A List of Polish Students at the Académie Julian
Marek Zgórniak
Kraków, Instytut Historii Sztuki, Uniwersytet Jagielloński (Poland)
http://orcid.org/0000-0002-4114-5121
Abstract
Supplementing a paper published in the RIHA Journal in 2012, the present article offers a list of about 170 Polish students of the Académie Julian put together as a result of an archival survey of the records of ateliers for men, preserved at the Archives Nationales in Paris (call nos. 63AS/1–63AS/9). The introduction discusses standards adopted for establishing and verification of the identities of students included in the list as well as the difficulties posed by the above, and some interesting or unresolved cases.
Supporting Agencies
Keywords:
Académie Julian, Polish artists in Paris, artistic trainingReferences
Adler, Kathleen. “We’ll Always Have Paris: Paris as Training Ground and Proving Ground.” WAmericans in Paris 1860–1900, redakcja Kathleen Adler et al. London: National Gallery, 2006.
Google Scholar
Artun, Deniz. Paris’ten modernlik tercümeleri. Académie Julian’da imparatorluk ve cumhuriyet öğrencileri, Sanathayat dizisi, t. 11. İstanbul: İletişim, 2007.
Google Scholar
Bar, Adam. Słownik pseudonimów i kryptonimów pisarzy polskich oraz Polski dotyczących. Warszawa: WAiF, 1980.
Google Scholar
Bartnicka-Górska, Halina i Joanna Szczepińska-Tramer. W poszukiwaniu światła, kształtu i barw. Artyści polscy wystawiający na Salonach paryskich w latach 1884–1960. Warszawa: Neriton, 2005.
Google Scholar
Benjamin-Constant. Merveilles et mirages de l’Orientalisme, redakcja Nathalie Bondil. Paris: Musée des Augustins de Toulouse, 2014.
Google Scholar
Bobrowska, Ewa. “«Polski artysta – artysta z Polski?» Problem tożsamości narodowej w badaniach nad sztuką artystów z Polski we Francji na przełomie XIX i XX wieku na przykładzie Simona Mondzaina.” Archiwum Emigracji 19 (2013): s. 75–85.
Google Scholar
Bobrowska-Jakubowska, Ewa. Artyści polscy we Francji w latach 1890–1918. Wspólnoty i indywidualności. Warszawa: DiG, 2004.
Google Scholar
Cavalcanti Simioni, Ana Paula. “A viagem a Paris de artistas brasileiros no final do século XIX.” Tempo Social 17, junho (2005): 343–366
DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-20702005000100015
Google Scholar
Cavalcanti Simioni, Ana Paula. “L’Académie Julian et la formation des artistes peintres brésiliennes vers 1900.” Cahiers du Brésil Contemporain 57/58–59/60 (2004–2005): 261–281.
Google Scholar
Fehrer, Catherine. “Women at the Académie Julian in Paris.” Burlington Magazine 136, nr 1100 (1994): 752–757.
Google Scholar
Glinka, Xawery. Paryż mojej młodości. Bejrut: White Eagle Press, 1950.
Google Scholar
Greer, Germaine. “A tout prix devenir quelqu’un: the women of the Académie Julian.” W Artistic Relations: Literature and the fine arts in nineteenth-century France, redakcja Peter Collier, Robert Lethbridge, 40–58. New Haven-London: Yale University Press, 1994.
Google Scholar
Hildesheimer, Françoise. Fonds de l’académie Julian (1870–1932). Répertoire (63AS/1–63AS/9). Archives Nationales, Pierrefitte-sur-Seine 1987.
Google Scholar
Hübner-Wojciechowska, Joanna. “Biernacki Jan Antoni.” W Allgemeines Künstlerlexikon, t. 10, 576. München-Leipzig: K. G. Saur, 1995.
Google Scholar
Kaczmarzyk, Dariusz. “Kwilecki Franciszek Maria Władysław (1874–1937), ziemianin, rzeźbiarz.” W Polski słownik biograficzny, t. 16, 383. Wrocław: Ossolineum, 1971.
Google Scholar
Kłudkiewicz,Kamila. “Un parcours transnational et privilégié. Henryk Rodakowski dans l’atelier de Léon Cogniet.” W Apprendre à peindre. Les ateliers privés à Paris 1780–1863, redakcja France Nerlich, Alain Bonnet, 275–285. Tours: Presses universitaires François-Rabelais, 2013.
DOI: https://doi.org/10.4000/books.pufr.15246
Google Scholar
Krzywka, Łukasz. Sztuk-mistrz polski Leon Kapliński (1826–1873). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 1994.
