Aleksander Tansman on Modern Music in the Art Avant-Garde Magazine “Blok”
Jolanta Guzy-Pasiak
jolanta.guzy-pasiak@ispan.plInstitute of Art, Polish Academy of Sciences (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-5603-8831
Abstract
Aleksander Tansman (1897–1986), a Polish composer and pianist classified as belonging to the neoclassicism in music, was resident in France from 1919 and wrote many texts on music for the Parisian monthly “La Revue musicale”. These texts have been exhaustively discussed in specialist literature; his journalistic legacy in Polish (apart from two articles in “Muzyka”), however, containing valuable reflections on the aesthetics and problems of compositional technique during a period of intense discussion and stylistic change in music in the 1920s, is not widely known. Materials published between 1923 and 1924 in art periodicals are the subject of consideration in this article. It is worth noting that in addition to several texts, the composer published in “Blok” the scores of two Nocturnes from 1922, hitherto considered lost.
Keywords:
Aleksander Tansman, “Blok. Czasopismo awangardy artystycznej”, 20th-century music, neoclassicism, Igor Stravinsky, Claude Debussy, music criticism, art periodicals, Paris, WarsawReferences
Aleksander Tansman (1897–1986). Redakcja Marta Szoka. Łódź: Akademia Muzyczna, 1997.
Google Scholar
Cegiełła, Janusz. Dziecko szczęścia. Aleksander Tansman i jego czasy. Łódź: Press, 1996.
Google Scholar
Ciesielski, Rafał. Refleksja estetyczna w polskiej krytyce muzycznej dwudziestolecia międzywojennego. Poznań: Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, 2005.
Google Scholar
Gamrat, Małgorzata. „Aleksander Tansman w Paryżu (1919–1940) w świetle wspomnień i dzienników kompozytora”. W: Między Warszawą a Paryżem (1918–1939), redakcja Beata Bolesławska-Lewandowska, Jolanta Guzy-Pasiak, 57–83. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2019.
Google Scholar
Gamrat, Małgorzata. „Karol Szymanowski w refleksji Aleksandra Tansmana”. Polski Rocznik Muzykologiczny 18 (2020): 292–315.
Google Scholar
Gamrat, Małgorzata. „Muzyka polska w refleksji Aleksandra Tansmana”. W: W hołdzie Aleksandrowi Tansmanowi (1897–1986), redakcja Anna Granat-Janki, 265–284. Wrocław: Akademia Muzyczna, 2018.
Google Scholar
Granat-Janki, Anna. Forma w twórczości instrumentalnej Aleksandra Tansmana. Wrocław: Akademia Muzyczna, 1995.
Google Scholar
Granat-Janki, Anna. „Semiotics in the Study of Aleksander Tansman᾽s Cultural Identity”. Athens Journal of Humanities & Arts, nr 1 (2019): 45–62. https://doi.org/10.30958/ajha.7-1-2.
DOI: https://doi.org/10.30958/ajha.7-1-2
Google Scholar
Helman, Zofia. Neoklasycyzm w muzyce polskiej XX wieku. Kraków: Państwowe Wydawnictwo Muzyczne, 1985.
Google Scholar
Henry Prunieres (1886–1942). Un musicologue engagé dans la vie musicale de l’entre-deux guerres. Redakcja Myriam Chimenes, Florence Grétreau, Catherine Massip. Paris: Société française de musicologie, 2015.
Google Scholar
Hugon, Gérald. Alexandre Tansman (1897–1986). Catalogue de l’oeuvre. Paris: Edition Max Eschig, 1995.
Google Scholar
Hugon, Gérald. L’oeuvre d’Alexandre Tansman. Catalogue pratique. Dostęp 23 lipca 2024. http://www.musimem.com/Tansman_Catalogue_pratique.pdf.
Google Scholar
Jarociński, Stefan. Debussy a impresjonizm i symbolizm. Kraków: Państwowe Wydawnictwo Muzyczne, 1965.
Google Scholar
Sieradz, Małgorzata. „Kwartalnik Muzyczny” (1928–1950) a początki muzykologii polskiej. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2015.
Google Scholar
Suchowiejko, Renata. Muzyczny Paryż a la polonaise w okresie międzywojennym. Artyści – wydarzenia – konteksty. Kraków: Księgarnia Akademicka, 2020.
DOI: https://doi.org/10.12797/9788381382434
Google Scholar
Suchowiejko, Renata. „Recepcja muzyki polskiej w Paryżu w latach 1919–1939. Analiza krytyczna źródeł prasowych”. W: Między Warszawą a Paryżem (1918–1939), redakcja Beata Bolesławska-Lewandowska, Jolanta Guzy-Pasiak, 9–29. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2019.
Google Scholar
Tansman, Alexandre. Regards en arriere. Itinéraire d’un musicien cosmopolite au XXe siecle. Redakcja Cédric Segond-Genovesi, Marianne Tansman Martinozzi, Mireille Tansman Zanuttini. Paris: Aedam Musicae, 2013.
Google Scholar
Tansman, Alexandre. Une voie lyrique dans un siècle bouleversé. Redakcja Mireille Tansman-Zanuttini. Paris: L’Harmattan, 2005.
Google Scholar
W hołdzie Aleksandrowi Tansmanowi (1897–1986). Redakcja Anna Granat-Janki. Wrocław: Akademia Muzyczna, 2018.
Google Scholar
Authors
Jolanta Guzy-Pasiakjolanta.guzy-pasiak@ispan.pl
Institute of Art, Polish Academy of Sciences Poland
https://orcid.org/0000-0001-5603-8831
Jolanta Guzy-Pasiak PhD (habil.) works at the Department of Musicology in the Institute of Art of the Polish Academy of Sciences; she is a member of the editorial board of the “Muzyka” quarterly and a member of the Editorial Councils at the bi-annual “Arti Musices” (Zagreb) and the annual “Lithuanian Musicology” (Vilnius). She is also a co-editor (together with Beata Bolesławska-Lewandowska) of the publication series “Muzyka polska za granicą”. Her research interests focus on the issues in music of the first half of the 20th century, the output of Polish émigré composers, and the ideology of pan-Slavism in music.
Statistics
Abstract views: 85PDF downloads: 54
License
Copyright (c) 2024 Biuletyn Historii Sztuki
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.