Late Gothic Apocalyptic Madonna from the High Altar of the Bernardine Church: Work of the Painter Francis of Hungary
Bartosz Zarębski
bartosz.zarebski@gmail.comWydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, Akademia Sztuk Pięknych, Kraków (Poland)
http://orcid.org/0000-0001-7605-1742
Abstract
The recently discovered Late Gothic panel painting featuring the representation of the Apocalyptic Madonna, currently in the Alwernia Bernardine Church, is discussed. Based on archival written records, the Author connects the work with the high altar of the Bernardine Church in Kraków, and attributes it to the Bernardine painter Francis of Hungary who died in 1487-91.
The first section of the article is dedicated to presenting the state of investigation into the painting itself and its artist, to continue in the subsequent one to the reconstruction of the work’s history on the grounds of archival records. In the last part, the analysis is conducted demonstrating lack of any formal bonds between the Lesser Poland painting of Late Gothic and the Alwernia work; finally, the Author juxtaposes the analysed work with the panels of the former high alter of St Martin’s Church in the Spisz Chapter and the painting of Madonna from Poprad. This leads to the conclusion that the author of the Alwernia Madonna, just as his nickname points to, came from the territory of the Kingdom of Hungary, most likely from around Spisz. Having reached Lesser Poland most likely in the late 1470s at the earliest, he executed the high altar for the Kraków Bernardine Church in the 1480s. Apart from the arguments pointing to the foreign descent of the artist, the Author also emphasizes the strong bond of the discussed painting with the Lesser Poland artistic tradition, this revealed when the painting is compared with the Madonnas from Cerekwia, Przydonica, Paczółtów, and Kamienica.
Supporting Agencies
Keywords:
Medieval painting, Apocaliptic Madonna, Bernardine Church in Cracow, Francis from HungaryReferences
Bochnak Adam, Z dziejów malarstwa gotyckiego na Podkarpaciu, Prace Komisji Historii Sztuki, 6, 1934-35.
Google Scholar
Cibulka Josef, Korunovaná Assumpta na půlmĕíci. Příspĕvek k české ikonografii XIV. - XVI. století, [w:] Sborní k sedemdesátým narozeninám Karla B. Mádla, red. Jan ŠTENC, Praha, 1929.
Google Scholar
Dobrowolski Tadeusz, Rzeźba i malarstwo gotyckie w województwie śląskim, Katowice 1937 DOBROWOLSKI Tadeusz, Sztuka na Śląsku, Katowice-Wrocław 1948.
Google Scholar
Dobrowolski Tadeusz, Sztuka województwa Śląskiego, Katowice 1933.
Google Scholar
Dobrowolski Tadeusz, Życie, twórczość i znaczenie społeczne artystów polskich i w Polsce pracujących w okresie późnego gotyku (1440-1520), Wrocław-Warszawa-Kraków 1965.
Google Scholar
Fajt Jiří, Medzi dvora a mestom. Maliarstwo na Spiši okolo roku 1500 a magnátska rodina Zápoľskỳch, [w:] Gotika, red. Dušan Buran, Bratislava 2003
Google Scholar
Gadomski Jerzy, Gotyckie malarstwo tablicowe Małopolski 1420-1470, Warszawa 1981.
Google Scholar
Gadomski Jerzy, Gotyckie malarstwo tablicowe Małopolski 1460-1500, Warszawa 1988.
Google Scholar
Gadomski Jerzy, Mistrz Rodziny Marii - krakowski malarz pierwszej ćwierci XVI wieku, Folia Historiae Artium, 28, 1992.
Google Scholar
Gajewski Ludwik, Władysław Terlecki 1891-1958, Biuletyn Historii Sztuki, 21, 1959, nr 2.
Google Scholar
Gotyckie malarstwo ścienne w Polsce, red. Alicja Karłowska-Kamzowa, Poznań 1984.
Google Scholar
Grzybkowski Andrzej, Warianty ikonograficzna Assunty z kobieca maską lunarną, [w:] Sztuka i ideologia XV wieku. Materiały Sympozjum Komitetu o Sztuce Polskiej Akademii Nauk. Warszawa 1-4 grudnia, red. Piotr Skubiszewski, Warszawa 1978.
