Aleksander Tansman on Modern Music in the Art Avant-Garde Magazine “Blok”

peer-reviewed article

Jolanta Guzy-Pasiak

jolanta.guzy-pasiak@ispan.pl
Institute of Art, Polish Academy of Sciences (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-5603-8831

Abstract

Aleksander Tansman (1897–1986), a Polish composer and pianist classified as belonging to the neoclassicism in music, was resident in France from 1919 and wrote many texts on music for the Parisian monthly “La Revue musicale”. These texts have been exhaustively discussed in specialist literature; his journalistic legacy in Polish (apart from two articles in “Muzyka”), however, containing valuable reflections on the aesthetics and problems of compositional technique during a period of intense discussion and stylistic change in music in the 1920s, is not widely known. Materials published between 1923 and 1924 in art periodicals are the subject of consideration in this article. It is worth noting that in addition to several texts, the composer published in “Blok” the scores of two Nocturnes from 1922, hitherto considered lost.


Keywords:

Aleksander Tansman, “Blok. Czasopismo awangardy artystycznej”, 20th-century music, neoclassicism, Igor Stravinsky, Claude Debussy, music criticism, art periodicals, Paris, Warsaw

Aleksander Tansman (1897–1986). Redakcja Marta Szoka. Łódź: Akademia Muzyczna, 1997.
  Google Scholar

Cegiełła, Janusz. Dziecko szczęścia. Aleksander Tansman i jego czasy. Łódź: Press, 1996.
  Google Scholar

Ciesielski, Rafał. Refleksja estetyczna w polskiej krytyce muzycznej dwudziestolecia międzywojennego. Poznań: Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, 2005.
  Google Scholar

Gamrat, Małgorzata. „Aleksander Tansman w Paryżu (1919–1940) w świetle wspomnień i dzienników kompozytora”. W: Między Warszawą a Paryżem (1918–1939), redakcja Beata Bolesławska-Lewandowska, Jolanta Guzy-Pasiak, 57–83. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2019.
  Google Scholar

Gamrat, Małgorzata. „Karol Szymanowski w refleksji Aleksandra Tansmana”. Polski Rocznik Muzykologiczny 18 (2020): 292–315.
  Google Scholar

Gamrat, Małgorzata. „Muzyka polska w refleksji Aleksandra Tansmana”. W: W hołdzie Aleksandrowi Tansmanowi (1897–1986), redakcja Anna Granat-Janki, 265–284. Wrocław: Akademia Muzyczna, 2018.
  Google Scholar

Granat-Janki, Anna. Forma w twórczości instrumentalnej Aleksandra Tansmana. Wrocław: Akademia Muzyczna, 1995.
  Google Scholar

Granat-Janki, Anna. „Semiotics in the Study of Aleksander Tansman᾽s Cultural Identity”. Athens Journal of Humanities & Arts, nr 1 (2019): 45–62. https://doi.org/10.30958/ajha.7-1-2.
DOI: https://doi.org/10.30958/ajha.7-1-2   Google Scholar

Helman, Zofia. Neoklasycyzm w muzyce polskiej XX wieku. Kraków: Państwowe Wydawnictwo Muzyczne, 1985.
  Google Scholar

Henry Prunieres (1886–1942). Un musicologue engagé dans la vie musicale de l’entre-deux guerres. Redakcja Myriam Chimenes, Florence Grétreau, Catherine Massip. Paris: Société française de musicologie, 2015.
  Google Scholar

Hugon, Gérald. Alexandre Tansman (1897–1986). Catalogue de l’oeuvre. Paris: Edition Max Eschig, 1995.
  Google Scholar

Hugon, Gérald. L’oeuvre d’Alexandre Tansman. Catalogue pratique. Dostęp 23 lipca 2024. http://www.musimem.com/Tansman_Catalogue_pratique.pdf.
  Google Scholar

Jarociński, Stefan. Debussy a impresjonizm i symbolizm. Kraków: Państwowe Wydawnictwo Muzyczne, 1965.
  Google Scholar

Sieradz, Małgorzata. „Kwartalnik Muzyczny” (1928–1950) a początki muzykologii polskiej. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2015.
  Google Scholar

Suchowiejko, Renata. Muzyczny Paryż a la polonaise w okresie międzywojennym. Artyści – wydarzenia – konteksty. Kraków: Księgarnia Akademicka, 2020.
DOI: https://doi.org/10.12797/9788381382434   Google Scholar

Suchowiejko, Renata. „Recepcja muzyki polskiej w Paryżu w latach 1919–1939. Analiza krytyczna źródeł prasowych”. W: Między Warszawą a Paryżem (1918–1939), redakcja Beata Bolesławska-Lewandowska, Jolanta Guzy-Pasiak, 9–29. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2019.
  Google Scholar

Tansman, Alexandre. Regards en arriere. Itinéraire d’un musicien cosmopolite au XXe siecle. Redakcja Cédric Segond-Genovesi, Marianne Tansman Martinozzi, Mireille Tansman Zanuttini. Paris: Aedam Musicae, 2013.
  Google Scholar

Tansman, Alexandre. Une voie lyrique dans un siècle bouleversé. Redakcja Mireille Tansman-Zanuttini. Paris: L’Harmattan, 2005.
  Google Scholar

W hołdzie Aleksandrowi Tansmanowi (1897–1986). Redakcja Anna Granat-Janki. Wrocław: Akademia Muzyczna, 2018.
  Google Scholar


Published
2024-10-11

Cited by

Guzy-Pasiak, J. (2024). Aleksander Tansman on Modern Music in the Art Avant-Garde Magazine “Blok”. Biuletyn Historii Sztuki, 86(3), 137–150. https://doi.org/10.36744/bhs.2849

Authors

Jolanta Guzy-Pasiak 
jolanta.guzy-pasiak@ispan.pl
Institute of Art, Polish Academy of Sciences Poland
https://orcid.org/0000-0001-5603-8831

Jolanta Guzy-Pasiak PhD (habil.) works at the Department of Musicology in the Institute of Art of the Polish Academy of Sciences; she is a member of the editorial board of the “Muzyka” quarterly and a member of the Editorial Councils at the bi-annual “Arti Musices” (Zagreb) and the annual “Lithuanian Musicology” (Vilnius). She is also a co-editor (together with Beata Bolesławska-Lewandowska) of the publication series “Muzyka polska za granicą”. Her research interests focus on the issues in music of the first half of the 20th century, the output of Polish émigré composers, and the ideology of pan-Slavism in music.



Statistics

Abstract views: 74
PDF downloads: 44


License

Copyright (c) 2024 Biuletyn Historii Sztuki

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.