Jerzy Szymonowicz i Jan Reisner w Rzymie – obalenie mitów

artykuł recenzowany

Mirosława Sobczyńska-Szczepańska

mirka@romanica.gliwice.pl
Uniwersytet Śląski w Katowicach (Polska)

Konrad Pyzel


Muzeum Historii Polski (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-5070-727X

Abstrakt

Artykuł omawia pierwszy etap artystycznej i społecznej kariery Jerzego Szymonowicza i Jana Reisnera, związany z ich edukacją w kręgu rzymskiej Akademii Świętego Łukasza. Na podstawie nieznanych do tej pory lub niewykorzystanych w pełnym zakresie materiałów archiwalnych, przechowywanych przede wszystkim w Archiwum Akademii Świętego Łukasza, autorzy przybliżają okoliczności konkursów, w których obaj artyści otrzymali pierwsze nagrody. Dzięki nakreśleniu szerokiego tła związanego z funkcjonowaniem i zasadami działania rzymskiej instytucji możliwe stało się obiektywne określenie wagi osiągnięć Szymonowicza i Reisnera, które w dotychczasowej literaturze przedmiotu były błędnie interpretowane i przeceniane.


Słowa kluczowe:

Jerzy Szymonowicz Eleuter Siemiginowski, Jan Reisner, Akademia Świętego Łukasza

Bernatowicz, Tadeusz. „Jan Reisner w Akademii św. Łukasza. Artysta a polityka króla Jana III i papieża Innocentego XI”. Roczniki Humanistyczne 68, nr 4 (2020): 159–191.
DOI: https://doi.org/10.18290/rh20684-10s   Google Scholar

Cubrzyńska-Leonarczyk, Maria. „«A la Reine». Szkic z dziejów lektur książkowych królowej Ludwiki Marii Gonzagi w warszawskim klasztorze Sióstr Wizytek”. Rocznik Biblioteki Narodowej 37-38 (2006): 281–302.
  Google Scholar

Gębarowicz, Mieczysław. Młodość i pierwsze prace Jerzego Eleutera Szymonowicza-Siemiginowskiego. Lwów: Drukarnia Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, 1925.
  Google Scholar

Górczyk, Wojciech Jerzy. „Kościół i prepozytura bartolomitów w Węgrowie fundacji Jana Dobrogosta Krasińskiego, wojewody płockiego, w świetle materiałów z Archiwum Diecezjalnego w Drohiczynie”. Rocznik Towarzystwa Naukowego Płockiego 11 (2019): 69–90.
  Google Scholar

I disegni di figura nell’Archivio Storico dell’Accademia di San Luca, redakcja Angela Cipriani, Enrico Valeriani, t. 1: Concorsi e Accademie del secolo XVII. Roma: Quasar, 1988.
  Google Scholar

Jank, Tomasz. Życie i twórczość malarska brata Adama Swacha (1668–1747). Kraków: Instytut Studiów Franciszkańskich, 2017.
  Google Scholar

Karpowicz, Mariusz. „Autoportret Siemiginowskiego”. Biuletyn Historii Sztuki 18, nr 1 (1956): 139–144.
  Google Scholar

Karpowicz, Mariusz. Barok w Polsce. Warszawa: Arkady, 1988.
  Google Scholar

Karpowicz, Mariusz. Jerzy Eleuter Siemiginowski malarz polskiego baroku. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk: Ossolineum, 1974.
  Google Scholar

Karpowicz, Mariusz. „Jan Reisner – zapomniany malarz i architekt”. Biuletyn Historii Sztuki 21, nr 1(1959): 70–83.
  Google Scholar

Karpowicz, Mariusz. „Stypendyści królewscy z Rzymie”. W: Primus inter pares. Pierwszy wśród równych, czyli opowieść o królu Janie III, redakcja Dominika Walawender-Musz, 108–114.Warszawa: Muzeum Pałac w Wilanowie, 2013.
  Google Scholar

Karpowicz, Mariusz. Sztuka polska XVII wieku. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1975.
  Google Scholar

Ługowski, Piotr. „Carlo i Francesco Ceroniowie w świetle nowych źródeł archiwalnych”. Biuletyn Historii Sztuki 81, nr 3 (2020): 481– 497.
DOI: https://doi.org/10.36744/bhs.483   Google Scholar

Marconi, Paolo, Angela Cipriani, i Enrico Valeriani. „Archival notes concerning the architectural drawings of the seventeenth century, preseved in the St. Luke Academy in Rome”. W: Fantasy and Reality. Drawings from the Accademia Nazionale Di San Luca in Rome Concorsi Clementini 1700–1750. Museum of Art, the Pennsylvania State University, University Park, Pennsylvania, December 6–23, 1981 – January 5–31, 1982 [and] Cooper-Hewitt Museum, the Smithsonian Institution's National Museum of Design, February 16 – May 9, 198, redakcja Hellmut Hager, Susan S. Munshower, 166–169. University Park: Pennsylvania State University, 1982.
  Google Scholar