Google Scholar
Kantak Kamil, Bernardyni polscy, t. 1, Lwów 1933.
Google Scholar
Kantak Kamil, Szablowski Jerzy, Żarnecki Jerzy, Kościół i klasztor OO. Bernardynów w Krakowie, Kraków 1938 (Biblioteka Krakowska, t. 96).
Google Scholar
Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 1, Województwo Krakowskie, red. Jerzy Szablowski, z. 4, Powiat chrzanowski, opr. Jerzy Szablowski, Warszawa 1952.
Google Scholar
Knapik Dominik, Bernardyni alwernijscy. Dzieje klasztoru oo. Bernardynów w Alwerni, Kraków 2014.
Google Scholar
Łodyńska-Kosińska Maria, Franciszek z Węgier, [w:] Słownik artystów polskich i obcych w Polsce działających, t. 2, Wrocław 1975.
Google Scholar
Malarstwo gotyckie w Polsce, t. 2, Katalog zabytków, red. Adam Labuda, Krystyna Secomska, Warszawa 2004 (Dzieje Sztuki Polskiej, t. 2, cz. 3).
Google Scholar
Miodońska Barbara, Małopolskie malarstwo książkowe, Warszawa 1993.
Google Scholar
Olszewski Andrzej, Mulier Amica Sole w sztuce gotyku w Polsce, Nasza Przeszłość, 82, 1994.
DOI: https://doi.org/10.52204/np.1994.82.35-95
Google Scholar
Olszewski Andrzej, Pierwowzory graficzne późnogotyckiej sztuki małopolskiej, Wrocław 1975.
Google Scholar
Otto-Michałowska Maria, Pezzi-Ascani Maria Luissa, Motywy włoskie w malarstwie małopolskim XV wieku, Biuletyn Historii Sztuki, 37, 1975, nr 2.
Google Scholar
Pięćset pięćdziesiąt lat obecności oo. Bernardynów w Polsce (1453-2003), red. Wiesław Murawiec, Damian Muskus, Kalwaria Zebrzydowska 2006.
Google Scholar
Polak-Trajdos Ewa, Twórczość Mistrza Maciejowickiego na tle malarstwa rejonu sądeckiego XV wieku, Rocznik Historii Sztuki, 9, 1973.
Google Scholar
Słownik polskich pisarzy franciszkańskich (bernardyni i franciszkanie śląscy, franciszkanie konwentualni, klaryski oraz zgromadzenia III reguły), red. Hieronim Eugeniusz Wyczawski, Warszawa 1981.
Google Scholar
Strzałkowski Zbigniew, Malarstwo tablicowe w szkole sądeckiej, Rocznik Sądecki, 8, 1967.
Google Scholar
Walicki Michał, Malarstwo polskie XV wieku, Warszawa 1938.
Google Scholar
Walicki Michał, Po wystawie polskiej sztuki gotyckiej w Instytucie Propagandy Sztuki, Nike, 1, 1937.
Google Scholar
Walicki Michał, Renesansowy tryptyk z Warty, Studia Muzealne, 2, 1957.
Google Scholar
Walicki Michał, Złoty widnokrąg, Warszawa 1965.
Google Scholar
Wyczawski Hieronim Eugeniusz, Alwernia. Dzieje klasztoru oo. Bernardynów, Kraków 1957.
Google Scholar
Wzorek Józef, Madonna Apokaliptyczna z Cerekwi w Tarnowskim Muzeum Diecezjalnym, Roczniki Humanistyczne, 13, 1965, z. 3.
Google Scholar
Authors
Bartosz Zarębskibartosz.zarebski@gmail.com
Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, Akademia Sztuk Pięknych, Kraków Poland
http://orcid.org/0000-0001-7605-1742
Statistics
Abstract views: 639PDF downloads: 744
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Biuletyn Historii Sztuki, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Biuletyn Historii Sztuki should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 1(2019) to 4(2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in Biuletyn Historii Sztuki, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.