Szklane domy Mieczysława Rulikowskiego: U początków powojennej nauki o teatrze
Edward Krasiński
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
Abstrakt
Artykuł przedstawia rolę Mieczysława Rulikowskiego (1881–1951) w procesie kształtowania i instytucjonalizacji powojennej teatrologii w Polsce. Autor podkreśla zasługi uczonego dla rozwoju nauki o książce i unowocześnienia bibliografii, a także wagę jego archiwum oraz biblioteki dla rozwoju badań teatrologicznych. Omawia także jego działania na rzecz organizacji nauki o teatrze, ochrony i scalania zbiorów teatralnych oraz utworzenia muzeum i archiwum teatralnego. Opisuje przygotowywane podczas drugiej wojny światowej plany gmachu, który obejmowałby Instytut Teatrologiczny. Bibliotekę Teatralną i Muzeum. Przypomina powojenne działania związane z próbą utworzenia Instytutu Teatrologicznego. W aneksie do artykułu opublikowano wybrane materiały z archiwum Rulikowskiego ze Zbiorów Specjalnych Instytutu Sztuki PAN.
Słowa kluczowe:
Mieczysław Rulikowski, badania teatralne, historiografia teatralnaBibliografia
Dąbrowski, Stanisław. Praca historyczno-teatralna Mieczysława Rulikowskiego. Pamiętnik Teatralny 1, nr 2/3 (1952): 421–423.
Google Scholar
Korzeniewski, Bohdan. Bezdomna nauka. Scena Polska, z. 1 (1938).
Google Scholar
Muszkowski, Jan. Teatr i książka: Ze wspomnień o Mieczysławie Rulikowskim. Pamiętnik Teatralny 1, nr 2/3 (1952): 414–420.
Google Scholar
Rulikowski, Mieczysław. Pogrzebana nauka. Teatr, nr 4 i 6/7 (1946).
Google Scholar
Schiller, Leon. Konspiracyjna Rada Teatralna i wartość jej uchwał w dniu dzisiejszym. Teatr, nr 1/2 (1946).
Google Scholar
Schiller, Leon. Najpilniejsze zadania teatru polskiego. Myśl Współczesna, nr 4 (1946).
Google Scholar
Straus, Stefan. Bibliografia prac Mieczysława Rulikowskiego. Pamiętnik Teatralny 1, nr 2/3 (1952): 424–431.
Google Scholar
Autorzy
Edward KrasińskiInstytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
Statystyki
Abstract views: 53PDF downloads: 52
Licencja
Prawa autorskie (c) 1983 Edward Krasiński
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Edward Krasiński, Profesor z Chylonii: Jan Ciechowicz (1949–2017) , Pamiętnik Teatralny: Tom 67 Nr 1/2 (2018)
- Edward Krasiński, Teatry żydowskie w Warszawie między wojnami (1918–1939) , Pamiętnik Teatralny: Tom 41 Nr 1/4 (1992): Teatr żydowski w Polsce do 1939 r.
- Edward Krasiński, Zofia Jasińska (1930–2022): Wspomnienie , Pamiętnik Teatralny: Tom 72 Nr 4 (2023): Kulturowa mobilność teatru
- Edward Krasiński, Żywot Szczubla (1919–2013) , Pamiętnik Teatralny: Tom 65 Nr 1/2 (2016)
- Edward Krasiński, Janina Pudełek (1930–2004) , Pamiętnik Teatralny: Tom 54 Nr 1/2 (2005)