Cooking Sections: wizualizacja odpowiedzialności i praktyki kulinarne
Dorota Koczanowicz
dorota.koczanowicz@uwr.edu.plUniwersytet Wrocławski (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-9419-2573
Abstrakt
Artykuł dotyczy aktywności brytyjskiego kolektywu artystycznego – Cooking Sections (Daniel Fernández Pascual i Alon Schwabe), który bada nasze sposoby odżywiania się oraz wzajemne powiązania między żywnością, przemysłem i klimatem, rozwijając wizualne i performatywne narzędzia wizualizacji odpowiedzialności. Cooking Sections wierzą, że sztuka może prowadzić do zmiany społecznej. Łącząc design, performans, aktywizm i pracę społeczną, analizują oni, w jaki sposób jedzenie może być sposobem zarządzania ekosystemami i promowania ochrony przyrody. Punktem wyjścia artykułu jest teza Nicholasa Mirzoeffa mówiąca o przewadze perswazyjnej języka sztuki nad językiem nauki w kontekście kryzysu klimatycznego. Sądzi on, że problemy Nowej Epoki Ludzkiej wyrażone w języku nauk ścisłych mogą nie trafiać do sporej grupy ludzi. Przewaga języka sztuki polega na tym, że potrafi ona w całościowym estetycznym geście unaocznić, nieoczywiste konsekwencje działalności człowieka. Działania artystyczne Cooking Sections analizowane są w kontekście koncepcji smaku jako zadania Nicoli Perullo, wedle której smak nie jest statyczną indywidualną tożsamością, ale procesualną, zmienną edukacją dla dobrego życia, a wybory kulinarne są kluczowe dla dbania o własne ciało i środowisko.
Słowa kluczowe:
sztuka, performans, kryzys klimatyczy, jedzenie, smak, odpowiedzialnośćBibliografia
Adorno, Theodor W., “On Lyric Poetry and Society,” w: tenże, Notes to Literature, Volume One, ed. Rolf Tedemann, tłum. Shierry Weber Nicholsen (New York: Columbia University Press, 1991) 37-54.
Google Scholar
Bauman, Zygmunt, Collateral Damage: Social Inequalities in a Global Age (Cambridge: Polity Press, 2011).
Google Scholar
Berleant, Arnold, Art and Engagement (Philadelphia: Temple University Press, 1993).
Google Scholar
Borghini, Andrea, Piras, Nicola, Serini, Beatrice, “Food and Climate Change in a Philosophical Perspective”, w: Handbook of Philosophy of Climate Change, ed. Gianfranco Pellegrino, Marcello Di Paola (Cham: Springer, 2023).
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-16960-2_71-1
Google Scholar
Bourriaud, Nicolas, Estetyka relacyjna, tłum. Łukasz Białkowski (Kraków: MOCAK, 2012).
Google Scholar
Chakrabarty, Dipesh, „Humanistyka w czasach antropocenu. Kryzys mitycznej Kantowskiej Opowieści”, tłum. Krzysztof Dix, Prace Kulturoznawcze, 22, nr 1-2 (2018): 243-265.
DOI: https://doi.org/10.19195/0860-6668.22.1-2.17
Google Scholar
Cooking Section, Salmon: A Red Herring, (New York and London: Isolarii, 2020).
Google Scholar
DeLillo, Don, Biały szum, tłum. Radosław Zubek (Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, 1997).
Google Scholar
Derrida, Jacques, The Gift of Death, tłum. David Wills (Chicago: University of Chicago Press, 1995).
Google Scholar
Derrida, Jacques, Widma Marksa. Stan długu, praca żałoby i nowa Międzynarodówka, tłum. Tomasz Załuski (Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016).
Google Scholar
Dewey, John, Sztuka jako doświadczenie, tłum. Andrzej Potocki ( Wrocław: Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich, 1975).
Google Scholar
Fanzo, Jessica, Can Fixing Dinner Fix the Planet? (Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2021).
DOI: https://doi.org/10.1353/book.83887
Google Scholar
Greenberg, Paul, The Climat Diet. 50 Simple Ways to Trim Your Carbon Footprint (New York: Pinguin Books, 2021).
Google Scholar
Koczanowicz, Dorota, Pozycja smaku. Jedzenie w granicach sztuki (Warszawa: IBL, 2018).
DOI: https://doi.org/10.4000/books.iblpan.4573
Google Scholar
Marquard, Odo, O nieodzowności nauk humanistycznych, w: tegoż, Antropologia przypadkowości, tłum. Krystyna Krzemieniowa (Warszawa: Oficyna Naukowa, 1994): 100-119.
Google Scholar
Mirzoeff, Nicholas, Świat się zmienia, w: tenże Jak zobaczyć świat, tłum. Łukasz Zaremba (Kraków: Karakter, 2016): 220-262.
DOI: https://doi.org/10.36854/widok/2015.11.962
Google Scholar
Moskin, Julia, „‘Hangry’? Want a Slice of ‘Piecaken’? The Top New Food Words for 2015”, New York Times, December 15 (2015).
Google Scholar
Perullo, Nicola, „Mądrość smaku i smak mądrości. Od filozofii jedzenia do filozofowania jedzeniem”, tłum. Patrycja Poniatowska, Prace kulturoznawcze, 21, nr 2 (2017): 43-53.
DOI: https://doi.org/10.19195/0860-6668.21.2.4
Google Scholar
Slovic, Paul and Västfjäll, Daniel, "The More Who Die, the Less We Care Psychic Numbing and Genocide", w: Imagining Human Rights, ed. Susanne Kaul and David Kim (Berlin, München, Boston: De Gruyter, 2015): 55-68.
DOI: https://doi.org/10.1515/9783110376616-005
Google Scholar
Tokarczuk, Olga, Czuły narrator (Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2020).
Google Scholar
Autorzy
Dorota Koczanowiczdorota.koczanowicz@uwr.edu.pl
Uniwersytet Wrocławski Polska
https://orcid.org/0000-0001-9419-2573
Dorota Koczanowicz – dr hab., kulturoznawczyni. Pracuje w Instytucie Kulturoznawstwa UWr. Jest autorką książek oraz artykułów dotyczących zagadnień estetycznych, genderowych, sztuki współczesnej i kultury kulinarnej. Była stypendystką John F. Kennedy Institute w Berlinie oraz The Wittgenstein Archives w Bergen. W 2014 roku otrzymała grant NCN na badanie relacji pomiędzy jedzeniem i estetyką. Opublikowała: Doświadczenie sztuki, sztuka życia. Wymiary estetyki pragmatycznej (2008), Pozycja smaku. Jedzenie w granicach sztuki (2018); współredagowała: Między estetyzacją a emancypacją. Praktyki artystyczne w przestrzeni publicznej (2010), Between Literature and Somaesthetics: On Richard Shusterman’s Pragmatism (2012), a także Discussing Modernity. A Dialogue with Martin Jay (2013). Publikuje między innymi w „Pracach Kulturoznawczych”, „Kontekstach”, „Performance Research” i „The Monist”.
Statystyki
Abstract views: 7PDF downloads: 7
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Dorota Koczanowicz
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Inne teksty tego samego autora
- Dorota Koczanowicz, Leszek Koczanowicz, (nie)Wdzięczność, sztuka i konsumpcja , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 340 Nr 1-2 (2023): Wdzięczność / SchulzFest / Chodząc w Tatry