“The Economic Culture of Signs”. The Art of Printing in the “Blok” Magazine

peer-reviewed article

Agnieszka Karpowicz

a.karpowicz@uw.edu.pl
The Institute of Polish Culture, University of Warsaw (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-9593-2350

Abstract

The article focuses on projects related to the art of printing published in the “Blok” magazine (1924–1926). The author traces the reasons why typography was one of the main and most important fields of Constructivist art, approaching above all the issues of economics and the economic viability of art as raised by artists. The avant-garde projects are analysed in terms of production, distribution, goods and consumption, taking into account the historical and cultural conditions of the ideas of the Blok group, their material and technical constraints, in the context of other modern typographic experiments.


Keywords:

“Blok. Czasopismo awangardy artystycznej”, “Grafika Polska”, the art of printing, economy, typography, capitalism

Czekalski, Stanisław. Awangarda i mit racjonalizacji. Fotomontaż polski okresu dwudziestolecia międzywojennego. Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 2000.
  Google Scholar

Dunn, Elizabeth. Prywatyzując Polskę. O bobofrutach, wielkim biznesie i restrukturyzacji pracy. Tłumaczenie Przemysław Sadura. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2008.
  Google Scholar

Golka, Bartłomiej. „Rozwój drukarstwa prasowego i układu graficznego prasy polskiej do roku 1939”. Rocznik Historii Czasopiśmiennictwa Polskiego 10, nr 3 (1971): 277–302.
  Google Scholar

Golka, Bartłomiej, Mieczysław Kafel, i Zbigniew Kłos. Z dziejów drukarstwa polskiego. Warszawa: Wydawnictwo Przemysłu Lekkiego i Spożywczego, 1957.
  Google Scholar

Jakubowicz, Rafał. „Bezrobocie, głód, więzienie (część druga)”. Nowa Krytyka, nr 39 (2017): 161–188.
DOI: https://doi.org/10.18276/nk.2017.39-09   Google Scholar

Kałuża, Anna. „Szczuka, Strzemiński, Themersonowie i polska poezja XX wieku”. Teksty Drugie 32, nr 1 (2022): 12–27.
DOI: https://doi.org/10.18318/td.2022.1.2   Google Scholar

Karasińska, Barbara. „Główne idee polskiej typografii funkcjonalnej lat 20. XX wieku na wybranych przykładach”. Toruńskie Studia Bibliologiczne 9, nr 2 (2017): 9–29.
DOI: https://doi.org/10.12775/TSB.2016.017   Google Scholar

Karpik, Lucien. Ekonomia jednostkowości. Tłumaczenie Agnieszka Karpowicz. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2022.
  Google Scholar

Lewandowska, Bożena. „U źródeł grafiki funkcjonalnej w Polsce”. W: Ze studiów nad genezą plastyki nowoczesnej w Polsce, redakcja Juliusz Starzyński, 192–316. Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1966.
  Google Scholar

Maffesoli, Michel. Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych. Tłumaczenie Marta Bucholc. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008.
  Google Scholar

Maszyna do komunikacji. Wokół awangardowej idei Nowej Typografii. Redakcja Paulina Kurc-Maj, Daniel Muzyczuk. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi, 2015.
  Google Scholar

Mrowczyk, Jacek, i Zdeno Kolesár. Historia projektowania graficznego. Tłumaczenie Joanna Goszczyńska. Kraków: Karakter, 2018.
  Google Scholar

Nowakowska-Sito, Katarzyna. „Artyści i sztuka w nowym państwie (1918–1939)”. W: Wyprawa w dwudziestolecie, redakcja Katarzyna Nowakowska-Sito, 42–55. Warszawa: Muzeum Narodowe w Warszawie, 2008.
  Google Scholar

Ong, Walter J. Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii. Tłumaczenie Józef Japola. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2011.
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323559405   Google Scholar

Rudziński, Piotr. „Konstruktywistyczna typografia wobec poezji. Dwa przykłady”. Biuletyn Historii Sztuki 46, nr 1 (1984): 43–51.
  Google Scholar

Rypson, Piotr. Książki i strony. Polska książka awangardowa i artystyczna 1919–1992. Warszawa: CSW Zamek Ujazdowski, 2000.
  Google Scholar

Rypson, Piotr. Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949. Kraków: Karakter, 2011.
  Google Scholar

Sobieraj, Sławomir. „Edmunda Millera poezja eksperymentu. Między futuryzmem i konstruktywizmem”. Teksty Drugie 30, nr 5 (2020): 295–310.
DOI: https://doi.org/10.18318/td.2020.5.18   Google Scholar

Szydłowska, Agata. Od solidarycy do TypoPolo. Typografia a tożsamości zbiorowe w Polsce po roku 1989. Wrocław: Ossolineum, 2018.
  Google Scholar

Zagrodzki, Janusz. „Drukarstwo nowoczesne w kręgu Władysława Strzemińskiego”. W: Druk funkcjonalny. Wystawa zorganizowana przez Muzeum Sztuki w Łodzi i Łódzkie Towarzystwo Przyjaciół Książki, wrzesień 1975, redakcja Janusz Zagrodzki, 8–33. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi, 1975.
  Google Scholar

Zagrodzki, Janusz. „Władysław Strzemiński – obrazy słów”. Sztuka Europy Wschodniej 2 (2014): 81–91.
  Google Scholar

Załuski, Tomasz. „Futerał na ciało. Tayloryzm i biopolityka w koncepcji architektury funkcjonalistycznej Katarzyny Kobro i Władysława Strzemińskiego”. W: Architektura przymusu, redakcja Tomasz Ferenc, Marek Domański, 21–37. Łódź: Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego, 2013.
  Google Scholar


Published
2024-10-11

Cited by

Karpowicz, A. (2024). “The Economic Culture of Signs”. The Art of Printing in the “Blok” Magazine. Biuletyn Historii Sztuki, 86(3), 79–98. https://doi.org/10.36744/bhs.2602

Authors

Agnieszka Karpowicz 
a.karpowicz@uw.edu.pl
The Institute of Polish Culture, University of Warsaw Poland
https://orcid.org/0000-0001-9593-2350

Agnieszka Karpowicz PhD (habil.), a Professor of the University of Warsaw, is a specialist in literature and culture, member of the Centre for Avant-Garde Research at the Jagiellonian University and the Modernitas research centre at Université Libre in Brussels. She is the author of the books Kolaż. Awangardowy gest kreacji. Themerson – Buczkowski – Białoszewski (2007), Białoszewski temporalny (czerwiec 1975 – czerwiec 1976) (2023), and the co-author and co-editor of books in the “awangarda/rewizje” series: Awangarda/Underground (2018), Polityki/Awangardy (2021).



Statistics

Abstract views: 65
PDF downloads: 42


License

Copyright (c) 2024 Biuletyn Historii Sztuki

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.