Polyphony. The Blok Group’s Networks and Relations in the Perspective of the 1st International Exhibition of Modern Architecture in Warsaw (1926)

peer-reviewed article

Katarzyna Uchowicz

katarzyna.uchowicz@ispan.pl
Institute of Art, Polish Academy of Sciences (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-4844-5629

Abstract

The aim of the article is to investigate the Blok group from the perspective of the avant-garde’s local networks and international relations. The starting point for the analysis is the 1st International Exhibition of Modern Architecture in Warsaw (1926), seen as the culmination of a larger open project that had been underway since 1924. Involved in this project, in addition to Mieczysław Szczuka and the Blok group, were Wanda Melcer-Rutkowska and Szczęsny Rutkowski; the Polish Artistic Club was involved institutionally. The presentation of modern architecture in Warsaw was linked to the avant-garde’s absence at the International Exhibition of Decorative Arts in Paris and to the promotion of Blok in Turkey in connection with the Polish Exhibition in Constantinople. An analysis of particular issues of the “Blok” magazine has revealed new maps of relationships and a network of translators of the texts published there (Wanda Melcer-Rutkowska, Irena Krzywicka, Maria Stromengerowa, Stanisław Helsztyński, Janina Saloni). Side themes, such as the participation of women writers or the dominance of the French language in avant-garde relations, and marginalities, such as the financing of culture or the process of consolidation of the architectural community, have made it possible to show the Blok group as a whole, in an expanded research perspective.


Keywords:

Blok of Cubists, Suprematists, and Constructivists, “Blok. Czasopismo awangardy artystycznej”, 1st International Exhibition of Modern Architecture, Polish Artistic Club, Mieczysław Szczuka, Henryk Stażewski, Szczęsny Rutkowski, Wanda Melcer-Rutkowska, Szymon Syrkus, Helena Syrkus (Eliasberg), Irena Krzywicka, Le Corbusier, Polish Exhibition in Constantinople, translations of the avant-garde, interdisciplinary creativity, modern architecture, avant-garde magazines

Araszkiewicz, Agata. „Wanda Melcer – feministyczna Atlantyda”. W: ead., Zapomniana rewolucja. Rozkwit kobiecego pisania w dwudziestoleciu międzywojennym, 167–201. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, 2014.
DOI: https://doi.org/10.4000/books.iblpan.7231   Google Scholar

Awangardzistka. Maria Nicz-Borowiakowa 1896–1944. Redakcja Agnieszka Skalska, Agnieszka Salamon-Radecka. Poznań: Muzeum Narodowe w Poznaniu, 2022.
  Google Scholar

Bartoszewicz, Henryk. „Misja Romana Knolla w Ankarze 1924–1925”. Studia z Dziejów Rosji i Europy Środkowo-Wschodniej 36 (2001): 109–126.
  Google Scholar

Biernacka, Małgorzata. „Rutkowski Szczęsny”. W: Słownik artystów polskich i obcych w Polsce działających (zmarłych przed 1966 rokiem). Malarze, rzeźbiarze, graficy, t. 9, redakcja Małgorzata Biernacka et al., 308–312. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2003.
  Google Scholar

Czekalski, Stanisław. Awangarda i mit racjonalizacji. Fotomontaż polski okresu dwudziestolecia międzywojennego. Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 2000.
  Google Scholar

Czekalski, Stanisław. „Międzynarodówka salonów automobilowych i hagiografia rewolucji. Mieczysław Szczuka na rozdrożach nowej sztuki”. Artium Quaestiones 9 (1998): 75–109.
  Google Scholar

Górnicka-Boratyńska, Aneta. „W poszukiwaniu starszych sióstr. Wanda Melcer – próba portretu”. Teksty Drugie 35, nr 3–4 (1995): 212–233.
  Google Scholar

