La noble simplicité – wrocławska rezydencja Fryderyka II Hohenzollerna a zjawisko klasycyzacji rokoka

Arkadiusz Wojtyła


Wrocław, Instytut Historii Sztuki, Uniwersytet Wrocławski (Polska)
http://orcid.org/0000-0002-8010-1332

Abstrakt

Powściągliwa i chłodna w wyrazie dekoracja wnętrz Traktu Fryderyka II we Wrocławiu (1751–1753) nie wynikała, jak dotychczas sądzono, tylko ze względów oszczędnościowych, lecz wpisywała się w proces klasycyzacji rokoka, ogarniający w tym czasie również jego ojczyznę – Francję. Sam Fryderyk II reprezentował orientację oświeceniową i cenił architekturę Palladia, projektant architektury i dekoracji wnętrz wrocławskiego Traktu – Johann Boumann ze swej rodzimej Holandii wyniósł zamiłowanie do architektury racjonalnej w wyrazie, a wykonawca dekoracji rzeźbiarskiej, Johann Michel Hoppenhaupt preferował formy symetryczne. W programie ikonograficznym Biblioteki Traktu pojawią się też motywy masońskie. Natomiast szeroki margines dla rokokowej fantazji zagwarantowano w niektórych z martwych natur (Augustin Dubuisson) z supraport i panneaux.



Bandurska, Zofia. “Architektura budynków muzealnych.” W Muzea sztuki w dawnym Wrocławiu/ Kunstmuseen im alten Breslau, redakcja Piotr Łukaszewicz, 159–212. Wrocław: Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 1998.
  Google Scholar

Bauer, Hermann. Rocaille: Zur Herkunft und zum Wesen eines Ornament-Motivs. Berlin: De Gruyter, 1962.
DOI: https://doi.org/10.1515/9783111531816   Google Scholar

Brzezowski, Wojciech. Dom mieszkalny w okresie baroku we Wrocławiu. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, 2005.
  Google Scholar

Eggeling, Tilo. Raum und Ornament: Georg Wenceslaus von Knobelsdorff und das friderizianische Rokoko. Regensburg: Schnell & Steiner, 2003.
  Google Scholar

Engel, Martin. “Die städtebauliche Einbindung des Breslauer Schlosses. Ein Beitrag zur brandenburgisch-preussischen Residenzbaukunst im 18. Jahrhundert.” W Architektura Wrocławia, t. 2: Urbanistyka, redakcja Jerzy Rozpędowski, Ewa Różycka, Jadwiga Urbanik, 181–199. Wrocław: Instytut Historii Architektury, Sztuki i Techniki Politechniki Wrocławskiej, 1995.
  Google Scholar

Giersberg, Hans-Joachim. Friedrich als Bauherr. Studien zur Architektur des 18. Jahrhunderts in Berlin und Potsdam. Berlin: Orbis, 1986.
  Google Scholar

Hintze, Erwin. Führer durch das Schlossmuseum in Breslau. Breslau: Grass, Barth & Company, 1930.
  Google Scholar

Kadatz, Hans-Joachim. Georg Wenzeslaus von Knobelsdorff: Baumeister Friedrichs II. Leipzig: E. A. Seemann, 1985.
  Google Scholar

Kalinowski, Konstanty. “Wrocławska rezydencja Fryderyka II.” Materiały Muzeum Wnętrz Zabytkowych w Pszczynie 3 (1984): 21–51.
  Google Scholar

Korżel-Kraśna, Małgorzata. Meble XVIII wieku. Wrocław: Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 2004.
  Google Scholar

Kos, Jerzy Krzysztof. Ani centrum, ani peryferie. Architektura pruskiego Śląska w okresie autonomii administracyjnej w latach 1740–1815. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, 2016.
  Google Scholar

Łagiewski, Maciej. “Komnaty królewskie.” W 1000 lat Wrocławia. Przewodnik po wystawie, redakcja Maciej Łagiewski, Halina Okólska, Piotr Oszczanowski, 181–207. Wrocław: Muzeum Miejskie Wrocławia, 2009.
  Google Scholar

Möller, Renate. “Die Wohnungen Friedrichs II.” W Friedrich II. und die Kunst. Ausstellung zum 200. Todestag, Neues Palais, Sanssouci, 19 VII – 12 X 1986, redakcja Hans Joachim Giersberg, Claudia Meckel, t. 2, 211–227. Potsdam: Generaldirektion der Staatlichen Schlösser und Gärten Potsdam-Sanssouci, 1986.
  Google Scholar

Steinborn, Bożena. Katalog zbiorów malarstwa krajów romańskich. Wrocław: Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 2012.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2020-06-30

Cited By / Share

Wojtyła, A. (2020). La noble simplicité – wrocławska rezydencja Fryderyka II Hohenzollerna a zjawisko klasycyzacji rokoka. Biuletyn Historii Sztuki, 82(2), 239–273. https://doi.org/10.36744/bhs.642

Autorzy

Arkadiusz Wojtyła 

Wrocław, Instytut Historii Sztuki, Uniwersytet Wrocławski Polska
http://orcid.org/0000-0002-8010-1332

Statystyki

Abstract views: 287
PDF downloads: 222


Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

Od numeru 1/2019 do 4/2022 stosowaliśmy licencję  CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.