Wzory rosyjskiego malarstwa ikonowego w 2. połowie XIX i początku XX wieku

Uwagi wstępne na przykładzie obiektów z Podlasia i Lubelszczyzny

artykuł recenzowany

Agnieszka Szybalska

beczyczkoagnieszka@gmail.com
Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Szkoła Doktorska Anthropos IPAN (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-5791-700X

Abstrakt

Problem wzorów stosowanych przez malarzy ikon 2. połowy XIX i początku XX w. był dotąd marginalnie poruszany przez badaczy. Dotyczy on stosowania ogólnoeuropejskiego kanonu akademickiego, oddziaływania wzorów zachodnich i rosyjskich (w duchu kultury łacińskiej i nawiązujących do przetworzonej tradycji rodzimej), adaptowania kompozycji zgodnych z kanonem malarstwa cerkiewnego, czerpania z grafiki popularnej (zachodniej i rosyjskiej). Analizowane obiekty z terenów Podlasia i Lubelszczyzny zostały uporządkowane według powtarzających się kompozycji. Badania uzupełniono przykładami ikon z centralnej Rosji i Azji. W efekcie rozpoznane zostały popularne wzory stosowane przez twórców ikon i sposoby ich popularyzacji, m.in. poprzez masowe odbitki graficzne i fotografie. Przeprowadzone analizy dowiodły, że standardowa produkcja artystyczna dzieł na potrzeby Cerkwi nie wymagała oryginalności ujęć kompozycyjnych, a pomimo kształtowania się wówczas w Rosji stylu narodowego nastąpiła wzmożona recepcja estetyki łacińskiej.


Słowa kluczowe:

sztuka rosyjska, rosyjskie malarstwo religijne XIX w., malarstwo ikonowe XIX w., wzory w malarstwie ikonowym, popularyzacja wzorów ikonograficznych w malarstwie ikonowym, tradycja ikonograficzna w malarstwie ikonowym, Podlasie, Lubelszczyzna

Bakushinskii, Anatolii B. Iskusstvo Palekha. Moskva-Leningrad: Academia, 1934.
  Google Scholar

Beliaev, N. S. Torzhestvennye publichnye sobraniia i otchety Imperatorskoi Akademii Khudozhestv (1817-1859). Sankt-Peterburg: Petropolis, 2015.
  Google Scholar

Belik, Zhanna G. Ikonopisnoe nasledie masterskoi Peshekhonovykh. Moskva: Indrik, 2011.
  Google Scholar

Biziuk, Dorota. Sokółka wczoraj i dziś. 400 lat miasta Sokółka 1609-2009. Białystok: Kresowa Agencja Wydawnicza, 2009.
  Google Scholar

Cynalewska-Kuczma, Paulina. Architektura cerkiewna Królestwa Polskiego narzędziem integracji z Imperium Rosyjskim. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2004.
  Google Scholar

Dąb-Kalinowska, Barbara. Ikony i obrazy. Warszawa: DiG, 2000.
  Google Scholar

Dąb-Kalinowska, Barbara. Między Bizancjum a Zachodem. Ikony rosyjskie XVI-XIX wieku. Warszawa: PWN, 1990.
  Google Scholar

Gronek, Agnieszka. “Ikonostas w cerkwi wojskowej w Kozienicach. Zabytek na tle dziejowym.” W Cerkiew w drodze, redakcja Marzanna Kuczyńska, 53-67. Białystok: Fundacja Oikonomos, 2015.
  Google Scholar

Grygiel, Szymon. “Ciało i świętość. Przypadek XIX-wiecznych świętych starców rosyjskich.” Adeptus. Pismo Humanistów nr 9 (2017): 1-22. https://doi.org/10.11649/a.1417.
DOI: https://doi.org/10.11649/a.1417   Google Scholar

Gusakova, Viktoriia. Russkoe pravoslavno-natsionalnoe iskusstvo XIX - nachala XX veka. Pravoslavie. Samoderzhavie. Narodnost. Moskva: Institut russkoi tsivilizatsii, 2014.
  Google Scholar

