Applause, ovations, flowers, or Steiner's restitution in the theatre

Tomasz Wiśniewski

tomasz.wisniewski@ug.edu.pl
Uniwersytet Gdański (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-7839-4212

Abstract

In this article reactions of audience are taken into consideration in view of hermeneutic process that characterises theatre semiosis. Research material covers four performances, i.e. "1989" (dir. Katarzyna Szyngiera - Gdańsk Shakespeare Theatre and Teatr im. Juliusza Słowackiego in Kraków), "Once Before I Go" (dir. Selina Cartmell - The Gate Theatre in Dublin), "Tosca" (dir. Ognian Draganoff - The National Opera in Iasi) and "Drive Your Plough Over the BOnes of the Dead" (dir. Simon McBurney - Complicité).  The study is of comparative character and discusses a spectrum of possible functions ascribed to the audiences' reactions.


Keywords:

theatre, hermeneutics, audiencing, Greorge Steiner, Complicite


Published
2023-10-25

Cited by

Wiśniewski, T. (2023) “Applause, ovations, flowers, or Steiner’s restitution in the theatre”, Konteksty, 340(1-2), pp. 71–79. doi: 10.36744/k.1601.

Authors

Tomasz Wiśniewski 
tomasz.wisniewski@ug.edu.pl
Uniwersytet Gdański Poland
https://orcid.org/0000-0001-7839-4212

Tomasz Wiśniewski – prof. UG, jest kierownikiem Zakładu Badań nad Sztukami Scenicznymi. W latach 2016–2019 był zastępcą Dyrektora ds. Nauki w Instytucie Anglistyki i  Amerykanistyki  Uniwersytetu Gdańskiego. Jest pomysłodawcą festiwalu Between.Pomiędzy oraz założycielem Beckett Research Group in Gdańsk. W  2016 roku opublikował monografię Complicite, Theatre and Aesthetics, a w 2006 książkę Kształt literacki dramatu Samuela Becketta. Redaktor kilkunastu wydawnictw naukowych. Autor artykułów o współczesnej literaturze i teatrze wydanych w Polsce, Wielkiej Brytanii, Francji, Austrii, Brazylii i w Stanach Zjednoczonych. Jest redaktorem merytorycznym (język angielski) kwartalnika „Tekstualia”. Współpracuje z portalem The Theatre Times. Od 2018 roku członek zarządu Polish Association for the Study of English (PASE) oraz Rady Programowej Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. Jego obecne badania dotyczą dramatu i teatru irlandzkiego



Statistics

Abstract views: 119
PDF downloads: 21