Horror and imagination in theatre
Tomasz Wiśniewski
tomasz.wisniewski@ug.edu.plUniwersytet Gdański (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-7839-4212
Abstract
The article deals with the subject of the connection between horror and imagination in selected contemporary theatre performances. Bearing in mind the wide potential of the discussed issue, the article focuses on stage and verbal detail, referring to the works of Marina Carr, Complicité, Ex Machina, as well as the unexpectedly current – also in the context of the war in Ukraine – Brazilian staging of Waiting for Godot at the Teatro Oficina Uzyna Uzona from São Paolo, directed by Zé Celso.
Supporting Agencies
Keywords:
contemporary theatre, violence and imagination, Abbey Theatre Dublin, ComplicitéReferences
Bibliografia:
Google Scholar
Andrade, Oswald de, „Manifest antropofagiczny”, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, nr. 4, 2020, str. 48-49.
Google Scholar
Beckett, Samuel. Dzieła dramatyczne, przekład Antoniego Libery, PIW, Warszawa 1988, str. 126.
Google Scholar
Carr, Marina. iGirl, Faber, London 2021, str. 3.
DOI: https://doi.org/10.5040/9780571375837.00000004
Google Scholar
Complicite, Plays: 1, Methuen, London 2003.
Google Scholar
Lepage Robert, Ex Machina, The Seven Streams of the River Ota, Methuen Drama, London 2020.
Google Scholar
McBurney Simon, Mark Wheatley. “Note on the script”, w: Complicite, Plays: 1, Methuen, London 2003, str. 4-5.
Google Scholar
Wiśniewski, Tomasz. „Images of violence in Complicite”, Społeczeństwo. Edukacja. Język, 2017, vol. 5, str. 53-60.
Google Scholar
Wiśniewski, Tomasz. „Nowe otwarcie dublińskiego the Abbey Theatre”, Konteksty : polska sztuka ludowa, 2022, nr 1-2 (336-337), str. 35-40.
Google Scholar
Wiśniewski, Tomasz. „Otchłań za nami: Graham Swift – Kazuo Ishiguro – Simon McBurney (Complicite)”, w: Wojna i postpamięć, red. Zbigniew Majchrowski, Wojciech Owczarski Wojciech, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2011, str. 413-426.
Google Scholar
Strony internetowe:
Google Scholar
https://en.wikipedia.org/wiki/Z%C3%A9_Pilintra , dostęp 15.04.2023.
Google Scholar
https://teatroficina.com/ , dostęp: 15.04.2023.
Google Scholar
https://www.abbeytheatre.ie/whats-on/igirl/ , dostęp 15.04.2023.
Google Scholar
https://www.youtube.com/watch?v=hj5styMYLcA&t=7s, dostęp 15.04.2023.
Google Scholar
Authors
Tomasz Wiśniewskitomasz.wisniewski@ug.edu.pl
Uniwersytet Gdański Poland
https://orcid.org/0000-0001-7839-4212
Tomasz Wiśniewski – prof. UG, jest kierownikiem Zakładu Badań nad Sztukami Scenicznymi. W latach 2016–2019 był zastępcą Dyrektora ds. Nauki w Instytucie Anglistyki i Amerykanistyki Uniwersytetu Gdańskiego. Jest pomysłodawcą festiwalu Between.Pomiędzy oraz założycielem Beckett Research Group in Gdańsk. W 2016 roku opublikował monografię Complicite, Theatre and Aesthetics, a w 2006 książkę Kształt literacki dramatu Samuela Becketta. Redaktor kilkunastu wydawnictw naukowych. Autor artykułów o współczesnej literaturze i teatrze wydanych w Polsce, Wielkiej Brytanii, Francji, Austrii, Brazylii i w Stanach Zjednoczonych. Jest redaktorem merytorycznym (język angielski) kwartalnika „Tekstualia”. Współpracuje z portalem The Theatre Times. Od 2018 roku członek zarządu Polish Association for the Study of English (PASE) oraz Rady Programowej Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. Jego obecne badania dotyczą dramatu i teatru irlandzkiego.
Statistics
Abstract views: 106PDF downloads: 32
License
Copyright (c) 2023 Konteksty
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Most read articles by the same author(s)
- Tomasz Wiśniewski, Applause, ovations, flowers, or Steiner's restitution in the theatre , Konteksty: Vol. 340 No. 1-2 (2023): Gratitude / SchulzFest / Chodząc w Tatry