New Findings Regarding Erwin Weichmann’s Textile Trading House in Gliwice. Notes in Connection with the Book by Leszek Jodliński “Mieszkanie kawalera. Między imperatywem nowoczesności i gustem własnym inwestora” (Kraków 2023)
Cezary Wąs
wascezar@gmail.comInstitute of Art History, University of Wrocław (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-5163-9248
References
von Borries, Friedrich, i Jens-Uwe Fischer. Heimatcontainer. Deutsche Fertighäuser in Israel. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2009.
Google Scholar
Chojecka, Ewa. Kościół św. Józefa w Zabrzu Dominikusa Böhma na tle krajobrazu artystycznego Górnego Śląska. Katowice: Muzeum Śląskie, 1999.
Google Scholar
Chojecka, Ewa. „Śląska moderna w perspektywie europejskiej. Beate Störtkuhl i jej wizja tematu”. W: Podróż ku nowoczesności. Architektura XX wieku w województwie śląskim, redakcja Anna Syska, 103–106. Katowice: Śląskie Centrum Dziedzictwa Kulturowego,
Google Scholar
Gliwice na ich drodze. Miasto przez pryzmat twórczości architektów. Redakcja Magdalena Żmudzińska-Nowak. Gliwice: Muzeum w Gliwicach, 2013.
Google Scholar
Ilkosz, Jerzy. Hala Stulecia i Tereny Wystawowe we Wrocławiu – dzieło Maxa Berga. Wrocław: Muzeum Architektury we Wrocławiu, 2005.
Google Scholar
James, Kathleen. „Zwischen Expressionismus und Neuer Sachlichkeit. Das Seidenhaus Weichmann in Gleiwitz”. Oberschlesisches Jahrbuch 10 (1994): 153–162.
Google Scholar
Jodliński, Leszek. Dom tekstylny Weichmanna – nieznane dzieło Ericha Mendelsohna. Gliwice: Muzeum w Gliwicach, 1994.
Google Scholar
Jodliński, Leszek. Mieszkanie kawalera. Między imperatywem nowoczesności i gustem własnym inwestora. Kraków: Wydawnictwo AZORY, 2023.
Google Scholar
Jodliński, Leszek. Puste krzesła. Historie Żydów ze Śląska. Kraków: Wydawnictwo AZORY, 2010.
Google Scholar
Kozina, Irma. Chaos i uporządkowanie. Dylematy architektoniczne na przemysłowym Górnym Śląsku w latach 1763–1955. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2005.
Google Scholar
Kozina, Irma. Ikony architektury w województwie śląskim w XX i XXI w. Katowice: Muzeum Śląskie, 2019.
Google Scholar
Kozina, Irma. „O stylach w katowickiej architekturze międzywojennej”. W: Modernizmy. Architektura nowoczesności w II Rzeczpospolitej, t. 2: Katowice i województwo śląskie, redakcja Andrzej Szczerski, 17–58. Kraków: Studio Wydawnicze DodoEditor; Katowice: Muzeum Śląskie, 2014.
Google Scholar
Miller Lane, Barbara. Architecture and Politics in Germany, 1918–1945. Cambridge: Harvard University Press, 1968.
Google Scholar
Niemczyk, Ernest. „Nowa forma w architekturze Wrocławia pierwszego trzydziestolecia XX w.”. W: Z dziejów sztuki śląskiej, redakcja Zygmunt Świechowski, 419–468. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1978.
Google Scholar
Stephan, Regina. Studien zu Waren- und Geschäftshäusern Erich Mendelsohns in Deutschland. München: tuduv-Verlagsgesellschaft, 1992.
Google Scholar
Störtkuhl, Beate. Moderne Architektur in Schlesien 1900–1939. Baukultur und Politik. München: Oldenbourg Wissenschaftsverlag, 2013.
Google Scholar
Störtkuhl, Beate. Modernizm na Śląsku 1900–1939. Architektura i polityka. Tłumaczenie Barbara Ilkosz. Wrocław: Muzeum Architektury we Wrocławiu, 2018.
Google Scholar
Szczypka-Gwiazda, Barbara. Pomiędzy praktyką a utopią. Trójmiasto Bytom – Zabrze – Gliwice. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2003.
Google Scholar
Szczypka-Gwiazda, Barbara. „Pomiędzy tradycją a nowoczesnością. Architektura sakralna na polskim i niemieckim Górnym Śląsku 1918–1939”. W: Sztuka Górnego Śląska od średniowiecza do końca XX wieku, redakcja Ewa Chojecka, 393–413. Katowice: Muzeum Śląskie, 2004.
Google Scholar
Szczypka-Gwiazda, Barbara. „Urbanistyka i architektura Ziem Górnośląskich w obrębie Republiki Weimarskiej (1918–1933)”. W: Sztuka Górnego Śląska od średniowiecza do końca XX wieku, redakcja Ewa Chojecka, 347–374. Katowice: Muzeum Śląskie, 2004.
Google Scholar
Urbanik, Jadwiga. Wrocławska wystawa Werkbundu WuWA 1929. Wrocław: Muzeum Architektury we Wrocławiu, 2002.
Google Scholar
Żurakowska, Ewa. „Twórczość Dominikusa Böhma na Śląsku”. Przestrzeń i Forma, nr 16 (2011): 623–654; nr 17 (2012): 517–530; nr 18 (2012): 291–304.
Google Scholar
Authors
Cezary Wąswascezar@gmail.com
Institute of Art History, University of Wrocław Poland
https://orcid.org/0000-0002-5163-9248
Statistics
Abstract views: 229PDF downloads: 89
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Biuletyn Historii Sztuki, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Biuletyn Historii Sztuki should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 1(2019) to 4(2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in Biuletyn Historii Sztuki, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.