Waiting room

Archipelagos of Giżycki

Magdalena Barbaruk

konteksty@ispan.pl
Uniwersytet Wrocławski (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-6406-2241

Abstract

Marcin Giżycki died on 20 October 2022 in a clinic while waiting for a doctor’s appointment. As his wife, Agnieszka Taborska, wrote: “He coughed his way to death. He died the way he lived: not wanting to accidentally cause trouble by taking care of himself.” The clinic waiting room becomes for Magdalena Barbaruk a place-symbol of unpreparedness, the latter’s cruelty, and, at the same time, hope. Giżycki wrote limericks during the last moment of his life, his new books were published after his death, and the date of his passing is still being corrected in the English-language Wikipedia, thus giving him an extra day for activity, which M. Barbaruk calls “metaphysical activity”. The article is devoted not so much to reflecting on the copious oeuvre of the director, animation filmmaker, art critic and historian, film and media expert, but, first of all, tries to sketch the community revealed by the experience of being unprepared for his death (as testified in funeral speeches, farewells published in periodicals, a funeral diary written by Agnieszka Taborska, and in memoriam meetings). The point of departure of M. Barbaruk reflection on unpreparedness was the death of the anthropologist Ludwik Stomma and the reactions it provoked among his colleagues and friends (vide: Nie jestem przygotowany by Zbigniew Benedyktowicz, a commemoration book dedicated to Ludwik Stomma and published in “Konteksty” 2021, no. 1–2).


Keywords:

Marcin Giżycki, death, unpreparation, identity, community

Benedyktowicz, Z., Nie jestem przygotowany, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2021 nr 1-2.
  Google Scholar

Czaja, D., Co pozostaje? O kamerdynerach, królach i pamięci historycznej, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2021 nr 1-2.
  Google Scholar

Despret, V., Wszystko dla naszych zmarłych. Opowieści tych, co zostają, przeł. U. Kropiwiec, Kraków 2021.
  Google Scholar

Giżycki, M., Kino – Media – Sztuka – Twórcy. Szkice, Warszawa 2016.
  Google Scholar

Giżycki, M., Nie tylko Disney. Rzecz o filmie animowanym, Warszawa 2000.
  Google Scholar

Magia animacji, red. M. Giżycki, A. Trwoga, Warszawa 2016.
  Google Scholar

Koczanowicz, L. (w:) P. J. Fereński, Kierunek eksperymentalny. Początki pierwszych w Polsce studiów kulturoznawczych, Wrocław 2012.
  Google Scholar

Nycz R., Kultura jako czasownik. Sondowanie nowej humanistyki, Kraków 2017.
DOI: https://doi.org/10.4000/books.iblpan.1656   Google Scholar

Prodeus, A., Always Look on the Bright Side of Life, „Kwartalnik Filmowy” 2022, nr 120, s. 232-236.
DOI: https://doi.org/10.36744/kf.1447   Google Scholar

Rutkowska, T., Patrzeć i nasłuchiwać, „Kwartalnik Filmowy” 2022, nr 2022, nr 120, s. 229-231.
DOI: https://doi.org/10.36744/kf.1432   Google Scholar

Taborska, A., Przedmowa, (w:) M. Giżycki, Limeryki i inne wierszyki własne i zapożyczone, Kraków-Budapeszt-Syrakuzy 2023.
  Google Scholar

Taborska, A., Nie tak jak w raju, Kraków 2013.
  Google Scholar


Published
2024-12-23

Cited by

Barbaruk, M. (2024) “Waiting room: Archipelagos of Giżycki”, Konteksty, 346(3), pp. 183–188. doi: 10.36744/k.2925.

Authors

Magdalena Barbaruk 
konteksty@ispan.pl
Uniwersytet Wrocławski Poland
https://orcid.org/0000-0001-6406-2241

Magdalena Barbaruk – kulturoznawczyni, dr hab., profesorka Uniwersytetu Wrocławskiego; od 2024 roku dyrektorka Instytutu Kulturoznawstwa. Zajmuje się kulturową sprawczością literatury, jej wpływem na sposoby życia i przestrzeń, zwłaszcza w krajach obszaru hiszpańskojęzycznego. Autorka monografii Długi cień Don Kichota / The Long Shadow of Don Quixote (2015), Sensy błądzenia. La Mancha i jej peryferie (2018) oraz Ruch Amereidy (2024). Wraz z Szymonem Uliaszem zrealizowała film dokumentalny o trasach Don Kichota pt. Błędne mapy (2014). Współautorka książki Śladami fotografii Augustyna Czyżowicza. Album z doliny Łachy (2011). Członkini redakcji „Kontekstów” – wraz z Dariuszem Czają przygotowała numer pt. Itineraria literackie (4/2015), a z Tomaszem Szerszeniem numer pt. Ameryka Łacińska. Archiwa utopii, praktyki oporu, Amereida (4/2020). Publikuje też w „Pracach Kulturoznawczych” (wraz z Jackiem Małczyńskim zredagowała numer „Messages and Values” Revisited, 4/2022), „Kulturze–Historii–Globalizacji” i „Kulturze Współczesnej”. Członkini Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego.



Statistics

Abstract views: 24
PDF downloads: 12