Nowe ustalenia dotyczące domu handlu tekstyliami firmy Erwina Weichmanna w Gliwicach. Uwagi w związku z książką Leszka Jodlińskiego „Mieszkanie kawalera. Między imperatywem nowoczesności i gustem własnym inwestora” (Kraków 2023)
Cezary Wąs
wascezar@gmail.comInstytut Historii Sztuki, Uniwersytet Wrocławski (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-5163-9248
Bibliografia
von Borries, Friedrich, i Jens-Uwe Fischer. Heimatcontainer. Deutsche Fertighäuser in Israel. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2009.
Google Scholar
Chojecka, Ewa. Kościół św. Józefa w Zabrzu Dominikusa Böhma na tle krajobrazu artystycznego Górnego Śląska. Katowice: Muzeum Śląskie, 1999.
Google Scholar
Chojecka, Ewa. „Śląska moderna w perspektywie europejskiej. Beate Störtkuhl i jej wizja tematu”. W: Podróż ku nowoczesności. Architektura XX wieku w województwie śląskim, redakcja Anna Syska, 103–106. Katowice: Śląskie Centrum Dziedzictwa Kulturowego,
Google Scholar
Gliwice na ich drodze. Miasto przez pryzmat twórczości architektów. Redakcja Magdalena Żmudzińska-Nowak. Gliwice: Muzeum w Gliwicach, 2013.
Google Scholar
Ilkosz, Jerzy. Hala Stulecia i Tereny Wystawowe we Wrocławiu – dzieło Maxa Berga. Wrocław: Muzeum Architektury we Wrocławiu, 2005.
Google Scholar
James, Kathleen. „Zwischen Expressionismus und Neuer Sachlichkeit. Das Seidenhaus Weichmann in Gleiwitz”. Oberschlesisches Jahrbuch 10 (1994): 153–162.
Google Scholar
Jodliński, Leszek. Dom tekstylny Weichmanna – nieznane dzieło Ericha Mendelsohna. Gliwice: Muzeum w Gliwicach, 1994.
Google Scholar
Jodliński, Leszek. Mieszkanie kawalera. Między imperatywem nowoczesności i gustem własnym inwestora. Kraków: Wydawnictwo AZORY, 2023.
Google Scholar
Jodliński, Leszek. Puste krzesła. Historie Żydów ze Śląska. Kraków: Wydawnictwo AZORY, 2010.
Google Scholar
Kozina, Irma. Chaos i uporządkowanie. Dylematy architektoniczne na przemysłowym Górnym Śląsku w latach 1763–1955. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2005.
Google Scholar
Kozina, Irma. Ikony architektury w województwie śląskim w XX i XXI w. Katowice: Muzeum Śląskie, 2019.
Google Scholar
Kozina, Irma. „O stylach w katowickiej architekturze międzywojennej”. W: Modernizmy. Architektura nowoczesności w II Rzeczpospolitej, t. 2: Katowice i województwo śląskie, redakcja Andrzej Szczerski, 17–58. Kraków: Studio Wydawnicze DodoEditor; Katowice: Muzeum Śląskie, 2014.
Google Scholar
Miller Lane, Barbara. Architecture and Politics in Germany, 1918–1945. Cambridge: Harvard University Press, 1968.
Google Scholar
Niemczyk, Ernest. „Nowa forma w architekturze Wrocławia pierwszego trzydziestolecia XX w.”. W: Z dziejów sztuki śląskiej, redakcja Zygmunt Świechowski, 419–468. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1978.
Google Scholar
Stephan, Regina. Studien zu Waren- und Geschäftshäusern Erich Mendelsohns in Deutschland. München: tuduv-Verlagsgesellschaft, 1992.
Google Scholar
Störtkuhl, Beate. Moderne Architektur in Schlesien 1900–1939. Baukultur und Politik. München: Oldenbourg Wissenschaftsverlag, 2013.
Google Scholar
Störtkuhl, Beate. Modernizm na Śląsku 1900–1939. Architektura i polityka. Tłumaczenie Barbara Ilkosz. Wrocław: Muzeum Architektury we Wrocławiu, 2018.
Google Scholar
Szczypka-Gwiazda, Barbara. Pomiędzy praktyką a utopią. Trójmiasto Bytom – Zabrze – Gliwice. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2003.
Google Scholar
Szczypka-Gwiazda, Barbara. „Pomiędzy tradycją a nowoczesnością. Architektura sakralna na polskim i niemieckim Górnym Śląsku 1918–1939”. W: Sztuka Górnego Śląska od średniowiecza do końca XX wieku, redakcja Ewa Chojecka, 393–413. Katowice: Muzeum Śląskie, 2004.
Google Scholar
Szczypka-Gwiazda, Barbara. „Urbanistyka i architektura Ziem Górnośląskich w obrębie Republiki Weimarskiej (1918–1933)”. W: Sztuka Górnego Śląska od średniowiecza do końca XX wieku, redakcja Ewa Chojecka, 347–374. Katowice: Muzeum Śląskie, 2004.
Google Scholar
Urbanik, Jadwiga. Wrocławska wystawa Werkbundu WuWA 1929. Wrocław: Muzeum Architektury we Wrocławiu, 2002.
Google Scholar
Żurakowska, Ewa. „Twórczość Dominikusa Böhma na Śląsku”. Przestrzeń i Forma, nr 16 (2011): 623–654; nr 17 (2012): 517–530; nr 18 (2012): 291–304.
Google Scholar
Autorzy
Cezary Wąswascezar@gmail.com
Instytut Historii Sztuki, Uniwersytet Wrocławski Polska
https://orcid.org/0000-0002-5163-9248
Statystyki
Abstract views: 229PDF downloads: 89
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
Od numeru 1/2019 do 4/2022 stosowaliśmy licencję CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Biuletynie Historii Sztuki”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.