Applause, ovations, flowers, or Steiner's restitution in the theatre
Tomasz Wiśniewski
tomasz.wisniewski@ug.edu.plUniwersytet Gdański (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-7839-4212
Abstract
In this article reactions of audience are taken into consideration in view of hermeneutic process that characterises theatre semiosis. Research material covers four performances, i.e. "1989" (dir. Katarzyna Szyngiera - Gdańsk Shakespeare Theatre and Teatr im. Juliusza Słowackiego in Kraków), "Once Before I Go" (dir. Selina Cartmell - The Gate Theatre in Dublin), "Tosca" (dir. Ognian Draganoff - The National Opera in Iasi) and "Drive Your Plough Over the BOnes of the Dead" (dir. Simon McBurney - Complicité). The study is of comparative character and discusses a spectrum of possible functions ascribed to the audiences' reactions.
Keywords:
theatre, hermeneutics, audiencing, Greorge Steiner, CompliciteAuthors
Tomasz Wiśniewskitomasz.wisniewski@ug.edu.pl
Uniwersytet Gdański Poland
https://orcid.org/0000-0001-7839-4212
Tomasz Wiśniewski – prof. UG, jest kierownikiem Zakładu Badań nad Sztukami Scenicznymi. W latach 2016–2019 był zastępcą Dyrektora ds. Nauki w Instytucie Anglistyki i Amerykanistyki Uniwersytetu Gdańskiego. Jest pomysłodawcą festiwalu Between.Pomiędzy oraz założycielem Beckett Research Group in Gdańsk. W 2016 roku opublikował monografię Complicite, Theatre and Aesthetics, a w 2006 książkę Kształt literacki dramatu Samuela Becketta. Redaktor kilkunastu wydawnictw naukowych. Autor artykułów o współczesnej literaturze i teatrze wydanych w Polsce, Wielkiej Brytanii, Francji, Austrii, Brazylii i w Stanach Zjednoczonych. Jest redaktorem merytorycznym (język angielski) kwartalnika „Tekstualia”. Współpracuje z portalem The Theatre Times. Od 2018 roku członek zarządu Polish Association for the Study of English (PASE) oraz Rady Programowej Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. Jego obecne badania dotyczą dramatu i teatru irlandzkiego
Statistics
Abstract views: 165PDF downloads: 45
License
Copyright (c) 2023 Konteksty

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Most read articles by the same author(s)
- Tomasz Wiśniewski, Horror and imagination in theatre , Konteksty: Vol. 340 No. 1-2 (2023): Gratitude / SchulzFest / Chodząc w Tatry
- Tomasz Wiśniewski, Forms of not being prepared in theatre , Konteksty: Vol. 346 No. 3 (2024): Aktualność muzeum / XIII Zakopiańskie Spotkania Antropologiczne