The Architectural Graffiti from the Teutonic Knights’ Castle in Toruń. A Contribution to the Study of Medieval Designs of Architectural Elements in the Teutonic Order’s Territory in Prussia
Dominika Szczupak
dominika19973@onet.euNicolaus Copernicus University in Toruń (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-0991-463X
Abstract
In the light of analyses of the grooves that are now legible and photographs taken a few years ago, the architectural graffiti from the Teutonic Knights’ castle in Toruń can be read as a representation of a tracery. On the basis of earlier findings regarding the construction phases of the Toruń castle, its topography and spatial layout, an attempt was made to establish the chronology of the architectural graffiti and the function of the building in which it was located. The discovery of relics of architectural details within the upper castle and the finding of some parallels with the church of St James in the New Town of Toruń were undoubtedly crucial in explaining the reasons why the tracery had been sketched on the wall.
Keywords:
Toruń, architectural designs, Middle Ages, tracery, architectural detail, Teutonic Order, castleReferences
Arszyński, Marian. Organizacja i technika średniowiecznego budownictwa ceglanego w Prusach w kontekście europejskim. Malbork: Muzeum Zamkowe w Malborku, 2016.
Google Scholar
Barnes Jr., Carl F. The Portfolio of Villard de Honnecourt. A New Critical Edition and Color Facsimile. London, New York: Routledge, 2009.
Google Scholar
Bechmann, Roland. Villard de Honnecourt: la pensée technique au XIIIe siècle et sa communication. Paris: Picard, 1993.
Google Scholar
Bolgia, Claudia. “An Engraved Architectural Drawing at Santa Maria in Aracoeli, Rome.” Journal of the Society of Architectural Historians 62, nr 4 (2003): 436–447.
DOI: https://doi.org/10.2307/3592496
Google Scholar
Bork, Robert. “Plan B and the Geometry of Façade Design at Strasburg Cathedral, 1250–1350.” Journal of the Society of Architectural Historians 64, nr 4 (2005): 442–473.
DOI: https://doi.org/10.2307/25068200
Google Scholar
Böker, Johann Josef. Michael von Savoyen und der Fassadenriss des Kölner Domes. Wien-Köln-Weimar: Böhlau Verlag, 2018.
DOI: https://doi.org/10.7788/9783412500993
Google Scholar
Büker, Dieter. In neuem Licht – Der Klosterplan von St. Gallen. Aspekte seiner Beschaffenheit und Erschaffung. Berlin, New York: Peter Lang, 2020.
DOI: https://doi.org/10.3726/b17608
Google Scholar
Erlande-Brandenburg, Alain. Carnet de Villard de Honnecourt. Paris: Stock, 1986.
Google Scholar
Gąsiorowski, Eugeniusz. Ratusz Staromiejski w Toruniu. Toruń: Muzeum Okręgowe w Toruniu, 2004.
Google Scholar
Hassmann, Elisabeth. Meister Michael. Baumeister der Herzöge von Österreich. Wien-Köln-Weimar: Böhlau Verlag, 2002.
Google Scholar
Heisel, Joachim P. [recenzja] Michael von Savoyen und der Fassadenriss des Kölner Domes, Johann Josef Böker. Mediaevistik 32, nr 1 (2019): 512–514. https://doi.org/10.3726/med.2019.01.146.
DOI: https://doi.org/10.3726/med.2019.01.146
Google Scholar
Jakobsen, Werner. “Nouvelles recherches sur le Plan de Saint-Gall.” W Le Rayonnement spirituel et culturel de l'abbaye de Saint-Gall. Colloque tenu au Centre culturel Suisse, Paris 12 octobre 1993, redakcja Carol Heitz, Werner Vogler, François Heber-Suffrin, 11–35. Paris: Universite de Paris X-Nanterre, 2000.
Google Scholar
Jarzewicz, Jarosław. “Rysunek architektów średniowiecza (Villard de Honnecourt i inni).” W Disegno – rysunek u źródeł sztuki nowożytnej. Materiały z sesji naukowej w Toruniu 26–27 X 2000, redakcja Tadeusz Żuchowski, Sebastian Dudzik, 65–83. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2001.
Google Scholar
Jóźwiak, Sławomir, i Janusz Trupinda. Krzyżackie zamki komturskie w Prusach. Topografia i układ przestrzenny na podstawie średniowiecznych źródeł pisanych. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2012.
Google Scholar
Jóźwiak, Sławomir, i Janusz Trupinda. “Topografia i układ przestrzenny krzyżackiego zamku komturskiego w Toruniu w świetle średniowiecznych źródeł pisanych.” Zapiski Historyczne 81, z. 3 (2016): 7–35. http://dx.doi.org/10.15762/ZH.2016.31.
