Time (un)captured
Protest Photography and the Experience of the Memory Movement
Aleksandra Sołtysik
asoltysik@onet.euInstytut Sztuki PAN (Poland)
https://orcid.org/0009-0006-8212-3013
Abstract
The years 2020–2021 were marked by protests in Poland – the Women's Strike, the Youth Climate Strike, Black Lives Matter, demonstrations of the LGBT+ community and numerous demonstrations organised by other smaller groups. One of the factors connecting these events were the accompanying photographs. Both "professional" and amateur, positioned between political action, the space of appearance and personal narratives, between virtual reality dominated by technology and symbolic practices, contributed to an ambiguous form of participation in protest, the medium of demonstration. In this article, the author tries to trace how protest photography connects with time in the form of a document, evidence, souvenir, as well as images already forgotten, while at the same time expanding the act of protest itself in time. The basis for the considerations were observations of street events, the accompanying media coverage and conversations with participants and photographers documenting the demonstrations.
Keywords:
photography, protest photography, memory, evidence, archives, demonstration, anthropology, timeReferences
Awierincew, Siergiej. Symbol, przeł. Z. Benedyktowicz, „Konteksty” 1988, nr 3.
Google Scholar
Barthes, Roland. Światło obrazu. Uwagi o fotografii, przeł. J. Trznadel, Warszawa: Wydaw-nictwo Aletheia, 2008.
Google Scholar
Bauman, Zygmunt. Ponowoczesność, czyli dekonstruowanie nieśmiertelności, przeł. A. Sza-haj, „Przegląd Filozoficzny” 1996, nr 1.
Google Scholar
Belting, Hans. Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, przeł. M. Bryl, Kraków: Universitas, 2007.
Google Scholar
Czachowski, Hubert. Fotografie cudowne, „Konteksty” 1997, nr 3-4.
Google Scholar
Eliade, Mircea. Czas święty i mity, [w] tegoż, Sacrum a profanum. O istocie sfery religijnej, przeł. B. Baran, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, 2008.
Google Scholar
Flusser, Vilém. Ku filozofii fotografii, przeł. J. Maniecki, Warszawa: Wydawnictwo Alet-heia, 2015.
Google Scholar
Gadamer, Hans-Georg. Prawda i metoda, Zarys hermeneutyki filozoficznej, przeł. B. Baran, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007.
Google Scholar
Julkowska, Violetta. Świadomość historyczna, [w] Modi memorandi. Leksykon kultury pa-mięci, red. Magdalena Saryusz-Wolska, Robert Traba, Warszawa 2014.
Google Scholar
Jurgenson, Nathan. Fotka. O zdjęciach i mediach społecznościowych, przeł. Ł. Zaremba, Kraków – Warszawa: Wydawnictwo Karakter, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, 2021.
Google Scholar
Kaniowska, Katarzyna. Antropologia i problem pamięci, „Konteksty” 2003, nr 3-4.
Google Scholar
Kanjwal, Hafsa. “Protest” Photography in Kashmir: Between Resistance and Resilience, “WSQ: Women’s Studies Quaterly” 2018, no 3-4.
DOI: https://doi.org/10.1353/wsq.2018.0033
Google Scholar
Kowalewski, Maciej. Karnawalizacja protestu, „Stan Rzeczy” 2014, nr 7.
DOI: https://doi.org/10.51196/srz.7.9
Google Scholar
Krajewski, Marek. Słabe obrazy – obrazy słabych, „Widok. Teorie i praktyki kultury wizu-alnej” 2015, nr 9.
DOI: https://doi.org/10.36854/widok/2015.9.1040
Google Scholar
Krajewski, Stanisław. Konteksty i trudy świadectwa, „Konteksty” 2021, nr 1-2.
Google Scholar
Kurz, Iwona. Migawki z protestu. Obraz koalicyjny [w] Milach, Rafał. Strajk, Warszawa: Jednostka Gallery, 2021.
Google Scholar
Kurz, Iwona. Powidoki, [w] Kultura wizualna, t. 2 Spojrzenia, red. Iwona Kurz, Paulina Kwiatkowska, Magda Szcześniak, Łukasz Zaremba, Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana, Insty-tut Kultury Polskiej UW, 2017.