Hoşanlı, Deniz Avcı, i T. Elvan Altan. „The Residential Architecture of Ankara during the 1920s. The Housing Types in the Settlement Zones of the New Capital City”. Journal of Ankara Studies 6, nr 2 (2018): 182–210. https://dx.doi.org/10.5505/jas.2018.08108.
DOI: https://doi.org/10.5505/jas.2018.08108   Google Scholar

Hryhorowicz, Zdzisław. „Pe marginea fenomenului polonez de avangardă în lumina revistei «Contimporanul»”. Studia Romanica Posnaniensia 41, nr 2 (2014): 73–81. https://doi.org/10.14746/strop2014.412.006.
DOI: https://doi.org/10.14746/strop.2014.412.006   Google Scholar

Kędziorek, Aleksandra, Maja Wirkus, i Katarzyna Uchowicz. Archipelag CIAM. Listy Heleny Syrkus. Warszawa: Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki, 2019.
  Google Scholar

Kostrzyńska-Miłosz, Anna. „Wystawa w kamienicy Baryczków – przygotowania do wystawy paryskiej”. W: Wystawa paryska 1925. Materiały z sesji naukowej Instytutu Sztuki PAN, Warszawa, 16–17 listopada 2005 roku, redakcja Joanna M. Sosnowska, 103–110. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2007.
  Google Scholar

Kotowska-Kachel, Maria. „Sztekkerowa Wanda”. W: Polski słownik biograficzny, t. 49, z. 200, redakcja Andrzej Romanowski, 96–97. Warszawa–Kraków: Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Societas Vistulana, 2014.
  Google Scholar

Kraj, Łukasz. „Feminizowanie awangardy? Na pewno książka kobiety Wandy Melcer”. Pamiętnik Literacki 110, nr 3 (2019): 59–75. https://doi.org/10.18318/td.2019.3.5.
DOI: https://doi.org/10.18318/pl.2019.3.5   Google Scholar

Nowakowska-Sito, Katarzyna. „Polski Klub Artystyczny w hotelu Polonia w życiu artystycznym Warszawy 1916–1932”. W: Warszawa dwudziestolecia. Życie artystyczne i nowa tożsamość miasta, redakcja Artur Badach, Katarzyna Nowakowska-Sito, 75–95. Warszawa: Stowarzyszanie Historyków Sztuki, 2023.
  Google Scholar

Olszewski, Andrzej K. „Z problematyki architektury dwudziestolecia międzywojennego w Polsce. 1. Koncepcja architektury w kręgu ideologii grupy Blok”. W: Z zagadnień plastyki polskiej w latach 1918–1939. Zbiór studiów, redakcja Juliusz Starzyński, 121–168. Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1963.
  Google Scholar

Piątek, Grzegorz. „Pierwsza polska uczennica Le Corbusiera w Polsce”. Herito, nr 34 (2019): 130–137.
  Google Scholar

Piątek, Grzegorz. „Wanda Melcer. «Fantastyczna wielbicielka rzeczywistości pisze do Le Corbusiera»”. W: Pionierki, redakcja Ewa Dąbrowska, 77–102. Kraków: Wydawnictwo EMG, 2019.
  Google Scholar

Sobieraj, Sławomir. „Transgresje i wiwifikacje. Wandy Melcer liryka nowoczesna”. Zbornik Matice Srpske za Slavistiku-Matica Srpska. Journal of Slavic Studies, nr 97 (2020): 171–185. http://doi.fil.bg.ac.rs/pdf/journals/ms_zmss/2020-97/ms_zmss-2020-97-11.pdf.
DOI: https://doi.org/10.18485/ms_zmss.2020.97.11   Google Scholar

Sobieraj, Sławomir. „Zapomniana poezja Wandy Melcer-Rutkowskiej”. Conversatoria Litteraria. Międzynarodowy Rocznik Naukowy 13 (2019): 233–246. https://czasopisma.uph.edu.pl/conversatorialitteraria/article/view/739/644.
  Google Scholar

