Waiting room
Archipelagos of Giżycki
Magdalena Barbaruk
konteksty@ispan.plUniwersytet Wrocławski (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-6406-2241
Abstract
Marcin Giżycki died on 20 October 2022 in a clinic while waiting for a doctor’s appointment. As his wife, Agnieszka Taborska, wrote: “He coughed his way to death. He died the way he lived: not wanting to accidentally cause trouble by taking care of himself.” The clinic waiting room becomes for Magdalena Barbaruk a place-symbol of unpreparedness, the latter’s cruelty, and, at the same time, hope. Giżycki wrote limericks during the last moment of his life, his new books were published after his death, and the date of his passing is still being corrected in the English-language Wikipedia, thus giving him an extra day for activity, which M. Barbaruk calls “metaphysical activity”. The article is devoted not so much to reflecting on the copious oeuvre of the director, animation filmmaker, art critic and historian, film and media expert, but, first of all, tries to sketch the community revealed by the experience of being unprepared for his death (as testified in funeral speeches, farewells published in periodicals, a funeral diary written by Agnieszka Taborska, and in memoriam meetings). The point of departure of M. Barbaruk reflection on unpreparedness was the death of the anthropologist Ludwik Stomma and the reactions it provoked among his colleagues and friends (vide: Nie jestem przygotowany by Zbigniew Benedyktowicz, a commemoration book dedicated to Ludwik Stomma and published in “Konteksty” 2021, no. 1–2).
Keywords:
Marcin Giżycki, death, unpreparation, identity, communityReferences
Benedyktowicz, Z., Nie jestem przygotowany, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2021 nr 1-2.
Google Scholar
Czaja, D., Co pozostaje? O kamerdynerach, królach i pamięci historycznej, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2021 nr 1-2.
Google Scholar
Despret, V., Wszystko dla naszych zmarłych. Opowieści tych, co zostają, przeł. U. Kropiwiec, Kraków 2021.
Google Scholar
Giżycki, M., Kino – Media – Sztuka – Twórcy. Szkice, Warszawa 2016.
Google Scholar
Giżycki, M., Nie tylko Disney. Rzecz o filmie animowanym, Warszawa 2000.
Google Scholar
Magia animacji, red. M. Giżycki, A. Trwoga, Warszawa 2016.
Google Scholar
Koczanowicz, L. (w:) P. J. Fereński, Kierunek eksperymentalny. Początki pierwszych w Polsce studiów kulturoznawczych, Wrocław 2012.
Google Scholar
Nycz R., Kultura jako czasownik. Sondowanie nowej humanistyki, Kraków 2017.
DOI: https://doi.org/10.4000/books.iblpan.1656
Google Scholar
Prodeus, A., Always Look on the Bright Side of Life, „Kwartalnik Filmowy” 2022, nr 120, s. 232-236.
DOI: https://doi.org/10.36744/kf.1447
Google Scholar
Rutkowska, T., Patrzeć i nasłuchiwać, „Kwartalnik Filmowy” 2022, nr 2022, nr 120, s. 229-231.
DOI: https://doi.org/10.36744/kf.1432
Google Scholar
Taborska, A., Przedmowa, (w:) M. Giżycki, Limeryki i inne wierszyki własne i zapożyczone, Kraków-Budapeszt-Syrakuzy 2023.
Google Scholar
Taborska, A., Nie tak jak w raju, Kraków 2013.
Google Scholar
Authors
Magdalena Barbarukkonteksty@ispan.pl
Uniwersytet Wrocławski Poland
https://orcid.org/0000-0001-6406-2241
Magdalena Barbaruk – kulturoznawczyni, dr hab., profesorka Uniwersytetu Wrocławskiego; od 2024 roku dyrektorka Instytutu Kulturoznawstwa. Zajmuje się kulturową sprawczością literatury, jej wpływem na sposoby życia i przestrzeń, zwłaszcza w krajach obszaru hiszpańskojęzycznego. Autorka monografii Długi cień Don Kichota / The Long Shadow of Don Quixote (2015), Sensy błądzenia. La Mancha i jej peryferie (2018) oraz Ruch Amereidy (2024). Wraz z Szymonem Uliaszem zrealizowała film dokumentalny o trasach Don Kichota pt. Błędne mapy (2014). Współautorka książki Śladami fotografii Augustyna Czyżowicza. Album z doliny Łachy (2011). Członkini redakcji „Kontekstów” – wraz z Dariuszem Czają przygotowała numer pt. Itineraria literackie (4/2015), a z Tomaszem Szerszeniem numer pt. Ameryka Łacińska. Archiwa utopii, praktyki oporu, Amereida (4/2020). Publikuje też w „Pracach Kulturoznawczych” (wraz z Jackiem Małczyńskim zredagowała numer „Messages and Values” Revisited, 4/2022), „Kulturze–Historii–Globalizacji” i „Kulturze Współczesnej”. Członkini Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego.
Statistics
Abstract views: 24PDF downloads: 12
License
Copyright (c) 2024 Magdalena Barbaruk
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Most read articles by the same author(s)
- Magdalena Barbaruk, Gift of Curarrehue , Konteksty: Vol. 340 No. 1-2 (2023): Gratitude / SchulzFest / Chodząc w Tatry
- Magdalena Barbaruk, Dariusz Czaja, Italian journey, today , Konteksty: Vol. 342 No. 3 (2023): Italian Landscapes: Decontructions