Gift of Curarrehue

Gratitude observations

Magdalena Barbaruk

konteksty@ispan.pl
Uniwersytet Wrocławski (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-6406-2241

Abstract

"The only possible bond with America, the proper form of American love, is gratitude," said Godofredo Iommi in the lecture Aeneida-Amereida (1981), in which the word "la gratitud" appears several times, seems to be a key category. In the poem Amereida (1967) gratitude is the condition of freedom. Making gratitude the philosophical foundation of America's decolonization is astonishing, provocative, and difficult to understand. The text, however, is not solely devoted to the interpretation of the canonical texts of the School of Valparaíso. The author was interested in how gratitude manifests itself in the practices of poetic inhabiting America, i.e. in expeditions into the depths of the continent, the so-called "travesía". The article is based on observations made at the turn of November and December during a travesía in Curarrehue (Araucania, Chile) and experiences from a travesía in Cochrane (Patagonia, Chile, 2013) by American doctoral student Doris M. Reina Bravo. The author notes that in both cases, obtaining the status of travesía observer was associated with a special sense of gratitude and fear, which is related to the phenomenon of a gift, but also a transaction. Barbaruk attempted to describe the affect associated with the observation of travesía (field research): the one with which she went to Curarrehue and with which she returned. The overriding framework of her relationship with travesía became the question about gratitude as a research tool, about its impact on the research situation and scientific language. The author suggests that gratitude can be treated as an epistemic virtue.

Supporting Agencies

The text was prepared as part of a research grant received from the National Science Center “Word trajectories. Cultural impact of Amereida”, registration number 2017/25/B/HS2/00453

Keywords:

Amereida, travesia, gratitude, observation, Chile

Amereida, volumen primero, różni autorzy, Valparaíso 2014.
  Google Scholar

Amereida, volumen segundo, różni autorzy, Valparaíso 1986.
  Google Scholar

Arriagada, Silvia, Amereida, Heredad creativa en el oficiar del Diseño en Travesías, Pontificia Universidade Católica do Rio de Janeiro 2017.
  Google Scholar

Bartczak, Magdalena, Kroniki grabieży, „Tygodnik Powszechny”, 20.11.2022.
  Google Scholar

Caparrós, Martin, Ñameryka, przeł. W. Charchalis, Kraków 2023.
  Google Scholar

Czaja, Dariusz Sygnatura i fragment. Narracje antropologiczne, Kraków 2004.
  Google Scholar

Galeano, Eduardo, Otwarte żyły Ameryki Łacińskiej, przeł. B. Jaroszuk, Warszawa 2022.
  Google Scholar

Iommi, Godofredo, Eneida-Amereida, (w:) América, Américas mías (Poética III), Valparaíso 2018.
  Google Scholar

Noë, Alva, Action in Perception, Cambridge-London 2004.
  Google Scholar

Nycz, Ryszard, Kultura jako czasownik. Sondowanie nowej humanistyki, Kraków 2004.
  Google Scholar

Ortega y Gasset, José, Przyczynek do topografii hiszpańskiej pychy, (w:) Dehumanizacja sztuki i inne eseje, przeł. P. Niklewicz, Warszawa 1980.
  Google Scholar

Ortega y Gasset, José, Wprowadzenie do estymatyki, (w:) Dehumanizacja sztuki i inne eseje, przeł. P. Niklewicz, Warszawa 1980.
  Google Scholar

Reina Bravo, Doris Maria, Adventures on Paper and in Travesía: The School of Valparaíso Visualizes America, 1965-1984, The University of Texas at Austin 2015.
  Google Scholar

Stasiński, Maciej, Chile napisze jeszcze raz nową konstytucję. Pierwszy projekt przepadł w referendum, „Gazeta Wyborcza”, 14.12.2022.
  Google Scholar


Published
2023-10-25

Cited by

Barbaruk, M. (2023) “Gift of Curarrehue: Gratitude observations”, Konteksty, 340(1-2), pp. 169–177. doi: 10.36744/k.1649.

Authors

Magdalena Barbaruk 
konteksty@ispan.pl
Uniwersytet Wrocławski Poland
https://orcid.org/0000-0001-6406-2241

Magdalena Barbaruk – kulturoznawczyni, dr hab. Zajmuje się sprawczością literatury, jej wpływem na kształtowanie sposobów życia oraz wytwarzanie przestrzeni. Autorka monografii Długi cień Don Kichota (The Long Shadow of Don Quixote, 2015), Sensy błądzenia. La Mancha i jej peryferie (2018) oraz filmu dokumentalnego Błędne mapy (NCN, Fuga 2012–2014, projekt pt. La Mancha jako ziemia literatury. Kulturowy status tras literackich). Od 2018 roku prowadzi badania nad Amereidą związaną z poetycko-architektoniczną działalnością tzw. Szkoły z Valparaíso (NCN, Opus, projekt pt. Trajektorie słowa. Kulturowe oddziaływanie Amereidy). Współautorka książki Śladami fotografii Augustyna Czyżowicza. Album z doliny Łachy. Publikuje między innymi w „Kontekstach” (wraz z Dariuszem Czają przygotowała numer 4/2015 pt. Itineraria literackie, a z Tomaszem Szerszeniem numer 4/2020 pt. Ameryka Łacińska. Archiwa utopii, praktyki oporu, Amereida) oraz w „Kulturze Współczesnej”, „Pracach Kulturoznawczych”, „Przeglądzie Kulturoznawczym”, „Tygodniku Powszechnym”, „Formacie”. W Instytucie Kulturoznawstwa UWr pełni funkcję zastępcy dyrektora ds. dydaktycznych. Członkini Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego.



Statistics

Abstract views: 120
PDF downloads: 33


Most read articles by the same author(s)