy pravoslavnoy pechatnoy produktsii XIX–XX vv.”. Slavyanskiy mir v tret’yem tysyacheletii. Etnicheskiye, konfessional’nyye, sotsiokul’turnyye komponenty identichnosti narodov Tsentral’noy, Vostochnoy i Yugo-Vostochnoy Evropy 12 (2017): 11–19.
Google Scholar
Mielczarek, Witold. „Pierwsze zakłady drukarskie i zakłady poligraficzne w Częstochowie”. Ziemia Częstochowska 11 (1976): 221–284.
Google Scholar
Nichols, Robert L. „The Icon and the Machine in Russia’s Religious Renaissance 1900–1909”. W: Christianity and the Arts in Russia, redakcja William C. Brumfield, Milos M. Velimirović, 131–144. Cambridge: Cambridge University Press, 1991.
Google Scholar
Ovsyannikov, Yuriy M. Lubok. Russkiye narodnyye kartinki XVII–XVIII vv. Moskva: Sovetskiy khudozhnik, 1968.
Google Scholar
Pastuszewski, Stefan. „Święci prawosławni – łączą i dzielą: zarys historyczny”. Studia Elbląskie 18 (2017): 113–124.
Google Scholar
Paszkiewicz, Piotr. W służbie Imperium Rosyjskiego 1721–1917. Funkcja i treści ideowe rosyjskiej architektury sakralnej na zachodnich rubieżach cesarstwa i poza jego granicami. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 1999.
Google Scholar
Petrova, Natal’ya V. „Khromolitografii iz staroobryadcheskoy molel’ni v kollektsii Kirillo-Belozerskogo muzeya-zapovednika”, s. 2. Dostęp 10 grudnia 2021. https://kirmuseum.org/sites/default/files/ebook/2018/7300_file.pdf.
Google Scholar
Pripachkin Igor’ A. „Istoriya ikonopisnogo promysla v yugo-zapadnoy Rossii (na primere slobody Borisovki): XVIII – nachalo XX veka”. Praca doktorska, Państwowy Uniwersytet w Kursku, 2006.
Google Scholar
Ruud, Charl’z. Russkiy predprinimatel’ moskovskiy izdatel’ Ivan Sytin. Tłumaczenie Andrey B. Leshchinskiy. Moskva: Izdatel’skiy tsentr „Terra”, 1996.
Google Scholar
Shevzov, Vera. „Iconic piety in Russia”. W: A People’s History of Christianity, t. 6: Modern Christianity to 1900, redakcja Amanda Porterfield, 178–208. Minneapolis: Fortress Press, 2007.
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv19cwbhs.13
Google Scholar
Shevzov, Vera. Russian Orthodoxy on the Eve of Revolution. Oxford: Oxford University Press, 2004.
DOI: https://doi.org/10.1093/0195154657.001.0001
Google Scholar
Streikuvienė, Diana. Jonas Kazimieras Vilčinskis. Vilniaus albumas, Jan Kazimierz Wilczyński. The Vilnius Album. Vilnius: Lietuvos nacionalinis muziejus, 2021.
Google Scholar
Sytova, Alla. The Lubok. Russian Folk Pictures 17th to 18th Century. Tłumaczenie Alex Miller. Leningrad: Aurora Art Publishers, 1984.
Google Scholar
Szybalska, Agnieszka. „Wzory rosyjskiego malarstwa ikonowego w 2. połowie XIX i początku XX wieku. Uwagi wstępne na przykładzie obiektów z Podlasia i Lubelszczyzny”. Biuletyn Historii Sztuki 86, nr 4 (2022): 879–946.
DOI: https://doi.org/10.36744/bhs.1263
Google Scholar
Tarasov, Oleg. Ikona i Blagochestiye. Ocherki ikonnogo dela v imperatorskoy Rossii. Moskva: Progress-Kul’tura, 1995.
Google Scholar
Tarasov, Oleg. „The Russian Icon and the Culture of the Modern. The Renaissance of Popular Icon Painting in the Reign of Nicholas II”. Experiment/ эксперимент: A Journal of Russian Culture, nr 7 (2001): 73–102.
DOI: https://doi.org/10.1163/2211730X-00701004
Google Scholar
Tarasov, Oleg. „Russkaya ikona v Serebryanom veke. Iz istorii Komiteta popechitel’stva o russkoy ikonopisi (1901–1918)”. Iskusstvoznaniye, nr 3–4 (2010): 461–468.