Katalog zabytków sztuki w Polsce. Seria Nowa, t. 12: Województwo podlaskie (białostockie), redakcja Marcin Zgliński, Anna Oleńska, z. 2: Miasto Białystok, opracowanie Katarzyna Kolendo-Korczak et al. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2015.
  Google Scholar

Katalog zabytków sztuki w Polsce. Seria Nowa, t. 12: Województwo podlaskie (białostockie), redakcja Zbigniew Michalczyk et al., z. 4: Powiat bielski, opracowanie Zbigniew Michalczyk et al. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2019.
  Google Scholar

Katalog Zabytków Sztuki w Polsce. Seria Nowa, t. 12: Województwo podlaskie (białostockie), redakcja Marcin Zgliński, Katarzyna Kolendo-Korczak, z. 3: Powiat białostocki, opracowanie Katarzyna Kolendo-Korczak et al. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2016.
  Google Scholar

Katalog zabytków sztuki w Polsce. Seria Nowa, t. 12: Województwo białostockie, redakcja Maria Kałamajska-Saeed, z. 1: Siemiatycze, Drohiczyn i okolice, opracowanie Maria Kałamajska-Saeed. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 1996.
  Google Scholar

Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 8: Województwo lubelskie, redakcja Ryszard Brykowski, Ewa Smulikowka, Zofia Winiarz, z. 5: Powiat chełmski, opracowanie Kazimiera Kutrzebianka, Ewa Smulikowska. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 1968.
  Google Scholar

Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 8: Województwo lubelskie, redakcja Ryszard Brykowski, Ewa Smulikowska, Zofia Winiarz, z. 18: Powiat włodawski, opracowanie Janina Rutkowska, Ewa Smulikowska. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 1975.
  Google Scholar

Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 8: Województwo lubelskie, redakcja Katarzyna Kolendo-Korczakowa, Anna Oleńska, Marcin Zgliński, z. 2: Powiat Biała Podlaska, opracowanie Katarzyna Kolendo-Korczakowa, Anna Oleńska, Marcin Zgliński. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2006.
  Google Scholar

Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 8: Województwo lubelskie, redakcja Ryszard Brykowski, Ewa Smulikowska, Zofia Winiarz, z. 3: Powiat biłgorajski, opracowanie Michalina Kwiczala, Katarzyna Szczepkowska, Ryszard Brykowski. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 1960.
  Google Scholar

Kemmer, Barbara. “(Ab-)Bild – Meisterwerk – Ikone. Zur Kanonisierung und Popularisierung von Werken der bildenden Kunst.” W Gestochen Scharf! Die Kunst zu reproduzieren, redakcja Dirk Blübaum, Stephan Brakensiek, 11–48. Heidelberg: Kehrer Verlag, 2007.
  Google Scholar

Kirkevich, Viktor. Volodimirskii Sobor u Kievi. Kiiv: Tekhnika, 2004.
  Google Scholar

Klimow, Paweł. “Henryka Siemiradzkiego szkice malowideł dla soboru Chrystusa Zbawiciela w Moskwie.” Tłumaczenie Dariusz Konstantynów. Biuletyn Historii Sztuki 55, nr 1 (1993): 63–73.
  Google Scholar

Kobrzenicka-Sikorska, Grażyna. Ikona, kult, polityka. Rosyjskie ikony maryjne od drugiej połowy XVII wieku. Olsztyn: OBNiWK, 2000.
  Google Scholar

Korpysz, Sławomir, i Zbigniew Lubaszewski. Obiekty zabytkowe Chełma i powiatu chełmskiego. Zabytki architektury i budownictwa. Chełm: Wydawnictwo TAWA Taurogiński Waldemar, 2016.
  Google Scholar

Kostenko, Aleksandr. Vizualnaia istoriia Rossii XIX-XX vv. Vladivostok: Dalnevostochnyi federal'nyi universitet, 2015.
  Google Scholar

Kotyńska-Stetkiewicz, Joanna. “Sobór katedralny pw. św. Mikołaja Cudotwórcy w Białymstoku.” Biuletyn Konserwatorski Województwa Podlaskiego, z. 17 (2011): 45–66.
  Google Scholar

