“Aucune résonance politique”. Polish Art Historians and Franco’s Spain, 1958–1973
Patricia García-Montón González
pgarci01@ucm.esUniversidad Complutense de Madrid / University of Warsaw (Spain)
https://orcid.org/0000-0001-5672-3927
Abstract
The 23rd CIHA Congress, held in Granada in 1973, marked a turning point in the relationships between art historians who carried out their professional activity in the Polish People’s Republic and Franco’s Spain. First contacts began as early as the 1950s, thanks to Jan Białostocki and Lech Kalinowski’s trips to Madrid and Barcelona, among other cities, strengthened in the 1960s by the organisation of two exhibitions in Cracow and Poznań devoted to Spanish art. Nevertheless, the Granada congress became a new experience for the Polish delegation. This paper aims to delve into these contacts that have not been taken into consideration before, perhaps due to the “peripheral” position of both historiographies in the geography of the history of art history during the Cold War.
Supporting Agencies
Keywords:
transnational history of art history, academic geography, horizontal history, scholars, art historians’ networks, Polish People’s Republic, Franco’s Spain, Comité International d’Histoire de l’Art (CIHA)References
Angulo Íñiguez, Diego. “José Antolínez y la Adoración de los Pastores del Muzeum Narodowe de Poznan.” Studia Muzealne 4 (1964): 62–67.
Google Scholar
Angulo Íñiguez, Diego. “Exposición de pintura española en Poznań, Polonia.” Archivo Español de Arte 40, no. 159 (1967): 270–273.
Google Scholar
Białostocki, Jan. “Noticias de arte. Un cuadro de Eugenio Caxés en Polonia.” Goya. Revista de arte 6, no. 32 (1959): 130.
Google Scholar
Białostocki, Jan. “«Ostatnia Wieczerza» Eugenio Caxesa w Obrzycku.” Biuletyn Historii Sztuki 22, no. 2 (1960): 199–202.
Google Scholar
Białostocki, Jan. “Muzea w Hiszpanii 1958.” Muzealnictwo 10 (1961): 94–104.
Google Scholar
De Haro García, Noemí. “José María Moreno Galván y Valeriano Bozal. Historia del arte, compromiso y control estatal.” In La Historia del Arte en España. Devenir, discursos y propuestas, edited by Álvaro Molina, 403–446. Madrid: Polifemo, 2016.
Google Scholar
Dobrzycka, Anna. “Juan Correa de Vivar z Włocławskiej Katedry.” Studia Muzealne 8 (1970): 18–27.
Google Scholar
Galicka, Izabella, and Hanna Sygietyńska. “Nieznany obraz w Kosowie z serii franciszkańskiej El Greca.” Biuletyn Historii Sztuki 28, no. 3–4 (1966): 340–349.
Google Scholar
Galicka, Izabella, and Hanna Sygietyńska. El Greco z Kosowa Lackiego. Siedlce: Siedleckie Towarzystwo Naukowe, 2014.
Google Scholar
García-Montón González, Patricia. “Los escombros de Clío. Franquismo e Historia del Arte.” Revista de Historia Jerónimo Zurita 96 (2020): 151–178.
Google Scholar
García-Montón González, Patricia. “Una geografía académica. Reuniones del CIHA en la Europa de la Guerra Fría, 1948–1972.” Espacio, Tiempo y Forma. Serie VII, Historia del Arte 10 (2022): 151–172.
DOI: https://doi.org/10.5944/etfvii.10.2022.32623
Google Scholar
Gaya Nuño, Juan Antonio. La pintura española fuera de España (Historia y catálogo). Madrid: Espasa-Calpe, 1958.
Google Scholar
Kalinowski, Lech. “Treści ideowe sztuki przedromańskiej i romańskiej w Polsce.” Studia Źródłoznawcze. Commentationes 10 (1965): 1–32.
Google Scholar
Kowalska, Katarzyna. Polski El Greco. „Ekstaza św. Franciszka” niezwykła historia odkrycia i ocalenia obrazu. Warszawa: Wydawnictwo Iskry, 2018.
Google Scholar
Malarstwo hiszpańskie XIV–XVIII wieku w zbiorach polskich. Edited by Anna Dobrzycka. Poznań: Muzeum Narodowe w Poznaniu, 1967.
Google Scholar
Mogollón Cano-Cortés, Pilar. Francisco Xavier de Salas Bosch (1907–1982). Granada: CEHA, Editorial Atrio, 2020.
Google Scholar
Pérez Sánchez, Alfonso Emilio. “Don Matías de Torres.” Archivo Español de Arte 149 (1965): 31–42.
