Time (un)captured

Protest Photography and the Experience of the Memory Movement

Aleksandra Sołtysik

asoltysik@onet.eu
Instytut Sztuki PAN (Poland)
https://orcid.org/0009-0006-8212-3013

Abstract

The years 2020–2021 were marked by protests in Poland – the Women's Strike, the Youth Climate Strike, Black Lives Matter, demonstrations of the LGBT+ community and numerous demonstrations organised by other smaller groups. One of the factors connecting these events were the accompanying photographs. Both "professional" and amateur, positioned between political action, the space of appearance and personal narratives, between virtual reality dominated by technology and symbolic practices, contributed to an ambiguous form of participation in protest, the medium of demonstration. In this article, the author tries to trace how protest photography connects with time in the form of a document, evidence, souvenir, as well as images already forgotten, while at the same time expanding the act of protest itself in time. The basis for the considerations were observations of street events, the accompanying media coverage and conversations with participants and photographers documenting the demonstrations.


Keywords:

photography, protest photography, memory, evidence, archives, demonstration, anthropology, time

Awierincew, Siergiej. Symbol, przeł. Z. Benedyktowicz, „Konteksty” 1988, nr 3.
  Google Scholar

Barthes, Roland. Światło obrazu. Uwagi o fotografii, przeł. J. Trznadel, Warszawa: Wydaw-nictwo Aletheia, 2008.
  Google Scholar

Bauman, Zygmunt. Ponowoczesność, czyli dekonstruowanie nieśmiertelności, przeł. A. Sza-haj, „Przegląd Filozoficzny” 1996, nr 1.
  Google Scholar

Belting, Hans. Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, przeł. M. Bryl, Kraków: Universitas, 2007.
  Google Scholar

Czachowski, Hubert. Fotografie cudowne, „Konteksty” 1997, nr 3-4.
  Google Scholar

Eliade, Mircea. Czas święty i mity, [w] tegoż, Sacrum a profanum. O istocie sfery religijnej, przeł. B. Baran, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, 2008.
  Google Scholar

Flusser, Vilém. Ku filozofii fotografii, przeł. J. Maniecki, Warszawa: Wydawnictwo Alet-heia, 2015.
  Google Scholar

Gadamer, Hans-Georg. Prawda i metoda, Zarys hermeneutyki filozoficznej, przeł. B. Baran, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007.
  Google Scholar

Julkowska, Violetta. Świadomość historyczna, [w] Modi memorandi. Leksykon kultury pa-mięci, red. Magdalena Saryusz-Wolska, Robert Traba, Warszawa 2014.
  Google Scholar

Jurgenson, Nathan. Fotka. O zdjęciach i mediach społecznościowych, przeł. Ł. Zaremba, Kraków – Warszawa: Wydawnictwo Karakter, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, 2021.
  Google Scholar

Kaniowska, Katarzyna. Antropologia i problem pamięci, „Konteksty” 2003, nr 3-4.
  Google Scholar

Kanjwal, Hafsa. “Protest” Photography in Kashmir: Between Resistance and Resilience, “WSQ: Women’s Studies Quaterly” 2018, no 3-4.
DOI: https://doi.org/10.1353/wsq.2018.0033   Google Scholar

Kowalewski, Maciej. Karnawalizacja protestu, „Stan Rzeczy” 2014, nr 7.
DOI: https://doi.org/10.51196/srz.7.9   Google Scholar

Krajewski, Marek. Słabe obrazy – obrazy słabych, „Widok. Teorie i praktyki kultury wizu-alnej” 2015, nr 9.
DOI: https://doi.org/10.36854/widok/2015.9.1040   Google Scholar

Krajewski, Stanisław. Konteksty i trudy świadectwa, „Konteksty” 2021, nr 1-2.
  Google Scholar

Kurz, Iwona. Migawki z protestu. Obraz koalicyjny [w] Milach, Rafał. Strajk, Warszawa: Jednostka Gallery, 2021.
  Google Scholar

Kurz, Iwona. Powidoki, [w] Kultura wizualna, t. 2 Spojrzenia, red. Iwona Kurz, Paulina Kwiatkowska, Magda Szcześniak, Łukasz Zaremba, Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana, Insty-tut Kultury Polskiej UW, 2017.
  Google Scholar

