Horror and imagination in theatre

Tomasz Wiśniewski

tomasz.wisniewski@ug.edu.pl
Uniwersytet Gdański (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-7839-4212

Abstract

The article deals with the subject of the connection between horror and imagination in selected contemporary theatre performances. Bearing in mind the wide potential of the discussed issue, the article focuses on stage and verbal detail, referring to the works of Marina Carr, Complicité, Ex Machina, as well as the unexpectedly current – also in the context of the war in Ukraine – Brazilian staging of Waiting for Godot at the Teatro Oficina Uzyna Uzona from São Paolo, directed by Zé Celso.

Supporting Agencies

Polski

Keywords:

contemporary theatre, violence and imagination, Abbey Theatre Dublin, Complicité

Bibliografia:
  Google Scholar

Andrade, Oswald de, „Manifest antropofagiczny”, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, nr. 4, 2020, str. 48-49.
  Google Scholar

Beckett, Samuel. Dzieła dramatyczne, przekład Antoniego Libery, PIW, Warszawa 1988, str. 126.
  Google Scholar

Carr, Marina. iGirl, Faber, London 2021, str. 3.
DOI: https://doi.org/10.5040/9780571375837.00000004   Google Scholar

Complicite, Plays: 1, Methuen, London 2003.
  Google Scholar

Lepage Robert, Ex Machina, The Seven Streams of the River Ota, Methuen Drama, London 2020.
  Google Scholar

McBurney Simon, Mark Wheatley. “Note on the script”, w: Complicite, Plays: 1, Methuen, London 2003, str. 4-5.
  Google Scholar

Wiśniewski, Tomasz. „Images of violence in Complicite”, Społeczeństwo. Edukacja. Język, 2017, vol. 5, str. 53-60.
  Google Scholar

Wiśniewski, Tomasz. „Nowe otwarcie dublińskiego the Abbey Theatre”, Konteksty : polska sztuka ludowa, 2022, nr 1-2 (336-337), str. 35-40.
  Google Scholar

Wiśniewski, Tomasz. „Otchłań za nami: Graham Swift – Kazuo Ishiguro – Simon McBurney (Complicite)”, w: Wojna i postpamięć, red. Zbigniew Majchrowski, Wojciech Owczarski Wojciech, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2011, str. 413-426.
  Google Scholar

Strony internetowe:
  Google Scholar

https://en.wikipedia.org/wiki/Z%C3%A9_Pilintra , dostęp 15.04.2023.
  Google Scholar

https://teatroficina.com/ , dostęp: 15.04.2023.
  Google Scholar

https://www.abbeytheatre.ie/whats-on/igirl/ , dostęp 15.04.2023.
  Google Scholar

https://www.youtube.com/watch?v=hj5styMYLcA&t=7s, dostęp 15.04.2023.
  Google Scholar


Published
2023-10-25

Cited by

Wiśniewski, T. (2023) “Horror and imagination in theatre ”, Konteksty, 340(1-2), pp. 253–258. doi: 10.36744/k.1661.

Authors

Tomasz Wiśniewski 
tomasz.wisniewski@ug.edu.pl
Uniwersytet Gdański Poland
https://orcid.org/0000-0001-7839-4212

Tomasz Wiśniewski – prof. UG, jest kierownikiem Zakładu Badań nad Sztukami Scenicznymi. W latach 2016–2019 był zastępcą Dyrektora ds. Nauki w Instytucie Anglistyki i Amerykanistyki Uniwersytetu Gdańskiego. Jest pomysłodawcą festiwalu Between.Pomiędzy oraz założycielem Beckett Research Group in Gdańsk. W 2016 roku opublikował monografię Complicite, Theatre and Aesthetics, a w 2006 książkę Kształt literacki dramatu Samuela Becketta. Redaktor kilkunastu wydawnictw naukowych. Autor artykułów o współczesnej literaturze i teatrze wydanych w Polsce, Wielkiej Brytanii, Francji, Austrii, Brazylii i w Stanach Zjednoczonych. Jest redaktorem merytorycznym (język angielski) kwartalnika „Tekstualia”. Współpracuje z portalem The Theatre Times. Od 2018 roku członek zarządu Polish Association for the Study of English (PASE) oraz Rady Programowej Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. Jego obecne badania dotyczą dramatu i teatru irlandzkiego.



Statistics

Abstract views: 100
PDF downloads: 30