Google Scholar
Majchrowski, Jacek. Ulubieniec Cezara. Bolesław Wieniawa-Długoszowski. Zarys biografii, 35–36. Wrocław: Ossolineum 1990.
Google Scholar
Materiały do dziejów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, redakcja Józef E. Dutkiewicz, t. 1–2. Wrocław: Ossolineum, 1959–1969.
Google Scholar
Overcoming all Obstacles. The Women of the Académie Julian, redakcja Gabriel P. Weisberg, Jane R. Becker. New York: Rutgers University Press, 1999.
Google Scholar
Płażewska, Magdalena. “Warszawski salon Aleksandra Krywulta 1880–1906.” Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie 10 (1966): 297–422.
Google Scholar
Polska bibliografia sztuki 1801–1944, t. 3: Rzeźba. redakcja Janina Wiercińska, Maria Liczbińska, Hanna Faryna-Paszkiewicz, 306. Warszawa: PWN, 1986.
Google Scholar
Polskie życie artystyczne w latach 1890–1914, redakcja Aleksander Wojciechowski. Wrocław: Ossolineum, 1967.
Google Scholar
Polskie życie artystyczne w latach 1915–1939, redakcja Aleksander Wojciechowski. Wrocław: Ossolineum 1974.
Google Scholar
Rohrschneider, Christine. “Barylski Stanisław.” W Allgemeines Künstlerlexikon, t. 7, 328. München-Leipzig: K. G. Saur, 1993.
Google Scholar
Ryszkiewicz, Andrzej. “Kapliński Leon.” W Słownik artystów polskich i obcych w Polsce działających. Malarze, rzeźbiarze, graficy, t. 3, 353. Wrocław: Ossolineum, 1979.
Google Scholar
Skalska, Lija. “Kazimierz Stabrowski – lata studiów i początki działalności twórczej.” Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie 19 (1975): 592.
Google Scholar
Stępień, Halina, i Maria Liczbińska, Artyści polscy w środowisku monachijskim w latach 1828–1914. Materiały źródłowe. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 1994.
Google Scholar
Studziżba-Kubalska, Beata. “Le rôle de l’atelier de Léon Cogniet pour l’histoire de la peinture polonaise.” W Apprendre à peindre. Les ateliers privés à Paris 1780–1863, redakcja France Nerlich, Alain Bonnet, 263–274. Tours: Presses universitaires François-Rabelais, 2013.
DOI: https://doi.org/10.4000/books.pufr.15240
Google Scholar
Szenic, Stanisław. Pitaval wielkopolski. Warszawa: Czytelnik, 1960.
Google Scholar
Weiss, Zofia i Katarzyna Łomnicka, Władysław Jarocki. Kraków: Wydawnictwo Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki; Zakopane: Miejska Galeria Sztuki im. Władysława hr. Zamoyskiego, 2015.
Google Scholar
Wiercińska, Janina. Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1860–1914. Wrocław: Ossolineum, 1969.
Google Scholar
Wierzbicka, Anna. Świadectwa obecności. Polskie życie artystyczne we Francji w latach 1900–1939. Diariusz wydarzeń z wyborem tekstów. Część I: lata 1900–1921. Warszawa: Neriton, 2012.
Google Scholar
Wyspiański, Stanisław. Listy zebrane, redakcja Maria Rydlowa, t. 1: Listy Stanisława Wyspiańskiego do Józefa Mehoffera, Henryka Opieńskiego i Tadeusza Stryjeńskiego. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1994.
Google Scholar
Zgórniak, Marek. “Polscy uczniowie Académie Julian do roku 1919”, RIHA Journal, nr 0049 (2012).
Google Scholar
Zgórniak, Marek. “Z notatek lekarza wariatów i z Paryża około roku 1900. Wypowiedzi Antoniego Kamieńskiego o rzeźbie i rzeźbiarzach.” W Literatura a rzeźba, redakcja Joanna Godlewicz-Adamiec, Tomasz Szybisty, 455–475. Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej, Warszawa: Uniwersytet Warszawski, 2018.
Google Scholar
Authors
Marek ZgórniakKraków, Instytut Historii Sztuki, Uniwersytet Jagielloński Poland
http://orcid.org/0000-0002-4114-5121
Statistics
Abstract views: 638PDF downloads: 0
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Biuletyn Historii Sztuki, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Biuletyn Historii Sztuki should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 1(2019) to 4(2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in Biuletyn Historii Sztuki, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.