Kurz, Iwona. Widzenie, [w] Kultura wizualna, t. 2 Spojrzenia, red. Iwona Kurz, Paulina Kwiatkowska, Magda Szcześniak, Łukasz Zaremba, Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana, Insty-tut Kultury Polskiej UW, 2017.
  Google Scholar

McLuhan, Marshall. Zrozumieć media, [w] Wybór tekstów, red. Eric McLuhan, Fran Zingrone, przeł. E. Różalska, J. Stokłosa, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2001.
  Google Scholar

Mirzoeff, Nicholas. The Appearance of Black Lives Matter, [NAME] 2017: https://namepublications.org/download/1197/.
  Google Scholar

Murzyn, Michał. Czy dziedzictwo jest płynne?, „Kultura Współczesna” 2018, nr 1.
  Google Scholar

Niedźwiedź, Anna. „Małe historie”, Fotografie domowe w kontekście antropologii wizual-nej, [w] W krainie metarefleksji, Księga poświęcona profesorowi Czesławowi Robotyckiemu, red. Janusz Barański, Monika Golonka-Czajkowska, Anna Niedźwiedź, Kraków: Wydawnic-two Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2015.
  Google Scholar

Nora, Pierre. Między pamięcią i historią: Les lieux de Mémoire, przeł. M. Mościcki, „Tytuł roboczy: archiwum” 2009, nr 2.
  Google Scholar

Nowicki, Wojciech. Dno oka. Eseje o fotografii, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2010.
  Google Scholar

Raczyńska-Kruk, Marta. Przedmioty w terenie, czyli etnograficzna refleksja archeologa. O biografiach pamiątek rodzinnych, „Młoda Muzeologia” 2017, nr 2.
DOI: https://doi.org/10.15584/mm.2017.2.15   Google Scholar

Rancière, Jacques. Estetyka jaki polityka, przeł. J. Kutyła, P. Mościcki Warszawa: Wydaw-nictwo Krytyki Politycznej,2007, s. 25.
  Google Scholar

Ricoeur, Paul. Pamięć, historia, zapomnienie, przeł. J. Margański, Kraków: Wydawnictwo Universitas, 2006.
  Google Scholar

Sekula, Allan. Społeczne użycia fotografii, przeł. K. Pijarski, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, 2010.
  Google Scholar

Sikora, Sławomir. Fotografia. Między dokumentem a symbolem, Izabelin: Świat Literacki, Instytut Sztuki PAN, 2004.
  Google Scholar

Sikora, Sławomir. Fotografia – pamięć – wyobraźnia, „Konteksty” 1992, nr 3-4.
  Google Scholar

Sontag, Susan. O fotografii, przeł. S, Magala, Kraków: Karakter, 2017.
  Google Scholar

Sulima, Roch. O Czarnych Protestach i Strajku Kobiet, czyli rzecz o nowej „widzialności”, „Konteksty” 2021, nr 1-2.
  Google Scholar

Steyerl, Hito. W obronie nędznego obrazu, przeł. Ł. Zaremba, „Konteksty” 2013, nr 3.Szpociński, Andrzej. Nośniki pamięci, miejsca pamięci, „Sensus Historiae” 2014, nr 4.
  Google Scholar

Żmijewski, Artur. Polityczne gramatyki obrazów, [w] Rancière, Jacques. Estetyka jako poli-tyka, przeł. J. Kutyła, P. Mościcki, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2007.
  Google Scholar


Published
2025-02-05

Cited by

Sołtysik, A. (2025) “Time (un)captured: Protest Photography and the Experience of the Memory Movement”, Konteksty, 347(4), pp. 239–250. doi: 10.36744/k.3672.

Authors

Aleksandra Sołtysik 
asoltysik@onet.eu
Instytut Sztuki PAN Poland
https://orcid.org/0009-0006-8212-3013

Aleksandra Sołtysik – absolwentka etnologii i antropologii kulturowej oraz edytorstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim. Autorka wyróżnionej w konkursie im. Zofii Sokolewicz (2023) pracy magisterskiej pt. Post-protest. Fotografia jako medium demonstracji. Zainteresowana kulturą wizualną, teorią obrazu, antropologicznym podejściem do fotografii. W 2024 roku dołączyła do zespołu redakcyjnego „Kontekstów”.



Statistics

Abstract views: 42
PDF downloads: 36