Google Scholar
Kurz, Iwona. Widzenie, [w] Kultura wizualna, t. 2 Spojrzenia, red. Iwona Kurz, Paulina Kwiatkowska, Magda Szcześniak, Łukasz Zaremba, Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana, Insty-tut Kultury Polskiej UW, 2017.
Google Scholar
McLuhan, Marshall. Zrozumieć media, [w] Wybór tekstów, red. Eric McLuhan, Fran Zingrone, przeł. E. Różalska, J. Stokłosa, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2001.
Google Scholar
Mirzoeff, Nicholas. The Appearance of Black Lives Matter, [NAME] 2017: https://namepublications.org/download/1197/.
Google Scholar
Murzyn, Michał. Czy dziedzictwo jest płynne?, „Kultura Współczesna” 2018, nr 1.
Google Scholar
Niedźwiedź, Anna. „Małe historie”, Fotografie domowe w kontekście antropologii wizual-nej, [w] W krainie metarefleksji, Księga poświęcona profesorowi Czesławowi Robotyckiemu, red. Janusz Barański, Monika Golonka-Czajkowska, Anna Niedźwiedź, Kraków: Wydawnic-two Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2015.
Google Scholar
Nora, Pierre. Między pamięcią i historią: Les lieux de Mémoire, przeł. M. Mościcki, „Tytuł roboczy: archiwum” 2009, nr 2.
Google Scholar
Nowicki, Wojciech. Dno oka. Eseje o fotografii, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2010.
Google Scholar
Raczyńska-Kruk, Marta. Przedmioty w terenie, czyli etnograficzna refleksja archeologa. O biografiach pamiątek rodzinnych, „Młoda Muzeologia” 2017, nr 2.
DOI: https://doi.org/10.15584/mm.2017.2.15
Google Scholar
Rancière, Jacques. Estetyka jaki polityka, przeł. J. Kutyła, P. Mościcki Warszawa: Wydaw-nictwo Krytyki Politycznej,2007, s. 25.
Google Scholar
Ricoeur, Paul. Pamięć, historia, zapomnienie, przeł. J. Margański, Kraków: Wydawnictwo Universitas, 2006.
Google Scholar
Sekula, Allan. Społeczne użycia fotografii, przeł. K. Pijarski, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, 2010.
Google Scholar
Sikora, Sławomir. Fotografia. Między dokumentem a symbolem, Izabelin: Świat Literacki, Instytut Sztuki PAN, 2004.
Google Scholar
Sikora, Sławomir. Fotografia – pamięć – wyobraźnia, „Konteksty” 1992, nr 3-4.
Google Scholar
Sontag, Susan. O fotografii, przeł. S, Magala, Kraków: Karakter, 2017.
Google Scholar
Sulima, Roch. O Czarnych Protestach i Strajku Kobiet, czyli rzecz o nowej „widzialności”, „Konteksty” 2021, nr 1-2.
Google Scholar
Steyerl, Hito. W obronie nędznego obrazu, przeł. Ł. Zaremba, „Konteksty” 2013, nr 3.Szpociński, Andrzej. Nośniki pamięci, miejsca pamięci, „Sensus Historiae” 2014, nr 4.
Google Scholar
Żmijewski, Artur. Polityczne gramatyki obrazów, [w] Rancière, Jacques. Estetyka jako poli-tyka, przeł. J. Kutyła, P. Mościcki, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2007.
Google Scholar
Authors
Aleksandra Sołtysikasoltysik@onet.eu
Instytut Sztuki PAN Poland
https://orcid.org/0009-0006-8212-3013
Aleksandra Sołtysik – absolwentka etnologii i antropologii kulturowej oraz edytorstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim. Autorka wyróżnionej w konkursie im. Zofii Sokolewicz (2023) pracy magisterskiej pt. Post-protest. Fotografia jako medium demonstracji. Zainteresowana kulturą wizualną, teorią obrazu, antropologicznym podejściem do fotografii. W 2024 roku dołączyła do zespołu redakcyjnego „Kontekstów”.
Statistics
Abstract views: 42PDF downloads: 36
License
Copyright (c) 2025 Aleksandra Sołtysik

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Most read articles by the same author(s)
- Aleksandra Sołtysik, Non-Italian landscapes of Italy , Konteksty: Vol. 342 No. 3 (2023): Italian Landscapes: Decontructions