Museum as an Avant-garde Idea and Practice
Agnieszka Rejniak-Majewska
Łódź, Instytut Kultury Współczesnej UŁ (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-1371-999X
Abstract
Recenzja dotycząca kwestii awangardowego muzeum.
References
Awangardowe Muzeum: Muzei Hudožestvennoj Kul’tury, Kabinett der Abstrakten, Société Anonyme, grupa “a. r.”, redakcja Agnieszka Pindera, Jarosław Suchan. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi, 2020.
Google Scholar
Buchloh, Benjamin. “El Lissitzky’s Demonstration Room and Kurt Schwitters’ Merzbau.” W Art since 1900. Modernism, Antimodernism, Postmodernism, redakcja Hal Foster, Rosalind Krauss, Yve-Alain Bois, Benjamin Buchloh, David Joselit, 209–211. London: Thames&Hudson, 2004.
Google Scholar
Kantor, Sybil Gordon. Alfred H. Barr Jr. and the Intellectual Origins of the Museum of Modern Art. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2002.
Google Scholar
Klonk, Charlotte. Spaces of Experience. Art Gallery Interiors from 1800 to 2000. New Haven-London: Yale University Press, 2009.
Google Scholar
Markowska, Anna. “Malarstwo w poszerzonym polu. Sala Neoplastyczna jako suplement i obraz szkatułkowy.” W Obraz jako obiekt teoretyczny. Studia z teorii i historii badań nad sztuką. Materiały Seminarium Metodologicznego Historii Sztuki im. Edwarda A. Raczyńskiego, redakcja Łukasz Kiepuszewski, Michał Haake, Piotr Juszkiewicz, 149–177. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2020.
Google Scholar
Miejsce Sztuki. Museum – Theatrum Sapientiae, Theatrum Animabile. Łódź: Towarzystwo Przyjaciół Muzeum Sztuki w Łodzi, 1991.
Google Scholar
Międzynarodowa Kolekcja Sztuki Nowoczesnej grupy „a. r”, redakcja Paulina Kurc-Maj, Anna Saciuk-Gąsowska. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi, 2019.
Google Scholar
Muzeum Sztuki w Łodzi. Monografia, t. 1, redakcja Aleksandra Jach, Katarzyna Słoboda, Joanna Sokołowska, Magdalena Ziółkowska. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi, 2015.
Google Scholar
Muzeum Sztuki w Łodzi. Monografia, t. 2, redakcja Daniel Muzyczuk, Magdalena Ziółkowska. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi, 2015.
Google Scholar
Passuth, Krisztina. “The Exhibition as a work of art: Avant-garde exhibitions in East Central Europe.” W Central European Avant-Gardes: Exchange and Transformation, 1919–1930, redakcja Timothy O. Benson, 226–246. Cambridge, Mass.-London: MIT Press, 2002.
Google Scholar
Rejniak-Majewska, Agnieszka. “Historia oka według Strzemińskiego.” W Powidoki życia. Władysław Strzemiński i prawa dla sztuki, redakcja Jarosław Lubiak, 247–272. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi, 2012.
Google Scholar
Turowski, Andrzej. “Muzeum – instytucja awangardy.” W Awangardowe marginesy, 153–166. Warszawa: Instytut Kultury, 1998.
Google Scholar
Staniszewski, Mary Ann. The Power of Display. A History of Exhibition Installations at the Museum of Modern Art. Cambridge, Mass.-London: MIT Press, 1998.
Google Scholar
Authors
Agnieszka Rejniak-MajewskaŁódź, Instytut Kultury Współczesnej UŁ Poland
https://orcid.org/0000-0003-1371-999X
Statistics
Abstract views: 373PDF downloads: 0
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Biuletyn Historii Sztuki, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Biuletyn Historii Sztuki should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 1(2019) to 4(2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in Biuletyn Historii Sztuki, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.