Kovaleva, Marina, i Maria Shipunova. “Komitet popechitel'stva o russkoj ikonopisi (1901-1918): istoria i deiatelnost'.” Vestnik RGGU. Nauchnyj zhurnal. Seria Istoricheskie nauki. Regional'naia istoria. Kraevedenie 139, nr 17 (2014): 70-81.
  Google Scholar

Kuprianowicz, Grzegorz, i Mikołaj Roszczenko. Cerkiew prawosławna Przemienienia Pańskiego w Lublinie. Lublin: Prawosławna Diecezja Lubelsko-Chełmska, 1993.
  Google Scholar

Labyncev, Iuri, i Larissa Shchavinskaia. “E. I. Fesenko - odin iz krupnejshih izdatelej narodnoi pravoslavnoi pechatnoj produkcii XIX-XX vv.” W Slavianskii mir v tret'em tysiachiletii. Etnicheskie, konfessional'nye, sociokul'turnye komponenty identichnosti narodov Central'noi, Vostochnoi i Iugo-Vostochnoi Evropy 12 (2017): 11-19.
  Google Scholar

Markina, Lyudmila. “The Sistine Madonna in Dresden and Moscow. The Special Place of Raphael's Masterpiece in Russia's Culture and History.” Tretiakovskaia Galereia, nr 1 (2020): 238-265.
  Google Scholar

Michalczyk, Zbigniew. W lustrzanym odbiciu: Grafika europejska a malarstwo w Rzeczypospolitej w czasach nowożytnych. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2016.
  Google Scholar

Mucha, Bogusław. Inspiracje biblijne w kulturze rosyjskiej epoki romantyzmu. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1998.
  Google Scholar

Nesterova, Elena. “Pozdneakademicheskaia zhivopis’ v Rossii. Istoricheskij zhanr: tendencii, napravlenia, imena.” W Henryk Siemiradzki i akademizm, redakcja Jerzy Malinowski, Irina Gavrash, Katarzyna Maleszko, 349–362. Warszawa-Toruń: Polski Instytut Badań nad Sztuką Świata, Wydawnictwo Tako, 2016.
  Google Scholar

Nichols, Robert L. “The Icon and the Machine in Russia’s religious Renaissance, 1900-1909.” W Christianity and the Arts in Russia, redakcja William C. Brumfield, Milos M. Velimirovic, 131-144. Cambridge: Cambirdge Univesity Press, 1991.
  Google Scholar

Paszkiewicz, Piotr. W służbie Imperium Rosyjskiego 1721-1917. Funkcje i treści ideowe rosyjskiej architektury sakralnej na zachodnich rubieżach cesarstwa i poza jego granicami. Warszawa: IS PAN, 1999.
  Google Scholar

Raffael und die Folgen. Das Kunstwerk in Zeitaltern seiner graphischen Reproduzierbarkeit, redakcja Corinna Höper, Wolfgang Brückle, Udo Felbinger. Ostfildern: Hatje Cantz, 2001.
  Google Scholar

Seniuk, Bronisław. “Prawosławne cerkwie guberni lubelskiej i siedleckiej zrealizowane według projektów arch. Wiktora Iwanowicza Syczugowa, członka Cesarskiej Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu.” W Do piękna nadprzyrodzonego. Sesja naukowa na temat rozwoju sztuki sakralnej od X do XX w. na terenie dawnych diecezji chełmskich Kościoła rzymskokatolickiego, prawosławnego, greckokatolickiego, t. 1: Referaty, redakcja Krystyna Mart, 274-293. Chełm: Muzeum Chełmskie w Chełmie, Wołyńskie Muzeum Krajoznawcze w Łucku, 2003.
  Google Scholar

Smilingytė-Žeimienė, Skirmante, Lietuvos bažnyčių dailė: XX amžiaus I pusė. Vilnius: Kultūros, filosofijos ir meno institutas, 2009.
  Google Scholar

