Nieznane-zaginione i zapomniane rzeźby gotyckie z Wielkopolski

Adam Socko


Poznań, Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-2887-5904

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest badaniom nad stratami wojennymi w dziedzinie rzeźby gotyckiej w Wielkopolsce. Autor poddaje analizie dwie kolekcje dawnych fotografii, które trafiły do niego w 2013 r. Jeden zbiór dokumentuje zabytki rzeźby z różnych regionów Polski, głównie jednak z północy kraju. Druga kolekcja zawiera przede wszystkim dokumentację rzeźb gotyckich z Wielkopolski sprzed II wojny światowej. W obu zespołach udało się w sumie odnaleźć i zidentyfikować wizerunki 20 zaginionych lub bezpowrotnie zniszczonych, a dotąd nieznanych z wyglądu rzeźb gotyckich. Pierwszy zbiór fotografii stworzyła tuż po II wojnie światowej Aleksandra Świechowska, drugi był dziełem Alfreda Brosiga (zm. 1940), który sam fotografował zabytki. Autor przybliża okoliczności sporu o fotografowanie zabytków, do jakiego doszło w 1936 r. podczas trwania wystawy Wielkopolskiej plastyki gotyckiej pomiędzy jej twórcami – studentami Uniwersytetu Poznańskiego, a pracującym w muzeum Alfredem Brosigiem dokumentującym zabytki przywiezione na wystawę. Wtedy też powstała najcenniejsza część jego zbioru. Oba zespoły zdjęć mają dużą wartość dokumentalną. Autor omawia także okoliczności ujawnienia obu zespołów dokumentacji.

Instytucje finansujące

Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk

Słowa kluczowe:

rzeźba gotycka, Wielkopolska, straty wojenne, fotografie archiwalne, rzeźby zaginione

Białłowicz-Krygierowa, Zofia. “Gotycki grobowiec Bolesława Chrobrego w katedrze poznańskiej. Weryfikacja podstaw rekonstrukcji.” W Nobile claret opus. Studia z dziejów sztuki dedykowane Mieczysławowi Zlatowi, redakcja Lech Kalinowski, Stanisław Mossakowski, Zofia Ostrowska-Kębłowska, 71–85. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 1998.
  Google Scholar

Białłowicz-Krygierowa, Zofia. “Rzeźba.” W Dzieje Wielkopolski. T. 1, Do roku 1793, redakcja Jerzy Topolski, 396–422. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 1969.
  Google Scholar

Chmarzyński, Gwido. Wielkopolska plastyka gotycka: katalog wystawy zorganizowanej przez Koło Historyków Sztuki Studentów Uniwersytetu Poznańskiego w Muzeum Wielkopolskiem, maj – czerwiec 1936. Poznań: Koło Historyków Sztuki Studentów Uniwersytetu Poznańskiego, 1936.
  Google Scholar

Soćko, Adam. “Kilka uwag o poznańskiej wystawie Wielkopolskiej Plastyki Gotyckiej z 1936 roku.” W Nikodem Pajzderski (1882–1940): muzealnik, konserwator, historyk sztuki, redakcja Ewa Siejkowska-Askutja, 239–258. Poznań: Towarzystwo Przyjaciół Muzeum Narodowego w Poznaniu, 2014.
  Google Scholar

Soćko Adam. “Crucifixus dolorosus ze Spycimierza,” Studia Muzealne, z. 25 (2020): 21–50.
  Google Scholar

Soćko, Adam. “Madonna z Brudzewa – czeski impuls stylu pięknego w Wielkopolsce,” Studia Muzealne, nr 20 (2013): 228– 241.
  Google Scholar

Świechowski, Zygmunt. “Zofia Białłowicz-Krygierowa 1924–2013,” Biuletyn Historii Sztuki 77, nr 3 (2015): 539–544.
  Google Scholar

Wetesko, Leszek. Maior Polonia sacra. Sztuka sakralna w średniowiecznej Wielkopolsce. Historia pewnych tematów. Gniezno: Muzeum Początków Państwa Polskiego, 1997.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2021-03-30

Cited By / Share

Socko, A. (2021). Nieznane-zaginione i zapomniane rzeźby gotyckie z Wielkopolski . Biuletyn Historii Sztuki, 83(1), 89–118. https://doi.org/10.36744/bhs.896

Autorzy

Adam Socko 

Poznań, Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza Polska
https://orcid.org/0000-0002-2887-5904

Statystyki

Abstract views: 415
PDF downloads: 250


Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

Od numeru 1/2019 do 4/2022 stosowaliśmy licencję  CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.