Google Scholar
Tits, Aleksey A. Po okrainnym zemlyam Vladimirskim (Vyazniki, Mstera, Gorokhovets). Moskva: Iskusstvo, 1969.
Google Scholar
Val’chak, Dorota. „Kak izobreteniye pechatnoy mashiny povliyalo na russkuyu ikonopis’? Pechatnyye ikony v Rossii kontsa XIX – nachala XX vv.”. Studia Humanitatis, nr 2 (2021). Dostęp 23 listopada 2021. http://st-hum.ru/content/valchak-d-kak-izobretenie-pechatnoy-mashiny-povliyalo-na-russkuyu-ikonopis-pechatnye-ikony-v.
Google Scholar
Val’chak, Dorota. „Ikona v siyayushchem oklade v kazhdom dome. Podokladnyye (folezhnyye) ikony v Rossii na rubezhe XIX–XX vv.”, Studia Humanitatis, nr 4 (2021). Dostęp 10 kwietnia 2022. http://st-hum.ru/en/node/1082.
Google Scholar
Veretnova, Yuliya V. „Russkiy religioznyy lubok iz sobraniya Vologodskogo gosudarstvennogo istoriko-arkhitekturnogo i khudozhestvennogo muzeya-zapovednika”. W: Russkaya kul’tura novogo stoletiya. Problemy izucheniya, sokhraneniya i ispol’zovaniya istoriko-kul’turnogo naslediya, redakcja Guriy V. Sudakov, 453–473. Vologda: Knizhnoye naslediye, 2007.
Google Scholar
Voronina, Tat’yana A. Russkiy lubok 20–60-kh godov XIX veka: proizvodstvo, bytovaniye, tematika. Moskva: Koordinatsionno-metodicheskiy tsentr prikladnoy etnografii Instituta etnologii i antropologii, 1993.
Google Scholar
Voronina, Tat’yana A. „Religioznyy lubok i ego osobennosti v XIX veke”. W: Pravoslavnaya zhizn’ russkikh krest’yan XIX–XX vekov. Itogi etnograficheskikh issledovaniy, redakcja Tat’yana A. Listova, 333–360. Moskva: Nauka, 2001.
Google Scholar
Walczak, Dorota. „Nieuczciwa konkurencja dla ikonopisców? Komitet Troski o Rosyjskie Malarstwo Ikonowe (1901–1918) w walce z ikonami drukowanymi.” Ikona i Logos. Zeszyty muzealne Muzeum Ikon w Supraślu 1, nr 1 (2019): 78–94.
Google Scholar
Walczak, Dorota. „Między tradycją a nowoczesnością. Ikony rosyjskie w XIX wieku”. Saeculum Christianum 2, nr 26 (2019): 78–94.
DOI: https://doi.org/10.21697/sc.2019.26.2.12
Google Scholar
Walczak, Dorota. „Centralne zarządzanie sztuką cerkiewną. Działalność Komitetu Troski o Rosyjskie Malarstwo Ikonowe (1901–1918)”. Rozprawa doktorska, Uniwersytet Warszawski, 2020.
Google Scholar
Zabolotskikh, Boris V. Russkaya gravyura. Moskva: Autopan, 1993.
Google Scholar
Authors
Agnieszka Szybalskabeczyczkoagnieszka@gmail.com
Institute of Art, Polish Academy of Sciences, The Anthropos Doctoral School Poland
https://orcid.org/0000-0002-5791-700X
Agnieszka Szybalska is a graduate student of the Anthropos Doctoral School of the Polish Academy of Science Institutes based at the Institute of Art of the Polish Academy of Sciences. She researches Russian icon painting of the of the late 19th and early 20th century, especially in the former western borderlands of the Russian Empire, as well as the influence of state policies on the Russian Orthodox art in this period.
Statistics
Abstract views: 238PDF downloads: 164
License
Copyright (c) 2023 Biuletyn Historii Sztuki
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Most read articles by the same author(s)
- Agnieszka Szybalska, Patterns in Russian Icon Painting in the Second Half of the 19th and the Early 20th Century , Biuletyn Historii Sztuki: Vol. 84 No. 4 (2022)