Aleksander Tansman o muzyce nowoczesnej w czasopiśmie awangardy artystycznej „Blok”

artykuł recenzowany

Jolanta Guzy-Pasiak

jolanta.guzy-pasiak@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-5603-8831

Abstrakt

Aleksander Tansman (1897–1986), polski kompozytor i pianista mieszkający od 1919 r. we Francji, zaliczany do kierunku neoklasycznego, napisał wiele tekstów o muzyce do paryskiego miesięcznika „La Revue musicale”, które zostały wyczerpująco omówione w literaturze. Nieznana jest szerzej jego spuścizna publicystyczna w języku polskim (poza dwoma artykułami w „Muzyce”), zawierająca cenne przemyślenia na temat estetyki i problemów techniki kompozytorskiej w okresie intensywnych dyskusji i przemian stylistycznych w muzyce lat 20. XX w. Materiały zamieszczone w latach 1923–1924 w periodykach artystycznych stały się przedmiotem rozważań w niniejszym artykule. Warto dodać, że oprócz kilku tekstów kompozytor opublikował w „Bloku” nuty dwóch Nokturnów z 1922 r. uważanych dotąd za zaginione.


Słowa kluczowe:

Aleksander Tansman, „Blok. Czasopismo awangardy artystycznej”, muzyka XX w., neoklasycyzm, Igor Strawiński, Claude Debussy, krytyka muzyczna, czasopisma artystyczne, Paryż, Warszawa

Aleksander Tansman (1897–1986). Redakcja Marta Szoka. Łódź: Akademia Muzyczna, 1997.
  Google Scholar

Cegiełła, Janusz. Dziecko szczęścia. Aleksander Tansman i jego czasy. Łódź: Press, 1996.
  Google Scholar

Ciesielski, Rafał. Refleksja estetyczna w polskiej krytyce muzycznej dwudziestolecia międzywojennego. Poznań: Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, 2005.
  Google Scholar

Gamrat, Małgorzata. „Aleksander Tansman w Paryżu (1919–1940) w świetle wspomnień i dzienników kompozytora”. W: Między Warszawą a Paryżem (1918–1939), redakcja Beata Bolesławska-Lewandowska, Jolanta Guzy-Pasiak, 57–83. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2019.
  Google Scholar

Gamrat, Małgorzata. „Karol Szymanowski w refleksji Aleksandra Tansmana”. Polski Rocznik Muzykologiczny 18 (2020): 292–315.
  Google Scholar

Gamrat, Małgorzata. „Muzyka polska w refleksji Aleksandra Tansmana”. W: W hołdzie Aleksandrowi Tansmanowi (1897–1986), redakcja Anna Granat-Janki, 265–284. Wrocław: Akademia Muzyczna, 2018.
  Google Scholar

Granat-Janki, Anna. Forma w twórczości instrumentalnej Aleksandra Tansmana. Wrocław: Akademia Muzyczna, 1995.
  Google Scholar

Granat-Janki, Anna. „Semiotics in the Study of Aleksander Tansman᾽s Cultural Identity”. Athens Journal of Humanities & Arts, nr 1 (2019): 45–62. https://doi.org/10.30958/ajha.7-1-2.
DOI: https://doi.org/10.30958/ajha.7-1-2   Google Scholar

Helman, Zofia. Neoklasycyzm w muzyce polskiej XX wieku. Kraków: Państwowe Wydawnictwo Muzyczne, 1985.
  Google Scholar

Henry Prunieres (1886–1942). Un musicologue engagé dans la vie musicale de l’entre-deux guerres. Redakcja Myriam Chimenes, Florence Grétreau, Catherine Massip. Paris: Société française de musicologie, 2015.
  Google Scholar

Hugon, Gérald. Alexandre Tansman (1897–1986). Catalogue de l’oeuvre. Paris: Edition Max Eschig, 1995.
  Google Scholar

Hugon, Gérald. L’oeuvre d’Alexandre Tansman. Catalogue pratique. Dostęp 23 lipca 2024. http://www.musimem.com/Tansman_Catalogue_pratique.pdf.
  Google Scholar

Jarociński, Stefan. Debussy a impresjonizm i symbolizm. Kraków: Państwowe Wydawnictwo Muzyczne, 1965.
  Google Scholar

Sieradz, Małgorzata. „Kwartalnik Muzyczny” (1928–1950) a początki muzykologii polskiej. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2015.
  Google Scholar

Suchowiejko, Renata. Muzyczny Paryż a la polonaise w okresie międzywojennym. Artyści – wydarzenia – konteksty. Kraków: Księgarnia Akademicka, 2020.
DOI: https://doi.org/10.12797/9788381382434   Google Scholar

Suchowiejko, Renata. „Recepcja muzyki polskiej w Paryżu w latach 1919–1939. Analiza krytyczna źródeł prasowych”. W: Między Warszawą a Paryżem (1918–1939), redakcja Beata Bolesławska-Lewandowska, Jolanta Guzy-Pasiak, 9–29. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2019.
  Google Scholar

Tansman, Alexandre. Regards en arriere. Itinéraire d’un musicien cosmopolite au XXe siecle. Redakcja Cédric Segond-Genovesi, Marianne Tansman Martinozzi, Mireille Tansman Zanuttini. Paris: Aedam Musicae, 2013.
  Google Scholar

Tansman, Alexandre. Une voie lyrique dans un siècle bouleversé. Redakcja Mireille Tansman-Zanuttini. Paris: L’Harmattan, 2005.
  Google Scholar

W hołdzie Aleksandrowi Tansmanowi (1897–1986). Redakcja Anna Granat-Janki. Wrocław: Akademia Muzyczna, 2018.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2024-10-11

Cited By / Share

Guzy-Pasiak, J. (2024). Aleksander Tansman o muzyce nowoczesnej w czasopiśmie awangardy artystycznej „Blok”. Biuletyn Historii Sztuki, 86(3), 137–150. https://doi.org/10.36744/bhs.2849

Autorzy

Jolanta Guzy-Pasiak 
jolanta.guzy-pasiak@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0001-5603-8831

Dr hab. Jolanta Guzy-Pasiak pracuje w Zakładzie Muzykologii IS PAN; jest członkiem redakcji kwartalnika „Muzyka” oraz Rady Redakcyjnej półrocznika „Arti musices” (Zagrzeb) i rocznika „Lithuanian Musicology” (Wilno). Jest także współredaktorem (wraz z Beatą Bolesławską-Lewandowską) serii wydawniczej „Muzyka polska za zagranicą”. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół problemów muzyki 1. połowy XX w., twórczości polskich kompozytorów emigracyjnych oraz ideologii panslawizmu w muzyce.



Statystyki

Abstract views: 154
PDF downloads: 95


Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W numerach od 1/2019 do 4/2022 wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.