Idealizacja w karykaturze. Karykatura jako idealizacja - szkic zagadnienia
Maciej Jarzewicz
Warszawa, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-2047-3625
Abstrakt
Termin „idealizacja” ma dwa znaczenia. Stosowane zazwyczaj w refleksji o sztuce to upodobnienie przedmiotu do przyjętego wzorca piękna, czyli w sprzeczności z karykaturą. Idealizacja w filozofii nauki polega na uwzględnieniu jedynie istotnego aspektu badanego przedmiotu. Artykuł jest poświęcony konsekwencjom uznania idealizacji za istotną cechę karykatury, porównywalną z rolą idealizacji w nauce.
Instytucje finansujące
Słowa kluczowe:
karykatura, idealizacja, filozofia nauki, Leszek Nowak, Gianlorenzo BerniniBibliografia
Brennan, Susan E. "Caricature Generator: The Dynamic Exaggeration of Faces by Computer." Leonardo 18, no. 3 (1985): 170-78. JSTOR doi:10.2307/1578048.
DOI: https://doi.org/10.2307/1578048
Google Scholar
Brzechczyn, Krzysztof. "Między idealizacją, filozofią historii a metafizyką. Próba prezentacji i recepcji wątków badawczych w twórczości Leszka Nowaka", w Nauki humanistyczne i społeczne wokół problemów współczesnego świata, red. Zbigniew Drozdowicz, (Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2015): 303-318. AMUR http://hdl.handle.net/10593/13039.
Google Scholar
Hofmann, Werner. Die Karikatur von Leonardo bis Picasso. Wien: Philo Fine Arts, 1956.
DOI: https://doi.org/10.2307/773676
Google Scholar
Jarzewicz, Maciej. Sztuka a wizualizacja naukowa. Ilustracje do "Fragmentów fizjonomicznych" Johanna Caspara Lavatera. Warszawa: Neriton 2013.
Google Scholar
Klawiter, Andrzej, Łastowski Krzysztof. "Leszek Nowak i jego koncepcje z filozofii nauki, filozofii społecznej i metafizyki", Studia Metodologiczne 31 (2013): 25-42. http://studiametodologiczne.amu.edu.pl.
Google Scholar
Kozakiewicz, Stefan, red. Słownik terminologiczny sztuk pięknych. Warszawa: PWN, 1969.
Google Scholar
Luxenberg, Alisa. "Further Light on the Critical Reception of Goya's "Family of Charles IV" as Caricature." Artibus Et Historiae 23, no. 46 (2002): 179-82. JSTOR doi:10.2307/1483705.
DOI: https://doi.org/10.2307/1483705
Google Scholar
McTighe, Sheila. "Perfect Deformity, Ideal Beauty, and the "Imaginaire" of Work: The Reception of Annibale Carracci's "Arti Di Bologna" in 1646." Oxford Art Journal 16, no. 1 (1993): 75-91. http://www.jstor.org/stable/1360538.
Google Scholar
Nowak, Leszek. Wstęp do idealizacyjnej teorii nauki. Warszawa: PWN, 1977.
Google Scholar
Olszewski, Edward J. "Exorcising Goya's "The Family of Charles IV"." Artibus Et Historiae 20, no. 40 (1999): 169-85. JSTOR doi:10.2307/1483673.
DOI: https://doi.org/10.2307/1483673
Google Scholar
Porębski, Mieczysław. "Sztuka a informacja", w: id., Sztuka a informacja, 7-80. Kraków-Wrocław: Wydawnictwo Literackie, 1986.
Google Scholar
Sharry, Robert. "Delacroix's Definition of Art." Art Journal 24, no. 2 (1964): 119-23. JSTOR doi:10.2307/774779.
DOI: https://doi.org/10.2307/774779
Google Scholar
Sławiński, Janusz, red. Słownik terminów literackich, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1998.
Google Scholar
Autorzy
Maciej JarzewiczWarszawa, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0003-2047-3625
Statystyki
Abstract views: 269PDF downloads: 340
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W numerach od 1/2019 do 4/2022 wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.