Sosnowska, Joanna M. „Dlaczego w Paryżu nie było awangardy?” W: Wystawa paryska 1925. Materiały z sesji naukowej Instytutu Sztuki PAN, Warszawa, 16–17 listopada 2005 roku, redakcja Joanna M. Sosnowska, 121–127. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2007.
  Google Scholar

Stern, Anatol, i Mieczysław Berman. Mieczysław Szczuka. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1965.
  Google Scholar

Stowarzyszenie Artystów Polskich Rytm 1922–1932. Redakcja Katarzyna Nowakowska-Sito. Warszawa: Muzeum Narodowe w Warszawie, 2001.
  Google Scholar

Turowski, Andrzej. „Historia nieopowiedziana”. W: Teresa Żarnowerówna 1897–1949. Artystka końca utopii, redakcja Milada Ślizińska, Andrzej Turowski, 19–37. Łódź: Muzeum Sztuki, 2014.
  Google Scholar

Turowski, Andrzej. Konstruktywizm polski. Próba rekonstrukcji nurtu (1921–1934). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo PAN, 1981.
  Google Scholar

Turowski, Andrzej. Malewicz w Warszawie. Rekonstrukcje i symulacje. Kraków: Universitas, 2004.
  Google Scholar

Wenderski, Michał. „Between Poland and the Low Countries – Mutual Relations and Cultural Exchange between Polish, Dutch and Belgian Avant-Garde Magazines and Formations”. W: Local Contexts / International Networks. Avant-Garde Journals in East-Central Europe, redakcja Gábor Dobó, Merse Pál Szeredi, 156–177. Budapeszt: Petőfi Literary Museum, Kassák Museum, Kassák Foundation, 2018.
  Google Scholar

Wenderski, Michał. „Między Polską a Holandią: próba rekonstrukcji wzajemnych kontaktów i mobilności kulturowej pomiędzy wybranymi ugrupowaniami awangardy”. W: Organizatorzy życia. De Stijl, polska awangarda i design, redakcja Paulina Kurc-Maj, Anna Saciuk-Gąsowska, 79–109. Łódź: Muzeum Sztuki, 2017.
  Google Scholar

Wierzbicka, Anna. „Polski Paryż”. W: Wyprawa w dwudziestolecie, redakcja Katarzyna Nowakowska-Sito, 198–213. Warszawa: Muzeum Narodowe w Warszawie, 2008.
  Google Scholar

Zawiszewska, Agata. Między Młodą Polską, Skamandrem i Awangardą. Kobiety piszące wiersze w dwudziestoleciu międzywojennym. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2014.
DOI: https://doi.org/10.18276/978-83-7972-787-2   Google Scholar


Published
2024-10-11

Cited by

Uchowicz, K. (2024). Polyphony. The Blok Group’s Networks and Relations in the Perspective of the 1st International Exhibition of Modern Architecture in Warsaw (1926). Biuletyn Historii Sztuki, 86(3), 117–136. https://doi.org/10.36744/bhs.2600

Authors

Katarzyna Uchowicz 
katarzyna.uchowicz@ispan.pl
Institute of Art, Polish Academy of Sciences Poland
https://orcid.org/0000-0002-4844-5629

Katarzyna Uchowicz PhD is a historian of architecture. She works in the Centre for the Documentation of 20th­ and 21st­Century Architecture at the Institute of Art of the Polish Academy of Sciences and in the Interdepartmental Chair of Art History and Theory at the Academy of Fine Arts in Warsaw. She lectures on the history and theory of architecture and urban planning in the 20th century. Her scholarly interests focus on the architecture of the interwar period, architectural avant­garde and experimental creation, and the methodology of research on architecture and new documentation forms.



Statistics

Abstract views: 193
PDF downloads: 123


License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Biuletyn Historii Sztuki, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Biuletyn Historii Sztuki should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 1(2019) to 4(2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in Biuletyn Historii Sztuki, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.