DOI: https://doi.org/10.15762/ZH.2016.31
Google Scholar
Jóźwiak, Sławomir, i Bogusz Wasik. [recenzja] Zamek krzyżacki w Toruniu XIII–XXI w. Studium historyczno-architektoniczne z katalogiem detalu architektonicznego ze zbiorów Muzeum Okręgowego w Toruniu, redakcja Marek Rubnikowicz. Zapiski Historyczne 82, z. 4 (2017): 139–150. https://dx.doi.org/10.15762/ZH.2017.52.
DOI: https://doi.org/10.15762/ZH.2017.52
Google Scholar
Kąsinowski, Antoni. “Podstawowe zasady murarstwa gotyckiego na Pomorzu Zachodnim.” Studia z Dziejów Rzemiosła i Przemysłu 10 (1970): 47–131.
Google Scholar
Kulig, Anna, Szymon Filipowski, i Maciej Wójtowicz. “Nowe technologie w badaniach zabytków architektury. Analiza parametryczno-algorytmiczna gotyckiego sklepienia w Szydłowcu.” Wiadomości Konserwatorskie, nr 64 (2020): 59–74.
Google Scholar
Kurkowski, Michał. Ryte i malowane dekoracje maswerkowe w architekturze średniowiecznej na terytorium ziemi chełmińskiej: studium typologiczno-formalne, t. 1-2. Toruń: Muzeum Okręgowe, Towarzystwo Naukowe, 2017.
Google Scholar
Kwiatkowska-Kopka, Beata. “Z badań nad domami opatów w klasztorach benedyktyńskich.” Wiadomości Konserwatorskie, nr 35 (2013): 53–63.
Google Scholar
Nawrocki, Zbigniew. “Zamek krzyżacki w Toruniu. Budowa, upadek i ponowne zagospodarowanie.” W Zamek krzyżacki w Toruniu XIII–XXI w. Studium historyczno-architektoniczne z katalogiem detalu architektonicznego ze zbiorów Muzeum Okręgowego w Toruniu, redakcja Marek Rubnikowicz, 10–83. Toruń: Muzeum Okręgowe w Toruniu, 2017.
Google Scholar
Ruiz Begoña, Alonso, i Alfonso Jiménez Martin. “A Fifteenth-Century Plan of the Cathedral of Seville.” Architectural History 55 (2012): 57–77.
DOI: https://doi.org/10.1017/S0066622X00000058
Google Scholar
Scholz, Sebastian. “Ein Chronogramm im St. Galler Klosterplan? Anmerkungen zur Neudatierung des Klosterplans und zur Verwendung von Chronogramen im frühen Mittelalter.” Deutsches Archiv für Erforschung des Mittelalters 64, nr 1 (2008): 109–118.
Google Scholar
Stange, Matthias. Building Information Modelling im Planungs- und Bauprozess. Eine quantitative Analyse aus planungsökonomischer Perspektive. Wiesbaden: Springer Vieweg, 2020.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-29838-8
Google Scholar
Steinmann, Marc. Die Westfassade des Kölner Domes. Der mittelalterliche Fassadenplan F. Regensburg: Schnell&Steiner, 2003.
Google Scholar
Szweda, Adam. “Jeszcze o graffitach w krużgankach zamku biskupiego w Lidzbarku Warmińskim.” W Mikołaj Kopernik w zamku biskupów w Lidzbarku Warmińskim. Materiały po konferencji “Astronomiczne dokonania Mikołaja Kopernika podczas pobytu w zamku biskupów w Lidzbarku Warmińskim”, Zamek w Lidzbarku Warmińskim, Oddział Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, 22 października 2020 roku, 45–64. Białystok: Polskie Towarzystwo Historyczne, 2020.
Google Scholar
Torbus, Tomasz. Zamki konwentualne państwa krzyżackiego w Prusach. Gdańsk: Fundacja Terytoria Książki, 2014.
Google Scholar
Uziembło, Romualda. “Detal architektoniczny z toruńskiego zamku krzyżackiego w zbiorach Muzeum Okręgowego w Toruniu.” W Zamek krzyżacki w Toruniu XIII–XXI w. Studium historyczno-architektoniczne z katalogiem detalu architektonicznego ze zbiorów Muzeum Okręgowego w Toruniu, redakcja Marek Rubnikowicz, 84–229. Toruń: Muzeum Okręgowe w Toruniu, 2017.
Google Scholar
Wasik, Bogusz. Budownictwo zamkowe na ziemi chełmińskiej od XIII do XV wieku. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2016.
Google Scholar
Wasik, Bogusz. “Kształtka z rysunkiem sklepienia z zamku w Kowalewie Pomorskim.” Ochrona Zabytków 269, nr 2 (2016): 21–30.
Google Scholar
Authors
Dominika Szczupakdominika19973@onet.eu
Nicolaus Copernicus University in Toruń Poland
https://orcid.org/0000-0002-0991-463X
Statistics
Abstract views: 864PDF downloads: 209
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Biuletyn Historii Sztuki, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Biuletyn Historii Sztuki should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 1(2019) to 4(2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in Biuletyn Historii Sztuki, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.