Polyphony. The Blok Group’s Networks and Relations in the Perspective of the 1st International Exhibition of Modern Architecture in Warsaw (1926)
Katarzyna Uchowicz
katarzyna.uchowicz@ispan.plInstitute of Art, Polish Academy of Sciences (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-4844-5629
Abstract
The aim of the article is to investigate the Blok group from the perspective of the avant-garde’s local networks and international relations. The starting point for the analysis is the 1st International Exhibition of Modern Architecture in Warsaw (1926), seen as the culmination of a larger open project that had been underway since 1924. Involved in this project, in addition to Mieczysław Szczuka and the Blok group, were Wanda Melcer-Rutkowska and Szczęsny Rutkowski; the Polish Artistic Club was involved institutionally. The presentation of modern architecture in Warsaw was linked to the avant-garde’s absence at the International Exhibition of Decorative Arts in Paris and to the promotion of Blok in Turkey in connection with the Polish Exhibition in Constantinople. An analysis of particular issues of the “Blok” magazine has revealed new maps of relationships and a network of translators of the texts published there (Wanda Melcer-Rutkowska, Irena Krzywicka, Maria Stromengerowa, Stanisław Helsztyński, Janina Saloni). Side themes, such as the participation of women writers or the dominance of the French language in avant-garde relations, and marginalities, such as the financing of culture or the process of consolidation of the architectural community, have made it possible to show the Blok group as a whole, in an expanded research perspective.
Keywords:
Blok of Cubists, Suprematists, and Constructivists, “Blok. Czasopismo awangardy artystycznej”, 1st International Exhibition of Modern Architecture, Polish Artistic Club, Mieczysław Szczuka, Henryk Stażewski, Szczęsny Rutkowski, Wanda Melcer-Rutkowska, Szymon Syrkus, Helena Syrkus (Eliasberg), Irena Krzywicka, Le Corbusier, Polish Exhibition in Constantinople, translations of the avant-garde, interdisciplinary creativity, modern architecture, avant-garde magazinesReferences
Araszkiewicz, Agata. „Wanda Melcer – feministyczna Atlantyda”. W: ead., Zapomniana rewolucja. Rozkwit kobiecego pisania w dwudziestoleciu międzywojennym, 167–201. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, 2014.
DOI: https://doi.org/10.4000/books.iblpan.7231
Google Scholar
Awangardzistka. Maria Nicz-Borowiakowa 1896–1944. Redakcja Agnieszka Skalska, Agnieszka Salamon-Radecka. Poznań: Muzeum Narodowe w Poznaniu, 2022.
Google Scholar
Bartoszewicz, Henryk. „Misja Romana Knolla w Ankarze 1924–1925”. Studia z Dziejów Rosji i Europy Środkowo-Wschodniej 36 (2001): 109–126.
Google Scholar
Biernacka, Małgorzata. „Rutkowski Szczęsny”. W: Słownik artystów polskich i obcych w Polsce działających (zmarłych przed 1966 rokiem). Malarze, rzeźbiarze, graficy, t. 9, redakcja Małgorzata Biernacka et al., 308–312. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2003.
Google Scholar
Czekalski, Stanisław. Awangarda i mit racjonalizacji. Fotomontaż polski okresu dwudziestolecia międzywojennego. Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 2000.
Google Scholar
Czekalski, Stanisław. „Międzynarodówka salonów automobilowych i hagiografia rewolucji. Mieczysław Szczuka na rozdrożach nowej sztuki”. Artium Quaestiones 9 (1998): 75–109.
Google Scholar
Górnicka-Boratyńska, Aneta. „W poszukiwaniu starszych sióstr. Wanda Melcer – próba portretu”. Teksty Drugie 35, nr 3–4 (1995): 212–233.
Google Scholar
Hoşanlı, Deniz Avcı, i T. Elvan Altan. „The Residential Architecture of Ankara during the 1920s. The Housing Types in the Settlement Zones of the New Capital City”. Journal of Ankara Studies 6, nr 2 (2018): 182–210. https://dx.doi.org/10.5505/jas.2018.08108.
DOI: https://doi.org/10.5505/jas.2018.08108
Google Scholar
Hryhorowicz, Zdzisław. „Pe marginea fenomenului polonez de avangardă în lumina revistei «Contimporanul»”. Studia Romanica Posnaniensia 41, nr 2 (2014): 73–81. https://doi.org/10.14746/strop2014.412.006.
DOI: https://doi.org/10.14746/strop.2014.412.006
Google Scholar
Kędziorek, Aleksandra, Maja Wirkus, i Katarzyna Uchowicz. Archipelag CIAM. Listy Heleny Syrkus. Warszawa: Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki, 2019.
Google Scholar
Kostrzyńska-Miłosz, Anna. „Wystawa w kamienicy Baryczków – przygotowania do wystawy paryskiej”. W: Wystawa paryska 1925. Materiały z sesji naukowej Instytutu Sztuki PAN, Warszawa, 16–17 listopada 2005 roku, redakcja Joanna M. Sosnowska, 103–110. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2007.
Google Scholar
Kotowska-Kachel, Maria. „Sztekkerowa Wanda”. W: Polski słownik biograficzny, t. 49, z. 200, redakcja Andrzej Romanowski, 96–97. Warszawa–Kraków: Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Societas Vistulana, 2014.
Google Scholar
Kraj, Łukasz. „Feminizowanie awangardy? Na pewno książka kobiety Wandy Melcer”. Pamiętnik Literacki 110, nr 3 (2019): 59–75. https://doi.org/10.18318/td.2019.3.5.