Sokół, Kirył, i Aleksander Sosna. Cerkwie w centralnej Polsce 1815–1915. Białystok: Fundacja Sąsiedzi, 2011.
  Google Scholar

Sosna, Grzegorz. “Katalog świątyń i duchowieństwa prawosławnej diecezji warszawsko-bielskiej.” ΕΛΠΙΣ 2, nr 3 (2000): 7-431.
  Google Scholar

Stankiewicz, Dariusz. “Kradzież w cerkwi parafialnej w Jurowlanach, gm. Krynki.” Biuletyn Konserwatorski Województwa Podlaskiego, z. 6 (2000): 302-303.
  Google Scholar

Stepovik, Dmitro. Volodimirskii sobor. Istoria, arkhitektura, maliarstvo soboru v Kievi. Kiiv: Dnipro, 2015.
  Google Scholar

Suzuki, Michitaka. “Icons in Japan Painted by Rin Yamashita. Anonymity and Materiality.” Convivium. Seminarium Kondakovianum. Series Nova 1, nr 2 (2014): 58–73.
DOI: https://doi.org/10.1484/J.CONVI.5.103810   Google Scholar

Tarasov, Oleg. “Russkaia ikona v Serebrannom veke. Iz istorii Komiteta popechitelstva o russkoi ikonopisi (1901-1918).” Iskusstvoznanie, nr 3-4 (2010): 461-468.
  Google Scholar

Tarasov, Oleg. “The Russian Icon and the Culture of the Modern. The Renaissance of Popular Icon Painting in the Reign of Nicholas II.” Experiment / ėksperiment. A Journal of Russian Culture 7 (2001): 73-101.
DOI: https://doi.org/10.1163/2211730X-00701004   Google Scholar

Tarasov, Oleg. Icon and Devotion. Sacred Spaces in Imperial Russia. Tłumaczenie Robin Milner-Gulland. London: Reaktion Books, 2002.
  Google Scholar

Tarasov, Oleg. Ikona i blagochestie. Ocherki ikonnogo dela v imperatorskoi Rossii. Moskva: Progress-Kul'tura, 1995.
  Google Scholar

Tofiluk, Jerzy. “Bizantyjski kanon ikonograficzny w krajach słowiańskich.” ΕΛΠΙΣ 13, nr 23-24 (2011): 11-38.
DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2011.23-24.02   Google Scholar

Walczak, Dorota. “Nieuczciwa konkurencja dla ikonopisców? Komitet Troski o Rosyjskie Malarstwo Ikonowe (1901–1018) w walce z ikonami drukowanymi.” Ikona i Logos. Zeszyty Muzealne Muzeum Ikon w Supraślu 1, nr 1 (2019): 78 –94.
  Google Scholar

Val'chak, Dorota. “Litsevoi ikonopisnyi podlinnik Komiteta popechitel'stva o russkoi ikonopisi (1901-1918): iznachal'nyj proekt i ego osushchestvienie.” Studia Humanitatis, nr 2 (2019). Dostęp 10 października 2020. https://cyberleninka.ru/article/n/litsevoi-ikonopisnyi-podlinnik-komiteta-popechitelstva-o-russkoiikonopisi-1901-1918-iznachalnyi-proekt-i-ego-osuschestvlenie.
  Google Scholar

Zabolotskikh, Boris. Russkaia graviura. Moskva: Autopan, 1993.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2022-12-30

Cited By / Share

Szybalska, A. (2022). Wzory rosyjskiego malarstwa ikonowego w 2. połowie XIX i początku XX wieku: Uwagi wstępne na przykładzie obiektów z Podlasia i Lubelszczyzny. Biuletyn Historii Sztuki, 84(4), 879–946. https://doi.org/10.36744/bhs.1263

Autorzy

Agnieszka Szybalska 
beczyczkoagnieszka@gmail.com
Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Szkoła Doktorska Anthropos IPAN Polska
https://orcid.org/0000-0002-5791-700X

Statystyki

Abstract views: 226
PDF downloads: 241


Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

Od numeru 1/2019 do 4/2022 stosowaliśmy licencję  CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.