Idealizacja w karykaturze. Karykatura jako idealizacja - szkic zagadnienia
Maciej Jarzewicz
Warszawa, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-2047-3625
Abstrakt
Termin „idealizacja” ma dwa znaczenia. Stosowane zazwyczaj w refleksji o sztuce to upodobnienie przedmiotu do przyjętego wzorca piękna, czyli w sprzeczności z karykaturą. Idealizacja w filozofii nauki polega na uwzględnieniu jedynie istotnego aspektu badanego przedmiotu. Artykuł jest poświęcony konsekwencjom uznania idealizacji za istotną cechę karykatury, porównywalną z rolą idealizacji w nauce.
Instytucje finansujące
Słowa kluczowe:
karykatura, idealizacja, filozofia nauki, Leszek Nowak, Gianlorenzo BerniniBibliografia
Brennan, Susan E. "Caricature Generator: The Dynamic Exaggeration of Faces by Computer." Leonardo 18, no. 3 (1985): 170-78. JSTOR doi:10.2307/1578048.
DOI: https://doi.org/10.2307/1578048
Google Scholar
Brzechczyn, Krzysztof. "Między idealizacją, filozofią historii a metafizyką. Próba prezentacji i recepcji wątków badawczych w twórczości Leszka Nowaka", w Nauki humanistyczne i społeczne wokół problemów współczesnego świata, red. Zbigniew Drozdowicz, (Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2015): 303-318. AMUR http://hdl.handle.net/10593/13039.
Google Scholar
Hofmann, Werner. Die Karikatur von Leonardo bis Picasso. Wien: Philo Fine Arts, 1956.
DOI: https://doi.org/10.2307/773676
Google Scholar
Jarzewicz, Maciej. Sztuka a wizualizacja naukowa. Ilustracje do "Fragmentów fizjonomicznych" Johanna Caspara Lavatera. Warszawa: Neriton 2013.
Google Scholar
Klawiter, Andrzej, Łastowski Krzysztof. "Leszek Nowak i jego koncepcje z filozofii nauki, filozofii społecznej i metafizyki", Studia Metodologiczne 31 (2013): 25-42. http://studiametodologiczne.amu.edu.pl.
Google Scholar
Kozakiewicz, Stefan, red. Słownik terminologiczny sztuk pięknych. Warszawa: PWN, 1969.
Google Scholar
Luxenberg, Alisa. "Further Light on the Critical Reception of Goya's "Family of Charles IV" as Caricature." Artibus Et Historiae 23, no. 46 (2002): 179-82. JSTOR doi:10.2307/1483705.
DOI: https://doi.org/10.2307/1483705
Google Scholar
McTighe, Sheila. "Perfect Deformity, Ideal Beauty, and the "Imaginaire" of Work: The Reception of Annibale Carracci's "Arti Di Bologna" in 1646." Oxford Art Journal 16, no. 1 (1993): 75-91. http://www.jstor.org/stable/1360538.
Google Scholar
Nowak, Leszek. Wstęp do idealizacyjnej teorii nauki. Warszawa: PWN, 1977.
Google Scholar
Olszewski, Edward J. "Exorcising Goya's "The Family of Charles IV"." Artibus Et Historiae 20, no. 40 (1999): 169-85. JSTOR doi:10.2307/1483673.
DOI: https://doi.org/10.2307/1483673
Google Scholar
Porębski, Mieczysław. "Sztuka a informacja", w: id., Sztuka a informacja, 7-80. Kraków-Wrocław: Wydawnictwo Literackie, 1986.
Google Scholar
Sharry, Robert. "Delacroix's Definition of Art." Art Journal 24, no. 2 (1964): 119-23. JSTOR doi:10.2307/774779.
DOI: https://doi.org/10.2307/774779
Google Scholar
Sławiński, Janusz, red. Słownik terminów literackich, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1998.
Google Scholar
Autorzy
Maciej JarzewiczWarszawa, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0003-2047-3625
Statystyki
Abstract views: 238PDF downloads: 318
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.