Google Scholar
Pérez Sánchez, Alfonso Emilio. “Pintura española en las colecciones polacas.” Goya. Revista de arte 15, no. 83 (1968): 290–299.
Google Scholar
Pérez Sánchez, Alfonso Emilio. “Una obra de Matías de Torres en el Museo Nacional de Varsovia.” Bulletin du Musée National de Varsovie 11 (1970): 19–22.
Google Scholar
Pérez Sánchez, Alfonso Emilio. “Biografía de Diego Angulo Íñiguez.” In Diego Angulo Íñiguez, historiador del arte, edited by Isabel Mateo, 13–43. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 2001.
Google Scholar
Piotrowski, Piotr. “O horyzontalnej historii sztuki.” Artium Quaestiones 20 (2009): 59–74.
Google Scholar
Piotrowski, Piotr. “On the Spatial Turn, or Horizontal Art History.” Umění/Art 56, no. 5 (2008): 378–383.
Google Scholar
Porębscy, Anna and Mieczysław, and Wiesława and Tadeusz Różewiczowie. Pisanie jest tylko dodatkiem. Korespondencja 1946–2011. Edited by Krystyna Czerni. Wrocław: Wydawnictwo Warstwy, 2023.
Google Scholar
Różycki, Bartłomiej. Polska ludowa wobec Hiszpanii Frankistowskiej i hiszpańskiej transformacji ustrojowej 1945–1977. Warszawa: Instytut Pamięci Narodowej, 2015.
Google Scholar
Skubiszewski, Piotr. “«Silos i jego epoka». Wystawa w Silos i w Madrycie 1973.” Biuletyn Historii Sztuki 36, no. 3 (1974): 327–340.
Google Scholar
Skubiszewski, Piotr. “Przed dziełem sztuki. Wspomnienia ze studiów.” Artium Quaestiones 30 (2019): 307–321.
DOI: https://doi.org/10.14746/aq.2019.30.19
Google Scholar
Talarowska, Ludgarda. “Muzeum Narodowe w Poznaniu w roku 1967. Sprawozdanie.” Studia Muzealne 6 (1968): 204–213.
Google Scholar
Waźbiński, Zygmunt. Review of The Ephemeral Museum: Old Master Paintings and the Rise of the Art Exhibition, by Francis Haskell. Biuletyn Historii Sztuki 64, no. 1–4 (2002): 305–308.
Google Scholar
Wystawa sztuki hiszpańskiej w 350-tą rocznicę śmierci Cervantesa. Muzeum Narodowe w Krakowie, Zbiory Czartoryskich, grudzień 1966 – luty 1967. Edited by Marek Rostworowski. Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie, 1966.
Google Scholar
Zaraś, Alicja Krystyna. “Biblioteka Stowarzyszenia Historyków Sztuki im. prof. Jana Białostockiego.” In Stowarzyszenie Historyków Sztuki 1934–2014. Historia – Ludzie – Siedziby, edited by Artur Badach, Anna Czyż, 73–79. Warszawa: Stowarzyszenie Historyków Sztuki, 2014.
Google Scholar
Żygulski Jun., Zdzisław. Sztuka mauretańska i jej echa w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo DiG, 2005.
Google Scholar
XXIII Congreso internacional de Historia del Arte. CIHA. Ponencias y comunicaciones. Granada: Universidad. Departamento de Historia del Arte, 1973.
Google Scholar
Authors
Patricia García-Montón Gonzálezpgarci01@ucm.es
Universidad Complutense de Madrid / University of Warsaw Spain
https://orcid.org/0000-0001-5672-3927
Patricia García-Montón González is a Margarita Salas Postdoctoral Fellow/UCM and Affiliated Researcher at the University of Warsaw, where she carries out her project “A Geography of the Discipline. The Comité International d’Histoire de l’Art, 1945–1989” (AGeoHA). She holds a doctorate in Contemporary History from the Universidad Complutense de Madrid (UCM) with a thesis on the Prado Museum during the 20th century. She has carried out funded stays at the University of Bologna, the Institute of History of the Polish Academy of Sciences (IH PAN) in Warsaw, or the Deutsches Forum für Kunstgeschichte Paris (DFK). Her research focuses on museology and the (Western) history of art history. Currently, as a result of her interest in delving into the past of the discipline from a transnational perspective, she investigates art historians’ networks in Cold War Europe.
Statistics
Abstract views: 218PDF downloads: 62
License
Copyright (c) 2024 Biuletyn Historii Sztuki
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.