Some Remarks on the Nature of Opera, Or, Why Did Frédéric Chopin Not Compose a National Opera
Dobrochna Ratajczakowa
Adam Mickiewicz University in Poznań (Poland) (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-8073-4869
Abstract
Biographical research confirms that thanks to his studies, Chopin had all the expertise to author a national opera, a genre of fundamental importance and high status in the first half of the nineteenth century. The article posits that the answer to the question why Chopin did not create any operatic works lies in a combination of reasons. The author discusses various factors potentially determining the composer’s decision, including the historical circumstances (the outbreak of the anti-Russian November Uprising in Warsaw in 1830), as well as aspects of Chopin’s musical personality. She focuses on arguments related to the performative status of opera as a genre.
Keywords:
opera, national opera, music, instrumental music, Chopin, reenactmentReferences
Adamusińska-Tasak, Anna, et al., red. Opera Chopina: Fryderyk w Teatrze Narodowym; I część wystawy czasowej poświęconej związkom Fryderyka Chopina z operą; 21.03–25.06.2017. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2017.
Google Scholar
Adamusińska-Tasak, Anna. „Opera Chopina: Fryderyk w Teatrze Narodowym”. W: Adamusińska-Tasak et al., Opera Chopina, 6–25.
Google Scholar
Barenboim, Daniel, i Edward W. Said. Paralele i paradoksy: Rozmowy o muzyce i społeczeństwie. Tłumaczenie Aleksander Laskowski. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 2007.
Google Scholar
Baudrillard, Jean. O uwodzeniu. Tłumaczenie Janusz Margański. Warszawa: Wydawnictwo Sic!, 2005.
Google Scholar
Chopin, Fryderyk. Korespondencja Fryderyka Chopina. Opracowanie Zofia Helman, Zbigniew Skowron i Hanna Wróblewska-Straus. T. 1: 1816–1831. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2009.
Google Scholar
Chopin, Fryderyk. Korespondencja Fryderyka Chopina. Opracowanie Bronisław Edward Sydow. T. 2. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1955.
Google Scholar
Chopin, Fryderyk. Korespondencja Fryderyka Chopina z rodziną. Opracowanie, wstęp i komentarz Krystyna Kobylańska. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1972.
Google Scholar
Einstein, Alfred. Muzyka w epoce romantyzmu. Tłumaczenie Michalina i Stefan Jarocińscy. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1964.
Google Scholar
Elsner, Józef. Sumariusz moich utworów muzycznych z objaśnieniami o czynnościach i działaniach moich jako artysty muzycznego. Tłumaczenie Kazimierz Lubomirski. Opracowanie Alina Nowak-Romanowicz. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1957.
Google Scholar
Goldberg, Halina. O muzyce w Warszawie Chopina. Tłumaczenie Marita Albán Juárez i Kamila Stępień-Kutera. Warszawa: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 2016.
Google Scholar
Jasińska, Danuta. Styl brillant a muzyka Chopina. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, 1995.
Google Scholar
Komorowska, Małgorzata. „Opera w mędrca szkiełku”. Dialog 23, nr 5 (1978): 122–129.
Google Scholar
Kozłowski, Krzysztof. Opera i dramat muzyczny: Szkice. Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 2006.
Google Scholar
Lisiecka, Katarzyna. „«Będą latać…»: O stwarzaniu teatralnego światoobrazu”. W: Adamusińska-Tasak et al., Opera Chopina, 68–103.
Google Scholar
Lisiecka, Katarzyna. Fuzja sztuk i horyzontów: Arystotelesowski paradygmat opery. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, 2019.
Google Scholar
Przybylski, Ryszard. Cień jaskółki: Esej o myślach Chopina. Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, 1995.
Google Scholar
Przybylski, Tadeusz. Karol Kurpiński. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1980.
Google Scholar
Schechner, Richard. Performatyka: Wstęp. Tłumaczenie Tomasz Kubikowski. Wrocław: Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych, 2006.
Google Scholar
Słowacki, Euzebiusz. „Opera”. W: Euzebiusza Słowackiego dzieła z pozostałych rękopisów ogłoszone, t. 2, 137–138. Wilno, 1826. http://polona.pl/preview/1711917c-6d90-48f8-a323-949a3dffa028.
Google Scholar
Starobinski, Jean. Czarodziejki. Tłumaczenie Maryna Ochab i Tomasz Swoboda. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2011.
Google Scholar
Strumiłło, Tadeusz. Źródła i początki romantyzmu w muzyce polskiej: Studia i materiały. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1956.
Google Scholar
Strumiłło, Tadeusz, Alina Nowak-Romanowicz i Teresa Kuryłowicz. Poglądy na muzykę kompozytorów polskich doby przedchopinowskiej: Ogiński, Elsner, Kurpiński. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1960.
Google Scholar
Świątkowska, Wanda. „Re-enactment”. W: Performatyka: Terytoria, redakcja Ewa Bal i Dariusz Kosiński. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2017.
Google Scholar
Tomaszewski, Mieczysław. Chopin: Człowiek, dzieło, rezonans. Poznań: Wydawnictwo Podsiedlik-Raniowski i Spółka, 1998.
Google Scholar
Authors
Dobrochna RatajczakowaAdam Mickiewicz University in Poznań (Poland) Poland
https://orcid.org/0000-0002-8073-4869
Dobrochna Ratajczakowa - (full) Professor of Theater and Drama, author and co-author of many books and over 200 academic articles. Her research covers theater and drama of the 18th, 19th, 20th, and 21st centuries, as well as the issues of dynamic theatrical-cultural relations. She created Theater Studies Department at Adam Mickiewicz University in Poznan and headed first the Institute of Drama and Theater for many years, and later the Chair of Drama, Theater, and Performance.
Statistics
Abstract views: 309PDF downloads: 187
License
Copyright (c) 2023 Dobrochna Ratajczakowa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants a royalty-free nonexclusive license (CC BY 4.0) to use the article in Pamiętnik Teatralny, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Pamiętnik Teatralny should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.
From issue 1/2018 to 3/2022 all articles were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Pamiętnik Teatralny, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Dobrochna Ratajczakowa, On Generosity: Remembering Ewa Guderian-Czaplińska (1962–2020) , Pamiętnik Teatralny: Vol. 69 No. 1 (2020)
- Dobrochna Ratajczakowa, A Confluence of Times: Theater, Performance, and Re-enactment , Pamiętnik Teatralny: Vol. 70 No. 3 (2021): Theater and Communitas (with essay-cluster curated by Dorota Sajewska)
- Dobrochna Ratajczakowa, On Boulevard Theatre: A Sketch , Pamiętnik Teatralny: Vol. 67 No. 1/2 (2018)
- Dobrochna Ratajczakowa, “The Same Place” for “Eagles and Mosquitos of the Parnassus,” or What Drama (and What Theater for That Drama) Our Enlighteners Envisioned , Pamiętnik Teatralny: Vol. 66 No. 3 (2017)