Marconi, Paolo, Angela Cipriani, i Enrico Valeriani. I disegni di architettura dell’Archivio Storico dell’Accademia di San Luca, t. 2. Roma: De Luca, 1974.
  Google Scholar

Migasiewicz, Paweł. „Mieszczanin szlachcicem. Uwagi na temat kondycji społecznej malarza królewskiego Jerzego Szymonowicza Eleutera Siemiginowskiego”. Studia Wilanowskie 25 (2018): 159–272.
  Google Scholar

Modzelewska, Elżbieta, i Konrad Pyzel. „Jan Reisner i jego Kazanie Jana Chrzciciela z kościoła wizytek w Krakowie”. Studia Wilanowskie 25 (2018): 177–201.
  Google Scholar

Osiecka-Samsonowicz, Hanna. Polskie uroczystości w barokowym Rzymie 1587–1696. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2012.
  Google Scholar

Rafałowiczówna, Jadwiga. A z Warszawy nowiny te… Listy do Elżbiety Sieniawskiej z lat 1710–1720. Opracowanie Bożena Popiołek. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, 2000.
  Google Scholar

Roccasecca, Pietro. „Teaching in the Studio of the Accademia del Disegno dei pittori, scultori e architetti di Roma (1594–1636)”. W: The Academia Seminars. The Accademia di San Luca in Rome, c. 1590–1635, redakcja Peter M. Lukehart, 123–160. Washington DC: National Gallery of Art, 2009.
  Google Scholar

Smoliński, Mariusz. „Progetti per il monumento di Giovanni III Sobieski a Roma”. Innocenzo XI Odescalchi. Papa, politico, committente, redakcja Richard Bösel et al., 353–362, Roma: Viella Edizioni, 2014.
  Google Scholar

Szulc, Tadeusz. „Eques auratus w dawnej Rzeczypospolitej”. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Iuridica 38 (1988): 59–97.
  Google Scholar

Treder, Michael. Esaias Reusner der Jüngere (1636–1679). Hamburg: Tabulatura Music publishing – Michael Treder, 2021.
  Google Scholar

Tygielski, Andrzej, i Andrzej Pośpiech. „Społeczna rola dworu magnackiego XVII–XVIII wieku”. Przegląd Historyczny 69, nr 2 (1978): 215–237.
  Google Scholar

Widacka, Hanna. Lew Lechistanu. Warszawa: Muzeum Pałac w Wilanowie, 2010.
  Google Scholar

Ventra, Stefania. L’Accademia di San Luca nella Roma del secondo Seicento. Artisti, opere, strategie culturali. Firenze: Leo S. Olschki, 2019.
  Google Scholar

Zaucha, Tomasz. „Jerzy Eleuter Siemiginowski Szymonowicz (ok. 1660–ok. 1711). Matka Boska z Dzieciątkiem” (nr kat. 7). W: Geniusz baroku. Szymon Czechowicz 1689–1775, redakcja Andrzej Betlej, Tomasz Zaucha, 248, Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie, 2020.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2023-05-31

Cited By / Share

Sobczyńska-Szczepańska, M., & Pyzel, K. (2023). Jerzy Szymonowicz i Jan Reisner w Rzymie – obalenie mitów. Biuletyn Historii Sztuki, 85(1), 69–93. https://doi.org/10.36744/bhs.1283

Autorzy

Mirosława Sobczyńska-Szczepańska 
mirka@romanica.gliwice.pl
Uniwersytet Śląski w Katowicach Polska

Mirosława Sobczyńska-Szczepańska –  mgr historii sztuki (UWr), mgr filologii hiszpańskiej (UWr), lic. filologii włoskiej (UŚ), dr nauk humanistycznych w zakresie nauk o sztuce (UWr). Jej zainteresowania badawcze koncentrują się na sztuce nowożytnej w Europie środkowo-wschodniej, zwłaszcza architekturze i malarstwie monumentalnym. Profesor uczelni w Instytucie Nauk o Sztuce Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.


Autorzy

Konrad Pyzel 

Muzeum Historii Polski Polska
https://orcid.org/0000-0002-5070-727X

Konrad Pyzel - historyk sztuki, socjolog, pracuje w Muzeum Historii Polski (od 2021), wcześniej w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie (2008–2021). Główne obszary zainteresowań: malarstwo barokowe ok. 1700 roku, artyści na dworze Jana III Sobieskiego, awans społeczny malarzy XVII/XVIII wieku, ze szczególnym uwzględnieniem Jerzego Szymonowicza Eleutera Siemiginowskiego i Jana Reisnera.



Statystyki

Abstract views: 317
PDF downloads: 285


Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W numerach od 1/2019 do 4/2022 wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.