DOI: https://doi.org/10.18318/pl.2019.3.5
Google Scholar
Nowakowska-Sito, Katarzyna. „Polski Klub Artystyczny w hotelu Polonia w życiu artystycznym Warszawy 1916–1932”. W: Warszawa dwudziestolecia. Życie artystyczne i nowa tożsamość miasta, redakcja Artur Badach, Katarzyna Nowakowska-Sito, 75–95. Warszawa: Stowarzyszanie Historyków Sztuki, 2023.
Google Scholar
Olszewski, Andrzej K. „Z problematyki architektury dwudziestolecia międzywojennego w Polsce. 1. Koncepcja architektury w kręgu ideologii grupy Blok”. W: Z zagadnień plastyki polskiej w latach 1918–1939. Zbiór studiów, redakcja Juliusz Starzyński, 121–168. Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1963.
Google Scholar
Piątek, Grzegorz. „Pierwsza polska uczennica Le Corbusiera w Polsce”. Herito, nr 34 (2019): 130–137.
Google Scholar
Piątek, Grzegorz. „Wanda Melcer. «Fantastyczna wielbicielka rzeczywistości pisze do Le Corbusiera»”. W: Pionierki, redakcja Ewa Dąbrowska, 77–102. Kraków: Wydawnictwo EMG, 2019.
Google Scholar
Sobieraj, Sławomir. „Transgresje i wiwifikacje. Wandy Melcer liryka nowoczesna”. Zbornik Matice Srpske za Slavistiku-Matica Srpska. Journal of Slavic Studies, nr 97 (2020): 171–185. http://doi.fil.bg.ac.rs/pdf/journals/ms_zmss/2020-97/ms_zmss-2020-97-11.pdf.
DOI: https://doi.org/10.18485/ms_zmss.2020.97.11
Google Scholar
Sobieraj, Sławomir. „Zapomniana poezja Wandy Melcer-Rutkowskiej”. Conversatoria Litteraria. Międzynarodowy Rocznik Naukowy 13 (2019): 233–246. https://czasopisma.uph.edu.pl/conversatorialitteraria/article/view/739/644.
Google Scholar
Sosnowska, Joanna M. „Dlaczego w Paryżu nie było awangardy?” W: Wystawa paryska 1925. Materiały z sesji naukowej Instytutu Sztuki PAN, Warszawa, 16–17 listopada 2005 roku, redakcja Joanna M. Sosnowska, 121–127. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2007.
Google Scholar
Stern, Anatol, i Mieczysław Berman. Mieczysław Szczuka. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1965.
Google Scholar
Stowarzyszenie Artystów Polskich Rytm 1922–1932. Redakcja Katarzyna Nowakowska-Sito. Warszawa: Muzeum Narodowe w Warszawie, 2001.
Google Scholar
Turowski, Andrzej. „Historia nieopowiedziana”. W: Teresa Żarnowerówna 1897–1949. Artystka końca utopii, redakcja Milada Ślizińska, Andrzej Turowski, 19–37. Łódź: Muzeum Sztuki, 2014.
Google Scholar
Turowski, Andrzej. Konstruktywizm polski. Próba rekonstrukcji nurtu (1921–1934). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo PAN, 1981.
Google Scholar
Turowski, Andrzej. Malewicz w Warszawie. Rekonstrukcje i symulacje. Kraków: Universitas, 2004.
Google Scholar
Wenderski, Michał. „Between Poland and the Low Countries – Mutual Relations and Cultural Exchange between Polish, Dutch and Belgian Avant-Garde Magazines and Formations”. W: Local Contexts / International Networks. Avant-Garde Journals in East-Central Europe, redakcja Gábor Dobó, Merse Pál Szeredi, 156–177. Budapeszt: Petőfi Literary Museum, Kassák Museum, Kassák Foundation, 2018.
Google Scholar
Wenderski, Michał. „Między Polską a Holandią: próba rekonstrukcji wzajemnych kontaktów i mobilności kulturowej pomiędzy wybranymi ugrupowaniami awangardy”. W: Organizatorzy życia. De Stijl, polska awangarda i design, redakcja Paulina Kurc-Maj, Anna Saciuk-Gąsowska, 79–109. Łódź: Muzeum Sztuki, 2017.
Google Scholar
Wierzbicka, Anna. „Polski Paryż”. W: Wyprawa w dwudziestolecie, redakcja Katarzyna Nowakowska-Sito, 198–213. Warszawa: Muzeum Narodowe w Warszawie, 2008.
Google Scholar
Zawiszewska, Agata. Między Młodą Polską, Skamandrem i Awangardą. Kobiety piszące wiersze w dwudziestoleciu międzywojennym. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2014.
DOI: https://doi.org/10.18276/978-83-7972-787-2
Google Scholar
Authors
Katarzyna Uchowiczkatarzyna.uchowicz@ispan.pl
Institute of Art, Polish Academy of Sciences Poland
https://orcid.org/0000-0002-4844-5629
Katarzyna Uchowicz PhD is a historian of architecture. She works in the Centre for the Documentation of 20th and 21stCentury Architecture at the Institute of Art of the Polish Academy of Sciences and in the Interdepartmental Chair of Art History and Theory at the Academy of Fine Arts in Warsaw. She lectures on the history and theory of architecture and urban planning in the 20th century. Her scholarly interests focus on the architecture of the interwar period, architectural avantgarde and experimental creation, and the methodology of research on architecture and new documentation forms.
Statistics
Abstract views: 193PDF downloads: 123
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Biuletyn Historii Sztuki, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Biuletyn Historii Sztuki should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 1(2019) to 4(2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in Biuletyn Historii Sztuki, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.