Rzeźby unoszące się w przestrzeni

artykuł recenzowany

Janusz Zagrodzki

annazagro@gmail.com
Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera w Łodzi (Polska)

Abstrakt

Znaczenie twórczości Katarzyny Kobro (1898–1951) staje się w pełni czytelne, gdy jako główny przekaz autorski przyjmiemy precyzyjną analizę struktury jej nielicznych rzeźb, w których zawsze najważniejszą rolę odgrywało zespolenie z przestrzenią. Dążąc do wyrażenia wewnętrznej harmonii kształtów, Kobro przywołała doktrynę pitagorejską, według której liczby proste i ich wzajemne zależności zawarte są w strukturze żywych organizmów, a najbardziej naturalną proporcją jest „złoty podział”. Wybrała relację 5:8, która stanowiła nienaruszalną zasadę komponowania dzieł. Każda z rzeźb była przygotowana do swobodnego oddziaływania na przestrzeń. Zaproponowany przez Kobro model kondensacji formy, zawarty w obszarze sześcianu czy prostopadłościanu, którego wszystkie elementy były płytami koloru, mógł być umieszczany w dowolnym układzie: w pionie, poziomie lub bokiem. Rzeźby Kobro przeciwstawiały się tendencji przekształcania ich w stacjonarne kompozycje architektoniczne, dążyły do podporządkowania sobie otwartej przestrzeni. Dla pełnego oddziaływania Kompozycji przestrzennych Kobro idealnym rozwiązaniem byłby stan nieważkości, który pozwoliłby ostatecznie stworzyć odpowiednie warunki dla kreowania sztuki napowietrznej „fuzji muzyki i rzeźby”, „całkowicie nowej – Sztuki Kosmicznej”.


Słowa kluczowe:

Katarzyna Kobro, rzeźba napowietrzna, sztuka kosmiczna

Katarzyna Kobro 1898–1951. W stulecie urodzin. Redakcja Elżbieta Fuchs et al. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi, 1998.
  Google Scholar

Rejniak-Majewska, Agnieszka. „Powroty do Kobro: rekonfiguracje mitu i figura «wielkiej artystki»”. Rocznik Historii Sztuki 47 (2022): 163–173.
DOI: https://doi.org/10.24425/rhs.2022.142503   Google Scholar

Zagrodzki, Janusz. Artyści niepokorni. Sztuka nowoczesna XX wieku w przemysłowej Łodzi. Łódź: Wydawnictwo PWSFTviT, 2017.
  Google Scholar

Zagrodzki, Janusz. Katarzyna Kobro i kompozycja przestrzeni. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1984.
  Google Scholar

Zagrodzki, Janusz. Katarzyna Kobro. Problem grawitacji / Sculpture in Space. Warszawa–Łódź: Przestrzeń dla sztuki S2, Wydawnictwo PWSFTviT, 2019.
  Google Scholar

Zagrodzki, Janusz. „Przemiany w poglądach na twórczość Katarzyny Kobro”. W: Tradycja i innowacja. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Łódź, listopad 1979, 293–304. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1981.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2024-10-11

Cited By / Share

Zagrodzki, J. (2024). Rzeźby unoszące się w przestrzeni. Biuletyn Historii Sztuki, 86(3), 99–116. https://doi.org/10.36744/bhs.2626

Autorzy

Janusz Zagrodzki 
annazagro@gmail.com
Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera w Łodzi Polska

Janusz Zagrodzki – teoretyk sztuki, twórca wystaw, filmów o sztuce i niezależnego ruchu artystycznego, absolwent Wydziału Sztuk Pięknych UMK w Toruniu (1966), dr nauk humanistycznych UJ (1979), profesor PWSFTviT w Łodzi (2000), kurator Muzeum Sztuki w Łodzi (1966–1987), kurator i wicedyrektor do spraw sztuki współczesnej Muzeum Narodowego w Warszawie (1987–1995), założyciel niezależnych galerii autorskich Ślad i Ślad II (1978–1987). Autor publikacji o polskiej awangardzie i sztuce współczesnej, w tym m.in. Katarzyna Kobro i kompozycja przestrzeni (1984), Henryk Stażewski w kręgu awangardy (2000), Stefan Gierowski (2005), Wojciech Bruszewski. Fenomeny percepcji (2010), Władysław Strzemiński. Obrazy słów (2014), Artyści niepokorni. Sztuka nowoczesna XX wieku w przemysłowej Łodzi (2017, 2021), Katarzyna Kobro. Problem grawitacji / Sculpture in Space (2019), Konfrontacje i Argumenty. Sztuka nowoczesna według założeń Galerii Krzywe Koło (2021).



Statystyki

Abstract views: 65
PDF downloads: 54


Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Biuletyn Historii Sztuki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.